Hoe neem je ontslag?

Het is vooral de teleurstelling van die eerste reactie dat nu heerst. Ondanks alles bleef ik steeds een goede relatie hebben met mijn baas en werkgever. Ik hoop oprecht dat ik nu geen strijd meer moet aangaan zodat al die jaren samenwerking nog een bittere nasmaak zouden geven.

Call me naïef.
Zeer naïef zelfs, het enige dat duidelijk is door uw verhalen (we horen natuurlijk enkel die) is dat de goede relatie 1 richtingsverkeer was en nu nog zelf is.

Gepolst naar sollicitatieverlof bij mijn leidinggevende. -> Slecht op gereageerd: "Het is dan wel de bedoeling dat je echt en aantoonbaar gaat solliciteren hé, en ik dacht niet dat dat de bedoeling was bij jou? Vergeet niet dat wij dat als bedrijf moeten betalen!" :sarcastic: :sarcastic: Maar hij ging het nog eens bespreken met HR.

Een half uur later: "Kun je nog dit lopende project van iemand anders oppikken en afwerken tijdens je opzegtermijn?".

Echt, laat het dan al maar. Steek dat verlof in uw gat. Ik krijg alweer helemaal dezelfde vibes als de jaarlijkse bedelronde naar een procentje opslag. :puke:

Gast, pakt gewoon dat verlof.

Wanneer sollicitatieverlof opnemen​

Ontslagen werknemers mogen hun sollicitatieverlof enkel gebruiken voor activiteiten die rechtstreeks te maken hebben met hun zoektocht naar een nieuwe baan. Het verlof mag dus niet alleen worden ingezet voor sollicitatiegesprekken of proeven, maar kan ook worden gebruikt om advertenties op te zoeken of het opstellen en bijwerken van een cv. De bewijslast bij eventueel misbruik van sollicitatieverlof ligt altijd volledig bij de werkgever.

Schrijf in die tijd u een nieuw cv, stel een nieuw LinkedIn-profiel op, ga desnoods voor de lol ergens anders op sollitiatiegesprek en doe alsof dat gigantisch veel tijd kost, terwijl je daar feitelijk op de koffie gaat... Je zal in jouw sector daar toch wel een netwerk voor hebben? Je ex-werkgever z'n woord tegen het jouwe dat je daar niet al die tijd in steekt.

Als je er zo'n degout van hebt, zou ik expres die werf opnemen, maar niet afwerken... tenzij je graag met een positieve referentie vertrekt.
Maar wat is het ergste dat ze kunnen doen? Je ontslaan?

Oh heb ik iets gemist? Heb je effectief jouw ontslag gegeven mac? Indien het geval, proficiat!
Ik hoop oprecht dat dit het begin mag zijn van betere tijden voor jouzelf en jouw gezin.

Dat extra project zou ik imo weigeren. Tijdens opzeg zou ik mij in deze context mooi aan mijn werkuren houden, geen second langer ;).

Zeer naïef zelfs, het enige dat duidelijk is door uw verhalen (we horen natuurlijk enkel die) is dat de goede relatie 1 richtingsverkeer was en nu nog zelf is.

Mijn werkgever is/was nu ook niet de baarlijke duivel. Ze werken alleen met een kutsysteem (time tracking, met hun eigen domme regeltjes en gebrek aan flexibiliteit om op te boeken) in een kutsector (consultancy) waarbij ik in een kutjob zat om alle shit op te kuisen, terwijl ze aan veel te lage marges moeten draaien om hun personeel lang tevreden te houden.

Mocht het echt een toxische werkgever geweest zijn (zoals mijn vorige werkgever) was ik er niet zo lang gebleven.

Gast, pakt gewoon dat verlof.

Schrijf in die tijd u een nieuw cv, stel een nieuw LinkedIn-profiel op, ga desnoods voor de lol ergens anders op sollitiatiegesprek en doe alsof dat gigantisch veel tijd kost, terwijl je daar feitelijk op de koffie gaat... Je zal in jouw sector daar toch wel een netwerk voor hebben? Je ex-werkgever z'n woord tegen het jouwe dat je daar niet al die tijd in steekt.

Als je er zo'n degout van hebt, zou ik expres die werf opnemen, maar niet afwerken... tenzij je graag met een positieve referentie vertrekt.
Maar wat is het ergste dat ze kunnen doen? Je ontslaan?

Ja, die positieve referentie vind ik belangrijk. Het is een kleine wereld. Ik heb ook niet al die jaren afgezien om nu potentieel een goede referentie te verliezen voor 2 of 3 dagen verlof.

En nu ik erover nadenk: ik begrijp de strijd eigenlijk ook niet goed. Ik zit toch in een positie waarbij ze me niets meer kunnen maken. Dus ofwel win ik de strijd voor mijn sollicitatieverlof en zit ik die bewuste dag(en) hier thuis voor mijn laptop te werken aan mijn eigen project ofwel moet ik die dagen hier nog "werken" voor diezelfde laptop met een workload die steeds verder uitdooft. Onafgezien van dat taakje die ik vanmorgen gekregen heb, gaan ze mij geen grote nieuwe projecten meer geven.

Gunnen ze mij het sollicitatieverlof niet? Bon, dan zal ik wel "werken" op die dagen en zal mijn billability een diepere duik nemen de laatste weken. Ik zal sowieso zorgen dat hetgeen moet gebeuren, gebeurt. De rest (sollicitatieverlof vs billability) is enkel op papier een verschil.

Mijn werkgever is/was nu ook niet de baarlijke duivel. Ze werken alleen met een kutsysteem (time tracking, met hun eigen domme regeltjes en gebrek aan flexibiliteit om op te boeken) in een kutsector (consultancy) waarbij ik in een kutjob zat om alle shit op te kuisen,
Genoeg redenen om zo een werknemer (indien capabel) opslag te geven en hem tevreden te houden, wat ze dus niet gedaan hebben.
Het antwoord kan beide kanten op.
terwijl ze aan veel te lage marges moeten draaien om hun personeel lang tevreden te houden.
Hun jaarrekening al eens effectief bekeken?
Mocht het echt een toxische werkgever geweest zijn (zoals mijn vorige werkgever) was ik er niet zo lang gebleven.
Volgens uw uiteenzetting heeft uw relatie en gezin er voldoende onder geleden.

En nu ik erover nadenk: ik begrijp de strijd eigenlijk ook niet goed. Ik zit toch in een positie waarbij ze me niets meer kunnen maken. Dus ofwel win ik de strijd voor mijn sollicitatieverlof en zit ik die bewuste dag(en) hier thuis voor mijn laptop te werken aan mijn eigen project ofwel ...
Jama.... Er IS geen strijd. Ge geeft aan welke dagen ge sollicatieverlof opneemt en tis aan hem om het tegendeel te bewijzen. Waarom blijft gij u toch 5 dubbel plooien voor ne werkgever da het, n.a.v. 5000 posts afgelopen jaren, absoluut niet waard is? Minimal effort, minimale aanwezigheid, laat ze het daar maar uitvogelen. Misbruik van het systeem? Sure. Maar uwe werkgever verdient duidelijk niet beter.

Jama.... Er IS geen strijd. Ge geeft aan welke dagen ge sollicatieverlof opneemt en tis aan hem om het tegendeel te bewijzen. Waarom blijft gij u toch 5 dubbel plooien voor ne werkgever da het, n.a.v. 5000 posts afgelopen jaren, absoluut niet waard is? Minimal effort, minimale aanwezigheid, laat ze het daar maar uitvogelen. Misbruik van het systeem? Sure. Maar uwe werkgever verdient duidelijk niet beter.

Welja, gezien ik geen beheerder ben van het verlofsysteem zal er toch op één of andere manier een instemming moeten zijn om die dagen als verlof te zien verschijnen. Anders is het gewoon een kwestie van "ik word geacht te werken maar ik werk niet", en dus kelderende billability waarover ik eerder al sprak.

Ja, die positieve referentie vind ik belangrijk. Het is een kleine wereld. Ik heb ook niet al die jaren afgezien om nu potentieel een goede referentie te verliezen voor 2 of 3 dagen verlof.

En nu ik erover nadenk: ik begrijp de strijd eigenlijk ook niet goed. Ik zit toch in een positie waarbij ze me niets meer kunnen maken. Dus ofwel win ik de strijd voor mijn sollicitatieverlof en zit ik die bewuste dag(en) hier thuis voor mijn laptop te werken aan mijn eigen project ofwel moet ik die dagen hier nog "werken" voor diezelfde laptop met een workload die steeds verder uitdooft. Onafgezien van dat taakje die ik vanmorgen gekregen heb, gaan ze mij geen grote nieuwe projecten meer geven.

Gunnen ze mij het sollicitatieverlof niet? Bon, dan zal ik wel "werken" op die dagen en zal mijn billability een diepere duik nemen de laatste weken. Ik zal sowieso zorgen dat hetgeen moet gebeuren, gebeurt. De rest (sollicitatieverlof vs billability) is enkel op papier een verschil.
Laat je je bijstaan door de vakbond? Want ik vind dit twee heel slechte ideeën.
Als het echt maar gaat om 2 dagen verlof, kan ik er nog in komen. Maar een werkgever mag geen onjuiste informatie geven bij het geven van een referentie. Dat valt uiteraard niet te controleren. Maar als ik me niet vergis (en ik ben absoluut niet de grote kenner) kun je wel vragen om een getuigschrift met je functie, begindag en einddag. Meer niet. Dan kun je dat afgeven als referentie.

Ik kan me niet voorstellen dat ik 2 dagen gratis ga werken voor mijn werkgever als die mij ontslaat of ik ontslag neem. Maar "werken" op de dagen dat je werkt, is wél een probleem dat je kan achtervolgen. Want als je daarop aangesproken wordt, of dat wordt vermeld in een referentie, kun je niet eens meer zeggen dat het niet waar is. Je zou in de fout gaan, als reactie op hun fout. Je kunt toch beter gewoon je recht opeisen en als ze weigeren ligt de fout bij hen, niet bij jou.

Gepolst naar sollicitatieverlof bij mijn leidinggevende. -> Slecht op gereageerd: "Het is dan wel de bedoeling dat je echt en aantoonbaar gaat solliciteren hé, en ik dacht niet dat dat de bedoeling was bij jou? Vergeet niet dat wij dat als bedrijf moeten betalen!" :sarcastic: :sarcastic: Maar hij ging het nog eens bespreken met HR.

Een half uur later: "Kun je nog dit lopende project van iemand anders oppikken en afwerken tijdens je opzegtermijn?".

Echt, laat het dan al maar. Steek dat verlof in uw gat. Ik krijg alweer helemaal dezelfde vibes als de jaarlijkse bedelronde naar een procentje opslag. :puke:
Wat bespreken?

Mijn WTF van de dag. Wat ne wereldvreemde manager (als het waar is wat je hier zegt lol).

Zo zie je maar dat het bedrijf vol loopt met ignorante smurfen.

Welke manager laat nu een project dat nog ongoing is overnemen door een gefrustreerde quiter ? Zal zeker super goed gebeuren.

Maar we weten al langer, het is een sweatshop die uren verkoopt en geen eindproduct, dus 'what did you expect?'.

Een van de weinige zinvolle dingen die ik geleerd heb van DOGE in USA is dat alle projecten die op 'fee for hours' draait typisch 2x-3x over budget gaat en wat 'fee for result' is typisch min of meer on track blijft... But again, 'what did you expect ?'

Mac-bc, moraal van het verhaal, het zal geen 3 maanden duren of bij een nieuwe werkgever ben je ook weer aan het klagen dat X/Y/Z/... niet goed loopt en het een bende uilen zijn en je overal brandjes moet blussen.

Nog nooit iemand zoveel zien klagen maar ondertussen wel als dweil gebruikt worden... Om er dan over te klagen.

Mijn WTF van de dag. Wat ne wereldvreemde manager (als het waar is wat je hier zegt lol).
Zo zie je maar dat het bedrijf vol loopt met ignorante smurfen.

Welke manager laat nu een project dat nog ongoing is overnemen door een gefrustreerde quiter ? Zal zeker super goed gebeuren.
Ligt dat aan de manager, of aan mac-bc? Want afgaand op al zijn posts hier (in deze thread en andere), denk ik niet dat iemand op zijn werk een indicatie heeft hoe gefrustreerd hij is over de situatie.
Hij rant hier constant, maar niet op het werk. Zelf in zijn posts van vandaag laat hij uitschijnen dat het bedrijf zelf niet slecht is maar het allemaal maar situationeel is:
Mijn werkgever is/was nu ook niet de baarlijke duivel. Ze werken alleen met een kutsysteem (time tracking, met hun eigen domme regeltjes en gebrek aan flexibiliteit om op te boeken) in een kutsector (consultancy) waarbij ik in een kutjob zat om alle shit op te kuisen
Dit terwijl hij al maanden/jaren de shit zit te slikken en ja te knikken. Zelfs nu, als ze blijkbaar moeilijk doen over iets waar hij recht op heeft (solicitatieverlof).

Dat is geen wereldvreemde manager; die weet denk ik perfect wat hij nog door mac-bc zijn strot kan rammen. En mac-bc gaat het met de glimlach slikken. Toch op het werk, hier gaat hij er waarschijnlijk wel over zagen.

Mac-bc, moraal van het verhaal, het zal geen 3 maanden duren of bij een nieuwe werkgever ben je ook weer aan het klagen dat X/Y/Z/... niet goed loopt en het een bende uilen zijn en je overal brandjes moet blussen.

Nog nooit iemand zoveel zien klagen maar ondertussen wel als dweil gebruikt worden... Om er dan over te klagen.

Lijkt een groter probleem te zijn.

Divisie waar ik nu zit is het ook collectief op alles ja zeggen en zich dubbel plooien om arbitraire deadline te halen.

Binnen 6 min weer meeting waar ik weer 5x zal zeggen 'we can say no to the customer' en 'what drives the timeline?'.

Vorige keer dubbel geplooid om begin januari klaar te zijn en dan zegt de klant doodleuk dat hij niet zal implementeren tot midden maart.... Maar zijn allemaal dames/heren die er al 20-30y werken, dus die krijg je niet meer veranderd. Van waar die angst (van een klant) komt, mij een mysterie. We zijn toch allemaal volwassenen onder elkaar? Je kunt dus gewoon nee zeggen op iets, ook al blijft de andere kant obviously gewoon proberen terwijl hij eigenlijk al weet dat het nee zal blijven.

Vorige divisie was het net hetzelfde.

Divisie/site daarvoor idem.

Startup daarvoor idem. Daar hadden we zelfs voor iemand de naam "XXX, afvoerputje". Mocht daar om 17h iets op de bureau smijten met de boodschap "ik heb geen tijd" en de dag nadien was het na een nachtje werk toch gedaan. Op den duur weet iedereen dat en al het minder interessante prutwerk komt daar terecht. Die is uiteindelijk manager geworden, wat uiteindelijk neerkwam op het prut van alle ondergeschikten te doen en alle interessante werk door te geven... Om dan tegen de muur te knallen, uiteraard.

Laatst bewerkt:
Eventjes mezelf (gedeeltelijk) corrigeren.

Hetgeen mijn manager me vanmorgen had doorgegeven begon met: "Kun jij dit overnemen? Het is een project dat blablabla" + een hele tekst. Waardoor ik dacht dat het een volledig project was. Ik had toen vrij snel de rant hier geschreven omdat ik de timing echt raar vond en het over een gans project leek te gaan.
Nu heb ik zijn volledige uitleg gelezen en blijkt nu toch slechts één taak te zijn binnen dat project. Met mijn excuses voor de verwarring.

Dus zo'n dweil ben ik heus niet. Al beschouw ik mezelf wel als een loyaal type. En wellicht té loyaal. Maar ook niet achterlijk. Ik zou dus de perfecte, blijvende werknemer kunnen zijn van een bedrijf. Maar dan moeten ze mij wel correct behandelen. Ik wens hen dan ook nog veel succes met hun leegloop.

Welja, gezien ik geen beheerder ben van het verlofsysteem zal er toch op één of andere manier een instemming moeten zijn om die dagen als verlof te zien verschijnen. Anders is het gewoon een kwestie van "ik word geacht te werken maar ik werk niet", en dus kelderende billability waarover ik eerder al sprak.

And you care because ?

Vorige afdeling waren allemaal noeste werkers. Maar toen ze hier het collectief ontslag aangekondigd hebben met de mededeling 'dat er nog minstens 3 maanden business as usual moet zijn", was het toch collectief ping pong, shooters spelen en veel lunchen. Ik heb gewoon paar maanden in de tuin gewerkt en 2x per dag mails gecheckt... Iedereen heeft zijn breaking point waar de middelvinger in de lucht gaat. Bij de ene rapper dan de andere, maar iedereen stopt op een bepaald moment.

Ik denk dat Mac-bc multiples boven de thresholds van anderen zit...

Terug
Bovenaan