Hoe neem je ontslag?

Welja, gezien ik geen beheerder ben van het verlofsysteem zal er toch op één of andere manier een instemming moeten zijn om die dagen als verlof te zien verschijnen. Anders is het gewoon een kwestie van "ik word geacht te werken maar ik werk niet", en dus kelderende billability waarover ik eerder al sprak.
Nee. Ge hebt recht op die dagen, en als ge er onderling niet over uit geraakt met uw baas dan beslist gij. Das wettelijk bepaald. Dus als ze dwarsliggen, gewoon mededelen en niet werken die dagen. Hoe ze da int systeem zetten is, wederom, niet uw probleem.

Welja, gezien ik geen beheerder ben van het verlofsysteem zal er toch op één of andere manier een instemming moeten zijn om die dagen als verlof te zien verschijnen. Anders is het gewoon een kwestie van "ik word geacht te werken maar ik werk niet", en dus kelderende billability waarover ik eerder al sprak.
Gewoon een email versturen met daarin een kalender en de startdag van je opzeg, de dagen die je (sollicitatie)verlof opneemt, en vraag dan erbij dat ze bevestigen indien ze er niet mee akkoord zijn of het anders zien. Zo heb ik het gedaan toen ik vertrokken ben bij mijn vorige job en en ik heb gewoon die email ter bewijs gehouden.

And you care because ?

Vorige afdeling waren allemaal noeste werkers. Maar toen ze hier het collectief ontslag aangekondigd hebben met de mededeling 'dat er nog minstens 3 maanden business as usual moet zijn", was het toch collectief ping pong, shooters spelen en veel lunchen. Ik heb gewoon paar maanden in de tuin gewerkt en 2x per dag mails gecheckt... Iedereen heeft zijn breaking point waar de middelvinger in de lucht gaat. Bij de ene rapper dan de andere, maar iedereen stopt op een bepaald moment.

Ik denk dat Mac-bc multiples boven de thresholds van anderen zit...
Als uw sector klein is, is het toch verstandig om het deftig af te ronden.

Wij hebben ook een collectief ontslag gehad en moesten nog 8 maand werken, ook door een vreselijke feestperiode. Das dubbel kak, want niemand wil nog dat extra zetje geven, ik heb dat wel gedaan en heb bovenop mijn deal nog 4k netto gekregen, als enige.

Worth it? Nee, wellicht niet voor iedereen.

Ik ga hier even op aansluiten..
Ik heb nog geen ontslag gegeven maar de situatie is de voorbije maanden zo gegroeid dat mijn frustraties zo hoog zitten en ik stilaan het gevoel heb dat een frisse omgeving mij enorm deugd zou doen en de enige oplossing is. Ter info: meer dan 13 jaar actief bij dezelfde werkgever, degelijk loon met alle voordelen (beetje gouden kooi), ...

Nu twijfel ik enkel over de volgorde. Ik werk namelijk in een vrij niche sector waarbij ik zelf mee in een beroepsvereniging actief ben (dus redelijk gekend binnen de sector) en waarbij mijn werkgever ook in het bestuursorgaan van deze beroepsvereniging actief is. Nu zou ik zoals de topicstarter ontslag kunnen nemen en de komende weken gebruiken om op een deftige manier een nieuwe uitdaging te zoeken (wie weet ook wel als zelfstandige). Een andere optie zou zijn om eerst een nieuwe uitdaging te zoeken en dan pas ontslag te nemen. Rekening houdende met de kleine sector en het feit dat mijn werkgever ook binnen de beroepsvereniging actief is zorgt ervoor dat ik schrik heb dat eventuele sollicitaties wel eens tot bij hem zouden kunnen geraken...

Iemand al een soortgelijke situatie gehad/ tips?

Ik heb nog geen ontslag gegeven maar de situatie is de voorbije maanden zo gegroeid dat mijn frustraties zo hoog zitten en ik stilaan het gevoel heb dat een frisse omgeving mij enorm deugd zou doen en de enige oplossing is. Ter info: meer dan 13 jaar actief bij dezelfde werkgever, degelijk loon met alle voordelen (beetje gouden kooi), ...

Nu twijfel ik enkel over de volgorde. Ik werk namelijk in een vrij niche sector waarbij ik zelf mee in een beroepsvereniging actief ben (dus redelijk gekend binnen de sector) en waarbij mijn werkgever ook in het bestuursorgaan van deze beroepsvereniging actief is. Nu zou ik zoals de topicstarter ontslag kunnen nemen en de komende weken gebruiken om op een deftige manier een nieuwe uitdaging te zoeken (wie weet ook wel als zelfstandige). Een andere optie zou zijn om eerst een nieuwe uitdaging te zoeken en dan pas ontslag te nemen. Rekening houdende met de kleine sector en het feit dat mijn werkgever ook binnen de beroepsvereniging actief is zorgt ervoor dat ik schrik heb dat eventuele sollicitaties wel eens tot bij hem zouden kunnen geraken...

In zo'n situatie zou ik ervoor kiezen om open kaart te spelen met je huidige werkgever. Leg je gevoelens eerlijk op tafel en geef aan dat je van plan bent te vertrekken in wederzijds akkoord, op een correcte manier, zonder drama.

als je nog in dezelfde niche wilt blijven werken: in gesprek gaan met je werkgever als dat nog mogelijk is.

zijn er andere sectoren die onrechtstreeks wel baat hebben met uw kennis over de niche sector? Dat zou een uitweg kunnen zijn. Of heb je vaardigheden en kennis opgedaan die je wel kunt overdragen naar andere sectoren?

Concreet ik had/heb een expertise opgebouwd in een niche sector, ook vertrokken (niet als vrienden). Doe nu eigenlijk hetzelfde werk, expertise verlegd naar een aanleunende sector maar opgebouwd vanuit de kennis en vaardigheden vanuit de vorige job

Ik ben momenteel ziek thuis door een toxische werkgever. Is al heel lang bezig sinds mijn ouderschapsverlof, een beetje buitengepest geweest.
Ik ga nu ontslag nemen maar ik blijf wel ziek thuis. Blijkbaar blijft de opzegtermijn dan gewoon doorlopen. Ik ga mijn brief wel gewoon aangetekend opsturen. Ik ben niet echt op speaking terms meer met mijn huidige bazen.

Persoonlijk gun ik ze ook niets meer nadat ze mijn leven toch wat zuur hebben gemaakt.

Op een positieve sidenote: ik heb het wel wat achter mij kunnen laten en ik kijk uit naar een nieuwe job na de zomervakantie.

Ik ben momenteel ziek thuis door een toxische werkgever. Is al heel lang bezig sinds mijn ouderschapsverlof, een beetje buitengepest geweest.
Ik ga nu ontslag nemen maar ik blijf wel ziek thuis. Blijkbaar blijft de opzegtermijn dan gewoon doorlopen. Ik ga mijn brief wel gewoon aangetekend opsturen. Ik ben niet echt op speaking terms meer met mijn huidige bazen.

Persoonlijk gun ik ze ook niets meer nadat ze mijn leven toch wat zuur hebben gemaakt.

Op een positieve sidenote: ik heb het wel wat achter mij kunnen laten en ik kijk uit naar een nieuwe job na de zomervakantie.
Goeie stap! Werkgeluk is veel belangrijker.

Bij mij heeft bv. de HR directeur de brief getekend, mijn leidinggevende wou dit niet. Wel persoonlijk een brief gaan afgeven.

Is er een HR departement? Anders kun je het ook altijd via hun regelen, of hen eens bellen? Maar ik vermoed als je al even afwezig bent, dat ze niet moeilijk gaan doen. In grotere bedrijven moet HR dat alvast ook allemaal opvolgen, komt in hun statistieken, verantwoording naar vakbonden etc, dus om het cru te verwoorden: iemand die zelf stopt in zo'n traject verwelkomen ze met open armen.

Misschien wel even dubbelchecken hoe het zit met ziekteverlof/uitkering en zelf ontslag nemen? Daar ken ik de details niet van.

Als je gekend bent binnen de sector zou ik nog altijd durven solliciteren bij andere werkgevers voor mijn ontslag.
1. Je kan er eventueel bij vermelden dat je liefst hebt dat alle contacten discreet gebeuren. Vroeger spraken ze dan af buiten de kantooruren of ergens op restaurant. Vandaag is dat met videocalling veel gemakkelijker.
2. Je weet meteen hoe integer je potentiële nieuwe werkgever is als hij die informatie toch laat lekken.

Er is op zich echt niets mis met is te horen bij andere werkgevers. Zelfs al zou je huidige werkgever hier lucht van krijgen is het nog niet gezegd dat zij hierop zullen acteren.
En als ze je er over aanspreken kan je ofwel open kaart spelen of op de vlakte blijven (ik wou een gesprek aanknopen rond verloning maar wou eerst aftoetsen of mijn verloning marktconform was).

Ik wil er wel nog even bij zeggen dat werkgevers soms meester zijn in het jou laten geloven dat je in een gouden kooi zit maar dat dat vaak maar wat aluminium folie een gouden wrap errond is :) .

Misschien wel even dubbelchecken hoe het zit met ziekteverlof/uitkering en zelf ontslag nemen? Daar ken ik de details niet van.

Vandaag net terug van de dokter, ik blijf gewoon ziek tot midden zomer, en ik ga dan mijn vakantie opnemen tot einde van de opzeg. Daarna begin ik ergens anders.

Weigeren ze mijn vakantie (wat ik nog kan verwachten na wat ze mij al allemaal gelapt hebben), dan kan ik altijd terug naar de dokter. Ik zit in de final stretch, naar een ander en beter werk-leven :-)

Vandaag net terug van de dokter, ik blijf gewoon ziek tot midden zomer, en ik ga dan mijn vakantie opnemen tot einde van de opzeg. Daarna begin ik ergens anders.

Weigeren ze mijn vakantie (wat ik nog kan verwachten na wat ze mij al allemaal gelapt hebben), dan kan ik altijd terug naar de dokter. Ik zit in de final stretch, naar een ander en beter werk-leven :)
Ik vind dat een mindset die ik graag zou zien bij meer mensen.

Tis maar werk, fuck it. Ander en beter.

Ik vind dat een mindset die ik graag zou zien bij meer mensen.

Tis maar werk, fuck it. Ander en beter.

Inderdaad, zeer lang loyaal gebleven, ik ben ook de laatst overgeblevene van het originele team.
Ik heb het er lang zeer moeilijk mee gehad en ook professionele hulp geraadpleegd. Maar ik ben wel blij met de stap die ik gemaakt heb.

Het leven is te kort om ongelukkig te zijn. Het is maar inderdaad maar werk.

Ik zie dit gesprek nu en bij mij ligt het wat anders. Ik ben eigenlijk altijd graag op mijn werk geweest. Nu heb ik na het niet afronden van een avondopleiding (het was te veel in combinatie met een fulltimejob) enkele maanden mijn ontslag gehad. Ik had wel een vrij lange opzeg van 14 weken en zeker de laatste weken speelde dat frustraties en teleurstelling te veel mee. Er waren weken dat ik mijn werk als vanouds deed, maar door af en toe een stribbeling met bepaalde collega's was er bij ook iets van "foert" en gelatenheid.

Nu heb ik enkele weken geleden een papier ondertekend waardoor ik de laatste 3 weken toch niet meer moest komen, maar na het ondertekenen moest ik mijn materiaal inleveren. De teamleider heeft nog even met mij gepraat, maar van mij naaste collega en andere collega's heb ik geen afscheid genomen omdat ik eigenlijk op dat moment gewoon naar huis wou.

Nu begint dat toch al enkele weken aan mij te vreten. Ik ben nog een keer langsgeweest maar toen waren die personen op vakantie.

Ik ben nu eigenlijk van plan om alsnog een e-mail te sturen met een uitleg en een bedankje. Is dit overdreven of zou dit juist geapprecieerd worden?

Ik zie dit gesprek nu en bij mij ligt het wat anders. Ik ben eigenlijk altijd graag op mijn werk geweest. Nu heb ik na het niet afronden van een avondopleiding (het was te veel in combinatie met een fulltimejob) enkele maanden mijn ontslag gehad. Ik had wel een vrij lange opzeg van 14 weken en zeker de laatste weken speelde dat frustraties en teleurstelling te veel mee. Er waren weken dat ik mijn werk als vanouds deed, maar door af en toe een stribbeling met bepaalde collega's was er bij ook iets van "foert" en gelatenheid.

Nu heb ik enkele weken geleden een papier ondertekend waardoor ik de laatste 3 weken toch niet meer moest komen, maar na het ondertekenen moest ik mijn materiaal inleveren. De teamleider heeft nog even met mij gepraat, maar van mij naaste collega en andere collega's heb ik geen afscheid genomen omdat ik eigenlijk op dat moment gewoon naar huis wou.

Nu begint dat toch al enkele weken aan mij te vreten. Ik ben nog een keer langsgeweest maar toen waren die personen op vakantie.

Ik ben nu eigenlijk van plan om alsnog een e-mail te sturen met een uitleg en een bedankje. Is dit overdreven of zou dit juist geapprecieerd worden?
Via werk-communicatie is wat gek me dunkt. Heb je hun persoonlijke nummer of email? Want dan zou ik dat op hun persoonlijke gegevens sturen.

komt de mac-bc eigenlijk ooit nog terug of is die permanent gebanned hier?
In de regel weiden we daar niet over uit, uit respect voor ieders privacy. En als wij niet graag hebben dat warns openbaar worden besproken, zou het ook niet correct zijn om het zelf te doen.

Wat ik wel kan zeggen is dat de voorwaarden rond de opgestapelde ‘eindban’ door iedereen na te lezen zijn in de forumregels.Tenzij in zware gevallen moet de gebruiker na zijn vakantie opnieuw toegang vragen.

Over het hoe en wat gaan we niet speculeren, maar in ons systeem is het altijd een opeenstapeling.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan