Hoe (on)schadelijk is dagelijks een glas alcohol drinken?

Piet: Kan je een maand stoppen met drinken?
Makila: Ik heb al zeker een maand niks gedronken (trainen voor de 10 miles)
Piet: Ah je voelt je nu veel beter hé!
Makila: Neen.
Piet: Je slaapt nu beter als toen je nog wel dronk!
Piet: Ben je nu gelukkiger dan toen je nog dronk?
Makila: Neen. Ik voel mij identiek hetzelfde.
Piet: Mis je het drinken?
Makila: Ik mis de wijn. Ik vind dat gewoon lekker. En wijn zonder alcohol is niet lekker.
Piet: Mmm enig voordeel dat je nu merkt tov wanneer je nog dronk?
Piet: Je stopt er nu definitief mee?
Pieter: Een laatste vraag: Rijd je met de wagen als je dronken bent?

Kudos aan mensen die er permanent mee stoppen. Maar het moet een keuze blijven. Ik drink sowieso sporadisch. Ik voel mij niet beter of slechter na een dry month. Ik voel geen enkel verschil.

Ik voel mij achteraf slecht als ik veel drink , maar niet van één alcoholconsumptie per dag. Het meest nadelige effect als ik 's avonds alcohol drink is dat ik vlugger naar het toilet moet (en de kans groter wordt dat ik 's nachts moet opstaan om te gaan plassen).
Ik sport genoeg om die extra calorieën weer te verbruiken.

Ik voel mij achteraf slecht als ik veel drink , maar niet van één alcoholconsumptie per dag. Het meest nadelige effect als ik 's avonds alcohol drink is dat ik vlugger naar het toilet moet (en de kans groter wordt dat ik 's nachts moet opstaan om te gaan plassen).
Ik sport genoeg om die extra calorieën weer te verbruiken.
Ergens logisch natuurlijk, je hebt een lever voor iets. Ik denk nu ook wel dat zaken zoals een maand alcohol laten vooral effect hebben bij mensen die over de jaren heen stelselmatig redelijk wat zijn gaan drinken en die zaken zoals slechtere slaapkwaliteit normaal zijn gaan vinden. Ik drink al jaren vrij weinig vergeleken met de "uitgaansjaren", en ik begin te merken dat als ik net voor het slapengaan een zwaar bier drink ik de dag erna me gewoon moe voel ondanks dat ik een hele nacht heb geslapen.

Het is ook te zien hoeveel whisky ge in uwe whisky-cola doet 's avonds, als er te veel in is kan dat zeker slecht zijn voor uw slaapkwaliteit. En zou ge geneigd zijn om nog enen te nemen 's nachts om verder te slapen maar dat probeer ik dan wel te vermijden.

Piet: Kan je een maand stoppen met drinken?
Makila: Ik heb al zeker een maand niks gedronken (trainen voor de 10 miles)
Piet: Ah je voelt je nu veel beter hé!
Piet: Je slaapt nu beter als toen je nog wel dronk!
Piet: Ben je nu gelukkiger dan toen je nog dronk?
Makila: Neen. Ik voel mij identiek hetzelfde.
Piet: Mis je het drinken?
Makila: Ik mis de wijn. Ik vind dat gewoon lekker. En wijn zonder alcohol is niet lekker.
Piet: Mmm enig voordeel dat je nu merkt tov wanneer je nog dronk?
Piet: Je stopt er nu definitief mee?
Pieter: Een laatste vraag: Rijd je met de wagen als je dronken bent?

Kudos aan mensen die er permanent mee stoppen. Maar het moet een keuze blijven. Ik drink sowieso sporadisch. Ik voel mij niet beter of slechter na een dry month. Ik voel geen enkel verschil.
Voor iemand die slechts sporadisch drinkt, ga je dat verschil niet merken. Uw lever kan dat vlot aan om u fysiek/mentaal daar niet veel van te laten merken.

Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat dat 1 drankje helemaal geen impact heeft op uw lichaam. Er zal wel effectief een (beperkte) impact zijn.

Ik heb in het verleden veel gedronken (enkel zaterdagnacht maar wel veel) en dan een tijdje 1-2 consumpties dagelijks (maar dan niet meer op zaterdagnacht) en ik ben in februari een maand gestopt met drinken en had alle voordelen:
  • Beter slapen 's nachts
  • Actiever overdag
  • Gelukkiger zelfs
  • 1u vroeger wakker iedere morgen

Ik heb er dan ook nog een maand bijgedaan en zit ondertussen in mijn 3e maand. Ik merk dat ik aan het afzwakken ben (ik drink een aperitief op restaurant) maar dit heeft geen invloed op mijn dagelijks leven) maar het mag niet meer zijn zoals vroeger. Vooral dat dagelijks drinken (1-2 na het werk) vond ik schadelijker dan het binge drinken in het weekend. Het is wel opvallend hoe ingeburgerd drinken wel is. Dit weekend deden we een terrasje zaterdag en ik zag overal alcohol op tafel. Heel veel mensen worden er relaxed van en gebruiken het zelfs om wat te ontspannen.

Voor iemand die slechts sporadisch drinkt, ga je dat verschil niet merken. Uw lever kan dat vlot aan om u fysiek/mentaal daar niet veel van te laten merken.

Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat dat 1 drankje helemaal geen impact heeft op uw lichaam. Er zal wel effectief een (beperkte) impact zijn.
ben een vrij gematigde (alcohol) drinker: gans de week niks, op ZA/ZO al eens een glas of twee. Toen ik een Garmin sporthorloge begon te dragen, viel mij wel op dat dat horloge die paar glazen detecteert in de slaapscore voor die nachten. Hoe graag ik ook denk dat die beperkte hoeveelheid alcohol geen impact heeft, mijn garmin geeft mij, op basis van objectieve metingen, ongelijk. Niet dat ik het daarvoor zal laten...

Ik drink al jaren vrij weinig vergeleken met de "uitgaansjaren", en ik begin te merken dat als ik net voor het slapengaan een zwaar bier drink ik de dag erna me gewoon moe voel ondanks dat ik een hele nacht heb geslapen.
Ik drink nauwelijks en merk ook twee rare zaken.
1) Ik slaap vaak duidelijk minder goed na 1 pint gedronken te hebben. Als ik dan echter toch uitzonderlijk eens een pint of 6 nuttig, heb ik er dan weer minder last van. :laugh:
2) Op verlof drink ik soms wel dagelijks, en na 2 dagen heb ik er gewoon geen last meer van. Dan drink ik wel elke dag, gaande van 1 tot 6 eenheden, en sta ik daags nadien steeds fris en monter op.

ben een vrij gematigde (alcohol) drinker: gans de week niks, op ZA/ZO al eens een glas of twee. Toen ik een Garmin sporthorloge begon te dragen, viel mij wel op dat dat horloge die paar glazen detecteert in de slaapscore voor die nachten. Hoe graag ik ook denk dat die beperkte hoeveelheid alcohol geen impact heeft, mijn garmin geeft mij, op basis van objectieve metingen, ongelijk. Niet dat ik het daarvoor zal laten...
Ik merk exact hetzelfde. HRV keldert vaak vanaf ik nog maar 1 glas gedronken heb, los van alle andere factoren. Het kan voor, tijdens of na het eten zijn na een ontspannen dag, na een dag met veel sport, wanneer ik vroeg in bed kruip, wanneer ik laat in bed kruip, ... De constante is dat vanaf 1 glas de HRV en rustpols geïmpacteerd zijn en vaak hangen die ook samen met hoe ik me voel. Na een voor mijn gevoel slechte nacht heb ik nooit een goeie score en vice versa (tenzij er meetfouten zijn, bv. dat ik maar 4 uur geslapen zou hebben terwijl ik er in werkelijkheid bijna 8 geslapen heb).

Vroeger dronk ik best veel. Vooral in het weekend tijdens het uitgaan. Maar ook als ik niks ging doen, dronk in het weekend 's avonds toch wel een stuk of 2 zware bieren.

Dan naar de fitness beginnen gaan in september, en ik merkte dat ik echt geen klop waard was als ik de avond voordien gedronken had. Uiteindelijk na een paar weken gestopt (met drinken, niet de fitness :p ) Door de fitness merkte ik pas wat een effect de alcohol eigenlijk op mijn lichaam had. Anders lag ik gewoon in de zetel de dag nadien en viel dat uiteraard niet zo hard op.

Met de feestdagen heb ik nog eens 2 westvleterens gedronken met mijn vader en schoonbroer, omdat dat traditie is :D Maar voor de rest geen druppel meer aangeraakt. Voel me er niet per sé beter of slechter door. Op dagen dat ik naar de fitness ga uiteraard wél.

Ik heb er ondertussen ook totaal geen behoefte meer aan, ik twijfel zelfs of het me nog wel zou smaken. Vermoedelijk op één of ander festival tijdens de zomer zal dat eens uitgetest worden :D

kanttekening:

mijn sporthorloge geeft mij aan dat ik savonds niet zo veel mag drinken omdat ik snachts meerder keren wakker wordt en stappen zet. In hun systeem gaat men ervan uit dat ik dan naar wc moet gaan.

Ik werkelijkheid heb ik klein kinderen die snachts al eens wakker worden en dan op mij roepen, maar die optie kan ik niet invoeren in mijn horloge

kanttekening:

mijn sporthorloge geeft mij aan dat ik savonds niet zo veel mag drinken omdat ik snachts meerder keren wakker wordt en stappen zet. In hun systeem gaat men ervan uit dat ik dan naar wc moet gaan.

Ik werkelijkheid heb ik klein kinderen die snachts al eens wakker worden en dan op mij roepen, maar die optie kan ik niet invoeren in mijn horloge
Zelfde impact op uw gezondheid :p

Hangt natuurlijk ook heel erg samen met hoeveel je drinkt.
Als het sowieso al beperkt is ga je uiteraard weinig verschil merken

Ergens logisch natuurlijk, je hebt een lever voor iets. Ik denk nu ook wel dat zaken zoals een maand alcohol laten vooral effect hebben bij mensen die over de jaren heen stelselmatig redelijk wat zijn gaan drinken en die zaken zoals slechtere slaapkwaliteit normaal zijn gaan vinden. Ik drink al jaren vrij weinig vergeleken met de "uitgaansjaren", en ik begin te merken dat als ik net voor het slapengaan een zwaar bier drink ik de dag erna me gewoon moe voel ondanks dat ik een hele nacht heb geslapen.
Omdat je dan ook minder REM slaap hebt. Alcohol voor bed doet je dus niet 'echt' slapen. Vergelijkbaar met hoe ze je verdoven int ziekenhuis, das ook geen slaap met alle fases, en dan vooral REM.

(Los van het feit dat je eigenlijk moeilijk objectief kunt zijn over de kwaliteit van je slaap.)

Omdat je dan ook minder REM slaap hebt. Alcohol voor bed doet je dus niet 'echt' slapen. Vergelijkbaar met hoe ze je verdoven int ziekenhuis, das ook geen slaap met alle fases, en dan vooral REM.

(Los van het feit dat je eigenlijk moeilijk objectief kunt zijn over de kwaliteit van je slaap.)
Ik ben voor het eerst deze week niet moe in de ochtend en als ik dit controleer: 21% REM slaap wat best veel is voor mij persoonlijk en het hoogste cijfer van deze week (voor de gemiddelde persoon is 21% gemiddeld). Het is de diepe slaap die echt telt hé.

Ik ben voor het eerst deze week niet moe in de ochtend en als ik dit controleer: 21% REM slaap wat best veel is voor mij persoonlijk en het hoogste cijfer van deze week (voor de gemiddelde persoon is 21% gemiddeld). Het is de diepe slaap die echt telt hé.
Dus, wat wil je zeggen?
Hoe controleer je? Enkel een slaapkliniek is echt accuraat he. Zelfs die dure ora ringen of hoe noemt het tracken niet zo goed.

Zijn er hier die 'wakker' blijven van alcohol te drinken? Als ik op café 6-8 pinten drink, dan spreekt iedereen over hoe ze van zattigheid in slaap vallen maar ik lig dan altijd te woelen in bed. Echt niet leuk. Soms is het beter dat ik dan nog meer drink, om effectief te kunnen slapen. Ik ben echt jaloers op mensen die in slaap vallen van alcohol :p

Hoe controleer je? Enkel een slaapkliniek is echt accuraat he. Zelfs die dure ora ringen of hoe noemt het tracken niet zo goed.
Hoe accuraat zo'n meting is van een (duur) sporthorloge dat is een ander verhaal.
Maar meestal als het % hoog is voel ik mij fris en als het % laag is meestal niet.

Dus het geeft volgens mij toch wel een goed beeld. Je voelt dat gewoon zelf een beetje aan hé.

Hoe accuraat zo'n meting is van een (duur) sporthorloge dat is een ander verhaal.
Maar meestal als het % hoog is voel ik mij fris en als het % laag is meestal niet.

Dus het geeft volgens mij toch wel een goed beeld. Je voelt dat gewoon zelf een beetje aan hé.
Ik luister veel naar Matthew Walker.
Hij legt vaak uit hoe je eigenlijk slaap niet kunt beoordelen omdat je niet weet wat er behind the scenes gaande is.

Uiteraard kan je je brak voelen en goed voelen maar er is meer gaande.
Anekdotisch : zo zegt hij bv ook dat er maar echt een minimaal aantal aan personen van de wereld echt geen effect ervaren bij minder dan 8 uur slaap.
Uiteraard slapen er veel mensen minder, ik slaap ook maar 4 uur per dag en voel me goed. Toch is er stuff gaande.

Aanrader, heel toegankelijke kerel en heeft een goed boek.

Ik was idd fout trouwens, het is diepe slaap dat telt. REM is voor trauma verwerking (dromen).

Terug
Bovenaan