Hoe (on)schadelijk is dagelijks een glas alcohol drinken?

Ik was idd fout trouwens, het is diepe slaap dat telt. REM is voor trauma verwerking (dromen).
Je ik gebruikte ook de verkeerde bewoording oeps. Die 21% is diepe slaap op mijn horloge sorry :)

Uiteraard kan je je brak voelen en goed voelen maar er is meer gaande.
U slecht voelen is meestal een alarmsignaal van uw lichaam dat er iets mis is (al dan niet ernstig)
Anderzijds u goed voelen wil nog niet zeggen dat je niet 'iets' ernstig hebt. Uw lichaam is op dat vlak niet perfect

Oa sommige kankers, plotse (ader)breuken, sommige verstoppingen --> Soms krijg je 'geen enkele' waarschuwing en toch ben je doodziek (of zelfs stervende)

Laatst bewerkt:

Paywall, maar dus zware drinkers verdubbelen het risico op endeldarmkanker.
Maar het meest verontrustende uit dat artikel vind ik dat een zware drinker geldt bij 14 glazen per week. De gemiddelde Belg (en er wordt zelfs niet gezegd "alcoholdrinkende" Belg) drinkt er blijkbaar 11 per week. Ons gemiddelde zit dus maar 3 consumpties per week verwijderd van de definitie van "zware drinker".
En toch blijven zoveel mensen weigeren toegeven dat er een enorm maatschappelijk probleem is.

Wat zijn 11 glazen per week? Zijn dat dan"units" zoals men in sommige landen gebruikt. Want een Westmalle tripel is bijv. 3 units. Dus 4 westmalles in het weekend en je zit al over het gemiddelde.

Wat zijn 11 glazen per week? Zijn dat dan"units" zoals men in sommige landen gebruikt. Want een Westmalle tripel is bijv. 3 units. Dus 4 westmalles in het weekend en je zit al over het gemiddelde.
Het gaat telkens over standaardglazen alcohol (dus units). Maar ik weet niet goed wat dat er toe doet?

Dat 11 Westmalles per week mij problematischer lijkt dan 4.
Het is net daarom dat er wordt gesproken over standaardglazen.

Als iemand tegen jou zegt dat ie 11 pinten per week drinkt. Dan is mijn direct buikgevoel: amaai, das niet weinig.
Als ik dan hoor ‘4 Westmalles’ dan denk ik: oh cava, dat is niet dagelijks.

Maar in realiteit krijg je plusminus evenveel alcohol binnen. 4 Westmalles kan minder problematisch naar gewoonte toe zijn (verspreid over een week), maar blijft op gezondsheidsvlak een even grote aanslag als 11 pinten.

Dus het feit dat 4 versus 11 erger is, dat is de logica zelve. Maar doet heel weinig ter discussie.

Alcohol is vergif.

Weer eens pijnlijk duidelijk geworden wat dat met je lijf doet, gisteren 4 glazen wijn bij het eten op restaurant, body battery 23 deze morgen 😅 hele nacht stress level veel te hoog, chance dat ik bijna nooit drink of ik liep constant rond als een wrak.

Ik ben een binge drinker (25 jaar ieder weekend uitgeweest tot 6u ‘‘s morgens), enfin geweest moet ik zeggen. Tegenwoordig geraak ik niet meer aan 10 van die avonden per jaar.

Maar vorig jaar lever en nieren laten onderzoeken en die zijn in prima staat. Begrijpen wie begrijpen kan. Ik had wel nooit katers en heb altijd enorm veel gesport.

Ik ben een binge drinker (25 jaar ieder weekend uitgeweest tot 6u ‘‘s morgens), enfin geweest moet ik zeggen. Tegenwoordig geraak ik niet meer aan 10 van die avonden per jaar.

Maar vorig jaar lever en nieren laten onderzoeken en die zijn in prima staat. Begrijpen wie begrijpen kan. Ik had wel nooit katers en heb altijd enorm veel gesport.
Dat is niet moeilijk te begrijpen hoor, dat is gewoon statistiek.
Het is niet omdat er 100-jarige rokers zijn, dat rokers niet gemiddeld veel vroeger sterven.

Alcohol is vergif.

Weer eens pijnlijk duidelijk geworden wat dat met je lijf doet, gisteren 4 glazen wijn bij het eten op restaurant, body battery 23 deze morgen 😅 hele nacht stress level veel te hoog, chance dat ik bijna nooit drink of ik liep constant rond als een wrak.
Is dat een ding stress levels als men drinkt?

Ik heb de laatste tijd als ik drink precies een vreemde reactie waar 2 uur na het drinken, meestal wanneer ik dan ga slapen, mijn hart geweldig hart bonkt. Geen hoge hartslag maar gewoon heel “aanwezig” is het beste dat ik het kan beschrijven, soort hartkloppingen misschien. Vannacht dus tot een uur of 4-5 wakker gelegen, met veel gepieker erbij.

Heb zelf ook enorm veel last van stress de laatste 18m, iets wat ik zonder alcohol nu wat onder controle heb gekregen met een routine maar alcohol lijkt alles te verstoren.

Afspraak is gemaakt bij cardioloog maar hoe je het beschrijft “stress levels veel te hoog” is eigenlijk een betere beschrijving dan ik er ooit voor gevonden heb.

Is dat een ding stress levels als men drinkt?

Ik heb de laatste tijd als ik drink precies een vreemde reactie waar 2 uur na het drinken, meestal wanneer ik dan ga slapen, mijn hart geweldig hart bonkt. Geen hoge hartslag maar gewoon heel “aanwezig” is het beste dat ik het kan beschrijven, soort hartkloppingen misschien. Vannacht dus tot een uur of 4-5 wakker gelegen, met veel gepieker erbij.

Heb zelf ook enorm veel last van stress de laatste 18m, iets wat ik zonder alcohol nu wat onder controle heb gekregen met een routine maar alcohol lijkt alles te verstoren.

Afspraak is gemaakt bij cardioloog maar hoe je het beschrijft “stress levels veel te hoog” is eigenlijk een betere beschrijving dan ik er ooit voor gevonden heb.
Ik wist dat vroeger ook niet, maar die Garmin weet dat dus perfect wanneer ik gedronken heb. Dat gevoel dat je beschrijft had ik gisteren ook, ik kan het niet anders benoemen dan inwendige stress, hartslag die je precies voelt in je hoofd/oren, en dat reflecteert dan ook op die grafiek.

Ik wist dat vroeger ook niet, maar die Garmin weet dat dus perfect wanneer ik gedronken heb. Dat gevoel dat je beschrijft had ik gisteren ook, ik kan het niet anders benoemen dan inwendige stress, hartslag die je precies voelt in je hoofd/oren, en dat reflecteert dan ook op die grafiek.
Heel veel mensen vallen na alcohol sneller in slaap, maar slapen extreem veel onrustiger. Exact wat jullie beschrijven eigenlijk.

Hoe jonger hoe meer kans dat uw lichaam het nog allemaal kan verwerken of het lichaam de schade nog kan herstellen.
Ik weet niet hoe oud je nu bent? 50 zoals ik?

In mijn studententijd waren die 11 glazen per week hierboven 'peanuts'. Ik dronk er 'letterlijk' een veelvoud van.
Anno 2026? Gemiddeld < 1 glas per week.

Mijn lever en nieren zijn ook in prima staat.

Ja net hetzelfde dus. 2 jaar geleden had ik dat dus helemaal niet. Ik heb vroeger een collega gehad die omwille van binge drinken een hartaandoening kreeg en dus geen alcohol meer mocht drinken. Zijn hart kan alchohol gewoon niet meer aan.

Dat in gedacht hebben ben ik er dus mee naar de dokter geweest en die heeft me dan doorverwezen naar een cardioloog. Maar het zal dus waarschijnlijk iets zijn zoals je beschrijft. Ergens stelt me dat ergens wel gerust 😅.

Ja net hetzelfde dus. 2 jaar geleden had ik dat dus helemaal niet. Ik heb vroeger een collega gehad die omwille van binge drinken een hartaandoening kreeg en dus geen alcohol meer mocht drinken. Zijn hart kan alchohol gewoon niet meer aan.

Dat in gedacht hebben ben ik er dus mee naar de dokter geweest en die heeft me dan doorverwezen naar een cardioloog. Maar het zal dus waarschijnlijk iets zijn zoals je beschrijft. Ergens stelt me dat ergens wel gerust 😅.
Geloof mij nu wel niet op mijn woord he 😅

Ik moet toch ook zeggen dat wanneer ik eens wat te diep in het glas gekeken heb ik toch wel minder uitgeslapen opsta. Je lichaam maakt wel duidelijk dat het toch niet zo gezond is. Maar dat doet het bij zoveel zaken. Imo is het elj geval gelijk, geniet maar met mate. We worden langs de oren geslagen met de wetenschappelijke bevindingen van hoe onze voeding en onze gewoontes nefast zijn voor onze levensduur en dat zijn ook gewoon feiten. Maar de vraag is of we wel geholpen zijn met al die adviezen en aanbevelingen? Ik vind het toch moeilijk de grens te leggen, zeker als je de afweging moet maken tussen de persoonlijke vrijheden, maatschappelijke voor en nadelen en wetenschap. Het is gemakkelijker te spreken op de jos, die wekelijks 11 pinten zuipt op vrijdagavond en daarna met zijn zatte botten naar huis strompelt dan op freddy, die dagelijks zijn 200 gram rood vlees in zijn kas slaat, met zijn dagdagelijkse duvel naar het nieuws kijkt en smorgens en smiddags aan school staat als opzichter om de kindjes over te laten aan het kruispunt.

Je merkt dat vooral als je geen frisse twintiger meer bent en/of niet gewoon 1-2 uur langer in je bed kan blijven liggen wanneer je wil. Ik dronk vroeger ook graag eens een trappist voor de tv 's avonds, maar zeker als dat dicht bij mijn slaapuur ligt wordt ik gegarandeerd de volgende morgen wakker alsof ik veel te weinig heb geslapen.

Amai, ik dronk de laatste jaren op vrijdag en zaterdag vaak een Stoutje of twee en een Porter. Blijkbaar zit je daar al gemakkelijk rond de 10 units alcohol mee per week, dus toch vaak met dat niveau geflirt.

Ondertussen wel gestopt met wekelijks, hopelijk geen blijvende schade.

Terug
Bovenaan