Hoe regel je jouw financiën met jouw partner?

Hoe regel jij je financiën binnen je gezin?

• Alles gezamenlijk

Stemmen: 75 18,0%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn)

Stemmen: 62 14,9%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn) & maandelijks bedrag persoonlijk

Stemmen: 31 7,5%
  • Een vast bedrag (of percentage van loon) per maand gezamenlijk; de rest van mijn loon is persoonlijk

Stemmen: 226 54,3%
  • Alles apart

Stemmen: 22 5,3%

• Totaal aantal stemmers
    416
wat is "gelijk" hebben? er is geen gelijk hebben , want dat is subjectief. ieder leeft z'n relatie zoals die dat zelf kiezen. Ga ik echt niet aan jouw vragen wat "gelijk" hebben is hoor.

en nogmaals:
Ik denk moest je hier aan alle vrouwen op straat vragen, zou je er problemen mee hebben dat je 150 euro per maand moet betalen aan voeding voor aan je partner te geven, maar voor de rest ALLES van je geld mag houden, geen gemeenschappelijke kosten of niets meer, ik denk dat 99 % een gat in de lucht springt moesten ze dit horen.

vertel jij mij maar eens welke vrouwen , met een laag inkomen , de kans hebben om 1000 euro of meer per maand aan de kant te zetten.
Je vergeet er wel bij te zeggen dat je tegen die vrouwen ook moet zeggen dat de man je niet vertrouwt.
Of dat is toch hoe het voor mij overkomt. Ik vertrouw je niet en wil je financieel leegzuigen wanneer we uiteen gaan. Zo komt dat over. En in een dergelijke relatie zit ik liever niet, langs geen van beide zijden.

Het is vooral dat aspect wat me lijkt tegen te steken.

Daarnaast : Informeer je inderdaad eerst eens. Alsook : Gewoon een gezamelijke rekening is voor mij persoonlijk veel minder kopzorgen, en alleen al voor dat gemak zou ik daar altijd voor zorgen, in plaats van elke euro zo te gaan bijhouden, cash, zeker in een maatschappij waar er steeds minder en minder cash gebruikt wordt.

Dat weet ik niet.

Dus stel dat er een vechtscheiding zou komen en de man kan aantonen dat hij al die jaren "gas electriciteit gas telenet verzekeringen " heeft betaald, en de vrouw kan aantonen dat zij "eten" voor haar rekening nam, en die bedragen zijn min of meer gelijk opgaand, dan blijft het hierbij?

In dit geval kan je gelijk hebben, en maakt het niet uit of ze het met haar bankkaart of cash betaalt.
Maar in mijn geval ga ik dit toch navragen bij de notaris, als het zover komt, en ze is klaar met haar NL-opleiding, en begint te werken.
Bij wettelijk samenwonenden is er geen procedure echtscheiding, je gaat gewoon uit elkaar en elk houdt het zijne. Een lijst maken van welke meubels/voorwerpen van wie zijn kan daarom wel nuttig zijn, anders is het 50/50.

Er bestaat daar ook geen alimentatie.

Als iemand claimt dat die meer heeft bingedragen in de lasten van het samenwonen, zal die dat moeten bewijzen. Daarbij zal het niet genoeg zijn om enkel bv. het eten op te lijsten, maar zal er een volledig overzicht moeten worden gemaakt van de kosten van het samenwonen. Dat is dus een vrij onmogelijke opgave tenzij er echt flagrante verschillen waren.

Je vergeet er wel bij te zeggen dat je tegen die vrouwen ook moet zeggen dat de man je niet vertrouwt.
Of dat is toch hoe het voor mij overkomt. Ik vertrouw je niet en wil je financieel leegzuigen wanneer we uiteen gaan. Zo komt dat over. En in een dergelijke relatie zit ik liever niet, langs geen van beide zijden.

Het is vooral dat aspect wat me lijkt tegen te steken.

Daarnaast : Informeer je inderdaad eerst eens. Alsook : Gewoon een gezamelijke rekening is voor mij persoonlijk veel minder kopzorgen, en alleen al voor dat gemak zou ik daar altijd voor zorgen, in plaats van elke euro zo te gaan bijhouden, cash, zeker in een maatschappij waar er steeds minder en minder cash gebruikt wordt.
"niet vertrouwen" vind ik zo'n flauw excuus.
Dan mag niemand hier nog spreken van huwelijks contract, scheiding van goederen etc. want dan zijn we allemaal mensen die hun partner "niet vertrouwen".
sorry hoor, maar ik denk dat de overgrote meerderheid toch wel op z'n minst iets op papier heeft staan, in een relatie?

Dan kunnen we misschien meteen de hele thread opdoeken. alles lekker delen met elkaar, en we zien dan wel als er ooit brokken van komen.

Bij wettelijk samenwonenden is er geen procedure echtscheiding, je gaat gewoon uit elkaar en elk houdt het zijne. Een lijst maken van welke meubels/voorwerpen van wie zijn kan daarom wel nuttig zijn, anders is het 50/50.

Er bestaat daar ook geen alimentatie.

Als iemand claimt dat die meer heeft bingedragen in de lasten van het samenwonen, zal die dat moeten bewijzen. Daarbij zal het niet genoeg zijn om enkel bv. het eten op te lijsten, maar zal er een volledig overzicht moeten worden gemaakt van de kosten van het samenwonen. Dat is dus een vrij onmogelijke opgave tenzij er echt flagrante verschillen waren.
GIVE THIS MAN A MEDAL.

eindelijk iemand die met een leerrijke, en INHOUDELIJK sterke reply af komt.

Dus concreet, moet ik (en die vriend van mij) ons weinig tot GEEN zorgen maken;
als er al een "procedure " zou komen zoals jij vermeld, dan zit ik zowiezo safe, aangezien alles op mijn naam staat,
en mijn "verzekeringen, water, gas electriciteit, telenet" uitgaven, quasi overeen zal uitkomen met haar "eten" uitgaven.

Dus elk behoud ook zijn eigen spaarrekening @Xeo Pablo ?
Ongeacht hoeveel die is aangezuiverd tijdens het wettelijk samenwonen?

Ok hiermee is voor mij de kous af. verdere discussie lijkt me dan ook onnodig, en het "cash afhalen" is dan ook niet nodig.

"niet vertrouwen" vind ik zo'n flauw excuus.
Dan mag niemand hier nog spreken van huwelijks contract, scheiding van goederen etc. want dan zijn we allemaal mensen die hun partner "niet vertrouwen".
sorry hoor, maar ik denk dat de overgrote meerderheid toch wel op z'n minst iets op papier heeft staan, in een relatie?

Dan kunnen we misschien meteen de hele thread opdoeken. alles lekker delen met elkaar, en we zien dan wel als er ooit brokken van komen.
En ik vind dat vertrouwen, zonder naïef te zijn, heel belangrijk. Ik wil graag dat het eerlijk verloopt, dat als er iets gebeurt, dat je met vrede uit elkaar gaat. Dat vind ik veel belangrijker dan een paar 100 euro. Natuurlijk zijn goede afspraken heel belangrijk.

Maar "Betaal jij maar alles cash, zodat ik je niets moet betalen zodra we uit elkaar gaan." is iets heel anders dan een huwelijkscontract waarbij beide partners als gelijken behandeld worden.

GIVE THIS MAN A MEDAL.

eindelijk iemand die met een leerrijke, en INHOUDELIJK sterke reply af komt.

Dus concreet, moet ik (en die vriend van mij) ons weinig tot GEEN zorgen maken;
als er al een "procedure " zou komen zoals jij vermeld, dan zit ik zowiezo safe, aangezien alles op mijn naam staat,
en mijn "verzekeringen, water, gas electriciteit, telenet" uitgaven, quasi overeen zal uitkomen met haar "eten" uitgaven.

Dus elk behoud ook zijn eigen spaarrekening @Xeo Pablo ?
Ongeacht hoeveel die is aangezuiverd tijdens het wettelijk samenwonen?

Ok hiermee is voor mij de kous af. verdere discussie lijkt me dan ook onnodig, en het "cash afhalen" is dan ook niet nodig.
Ieder behoudt inderdaad de rekeningen die op eigen naam staan, die op beide namen zijn 50/50. Inkomsten blijven eigen, dus het maakt bij wettelijk samenwonen niet uit hoeveel je meer hebt verdiend dan de andere.

Uiteraard was dat niet nodig, misschien ook aan uw vriend laten weten want dat lijkt me geen groot licht :laugh:
Toch wel. Op die manier kan z'n vrouw helemaal niets aantonen dat ze gemeenschappelijk aan eten heeft gespendeerd.
Dan is er zeker geen discussie.

Mod edit: overbodige opmerking verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
En als ze nu op de rechtbank zou zeggen dat ze al het eten betaalde van de 300euro die ze cash moest afhalen, ga je dan als tegenpartij liegen en zeggen dat dat niet waar is?
Van welk geld heb jij dan je eten gekocht heel die periode? Daar is ook geen enkel spoor van ...

En als ze nu op de rechtbank zou zeggen dat ze al het eten betaalde van de 300euro die ze cash moest afhalen, ga je dan als tegenpartij liegen en zeggen dat dat niet waar is?
Van welk geld heb jij dan je eten gekocht heel die periode? Daar is ook geen enkel spoor van ...
Uiteraard zorgen dat je zelf ook wat geld af haalt hé per maand.
Of haal jij nooit geld af op een maand misschien.

Maar goed, ik weet ondertussen wel hoe ik het moet regelen.👍
Untraceable cash for security

Laatst bewerkt door een moderator:
Aangezien jullie in een internationale relatie zitten, moet je ook rekening houden met mogelijk serieuze implicaties als jullie zouden verhuizen naar het buitenland.
Het Belgische recht is hier namelijk niet zomaar van toepassing.

Buitenlands familiaal vermogensrecht kan totaal anders zijn dan wat je verwacht.

In sommige staten in de wereld is er soms zelfs sprake van "common law" samenwonen, waarbij je vermogen én alimentatie moet geven aan jouw ex-partner, ook al was je nooit getrouwd of wettelijk samenwonend.

Regels in de EU:

You can file your request with the courts in the country where:
  • you and your spouse live
  • you last lived together – provided one of you still lives there
  • one of you lives – provided you are filing a joint application
  • your spouse lives
  • you live, .....
The first court where the request is filed that meets these conditions has powers to rule on your divorce.

If you don't agree with your spouse, courts in these 17 countries will apply the laws of:
  • the country where you and your spouse live
  • failing that, of the country where you last lived together – provided you still lived together there 1 year before going to court
  • failing that, of the country you're both nationals of
  • failing that, the country where you are filing for divorce

Wettelijk samenwonen bestaat niet eens in Thailand. Dus voor haar thuisland is ze gewoon single. En ik dus ook in hun ogen.

Toch wel. Op die manier kan z'n vrouw helemaal niets aantonen dat ze gemeenschappelijk aan eten heeft gespendeerd.
Dan is er zeker geen discussie.

Jij ook nooit groot licht gevonden btw
Dus de bedoeling is om zijn vrouw een kloot af te draaien bij het uit elkaar gaan, gezien zij niet kan bewijzen dat ze ergens voor betaald heeft (wat gemeenschappelijk was) en hij wel?

Allé beschermen allemaal goed en wel, maar ge beschermt de ene persoon ten koste van de andere. Dat doen die mensen die met een contract trouwen net niet. Daar staat alles op voorhand op papier.

Edit: ik snap echt niet waarom ge geen gemeenschappelijke rekening kunt nemen voor al uw gemeenschappelijke kosten waar ge beide iets op stort volgens een procentuele verdeling die ge overeenkomt (vb. Beide 30% van uw loon, als zij weinig verdient houdt ze dus nog altijd veel over en betaalt gij het meest). Eventueel pakt ge een ander procent voor u en haar. Zet dat op papier et voila. Niemand moet bang zijn van een ander.

Laatst bewerkt:
Dus de bedoeling is om zijn vrouw een kloot af te draaien bij het uit elkaar gaan, gezien zij niet kan bewijzen dat ze ergens voor betaald heeft (wat gemeenschappelijk was) en hij wel?

Allé beschermen allemaal goed en wel, maar ge beschermt de ene persoon ten koste van de andere. Dat doen die mensen die met een contract trouwen net niet. Daar staat alles op voorhand op papier.

Edit: ik snap echt niet waarom ge geen gemeenschappelijke rekening kunt nemen voor al uw gemeenschappelijke kosten waar ge beide iets op stort volgens een procentuele verdeling die ge overeenkomt (vb. Beide 30% van uw loon, als zij weinig verdient houdt ze dus nog altijd veel over en betaalt gij het meest). Eventueel pakt ge een ander procent voor u en haar. Zet dat op papier et voila. Niemand moet bang zijn van een ander.
Als jij vind dat, je vrouw elke maand meer dan 1000 euro laten sparen voor haarzelf en buiten 150 euro eten, niets gemeenschappelijk moeten betalen.. Een kloot afdraaien is...
Ja dan denk ik dat 99 procent van de vrouwen een kloot willen worden afgedraaid. 👍🤔😁

Als jij vind dat, je vrouw elke maand meer dan 1000 euro laten sparen voor haarzelf en buiten 150 euro eten, niets gemeenschappelijk moeten betalen.. Een kloot afdraaien is...
Ja dan denk ik dat 99 procent van de vrouwen een kloot willen worden afgedraaid. 👍🤔😁
Gij maakt u zorgen dat uw vrouw achteraf geld gaat komen opeisen via de rechtbank, maar als gij kunt bewijzen dat ge gemeenschappelijke uitgaven hebt gedaan en zij niet - terwijl ze daar wel genoeg voor verdiende, wie kan er dan geld opeisen bij de rechtbank?

Gij maakt u zorgen dat uw vrouw achteraf geld gaat komen opeisen via de rechtbank, maar als gij kunt bewijzen dat ge gemeenschappelijke uitgaven hebt gedaan en zij niet - terwijl ze daar wel genoeg voor verdiende, wie kan er dan geld opeisen bij de rechtbank?
Tis eigenlijk waar... Mag zeker op m'n 2 oren slapen dus met die regeling.
Maar goed. Worst case scenario.
Hopelijk nooit nodig.

Ik begrijp de zorgen van Trump. Hij werkt en wilt de woning alleen afbetalen. Plots kan de "me love you longtime" omslaan en dan wil je niet de verrassing krijgen dat je daar plots een som geld moet neerleggen voor je ex-partner...

Ik begrijp de zorgen van Trump. Hij werkt en wilt de woning alleen afbetalen. Plots kan de "me love you longtime" omslaan en dan wil je niet de verrassing krijgen dat je daar plots een som geld moet neerleggen voor je ex-partner...
Als je daar bang voor bent moet je niet trouwen/wettelijk samenwonen? Dan heb je die issues niet...

Als je daar bang voor bent moet je niet trouwen/wettelijk samenwonen? Dan heb je die issues niet...
Dan mag ze niet bij me blijven wonen uiteraard. Geen verlenging verblijfsvergunning.

Trouwens dit gaat toch niet enkel over buitenlandse partner. Het zou een Belgische moeten geweest zijn, zou ik exact dezelfde regeling treffen hoor.

Terug
Bovenaan