Hoe regel je jouw financiën met jouw partner?

Hoe regel jij je financiën binnen je gezin?

• Alles gezamenlijk

Stemmen: 75 18,0%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn)

Stemmen: 62 14,9%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn) & maandelijks bedrag persoonlijk

Stemmen: 31 7,5%
  • Een vast bedrag (of percentage van loon) per maand gezamenlijk; de rest van mijn loon is persoonlijk

Stemmen: 226 54,3%
  • Alles apart

Stemmen: 22 5,3%

• Totaal aantal stemmers
    416
Ik moet niet, ik doe dat. Dat is kwestie van te zien of ik het effectief wil

Doe ik ook. Meestal gaat er bij mij vlot 3 à 6 maanden over vooraleer ik iets koop dat niet noodzakelijk is.
Jullie doen dan eigenlijk aan pleasure delaying? Misschien moet ik dat ook eens proberen. Kan zo opeens zin krijgen om iets te hebben, en dan kan het niet snel genoeg gaan. Gelukkig gebeurt dat niet te vaak :unsure:

Om de originele vraag te beantwoorden, wij hebben op dit moment ~25 rekeningen/lijnen in de excel ofzoiets denk ik

Wij proberen dat hier ook te doen in sommige periodes. Dan proberen we alles te provisioneren in de verschillende categorieën (zijn er ook 25/30) en vullen we elke week in waar we het gespendeerd hebben.

We houden ons daar niet zo strikt aan, is meer een richtlijn. Maar we vinden het handig om te zien waar het geld naartoe gaat en hoeveel er nog over is voor de rest van de maand. Soms verschiet je dan wel waar er zoveel geld naartoe gaat.

Van tijd neem ik dan ook eens de tijd om enkele posten aan te nemen en die goedkoper te krijgen. Nu ben ik bv heel gedetailleerd de boodschappen aan het opvolgen want ik wil weten aan wat er elke maand 700€ opgaat. Ik vind dat veel voor 2 volwassen en een kind van 3.

Wij proberen dat hier ook te doen in sommige periodes. Dan proberen we alles te provisioneren in de verschillende categorieën (zijn er ook 25/30) en vullen we elke week in waar we het gespendeerd hebben.

We houden ons daar niet zo strikt aan, is meer een richtlijn. Maar we vinden het handig om te zien waar het geld naartoe gaat en hoeveel er nog over is voor de rest van de maand. Soms verschiet je dan wel waar er zoveel geld naartoe gaat.

Van tijd neem ik dan ook eens de tijd om enkele posten aan te nemen en die goedkoper te krijgen. Nu ben ik bv heel gedetailleerd de boodschappen aan het opvolgen want ik wil weten aan wat er elke maand 700€ opgaat. Ik vind dat veel voor 2 volwassen en een kind van 3.
Indien je boodschappen doet in de Corluyt, kun je via de "XTRA" app een zéér gedetailleerde overzicht krijgen van uw aankopen. Een overzicht per jaar, per maand. Of per categorie "drank, droge voeding, zuivel, etc,..." Als je verder klikt in een categorie(vb droge voeding), krijg je een overzicht van uw facturen.

Mijn vriendin en ik betalen een vast bedrag per maand, ik wat meer omdat ik meer verdien. Voor de rest is alles apart.

Heb ook nog een eigen huis dat ik volledig alleen afbetaal, daar komt mijn partner niet tussen.
We hebben samen 3 kinderen (ikzelf 1) en ook dat blijft volledig apart.

Dit heeft als gevolg dat mijn zoontje later uiteraard veel meer gaat krijgen (huis+spaargeld (100k ish momenteel)+overlijdensverzekering werk, zowel het basis bedrag partner als dat van het kind), plus de helft van alle andere zaken. Haar kinderen krijgen 25% van alles wat we gemeenschappelijk hebben en dan elk de helft van haar gelden.

Het oneerlijke van nieuw samengestelde gezinnen zeker.

Indien je boodschappen doet in de Corluyt, kun je via de "XTRA" app een zéér gedetailleerde overzicht krijgen van uw aankopen. Een overzicht per jaar, per maand. Of per categorie "drank, droge voeding, zuivel, etc,..." Als je verder klikt in een categorie(vb droge voeding), krijg je een overzicht van uw facturen.
Dat wist ik niet dus dat ga ik zeker is bekijken! Maar we gaan ook nog in de Aldi en voor kleine dingen en brood gaan we naar de Q8 hier.

Het is me al wat duidelijker aan het worden. Drank is den duvel, ook voor de portemonnee! En we eten veel te veel vlees :)

Dat wist ik niet dus dat ga ik zeker is bekijken! Maar we gaan ook nog in de Aldi en voor kleine dingen en brood gaan we naar de Q8 hier.

Het is me al wat duidelijker aan het worden. Drank is den duvel, ook voor de portemonnee! En we eten veel te veel vlees :)
Eet je dan steeds filet pure aan 30 euro/kg? :biglaugh:
Mijn dochter vindt rundsvlees maar niks, dus koop ik wat vaker kip of kalkoen. Je kunt ze invriezen als ze in promotie staan ook. Of voeg eens een veggiedag in.

Wij hebben een Excel die elke maand automatisch een read-out in CSV formaat van onze bankrekening berekent. Er wordt aan elke uitgave automatisch een categorie toegewezen aan de hand van een matrix met trefwoorden (die we dan updaten).

Je verschiet soms inderdaad waar het geld naartoe gaat.

Drank is inderdaad duur.
Wat betreft prijs ga je alleszins moeilijk beter vinden dan colruyt. Ik heb zo eens een hele tijd gewisseld van winkel, prijzen vergeleken en colruyt kwam daar altijd het goedkoopst uit.
Maar zelfs een fles van het huismerk is meer dan 10 euro. Dat is voor ons 2 vaak 1/4de ofzo van ons winkelbudget per week.

Vlees ed koop ik daar ook meestal uit de diepvries van het huismerk, scheelt véél. Meestal is dat kipfilet das 5 euro per kg of pita vlees bijvoorbeeld.

Mijn vriendin en ik zijn al samen sinds ons 15de en begonnen vanaf 0 toen we ons huis kochten op 24 jaar. We verdienen ongeveer evenveel. Voor ons was het dus logisch om alles samen te gooien in één pot. Wij gebruiken YNAB om elke maand ons budget bij te houden. We streven ook om rond 40 jaar FIRE te zijn en proberen daarom minimaal een loon per maand te investeren.

Wij storten een vast bedrag per maand op onze gemeenschappelijke zichtrekening. En daar komen wij meestal ruim mee toe om te leven (lening en andere leefkosten). De "overschot" van dat bedrag wordt op het einde van de maand automatisch op onze gemeenschappelijke spaarrekening gezet.

Als we dan een maand onverwachte kosten hebben of toch iets meer uitgeven (bijvoorbeeld op reis gaan), dan storten wij ofwel een gelijk afgesproken bedrag bij op de gemeenschappelijke zichtrekening OF we spreken onze gemeenschappelijke spaarrekening aan als daar geld staat.

We hebben ook elk maaltijdcheques, maar geen gelijk bedrag per maand. Als iemand zijn maaltijdcheques gebruikt voor de gemeenschappelijke boodschappen, dan stort die datzelfde bedrag van de gemeenschappelijke zichtrekening naar zijn eigen zichtrekening.

En dat marcheert hier goed zo! :)

... dus dan hebben ze 2k/maand om van te leven (en lening reeds afbetaald). Dat is weinig en luxe kan je je niet permitteren, maar het is wel mogelijk als je heel zuinig leeft.

Euh... Je beseft toch wel dat een gigantisch groot deel van de alleenstaande ouders met kleine kinderen de 2000 euro netto niet aantikt, daarvan huur of hypotheek van rond de 700 euro moet betalen én opvangkosten? 🤔
DIE moeten wél zuinig leven en inboeten op luxe, maar mocht ik 2000 netto hebben puur om te spenderen, ik zou me een rijke stinkerd voelen 😂😂

Omdat ik nog steeds niet weet hoe ik hier eigen afbeeldingen moet posten (hulp welgekomen! 🙈) eventjes posten hoeveel ik vorige maand heb uitgegeven aan procenten met een laag inkomen.
woning: 41%
Auto (afbetaald, enkel benzine vorige maand): 5%
Proximus: 5%
Kleding: 10% (kleuters hebben meer kleren nodig dan volwassenen 😉)
Gezondheid: 4%
Rekeningen (voornamelijk verzekeringen, elektr+gas) : 15%
Vrije tijd (frietjes + ijsje gaan eten) : 2%
Boodschappen: 18%

En ik voel me dus niet arm 🤷

Euh... Je beseft toch wel dat een gigantisch groot deel van de alleenstaande ouders met kleine kinderen de 2000 euro netto niet aantikt, daarvan huur of hypotheek van rond de 700 euro moet betalen én opvangkosten? 🤔
DIE moeten wél zuinig leven en inboeten op luxe, maar mocht ik 2000 netto hebben puur om te spenderen, ik zou me een rijke stinkerd voelen 😂😂
In hun geval gaat het om twee personen he, niet als alleenstaande. Toch nog iets anders.

Met 2000 euro in de maand voor 2 personen zonder een lening af te betalen, daarvoor moet je nu toch ook niet zo zuinig leven? Hangt er natuurljk vanaf wat je onder zuinig verstaat.

Ik ben alleenstaande moeder van 1= 2 personen 🤷
ikzelf zit in een zelfde situatie, dat weet je, maar ivm je 2 personen. Mijn dochter gaat 5 dagen naar de mama. Dat is dus 5 dagen levensstijl van 1 alleenstaande. Qua boodschappen, of verbruik in EGW zal dat impact hebben.

ikzelf zit in een zelfde situatie, dat weet je, maar ivm je 2 personen. Mijn dochter gaat 5 dagen naar de mama. Dat is dus 5 dagen levensstijl van 1 alleenstaande. Qua boodschappen, of verbruik in EGW zal dat impact hebben.

Mijn verwarming moet nog steeds draaien, ik moet nog steeds koken of dat nu voor 1 of voor 2 is,... In co-ouderschap zoals bij mij het geval is (50/50) zal dat maximaal 100 euro verschil per maand betekenen tegenover een kind dat 100% hier woont. Die ik volledig compenseer door meer te gaan doen (en dus uitgeven) met de dochter dan wanneer er geen co-ouderschap was 😁😇

Sinds dit jaar ook wat proberen bijhouden.
Als ik geen nieuwe hobby begonnen was (wielrennen) dan had ik een saving rate van 50%.
Nu staat die voorlopig op 30%. (gemiddeld op de afgelopen periode)
Voorlopig gewoon informatief, niet met een verder doel dat ik dit bijhoud.
Sowieso horeca terug open, weer meer activiteiten die zullen mogen doorgaan, reizen, etc gaat wel verschil geven.
Maar ik heb geen fire doel of mentaliteit.

Omdat ik nog steeds niet weet hoe ik hier eigen afbeeldingen moet posten (hulp welgekomen! 🙈) eventjes posten hoeveel ik vorige maand heb uitgegeven aan procenten met een laag inkomen.
woning: 41%
Auto (afbetaald, enkel benzine vorige maand): 5%
Proximus: 5%
Kleding: 10% (kleuters hebben meer kleren nodig dan volwassenen 😉)
Gezondheid: 4%
Rekeningen (voornamelijk verzekeringen, elektr+gas) : 15%
Vrije tijd (frietjes + ijsje gaan eten) : 2%
Boodschappen: 18%

En ik voel me dus niet arm 🤷
Nu eigenlijk al iets gekocht? Want ben het kwijt hoe je zoektocht verder ging na het grond / huis spotten...

Nu eigenlijk al iets gekocht? Want ben het kwijt hoe je zoektocht verder ging na het grond / huis spotten...
Nog steeds actief aan het zoeken, vorige week met een architect samen gezeten en helaas moet ik het idee voor nieuwbouw laten varen, gezien de stijging van de bouwmaterialen kom ik er echt niet meer met mijn krappe budget. Ik kom enkele tienduizenden euro's tekort. Tenzij ik meer opofferingen doe en dat wil ik echt niet. Dan kon ik evengoed hier gebleven zijn 🤷

Terug
Bovenaan