Hoe regel je jouw financiën met jouw partner?

Hoe regel jij je financiën binnen je gezin?

• Alles gezamenlijk

Stemmen: 75 18,0%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn)

Stemmen: 62 14,9%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn) & maandelijks bedrag persoonlijk

Stemmen: 31 7,5%
  • Een vast bedrag (of percentage van loon) per maand gezamenlijk; de rest van mijn loon is persoonlijk

Stemmen: 226 54,3%
  • Alles apart

Stemmen: 22 5,3%

• Totaal aantal stemmers
    416
Ik vraag me sowieso af hoe mensen met gescheiden rekeningen werken als de ene partner meer van het huishouden/kinderen op zich neemt. Want in quasi alle gevallen is er een van de partners die iets meer voor de kinderen zorgt dan de andere. Of die carriereopportuniteiten laat liggen omdat er nu eenmaal iemand het huiswerk etc. moet begeleiden. Hoe pak je dat dan aan?
Toch simpel? Degene die meer verdient legt meer bij in de gemeenschappelijke pot. Zodat je elk ongeveer evenveel overhoudt per maand op je privé spaarrekening.
Verdient de ander niets, dan zou ik maandelijks een deel in de gemeenschappelijke pot steken en een deel op haar privé spaarrekening.

Je moet het allemaal niet zo ver zoeken hoor :)

Toch simpel? Degene die meer verdient legt meer bij in de gemeenschappelijke pot. Zodat je elk ongeveer evenveel overhoudt per maand op je privé spaarrekening.
Verdient de ander niets, dan zou ik maandelijks een deel in de gemeenschappelijke pot steken en een deel op haar privé spaarrekening.

Je moet het allemaal niet zo ver zoeken hoor :)
Dat is anders dan hoe de meesten het hier vertellen, he. Weinig met gescheiden rekeningen die gaan voor iedereen evenveel overhouden

Zijn er hier mensen in een nieuw samengesteld gezin die hun versie van de financiën eens willen weergeven? Mijn vriendin heeft namelijk een zoontje van 2. Hebben nu net een huis gekocht samen met elk 50% inbreng. Ik ga mijn appartement verhuren. Ben alleen nog wat aan het aftasten hoe we alles exact gaan laten neerpennen. Wat als ik mijn partner haar loodje legt? Gaat het huis dan half naar haar zoon? Wat als hij 18 wordt? Kan hij dan aanspraak maken op de helft? Allemaal ingewikkeld bij nieuwe samengestelde gezinnen...
Hier ben ik ook benieuwd naar.
Ga ongeveer in dezelfde situatie terecht komen. Ik 37, zij 35 en beide 2 kinderen

Als we gaan samenwonen is het bij haar. Mijn huis verhuur ik dan (je weet maar nooit, en is later mooi voor mijn 2 kinderen)
Zij denkt er hetzelfde over en wil ook niet dat ik mee betaal aan de lening.
(los van eventuele verbouwing, dat kan ze niet zelf financieren)
Dus dan zou ik enkel helft van het verbruik betalen.
Om de week zijn we met 6 en de andere week onder ons 2. Dus dan is er wel wat verbruik :oink:

Maar puur het financiële...
Denk eerder in de richting van ieder het zijne, een gemeenschappelijke rekening van boodschappen en vaste kosten.

Jaja verbruik mee tweekes, zal wel ziiijjjnnnn :woohoo:

maar effe to the point: die situatie moet toch gekend zijn bij notariaat? Ik denk dan bv aan levenslang vruchtgebruik voor de langstlevende partner bv

Kmoest ineens denken aan toen ik mijn ex ging halen om samen te lunchen.
"Ah komt X (collega) niet mee?"
"Nee, het is Exceldag"
"ah, nog wat werk inhalen, cava"
Toen bleek dat een Excel te zijn die hij bijhield om de boodschappen met zijn vriendin te verdelen. Tot de laatste koek: wie heeft wat gebruikt en dan alles verrekenen. Collega was toen ook vooraan in de 20, dus mogelijks was dat nog kinderlijke naïviteit maar ik heb het in de namiddag toch op mijn werk lopen vertellen :D

@Tin_Cricket
Wij hebben dat in het begin van onze relatie ook gedaan, een half jaar of een jaar.
Maar we waren dat snel beu, elke rekening overlopen en opdelen daar kruipt serieus wat tijd in. :p

Dan overgeschakeld op rekeningen delen door 2, daarna een gezamenlijke pot waar alles in zit.

Ik las hier 'eens je getrouwd bent is alles gezamenlijk'. Is dat effectief zo?

Stel je koopt een huis aan en de één kan er meer insteken dan de andere, en laat dat ook zo schrijven. Daarna trouw je. Vervalt dat dan en wordt het huis gelijk verdeeld bij een scheiding?

Sinds een maand samenwonend met de vriendin.
De situatie tot 1,5 maand geleden (voor het samenwonen) was dat ik iets meer betaalde aan "alle activiteiten" aangezien zij nog geen werk had gevonden. Zo ook eigenlijk 90% van onze huidige inboedel, aangezien we deze al vantevoren bij elkaar aan het sparen waren. (Veel mee bespaard trouwens ;) , al rustig alle solden, aanbiedingen, veilingen, uitverkopen, ... kunnen afgaan).

Nu heeft ze gelukkig werk gevonden en verdient ze ongeveer evenveel als mij (buiten maaltijdcheques en bedrijfswagen)
Ik wilde een gemeenschappelijke voor de vaste koste en dan allebei een eigen rekening, voor apart te sparen, hobby's, ...
Zij is er geen voorstander van en ziet niet in waarom ze niet gewoon maandelijks wat op mijn rekening kan zetten.

Dus nu is het een beetje afwegen of dat vlotjes lukt en niet de ene veel meer betaald dan de ander. Aangezien ik nogal besparend ben opgevoed (altijd letten op prijzen enzo) kijk ik misschien ook wat teveel naar het financieel plaatje.

Ik zal het best niet teveel daar op letten en ook gewoon genieten van het samenwonen natuurlijk.

Wij hebben sinds onze trouw alles op 1 hoop gesmeten, loon op gezamelijke rekening ook enzo. Ookal had zij toen nog geen job en studeerde ze nog. (Nu nog steeds eigenlijk, maar heeft wel een inkomen.)
Ik had wel nog een appartement dat ik had gekocht voor we samen waren, dat eigenlijk van mij alleen was. Dat is nu verkocht en de winst daarvan is ook gewoon op de gezamelijke gekomen. Zij heeft van thuis wel wat meer meegekregen, wat we ook gewoon in ons huis hebben gestoken, dusja in the end gaat er wel verschil op zitten, maar nu niet om te zeggen dat de ene dubbel zoveel zou bijdragen als de andere.
Ook vullen we elkaar heel goed aan, als zij het wat rustiger heeft/had dan deed zei veel renovatiewerken, nu dat zij het veel drukker heeft doe ik wat meer.

Als het ooit misloopt en we moeten alles schoon in twee verdelen, dan is dat ook maar zo.

Wij hebben sinds onze trouw alles op 1 hoop gesmeten, loon op gezamelijke rekening ook enzo. Ookal had zij toen nog geen job en studeerde ze nog. (Nu nog steeds eigenlijk, maar heeft wel een inkomen.)
Ik had wel nog een appartement dat ik had gekocht voor we samen waren, dat eigenlijk van mij alleen was. Dat is nu verkocht en de winst daarvan is ook gewoon op de gezamelijke gekomen. Zij heeft van thuis wel wat meer meegekregen, wat we ook gewoon in ons huis hebben gestoken, dusja in the end gaat er wel verschil op zitten, maar nu niet om te zeggen dat de ene dubbel zoveel zou bijdragen als de andere.
Ook vullen we elkaar heel goed aan, als zij het wat rustiger heeft/had dan deed zei veel renovatiewerken, nu dat zij het veel drukker heeft doe ik wat meer.

Als het ooit misloopt en we moeten alles schoon in twee verdelen, dan is dat ook maar zo.
Als het ooit misloopt (wat ik je niet toewens) dan hoop ik (dat wens ik je wel toe) op een propere en schone verdeling. Uit eigen ervaring weet ik dat het daar al 's kan mislopen... de verdeling is in zo'n proces zelden proper.

Dit vind ik toch al ver gaand, jij geeft zomaar de helft van je appartement aan je partner kado (om het simpel uit te drukken). Ik zie hier de voordelen niet van in voor jou, zelfs als de relatie nooit stuk loopt.

Dit vind ik toch al ver gaand, jij geeft zomaar de helft van je appartement aan je partner kado (om het simpel uit te drukken). Ik zie hier de voordelen niet van in voor jou, zelfs als de relatie nooit stuk loopt.
Huh?
Zij had een grotere inbreng dan hem, staat er toch?

Ik las hier 'eens je getrouwd bent is alles gezamenlijk'. Is dat effectief zo?

Stel je koopt een huis aan en de één kan er meer insteken dan de andere, en laat dat ook zo schrijven. Daarna trouw je. Vervalt dat dan en wordt het huis gelijk verdeeld bij een scheiding?
Nee. Hangt af van het stelsel waarin je getrouwd bent. Hier staat de (ongelijke) inbreng van het huis gewoon beschreven. Als er ooit iets gebeurt krijgen we eerst onze eigen inbreng elk terug en gaat de rest daarna 50-50 verdeeld worden.

Huh?
Zij had een grotere inbreng dan hem, staat er toch?
Inderdaad, gezien mijn eigen inbreng in het appartement stak had zij een grotere inbreng (grootorde 75% - 15%) in onze gezamenlijke woning, die wel gewoon 50/50 beschreven is.
Het zal waarschijnlijk niet exact uitkomen, maar dat hoeft ook niet. Het is niet alsof het eenrichtingsverkeer is, daar zou ik mij niet ok bij voelen.
Dit is natuurlijk ook al allemaal even geleden een groot deel van het appartement is afbetaald terwijl het verhuurd werd, toen waren we al getrouwd, met gemeenschap van goederen dus technisch gezien is het inkomen van de huur ook gemeenschappelijk.
Anyway, zou ik hard vloeken en jullie gelijk geven als het misloopt: misschien... Het gaat hem uiteindelijk neerkomen op misschien 20 a 50 000 euro verschil, euros die er allemaal niet zouden zijn geweest moesten we er niet samen hard voor gewerkt hebben.

Hier een andere drastische stap genomen.
Huis gekocht en onze beide huizen staan te koop (eentje is vraagprijs geboden door 3, andere staan deze week nog 12 bezichtingen op)

We zijn een samengesteld gezien.
Waar moet je allemaal aan denken als je gaat samen wonen?
Testament?
vruchtgebruik?
...?
Volgende week afspraak bij een notaris voor inlichtingen, maar dan heb ik al een idee

Hier een andere drastische stap genomen.
Huis gekocht en onze beide huizen staan te koop (eentje is vraagprijs geboden door 3, andere staan deze week nog 12 bezichtingen op)

We zijn een samengesteld gezien.
Waar moet je allemaal aan denken als je gaat samen wonen?
Testament?
vruchtgebruik?
...?
Volgende week afspraak bij een notaris voor inlichtingen, maar dan heb ik al een idee

Geen samengesteld gezin maar wij hadden ook nog een extra levensverzekering tot ons 65ste, zou ik zeker aanraden als er kinderen zijn om hen daarvan begunstigde te maken als de partner het levenslang vruchtgebruik heeft. Ik betaal 100 euro per jaar voor een cadeautje van 30.000 euro aan mijn dochter. Small price vind ik zelf 😉

Ik vraag me sowieso af hoe mensen met gescheiden rekeningen werken als de ene partner meer van het huishouden/kinderen op zich neemt. Want in quasi alle gevallen is er een van de partners die iets meer voor de kinderen zorgt dan de andere. Of die carriereopportuniteiten laat liggen omdat er nu eenmaal iemand het huiswerk etc. moet begeleiden. Hoe pak je dat dan aan?
Dat is zo eentje die vaak voorkomt in het "typische" geval (meestal vrouw met lager inkomen die thuis blijft). Maar wat doe je als de partner met het hoogste inkomen thuis blijft? Moet die persoon met een lager inkomen dan dat hoger inkomen gaan "vergoeden"? En wat als na verloop van tijd de andere persoon terug gaat werken, en blijkt dat hij nog steeds meer verdient, moet die dan de "vergoeding" terugbetalen omdat de opportuniteiten blijkbaar niet zijn gemist? Mijn moeder is bvb een aantal jaar gestopt met werken, maar toen ze terug begon te werken verdiende ze nog steeds een pak meer dan mijn vader...

En in de rechtbank speelt (of speelde) het geslacht daar trouwens ook enorm mee. Ouders van klasgenoot zijn destijds (20 jaar geleden) gescheiden. Man was thuis gebleven om voor de kinderen te zorgen. Toen de rechter moest beslissen over alimentatie, kreeg hij te horen "dat hij daar toch zelf voor had gekozen"... Bij alle andere klasgenoten met gescheiden ouders, kreeg de moeder wel alimentatie. En dat leeft nog altijd he, kijk naar bvb "Het hoge Noorden" waar Soetkin compleet verrast was dat je als vrouw niet automatisch het hoederecht over uw kinderen krijgt in Noorwegen.

Dus dat is een situatie die je geval per geval moet bekijken, want de moment dat je van dat "typisch" geval afstapt, klopt de rekening plots niet meer.

Denk ook wel dat dat een heel ouderwetse aanname is.

Terug
Bovenaan