Hoe regel je jouw financiën met jouw partner?

Hoe regel jij je financiën binnen je gezin?

• Alles gezamenlijk

Stemmen: 75 18,0%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn)

Stemmen: 62 14,9%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn) & maandelijks bedrag persoonlijk

Stemmen: 31 7,5%
  • Een vast bedrag (of percentage van loon) per maand gezamenlijk; de rest van mijn loon is persoonlijk

Stemmen: 226 54,3%
  • Alles apart

Stemmen: 22 5,3%

• Totaal aantal stemmers
    416
Goeie vraag. Man rijdt meestal, ook te snel, maa
Yep, hier ook. Ik ben zelfstandig en haal heel veel meer binnen (niet op maandbasis, maar wel wanneer je het totaalplaatje bekijkt).

Ik heb het hier in het begin al toegelicht - we zijn ondertussen al 21 jaar samen (van toen we 19 resp 20 jaar oud waren) en alles is samengegooid toen we samen een huis kochten begin 2008. Dat is ook niet veranderd toen ik bijna 4 jaar geleden zelfstandig werd. Ik zou dat ook elementair unfair vinden: het is mede doordat zij heel flexibel is en altijd alles kan opvangen wanneer ik er niet ben, dat ik kan doen wat ik doe en dus ook kan verdienen wat ik verdien.

Gelijk delen in de kosten zou ook simpelweg niet mogelijk zijn. Dan zouden we heel anders moeten gaan leven, en daar heb ik weinig zin in.

Dus: alles in 1 pot en samen genieten van het leven. Done. En als er ooit een scheiding van komt, tja. Dan gaat het pijn doen. Ik richt daar mijn leven liever niet op in, dat zien we dan wel weer.
En hoe regel je dat praktisch? Ik ga niet in vennootschap zitten, boekhouder stelde voor dan steeds te kijken hoeveel er bij kwam en hiervan percentage door te storten. Na 3j dan, want nu vooral van mijn loon leven en hem nu het min. Loon uitkeren is gunstiger... Ik ga trouwens een mooier startpotje hebben , wat het ook weer complex maak. Anderzijds gaat zijn auto etc op de zaak en moet ik dat zelf nog betalen. Stof tot nadenken.

Naar percentage storten op gemeenschappelijke is door de grootheid zelfs heel lastig. Ik verdien al bovengemiddeld, maar zou niet evenveel geld kunnen (en willen) uitgeven aan reizen, etentjes, ... Gaan dus wel gaan naar stuk van vennootschap, maar kan ook 1/3de - 2/3de worden.

Misschien offtopic maar weet iemand hoe het programma noemt waar je belangrijke documenten kan in delen met je partner zodat bij eventuele overlijden hij/zij het veel gemakkelijker heeft in het vinden van de juiste documenten.

Dropbox (family). Dumpen die harddisks met fotos. Kost je 100 euro of zo per jaar en je kunt altijd en overal aan alles.

Dropbox (family). Dumpen die harddisks met fotos. Kost je 100 euro of zo per jaar en je kunt altijd en overal aan alles.
OneDrive en Google drive zijn ook twee zeer goeie alternatieven.

Op voorwaarde dat je er dat structuur in steekt en het simpel en begrijpbaar houdt.
Als je een kluwen van spreadsheets en tekstdocumenten maakt waar jij met moeite zelf aan uit kan dan heeft uw nabestaande er ook weinig aan.

alles op een gedeelde.dat gedoe met alles appart uitrekenen is het echt niet waard. en dat bracht meer stress en gedoe dan gewoon eens te zeggen ahja, ik heb x gekocht of y besteld. enkel voor grotere dingen >100 euro, spreken we dat eens op voorhand af. maar voor de rest is dat gewoon gezond verstand gebruiken, spaardoelwit halen en voor de rest wat zien dat iedereen af en toe eens iets krijgt.

in het begin van mijn relatie werkte zij alleen, ik deed nog stage, verdiende niks, dan verdiende ik meer, nu zij meer,... dat balanceert zich wel uit. uiteindelijk alles dat je koopt en doorweegt op uw uitgaven deel je toch.... ( meubels, tv, huis, auto, pc's,...)

wie boeit het als ze eens 50 euro uitgeeft aan make up of ik aan een game?

ik heb vorig jaar een aquarium gezet van om en bij de 3k ( uiteraard in overleg) ik moet dan ook niet zagen als zij eens iets koopt. De maanden dat het wat krapper is letten we er uiteraard wel op. maar voor de rest... als zij haar een haardroger van 500 euro wil kopen doet ze maar :p

als ik dat bekijk zijn die hobby/persoonlijke aankopen 10 tot 15% van ons inkopen op jaarbasis. dat gaat het verschil echt niet maken in the long run.

Laatst bewerkt:
Beetje aant discussiëren.

Stel de bouwgrond is van mij.
Uiteindelijk leen ik samen met vriendin voor een hypotheek.
Wettelijk samenwonend.
Na x aantal jaar bijna afbetaald en de liefde is over.
Hoe verdeel je dan alles?

Beetje aant discussiëren.

Stel de bouwgrond is van mij.
Uiteindelijk leen ik samen met vriendin voor een hypotheek.
Wettelijk samenwonend.
Na x aantal jaar bijna afbetaald en de liefde is over.
Hoe verdeel je dan alles?
Hangt er van af wat je vooraf op papier zet en waar de bouwgrond van betaald word...

Mijn huis was van mij voor het huwelijk, maar bij de scheiding bleek ik hem de helft van de hypotheek te moeten terugbetalen omdat die van de gemeenschappelijke rekening was betaald tijdens het huwelijk.
(Geldt blijkbaar enkel voor huwelijk, niet voor wettelijk samenwonen, sorry 😁)

Daarnaast kan je kiezen om op papier te zetten dat het betaalde bedrag van de bouwgrond eerst aan jou moet terugbetaald worden en de rest door 2 moet verdeeld worden.
Of je kan met procenten werken. Stel dat de bouwgrond 30% van het totaalbedrag (huis+grond) bedraagd, kan je op papier laten zetten dat bij verkoop 2/3de voor jou is, 1/3de voor haar.

In mijn voorbeeld staat er niets op papier. Grond staat op mijn naam.
Lening staat op beide namen. Gaat van gezamenlijke rekening af.

(Nogmaals, is gewoon discussie. Viavia een verhaal gehoord)

Ik zou dat gewoon zo snel mogelijk op papier zetten bij een notaris als je er wél aan uit bent om net de discussie exact betaald bedrag vs percentage dat rekening houdt met waardevermeerdering te voorkomen...

Wat is er in het verhaal gebeurd? 😁

Nog niets :shutup:

Maar iets op papier krijgen…
Denk dat het een moeilijke meneer is.
Ik dacht dat als je bouwt op grond van een ander je weinig tot niets in te brengen hebt bij uit elkaar gaan. Buiten het afbetaalde bedrag

Als je niets regelt, is wat je bouwt ook enkel van jou (is automatisch zo als grondeigenaar). Als je dan uit elkaar gaat zal ze recht hebben op vergoeding, en wordt het een soep om te bepalen hoeveel dat dan is.

Je kan het beter nu bij de notaris gaan regelen, zodat de bouwwerken van jullie allebei worden.

Wij hadden bij aankoop/bouw een ongelijke inleg. Ik sta dus in schuld bij mijn partner voor dat bedrag.
Wij zijn beiden 50% eigenaar, met dat schuldbeding als voetnota.
Ik betaal die schuld af door meer af te betalen aan de lening totdat die inleg gelijk gemaakt is, dan gaan we die schuldbekentenis laten schrappen.

Ik zou het niet anders willen, ongelijk eigenaarschap is hoe dan ook een miserie.
Neem de koopprijs van de grond (als je elkaar graag ziet, de prijs op moment dat je hem effectief kreeg, en niet een huidige geschatte verkoopwaarde), en laat de ander die half betalen (of door een schuldbekentenis of hoe heet het erkennen en dan afbetalen).
Of als je de ander echt graag ziet, schenk je haar gewon de 50% eigendom en rep je er nooit meer een woord over.
Ook niet als de liefde toch blijkt niet zo wederzijds te zijn, begin je hier niet meer over, want gegeven is gegeven.

Ach, ik ben jong en naief. Gelukkig nooit in de tussensituaties zoals deze terechtgekomen, en met een "clean slate" alles kunnen splitsen recht doormidden.

Nog niets :shutup:

Maar iets op papier krijgen…
Denk dat het een moeilijke meneer is.
Ik dacht dat als je bouwt op grond van een ander je weinig tot niets in te brengen hebt bij uit elkaar gaan. Buiten het afbetaalde bedrag

Als aanvulling: zoek eens naar 'recht van opstal'. Dit hebben mijn vriendin en ik ook geregeld bij de notaris omdat de bouwgrond van haar is en haar eigendom blijft. Eens de bouw volledig af is en we het plaatje duidelijk hebben wie wat heeft ingelegd gaan we nogmaals langs om dat ook op een of andere manier te regelen.

Van de andere kant bekeken: Als je uw partner met voorbedachten rade in t zak wenst te zetten moet je zien dat jij volledig eigenaar bent van de grond.
Bouwgrond stijgt enkel in waarde, waarde van gebouw daalt enkel in waarde.

De dochter van mijn vorige baas bevond zich aan de benadeelde kant, haar vriend kreeg een bouwgrond van zijn familie en zij 'mochten' erop bouwen. Tot ik mijn baas vertelde wat het gevolg ervan was, hij/zij waren héél dankbaar dat iemand hen dat vertelde.
Ik weet de bouwgrond liggen en heb er nooit een baksteen op zien gemetst worden. :tongue:

Laatst bewerkt:
Blijft toch een bizar gegeven.
Ik zou denken dat de waarde van het huis op moment van uit elkaar gaan - prijs bouwgrond het eerlijkste is (en daar de helft van)
Maar inderdaad, jong en naïef geweest volgens mij. En nu is het te laat om dit nog geregeld te krijgen

Terug
Bovenaan