Hoe ver gaat de familieband - ben ik mijns broeders hoeder?

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
Gegroet,

Ik zit al een tijdje met een lastige familiesituatie, waarover ik hier toch eens in betrekkelijke anonimiteit wat meningen zou willen horen. Het gaat over mijn broer, die simpel gezegd gewoon niet met geld kan omgaan. Situatieschets over het verleden, in grote lijnen om het toch voldoende anoniem te houden, vrij lang:

Mijn broer is een pak ouder dan mij, dus een sterke emotionele band ontbreekt wat. Deels omdat hij vroeg het huis is uitgegaan, toen ik zo'n 7 jaar was. Hij heeft toen jaren in een appartement van mijn ouders gewoond. We zijn ook een beetje tegenpolen, mijn broer is het type dat nooit wou studeren, en dan zwaar uitging om daar al eens in een vechtpartij verzeild te raken. Heeft ook meer wagens in de prak gereden dan ik schoenen heb. Altijd is geld een probleem geweest. Initieel deed mijn moeder zijn papierwerk, tot hij achter haar rug dan zijn loon ging afhalen en zij geen rekeningen kon betalen. Mijn moeder is vrij jong overleden, en op dat moment moest mijn broer het zelf uitzoeken.

Dat ging niet eigenlijk, tot frustratie van mijn vader. Te meer omdat hij dat appartement ook gewoon in een stal veranderde. Dit gaf veel ruzies tussen hem en mijn vader, die meestal eindigden met enkele maanden geen contact, om dan eens langs te komen (om geld te vragen), waarna de cyclus zich herhaalde. Na enkele jaren, waarin mijn broer ook aan de drugs geraakte, was mijn vader radeloos en besloot hij hem uit dat appartement te zetten. Was dit de goede keuze, misschien niet, maar ik denk dat mijn vader hoopte op een schokeffect, terwijl mijn broer dit zag als verraad natuurlijk. Enfin, lang niet gesproken, tot mijn vader terminaal ziek bleek en 5 weken na de diagnose overleed. Ik zat toen in het buitenland, en mijn broer en zijn vriendin hebben toen veel geregeld, iets waarvoor ik hem nog altijd dankbaar ben. Het leek ook alsof hij toen stabiel was.

Hij zat toen in een collectieve schuldenregeling, en door de erfenis kon hij dat achter zich laten. Hij leek zijn leven op de rails te hebben. Enkele jaren later bleek dat toch niet zo. Zijn vriendin was van het type dat zichzelf zeer slim vond maar altijd en overal "narcisten" tegenkwam op het werk, en was dus meer werkloos dan aan het werk. Mijn broer had een job, maar kennelijk zaten ze ondertussen beiden aan de drugs. Ook (we spreken COVID-periode) beiden compleet mee met allerhande theorieën die op niets sloegen. Die relatie is uiteindelijk uit elkaar gespat met veel drama, denk politie aan de deur en dergelijke. Ergens daartussen is ook mijn broer zijn wagen in beslag genomen wegens vele onbetaalde snelheidsboetes. Enfin, wat eigenlijk duidelijk werd is dat hij die "goede" jaren vooral terug hopen financiële putten heeft gemaakt. Ik heb hem toen ook vaak geld geleend, meestal wegens allerlei drogredenen (bleek achteraf), en waarschijnlijk om drugs te kunnen kopen. Dit was net geen 10000 EUR om een idee te geven. Gelukkig heeft hij toen zelf de stap gezet om af te kicken met een programma. En alles leek weer wat beter te gaan. Wij hadden nog ergens een eigendom die we konden verkopen, en hij had zijn schulden -zogezegd, of toch aan mij- afgelost.

Nieuwe relatie, met iemand "deftig" deze keer. Ondertussen was ik ook vader geworden, hem peter gemaakt om toch wat stimulans te geven om zich te gedragen, met het idee dat we een normalere relatie konden hebben. En, alles werd weer zoals ervoor. Wegens een stom ongeval met een fiets een tijd thuis, uiteindelijk ontslagen. En wat bleek, niets in orde van mutualiteit of eender wat, dus geen geld. Maar wel de schijn hoog willen houden voor de nieuwe partner, die als iemand met een goed inkomen wel wat uitstapjes wou doen. En dus aan mij geld vragen. Iets dat me nog altijd hoog zit is dat hij toen zo lomp was mij geld te vragen zodat hij een cadeau kon kopen voor haar zoontje...dit enkele weken na de verjaardag van mijn dochter (zijn petekind), waarvoor hij geen teken van leven gaf. Toen dus ook besloten om te stoppen met zijn levensstijl te sponsoren. Hij ging me natuurlijk altijd terugbetalen, maar ook nu zitten we weer aan enkele duizenden euro's. Dit was een jaar geleden ongeveer, en naar goede gewoonte is alles weer stront geworden. Relatie voorbij, waarschijnlijk is ze erachter gekomen dat hij hopen schulden heeft. Nu krijg ik weer zielige berichten over hoe hij geen geld heeft voor eten, en eigenlijk typisch slachtoffergedrag: hij wil zijn leven beteren, maar de kwade staat heeft nu ook loonsbeslag ingesteld dus het gaat niet.

Soit, voor zij die het niet allemaal willen lezen: uiteindelijk woont hij in het ouderlijk huis. Geen huur of hypotheek, en het is half van mij dus ik betaal nog de helft van de RV. Hij heeft een vrij ok betalende job, waardoor hij nog 1300 EUR over heeft na loonsbeslag. Kortom, ik zie niet in waarom ik altijd zijn stommiteiten moet sponsoren. Hij is 52 en het lijkt erop dat het nooit gaan beter worden. Hij sukkelt van schuldenberg naar schuldenberg, en van stommiteit naar stommiteit. Dus ik ben ook van plan hiermee te stoppen, en de schulden als verlies te zien. Ik heb hem aangeraden naar het OCMW te gaan, en reageer verder nogal kort en droog op zijn klagende berichten. Uiteindelijk hebben we beiden dezelfde opvoeding gehad, en dezelfde (mooie) erfenis. Maar natuurlijk knaagt het dat ik mijn eigen broer op deze manier moet behandelen, en voor de (sowieso al beperkte) familieband is het waarschijnlijk dodelijk. Mijn dochter heeft hem op twee jaar misschien 5 keer gezien, wat ik ook spijtig vind. Maar ik heb hier zo'n "am I the asshole"-gevoel bij, zouden jullie dit laten aanslepen?

Laatst bewerkt:
Als derde is het makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik zou hem gewoon loslaten. Geen geld meer geven en zeggen dat hij pas weer welkom als hij duidelijke signalen geeft dat hij op het goede pad is. Schulden terug betalen zou al een eerste stap zijn.

Als je op je 52ste nog altijd zo op de sukkel zie ik niet in hoe dat nog ooit goed komt.

Ooit stopt het geduld en je hebt al veel geduld gehad zo te zien. Hij lijkt mij gewoon te profiteren van je goedheid onder de noemer familie.

De deur sluiten en iemand "den hoogsten boom" insturen vind ik persoonlijk niet gemakkelijk. Het blijft familie maar je zou inderdaad kunnen overwegen om zijn stommiteiten niet langer te "sponsoren". Die man is 52 en heeft al tal van kansen gehad om zich te herpakken. Je gaat dat nog je hele leven mogen doen tot hij zelf onder de grond zit, vrees ik. Het lijkt me niet dat je daar zelf zwaar financieel onder lijdt, maar dat je het vooral een ethische kwestie vindt.

Er zijn in mijn ogen gradaties van misstappen en iedereen moet voor zichzelf uitmaken wanneer het genoeg is. Als jij de band met je broer niet wil verbreken, bepaal jij hoever het mag gaan met het ondersteunen van zijn misstappen. Maar zoals ik al zei: de kans is groot dat je dit nog je hele leven gaat mogen doen. Dat komt uiteindelijk neer op profiteren.

Belangrijke vraag wel: lijdt je relatie eronder? Bij de familiekwestie waar ik mee zit is dat wel het geval en heeft mijn vrouw besloten om voorlopig afstand te nemen van hen.

Ooit stopt het geduld en je hebt al veel geduld gehad zo te zien. Hij lijkt mij gewoon te profiteren van je goedheid onder de noemer familie.
Ik moet wel zeggen dat ik dat ook meer en meer zo begin te zien, zeker na die stoot met dat cadeau voor de zoon van zijn nieuwe vlam. Dan is hij hier nog eens komen de verjaardag vieren van mijn dochter, waar hij zich als een boer gedroeg (kennelijk was de drank die ik had voorzien niet goed genoeg). Maar ik denk dat hij gewoon mentaal nog een puber is, nooit echt volwassen geworden, ook totaal geen besef van wat dingen kosten of hoe je in situaties te gedragen.
De deur sluiten en iemand "den hoogsten boom" insturen vind ik persoonlijk niet gemakkelijk. Het blijft familie maar je zou inderdaad kunnen overwegen om zijn stommiteiten niet langer te "sponsoren". Die man is 52 en heeft al tal van kansen gehad om zich te herpakken. Je gaat dat nog je hele leven mogen doen tot hij zelf onder de grond zit, vrees ik. Het lijkt me niet dat je daar zelf zwaar financieel onder lijdt, maar dat je het vooral een ethische kwestie vindt.

Er zijn in mijn ogen gradaties van misstappen en iedereen moet voor zichzelf uitmaken wanneer het genoeg is. Als jij de band met je broer niet wil verbreken, bepaal jij hoever het mag gaan met het ondersteunen van zijn misstappen. Maar zoals ik al zei: de kans is groot dat je dit nog je hele leven gaat mogen doen. Dat komt uiteindelijk neer op profiteren.

Belangrijke vraag wel: lijdt je relatie eronder? Bij de familiekwestie waar ik mee zit is dat wel het geval en heeft mijn vrouw besloten om voorlopig afstand te nemen van hen.
Financieel onder lijden, op zich niet, maar we hebben door zijn geldnood nu wel wat beslissingen genomen over de eigendommen die we als erfenis hebben gekregen die niet zo optimaal waren. Een gezamenlijke rekening waar huur op terechtkwam van onze erfenis werd toen ook door hem geplunderd. Ik heb al vaak gedacht dat als hij ook wat met geld kon omgaan we beide gewoon weinig financiële zorgen hadden.

Mijn vrouw is er inderdaad niet mee gediend dat ik hem geld leende, en gewoon zijn gedrag heeft er ook voor gezorgd dat zij niet echt vragende partij is om hem nog veel te zien. Maar zoals je zegt, de deur sluiten is moeilijk. Wij zij ook een zeer kleine familie, het is niet of er blijven nog veel andere familieleden over.

Klinkt nogal als iemand met redelijk wat mentale problemen. Is er eigenlijk nooit een diagnose gesteld? Is hij ooit psychologisch begeleid geweest? Hoe je hem beschrijft komt bij mij wat over als iemand met enkele van mijn eigen ADD-symptomen maar dan x1000.
(Enkele mogelijke gevolgen van AD(H)D zijn bvb: verslavingsgevoeligheid, relaties niet kunnen onderhouden, familie -en vriendenrelaties laten verwateren door gebrek aan initiatief, slecht beheer van financiëen, moeite om jobs te behouden, rommeligheid) Allez, het komt eigenlijk bijna perfect overeen.

Het lijkt me vanzelfsprekend dat je iemand die totaal niet omkan met geld, niet extra geld moet lenen. Het lijkt me veel nuttiger om hem te steunen in een zoektocht naar andere soorten hulp om zijn leven (een beetje) op de rails te houden.

Laatst bewerkt:
Door uw broer altijd te helpen, houdt ge hem misschien net onbewust in die cyclus. Ge hoeft de band met uw broer niet volledig te verbreken, maar ik zou wel stoppen met hem geld te geven. Eventueel kunt ge hem helpen op andere manieren, zoals bv. administratieve zaken?

Ge hebt nu zelf een gezien en het geld dat ge aan uw broer hebt geleend, zou ge beter kunnen investeren in uw dochter. Daar is niks egoïstisch aan.

Klinkt nogal als iemand met redelijk wat mentale problemen. Is er eigenlijk nooit een diagnose gesteld?
Het lijkt me vanzelfsprekend dat je iemand die totaal niet omkan met geld, niet extra geld moet lenen.
Op een bepaald moment, nog maar enkele jaren terug eigenlijk, is er een diagnose geweest van ADHD. Dat zou natuurlijk wel enkele zaken kunnen verklaren.

En ja, zuiver rationeel klopt dat natuurlijk. Maar als je van je broer berichten krijgt genre: "ik heb al drie dagen niet gegeten, kan je me € 50 lenen, ik betaal dat zo snel mogelijk terug", of "het gas is afgesloten en er is een budgetmeter geplaatst, ik zit zonder verwarming, kan je wat geld lenen zodat ik deze kan opladen", dan reageer ik nu eenmaal eerder emotioneel. De laatste keer was het dan "ik heb geld gestolen op het werk om een rekening te betalen". Ik werk eraan, maar er zijn makkelijkere zaken.
Eventueel kunt ge hem helpen op andere manieren, zoals bv. administratieve zaken?
Ik heb dat al eens gedacht, maar eerlijk gezegd heb ik gezien wat voor een lijdensweg dat was voor mijn moeder (zie originele post), en is dat nu zo'n kluwen dat ik daar volgens mij ook niet de meest geschikte persoon voor ben. Vandaar mijn raad aan hem om naar het OCMW te gaan.

@Sylverscythe Krijg je dat geld dat je aan hem uitleent eigenlijk wel terug?
Dat eerste bedrag wel, dat heeft hij me meteen terugbetaald toen er wegens de verkoop van een stuk grond geld was. Dit huidige bedrag, ik betwijfel het, tenzij we nog eens wat verkopen of hij in schuldbemiddeling gaat en ik me als schuldeiser opgeef (vermoed ik).

Mijn vader heeft dezelfde relatie met zijn broer. En de laatste 30 jaar is dat: sporadisch contact (over koetjes en kalfjes), geen financiele steun, en vooral: geen verwachtingen. Volledig contact verbreken heeft mijn vader nooit gedaan, en dat heeft het wel makkelijker gemaakt bij bijvoorbeeld het overlijden van mijn grootvader en het regelen van de erfenis.

Mijn nonkel heeft een zoon en kleinkinderen. Hij heeft zijn kleinkinderen nog nooit gezien, maar mijn neef komt wel met zijn kinderen nog bij mijn ouders over de vloer. Die hebben meer aan de vader van hun grootvader, dan aan hun eigen grootvader zelf...

Mij lijkt het beste om de geldkraan volledig dicht te draaien, want zou hou je de 'cyclus' gaande.

Als je je broer wil blijven helpen, zou ik dat doen in de vorm van hem naar de juiste begeleiding te wijzen: OCMW/caw/therapeut...

De vraag is of je broer wel gebaat is met die financiele steun. Gezien hij al meermaals langs de kassa kunnen passeren is om de tekorten aan te vullen en kansen om een beter leven te krijgen maar toch altijd terug naar dezelfde miserabele positie terug gaat zie ik niet in waarom dat in de toekomst anders zou zijn. Je kan het water wel naar het paard brengen maar als het niet wil drinken. Jij kan jezelf niets verwijten maar het moet van 2 kanten komen natuurlijk (ook in een relatie met familieleden). Moest ik in uw positie zijn stop ik ook met geld geven en maak ik ook duidelijk dat hij altijd je broer zal blijven en je hem wel altijd wil steunen maar niet op die manier.

En ja, zuiver rationeel klopt dat natuurlijk. Maar als je van je broer berichten krijgt genre: "ik heb al drie dagen niet gegeten, kan je me € 50 lenen, ik betaal dat zo snel mogelijk terug", of "het gas is afgesloten en er is een budgetmeter geplaatst, ik zit zonder verwarming, kan je wat geld lenen zodat ik deze kan opladen", dan reageer ik nu eenmaal eerder emotioneel. De laatste keer was het dan "ik heb geld gestolen op het werk om een rekening te betalen". Ik werk eraan, maar er zijn makkelijkere zaken.
Op de korte termijn kan je daar voorwaarden aan koppelen. 'ik wil dit nog wel doen, maar alleen als we overmorgen samen de OCMW binnenstappen om budgetbeheer op te starten'. En vanaf dan ben je er in principe van af, want dan moet hij het geregeld krijgen met hen ipv jou.

Op de korte termijn kan je daar voorwaarden aan koppelen. 'ik wil dit nog wel doen, maar alleen als we overmorgen samen de OCMW binnenstappen om budgetbeheer op te starten'. En vanaf dan ben je er in principe van af, want dan moet hij het geregeld krijgen met hen ipv jou.
Dat is nu wel wat ik min of meer heb gedaan eigenlijk, maar dat was twee weken terug en de afspraak bij het OCMW is halverwege deze maand, dus ondertussen stapelen de problemen zich nog wat meer op.

Mijn vader heeft dezelfde relatie met zijn broer. En de laatste 30 jaar is dat: sporadisch contact (over koetjes en kalfjes), geen financiele steun, en vooral: geen verwachtingen.
Ik zou dit aanraden.
Het is een moeilijke en vooral teleurstellende relatie als ge maar ergens blijft hopen dat hij zich zal verbeteren en herpakken en als gij maar x, y of z doet dan zal het misschien doordringen.
Dat is allemaal uw verantwoordelijkheid niet, het is ook niet waar, en bovenal verpest het uw relatie (met hem, met uw vrouw).

Eender welk geld dat ge hem nog geeft (liefst niets), zie dat ook maar direct als een gift. Want dat is het uiteindelijk gewoon.

Heel moeilijk verhaal. Makkelijk gezegd om contact te verbreken ed.

Geen optie om ipv €50 cash te geven, zijn frigo te vullen?
Dan weet je tenminste waar het geld aan opgeraakt.
Idem voor die budgetmeter.
Waarschijnlijk is er dan nog geprofiteer, maar dan heb je er mss een ander gevoel bij

Cash geef ik sowieso aan niemand te leen. (Enkel mijn vader zou ik geld geven/lenen)

Of je wel of niet contact wilt houden met hem, en op welke manier dan, dat moet je voor jezelf uitmaken. Maar de financiële hulp zou je, zoals al een paar keer hierboven aangehaald, denk ik wel best stoppen. Het lijkt erop dat hij u daarin op allerhande manieren manipuleert, en dat is gewoon fout van hem.

En dan is 50€ of 100€ links of rechts zelfs nog het minste. Hij woont gratis in een woning waar je half eigenaar van bent? Reken maar eens uit hoeveel huurinkomsten of rendement op geld dat vast zit in die woning dat je misloopt. Daar sponsor je hem eveneens enorm, en dat is eigenlijk echt niet ok.
Zeker als je beschrijft dat er totaal geen zicht op beterschap is.

Ook, als je na loonsbeslag nog 1300€ overhoudt, en je geen huur te betalen hebt, volg ik niet helemaal hoe je dan nog moet komen bedelen voor 50€ voor eten of een budgetmeter eerlijk gezegd. (alé, ik kan er mij eigenlijk wel iets bij voorstellen, maar het is op geen enkele manier ok :))

Relatief gelijkaardige situatie hier, alleen zonder het schulden-gedeelte. Maar na de zoveelste emotionele chantage, valse beloften en vooral het fysiek bedreigen van mijn ouders heb ik een drietal jaar geleden alle contact verbroken met mijn broer. Nog altijd de beste beslissing die ik kon maken en geen seconde spijt van gehad. Ergens wel jammer dat hij bv. mijn zoon nooit heeft gezien en dat ik zijn twee (schatten van) kinderen niet meer zie, maar ik heb om mijzelf te beschermen die keuze gemaakt.

De 'het is en blijft familie'-redenering snap ik niet, laat staan dat je bepaalde zaken daardoor moet blijven tolereren. Hopelijk komt het nog goed, maar aan uw bericht te lezen lijkt me dat vrij naïef.

Bij ons is het net hetzelfde, mijn Broer had een loon en kreeg daarbovenop nog is een pak geld en ik kreeg niks, hij smeet alles
buiten aan discotheken en auto's etc...
Ik heb voor alles in mijn leven moeten sparen.Ik heb nog nooit geld gekregen niks en toch heb ik het meest bereikt lol

Niet gemakkelijk zo een situatie. Maar om een relatie te hebben moet je met 2 zijn. Als je broer je enkel ziet als een geldkraan en geen emotionele band, kan je je afvragen of het zin heeft om er zelf veel emotionele energie in te steken.

Rationeel gezien zou je tegen hem kunnen zeggen dat de deur altijd open staat voor hem, maar dat je hem geen geld zult geven. Maar dat je hem zeker wilt ondersteunen om hulp te zoeken voor zijn financiële problemen. Dit kan OCMW zijn, maar ook bewindvoering als het echt niet gaat.

Als de bewindvoerder een derde is, is het voor hem duidelijk dat hij voor geld daar moet zijn, en met jou relatie kan opbouwen zonder dat het over geld moet gaan.

Maar bovenstaande gaat enkel als uw broer hierin ook wilt meegaan.

Terug
Bovenaan