Hoe zwemvaardigheid van de bevolking verbeteren?

De veralgemening in de post is onnodig.

Dat stelt ook Tom Cocle vast, al meer dan 25 jaar hoofdredder in Blankenberge. "Het is zeker niet altijd onwil, vaak is het gewoon onwetendheid. Ze begrijpen de taal niet, kunnen dus de instructies niet lezen en zwemmen soms buiten de bewaakte zones of na de werkuren van de redders. Wij zien nu zelfs heel vaak mensen die gaan zwemmen met al hun kleren en schoenen nog aan, maar dan ben je onderhevig aan stromingen, dat is echt gevaarlijk."
Ook gouverneur Carl Decaluwé toont begrip voor de jongeren: "Ze komen meestal met de trein en lopen recht naar het strand. Ze kunnen vaak minder goed of niet zwemmen, hebben niet de kans gekregen om het te leren. En dat durven ze misschien niet toegeven: onder de groepsdruk gaan ze toch in zee. Want die ziet er rustig uit, maar ze houden geen rekening met getijden, zandbanken of onderstromingen. Als ze dan plots geen grond meer onder de voeten voelen, gaan ze kopje-onder en kunnen ze serieus in de problemen komen."

Wat is er in godsnaam toch gebeurd met gezond verstand??

Gaan zwemmen met kleren en schoenen aan in een zee, hoe stom kan je eigenlijk zijn? Als je dat zelfs nog niet beseft, dan ben je gewoon gatachterlijk. En dan dat excuus van hebben niet de kans gekregen om het te leren. Als je niet de kans krijgt iets te leren, dan doe je dat gewoon niet. Als je niet de kans hebt gekregen om met een auto te leren rijden kruip je toch ook niet gewoon achter het stuur?

Ik ben al blij dat ze durven benoemen dat het mannen met een migratieachtergrond zijn die een andere taal spreken. Iedereen weet genoeg dan. Razend word ik ervan dat die mensen blijkbaar geen gezond verstand hebben en we nu geld kunnen gaan smijten naar sensibiliseringscampagnes omdat die de borden niet kunnen lezen, en niet doorhebben dat je beter niet de zee ingaat met al je kleren en schoenen aan als je niet kan zwemmen.

Wat is er in godsnaam toch gebeurd met gezond verstand??

Gaan zwemmen met kleren en schoenen aan in een zee, hoe stom kan je eigenlijk zijn? Als je dat zelfs nog niet beseft, dan ben je gewoon gatachterlijk. En dan dat excuus van hebben niet de kans gekregen om het te leren. Als je niet de kans krijgt iets te leren, dan doe je dat gewoon niet. Als je niet de kans hebt gekregen om met een auto te leren rijden kruip je toch ook niet gewoon achter het stuur?

Ik ben al blij dat ze durven benoemen dat het mannen met een migratieachtergrond zijn die een andere taal spreken. Iedereen weet genoeg dan. Razend word ik ervan dat die mensen blijkbaar geen gezond verstand hebben en we nu geld kunnen gaan smijten naar sensibiliseringscampagnes omdat die de borden niet kunnen lezen, en niet doorhebben dat je beter niet de zee ingaat met al je kleren en schoenen aan als je niet kan zwemmen.

In het VRT artikel staat dat Decaluwé jonge anderstalige mensen uit Brussel wil sensibileseren. Tegelijk zegt hij dat ze dus kans niet gehad hebben om het te leren.

Waar zitten die ouders? Waarom hebben die jongvolwassenen niet leren zwemmen? Een kind is het product van zijn opvoeding, op dit specifieke vlak, en de verantwoordelijkheid ligt dus ook bij de afwezige ouders. Niet het enigste maatschappelijke probleem wat daar zijn oorsprong vindt, overigens.

Toch in feite bizar dat zo veel mensen niet kunnen zwemmen, bij mij op school had iedereen dat op school (ofwel ervoor al door zijn ouders) geleerd.
Als je natuurlijk van de Turkse bergen afkomstig bent, is het minder evident , veel budget om een zwembad aan te leggen, of plaatselijke meren om in te zwemmen zal er daar niet zijn.

In het VRT artikel staat dat Decaluwé jonge anderstalige mensen uit Brussel wil sensibileseren. Tegelijk zegt hij dat ze dus kans niet gehad hebben om het te leren.

Waar zitten die ouders? Waarom hebben die jongvolwassenen niet leren zwemmen? Een kind is het product van zijn opvoeding, op dit specifieke vlak, en de verantwoordelijkheid ligt dus ook bij de afwezige ouders. Niet het enigste maatschappelijke probleem wat daar zijn oorsprong vindt, overigens.
Ligt dat ook niet cultureel gevoelig?
Kdenk dat er weinig moslimconservatieve ouders staan te springen om zoonlief/dochterlief naar een publiek zwembad te sturen. Allez ik link dat ook maar aan die discussie die hier een tijdje geleden gespeeld heeft over het apart zwemuurtje man vrouw.

Wij gingen met het school elke week zwemmen, in de jaren 90. Als we dat niet deden, zou ik waarschijnlijk ook niet kunnen zwemmen. Met mijn ouders ben ik nooit naar een zwembad gegaan.

Al zou ik nooit met kleding en schoenen aan in het water gegaan zijn, maar dat is volgens mij cultureelgebonden. Je ziet dat overal bij sportclubs e.d. ook dat jongeren met migratieachtergrond niet naakt gaan in de groep. Douchen na de voetbalmatch met ondergoed aan etc. Neem daarbij de machocultuur waar je niet kan bekennen dat je iets niet kan en waarbij je elkaar altijd uitdaagt om toch iets stoerder te doen, en je komt tot deze resultaten.

Zo'n sensibiliseringscampagne is dan ook compleet weggesmeten geld, want het heeft geen hol te maken met onwetendheid.

Toch in feite bizar dat zo veel mensen niet kunnen zwemmen, bij mij op school had iedereen dat op school (ofwel ervoor al door zijn ouders) geleerd.
Als je natuurlijk van de Turkse bergen afkomstig bent, is het minder evident , veel budget om een zwembad aan te leggen, of plaatselijke meren om in te zwemmen zal er daar niet zijn.

Ik vind "leren/kunnen zwemmen" nu wel iets waar je de grenzen tussen socio-economische klasse goed ziet. In veel scholen leren kinderen amper nog zwemmen, o.a. door het grote tekort aan zwembaden dat zeker in Brussel ook speelt. Resultaat is dat wie geld en vooral tijd/interesse heeft een oplossing zoekt buiten school. Mijn dochter doet nu watergewenning, komende van babyzwemmen of hoe het allemaal heette.

Dat is net in Oost-Vlaanderen, wij wonen in Vlaams-Brabant. In deze streek ook zwembaden tekort dus beeld je dezelfde taferelen in als om tickets te krijgen voor Tomorrowland: op een dinsdag om 9u open de inschrijvingen, waarna om 9u02 de website vastloopt en je zeer waarschijnlijk te laat bent. Ik was gewaarschuwd door een vriend hiervoor. Ben je niet "mee", dan kom je achter de prijzen. Heb je geen bureauwerk, of moet je op dat uur pendelen, kom je achter de prijzen. Het valt ook op dat in de klas van mijn dochter de kinderen met "Vlaamse" namen en uiterlijk een minderheid zijn, terwijl in haar groepje van het zwemmen en heel het zwembad zowat je amper sporen van migratie ziet.

Het ís ook cultureel natuurlijk, hier zijn we allemaal doordrongen van het feit dat kunnen zwemmen belangrijk is en onze kinderen dat moeten kunnen. Mijn vrouw heeft dat nooit geleerd, en die groeide op in een kuststad. Maar leren zwemmen, dat was iets voor de rijke kindjes in privéscholen, daar gingen haar ouders geen geld of tijd insteken. Zij zag dan ook initieel niet echt in waarom ik de dochter voor zoiets wou inschrijven. Neem daar dan de algemene "verwaarlozing" van kinderen bij, naar onze normen, in bepaalde kringen, en het verbaast mij eigenlijk niets dat zoveel jongeren niet kunnen zwemmen. Als je dan als domme puber het haantje gaat uithangen en in de zee springt, ook zoiets dat je vooral uit boeken kent, kan je al eens iets voorhebben.

De school van mijn dochter geeft pas zwemmen vanaf het 3e leerjaar en iets of wat in de kleuterklas. Ondertussen gaat die elke week privézwemles volgen aan € 20 per keer. Ik geef daar met plezier geld aan uit, daar dit wel een belangrijke vaardigheid is.

In Brussel / het Brusselse zijn er amper zwembaden. Daar zijn redenen voor die zowel financieel als gevolgen van gedrag zijn.

In Brussel / het Brusselse zijn er amper zwembaden. Daar zijn redenen voor die zowel financieel als gevolgen van gedrag zijn.

Het ene is een falen van het Brussels bestuur, het ander een falen van ouders in gezinnen met een migratieachtergrond.

Sensibiliseringscampagnes omdat er ocharme 8 man op 4 jaar tijd verdrinkt, over verkwisting van belastingsgeld gesproken. Dit is een perfect voorbeeld van wat @Kas de Kalebas aanhaalt in deze post (voor mij althans, niet noodzakelijkerwijs voor Kas) betreffende het betuttelende karakter van de overheid dat zich in een onderdanige rol naar de burger opstelt omdat er een paar idioten hun leven verliezen.

Als mijne zoon als tiener ooit verdrinkt omdat em in een onbewaakte zone met kleding en schoenen aan in de zee is gesprongen, is mijn eerste gedachte niet om de overheid te beschuldigen van een gebrek aan sensibilisering onder de bevolking, maar dan vraag ik mij toch eerder af hoe mijne kleine zo lomp kon zijn.

Als ge als 16-24 jarige niet in staat zijt om te beseffen dat het levensgevaarlijk is om met kleren en schoenen aan in de zee te springen, dan zijn we sowieso aan hun geen groot licht kwijt. Maar ik zei het al eerder, dat heeft eerder met machocultuur te maken dan met echte onwetendheid.

Doe maar een GoFundMe in het Brusselse onder de ouders van gastjes ipv daar tienduizenden euro's belastinggeld aan te geven.

Al zou ik nooit met kleding en schoenen aan in het water gegaan zijn, maar dat is volgens mij cultureelgebonden. Je ziet dat overal bij sportclubs e.d. ook dat jongeren met migratieachtergrond niet naakt gaan in de groep. Douchen na de voetbalmatch met ondergoed aan etc. Neem daarbij de machocultuur waar je niet kan bekennen dat je iets niet kan en waarbij je elkaar altijd uitdaagt om toch iets stoerder te doen, en je komt tot deze resultaten.

Er is vind ik toch nog een groot verschil tussen niet durven naakt douchen en je onderbroek aanhouden, en met kleren en schoenen aan in zee gaan. Dat zou zijn alsof die jongeren na de voetbalmatch met hun tenue en voetbalschoenen aan onder de douche gaan staan.

Er is vind ik toch nog een groot verschil tussen niet durven naakt douchen en je onderbroek aanhouden, en met kleren en schoenen aan in zee gaan. Dat zou zijn alsof die jongeren na de voetbalmatch met hun tenue en voetbalschoenen aan onder de douche gaan staan.
Zou dat gedeelte van met kleren in zee gaan niet eerder over de allochtone vrouwen gaan die van hun geloof volledig bedekt moeten zijn? Ik heb toch nog nooit een man met kleren in zee zien gaan, ook niet bij de allochtonen. En die allochtone mannen blijken nu diegene te zijn die verdrinken, dus lijkt dat van die kleren een andere zaak te zijn dan de reden waarom die groep als enige verdrinkingsdoden heeft.
In het artikel lijkt het ook een aparte vermelding, eerder een verzuchting van de redders dat er zelfs mensen zijn die met kleren gaan zwemmen. Niet dat dat de verdrinkingsslachtoffers zijn.

Zou dat gedeelte van met kleren in zee gaan niet eerder over de allochtone vrouwen gaan die van hun geloof volledig bedekt moeten zijn? Ik heb toch nog nooit een man met kleren in zee zien gaan, ook niet bij de allochtonen. En die allochtone mannen blijken nu diegene te zijn die verdrinken, dus lijkt dat van die kleren een andere zaak te zijn dan de reden waarom die groep als enige verdrinkingsdoden heeft.
In het artikel lijkt het ook een aparte vermelding, eerder een verzuchting van de redders dat er zelfs mensen zijn die met kleren gaan zwemmen. Niet dat dat de verdrinkingsslachtoffers zijn.

Ik denk ook dat het eerder over allochtone vrouwen zal gaan, maar dat maakt het probleem niet minder natuurlijk. Zulke zaken mogen we ook gewoon niet toelaten omdat het duidelijk is dat met kleren aan zwemmen gevaarlijk is. En het is duidelijk dat dit niet over enkelingen gaat maar dat ze het "heel vaak" zien.

Trouwens, na een zwembeurt in de zee ben ik altijd zeer blij om te kunnen douchen want het is toch ander water dan in een zwembad met chloor. Om daar met al mijn kleren en schoenen in te gaan, om dan nadien die natte kleren rond je lichaam voelen plakken, die kleren die dan opdrogen en stinken, walgelijk gewoon. Laat staan dan nog eens met natte schoenen, bah.

Ik herinner me nog goed als 6-jarige die proef om met de pyjama aan in het zwembad te springen, en hoe zwaar en log die toen werd. En dan nog eens in de zee ipv een zwembad. Gezond verstand nihil.

Ik weet toch ook niet echt of sensibiliseren wel echt nodig is. Soms is er gewoon gezond verstand nodig in de maatschappij.

Je mag sensibiliseren wat je wil, mensen gaan altijd domme acties blijven uitvoeren. Je maakt me niet wijs dat mensen niet beseffen dat er risico's zijn aan het oversteken van een gesloten overweg, om te gaan treinsurfen, om te gaan zwemmen in onbewaakte zones, om ergens buiten een piste te gaan skiën, ...
Mij valt het vooral op dat het voornamelijk mannen zijn en dan lijkt het me weer eerder macho gedrag gerelateerd.

Over het wel of niet kunnen zwemmen, het is de verantwoordelijkheid van de ouders om hiervoor te zorgen. En dat lijkt me dan ook weer de logica zelve in de opvoeding. Dit is gewoon een basisvaardigheid net zoals je eerst leert lopen en leert fietsen en je in het verkeer leert begeven.
Maar ook daar.... Gezond verstand kan je niet bijbrengen aan ouders die dit niet beseffen.

En hoe ga je sensibiliseren? Met dure campagnes op de VRT of de RTBF waar die doelgroep toch nooit naar kijkt? We mogen toch echt eens beginnen rekenen op gezond verstand.

Natuurlijk zijn ouders verantwoordelijk voor het stimuleren en opvoeden van hun kinderen, maar ik wil toch het punt maken dat mijn eigen ouders (en ik vermoed velen destijds) wel gewoon rekende op het onderwijs om kinderen te leren zwemmen. Die explosie van buitenschoolse privélessen is toch relatief recent?

En dat hangt natuurlijk samen met het gebrek aan zwembaden, want een zwembad onderhouden is (te) duur voor een gemeente. Mijn lagere school lag praktisch naast een zwembad, dus wekelijkse zwemles. Dat is tegenwoordig denk ik al eerder een zeldzaamheid.

Wij gingen met het school elke week zwemmen, in de jaren 90. Als we dat niet deden, zou ik waarschijnlijk ook niet kunnen zwemmen. Met mijn ouders ben ik nooit naar een zwembad gegaan.
Om eerlijk te zijn, veel hing af van de leerkracht LO. Ik was in zwemmen helemaal niet goed en had zo een leerkracht: hij doet zijn best, dus laten we hem er door. Ik herinner me nog een proef ''onder water zwemmen'' waar ik na enkele meters al boven water kwam piepen...
Ik kwam een collega van hem kwam onlangs nog tegen en ik was dus echt in de veronderstelling dat vandaag de dag de leerkrachten op dat gebied toch strenger zouden zijn. Wel...neen. Integendeel zelfs. Vroeger waren ze net strenger op gebied van kunnen zwemmen.

Terug
Bovenaan