Hoe zwemvaardigheid van de bevolking verbeteren?

Natuurlijk zijn ouders verantwoordelijk voor het stimuleren en opvoeden van hun kinderen, maar ik wil toch het punt maken dat mijn eigen ouders (en ik vermoed velen destijds) wel gewoon rekende op het onderwijs om kinderen te leren zwemmen. Die explosie van buitenschoolse privélessen is toch relatief recent?

En dat hangt natuurlijk samen met het gebrek aan zwembaden, want een zwembad onderhouden is (te) duur voor een gemeente. Mijn lagere school lag praktisch naast een zwembad, dus wekelijkse zwemles. Dat is tegenwoordig denk ik al eerder een zeldzaamheid.
Het probleem is dan nog eens dat die privélessen allemaal zo goed als volzet zitten en je al naar een naburige gemeente moet op een uur dat voor veel mensen niet altijd haalbaar is.

Dan moet je nog wat geluk hebben dat je kind snel mee is, anders lopen die kosten ook weer hoog op.

Natuurlijk zijn ouders verantwoordelijk voor het stimuleren en opvoeden van hun kinderen, maar ik wil toch het punt maken dat mijn eigen ouders (en ik vermoed velen destijds) wel gewoon rekende op het onderwijs om kinderen te leren zwemmen. Die explosie van buitenschoolse privélessen is toch relatief recent?

En dat hangt natuurlijk samen met het gebrek aan zwembaden, want een zwembad onderhouden is (te) duur voor een gemeente. Mijn lagere school lag praktisch naast een zwembad, dus wekelijkse zwemles. Dat is tegenwoordig denk ik al eerder een zeldzaamheid.
Ik vraag mij af waarom dan vroeger zoveel meer zwembaden waren. Imo hebben we door onze verhoging van de eisen onszelf serieus in de voet geschoten (niet enkel op gebied van zwembaden). We hebben dan misschien wel een hogere kwaliteit aan zwembaden maar dan zie je dat het onderwijs zwaar heeft moeten inboeten aan mogelijkheden om zwemlessen te voorzien, ouders diep in de buidel moeten tasten willen ze ergens een plek vinden om hun kinderen te leren zwemmen, er in de zomer minder mogelijkheden zijn voor jongeren om afkoeling te zoeken etc. Ik geloof oprecht dat we toch eens met een ruimere blik moeten kijken wanneer we in de toekomst onze eisen voor zulke infrastructuur onder de loep nemen.

Toch in feite bizar dat zo veel mensen niet kunnen zwemmen, bij mij op school had iedereen dat op school (ofwel ervoor al door zijn ouders) geleerd.
Als je natuurlijk van de Turkse bergen afkomstig bent, is het minder evident , veel budget om een zwembad aan te leggen, of plaatselijke meren om in te zwemmen zal er daar niet zijn.
Wij kregen zwemles op school maar in de 1e les werd je opgedeeld: die die kunnen zwemmen en die die het niet kunnen. Die die het niet kunnen deden eerder waterspelletjes. Ik heb NOOIT echt leren zwemmen in de lagere school (jaren '90).
Ik heb pas leren zwemmen toen ik van school veranderde en mijn ouders mij en mijn broer privé lessen lieten volgen.

Wij kregen zwemles op school maar in de 1e les werd je opgedeeld: die die kunnen zwemmen en die die het niet kunnen. Die die het niet kunnen deden eerder waterspelletjes. Ik heb NOOIT echt leren zwemmen in de lagere school (jaren '90).
Ik heb pas leren zwemmen toen ik van school veranderde en mijn ouders mij en mijn broer privé lessen lieten volgen.
Dat is dan toch een gemakkelijkheidsoplossing voor de school om er geen energie moeten in te steken om mensen te leren zwemmen. De bedoeling van zwemles (zeker in de lagere school dan toch) is toch om tenminste iedereen te LEREN zwemmen en niet om de beste zwemmer te worden van de klas.

Ik dacht dat kunnen zwemmen iets was dat vroeger in de eindtermen stond, en wat als evident gezien werd, blijkbaar niet dus ...

Ik vraag mij af waarom dan vroeger zoveel meer zwembaden waren. Imo hebben we door onze verhoging van de eisen onszelf serieus in de voet geschoten (niet enkel op gebied van zwembaden). We hebben dan misschien wel een hogere kwaliteit aan zwembaden maar dan zie je dat het onderwijs zwaar heeft moeten inboeten aan mogelijkheden om zwemlessen te voorzien, ouders diep in de buidel moeten tasten willen ze ergens een plek vinden om hun kinderen te leren zwemmen, er in de zomer minder mogelijkheden zijn voor jongeren om afkoeling te zoeken etc. Ik geloof oprecht dat we toch eens met een ruimere blik moeten kijken wanneer we in de toekomst onze eisen voor zulke infrastructuur onder de loep nemen.
Strengere normen dan vroeger wellicht, gecombineerd met wellicht veel hogere energiekosten om een zwembad draaiende te houden? Elektriciteit lijkt mij nu iets wat tegenwoordig heel duur geworden is, vergeleken met vroeger. De (gedeeltelijke) kernuitstap is één van de grootste politieke mislukkingen geweest van de laatste decennia.

Laatst bewerkt:
Dat is dan toch een gemakkelijkheidsoplossing voor de school om er geen energie moeten in te steken om mensen te leren zwemmen. De bedoeling van zwemles (zeker in de lagere school dan toch) is toch om tenminste iedereen te LEREN zwemmen en niet om de beste zwemmer te worden van de klas.

Ik dacht dat kunnen zwemmen iets was dat vroeger in de eindtermen stond, en wat als evident gezien werd, blijkbaar niet dus ...
Zeker en vast. Nochtans was dat met begeleiding ook. Dat was wel een vader of moeder van een leerling, maar dan nog. Onze zoon willen we ook naar de zwemles doen, hij is nu net 3.

Ik zie dat hier bij mijn zoon nu (eerste leerjaar) ook. Die "zwemles" is er alleen voor de kinderen die al effectief kunnen zwemmen, de rest zit te spelen zonder evolutie naar effectief zwemmen. Zoon heeft in privéles zijn brevetten gehaald, 't school weet dat ook, maar toch zit hij nog altijd in de speelgroep.

In Brussel / het Brusselse zijn er amper zwembaden. Daar zijn redenen voor die zowel financieel als gevolgen van gedrag zijn.

Het ene is een falen van het Brussels bestuur, het ander een falen van ouders in gezinnen met een migratieachtergrond.
Er zijn misschien geen plaatsen om buiten te zwemmen, maar binnenzwembaden zijn er wel degelijk in Brussel.

I Sint Gillis momenteel in renovatie, maar ik ben al in Laken geweest, in Ukkel & in Etterbeek. Brussel en Elsene hebben ook zwembaden. De woluwes sowieso ook. Molenbeek en Anderlecht weet ik niet vanbuiten. Overal makkelijk bereikbaar met openbaar vervoer.

Enkel tijdens covid moest ik reserveren. Ik zie zeer weinig allochtonen, maakt niet uit welke kleur, in die zwembaden. Is echt cultureel dat wij - de westerlingen - belang aan hechten om te kunnen zwemmen.

Is echt een wit ding. Ik woonde ooit in Maleisië, gigantisch veel km zee en fantastisch mooie stranden, maar amper iemand die echt kon zwemmen.

Ik heb geen kinderen dus kan niet spreken uit ervaring maar waarom niet gewoon zelf je kind leren zwemmen? Een paar weken elke zaterdag naar het lokale zwembad en klus geklaard? Zwemmen is niet moeilijk.

Zal trouwens inderdaad ook wel iets blanks zijn. Ik doe zowel scuba als freediving en die sporten zijn zo goed als 100% blanken. En uit alle lagen van de maatschappij, het is niet dat freediven veel geld kost.

Er zijn misschien geen plaatsen om buiten te zwemmen, maar binnenzwembaden zijn er wel degelijk in Brussel.

I Sint Gillis momenteel in renovatie, maar ik ben al in Laken geweest, in Ukkel & in Etterbeek. Brussel en Elsene hebben ook zwembaden. De woluwes sowieso ook. Molenbeek en Anderlecht weet ik niet vanbuiten. Overal makkelijk bereikbaar met openbaar vervoer.
Even aanvullen met die dat ik ken:
Sint-Joost: Is heel lang toe geweest voor renovatie maar ondertussen al ff terug open. Prachtig gebouw.
Sport centrum in Evere (Triton?): Onvriendelijk personeel, maar voor de rest geen klagen
Schaarbeek: geen klagen
Laken: Properste van den hoop toen ik er was.

Dus ja, er zijn eigenlijk best wel veel zwembaden in Brussel. Dan is Antwerpen slechter af. Al zijn er daar wel zwembaden in de districten, minder in het centrum zelf en ik denk in totaal zwem-oppervlakte/inwoner ook minder. Maar dat zal ik moeten opzoeken.

Leren zwemmen heeft toch niets met afkomst te maken. Mijn ouders stonden erop dat ik kon zwemmen, want ge weet nooit hij moest maar eens ooit in het water vallen. Dus een preventieve maatregel tegen verdrinken.

Als ouders die schrik niet hebben, wat ik me kan voorstellen als ge in Brussel woont en bij wijze van spreken geen water in de buurt hebt om in te vallen, dan gaan die minder geneigd zijn om zwemmen aan te leren als een maatregel tegen verdrinken.

Sommige spreken hier over goed verstand, maar het kunt toch alleen het risico van uw gedrag inschatten als ge de situatie kunt inschatten. Iemand die nog nooit naar zee is geweest, gaat echt het risico van onderstroom niet kennen of het gevaar om te zwemmen bij een pier.

Leren zwemmen heeft toch niets met afkomst te maken. Mijn ouders stonden erop dat ik kon zwemmen, want ge weet nooit hij moest maar eens ooit in het water vallen. Dus een preventieve maatregel tegen verdrinken.

Als ouders die schrik niet hebben, wat ik me kan voorstellen als ge in Brussel woont en bij wijze van spreken geen water in de buurt hebt om in te vallen, dan gaan die minder geneigd zijn om zwemmen aan te leren als een maatregel tegen verdrinken.

Sommige spreken hier over goed verstand, maar het kunt toch alleen het risico van uw gedrag inschatten als ge de situatie kunt inschatten. Iemand die nog nooit naar zee is geweest, gaat echt het risico van onderstroom niet kennen of het gevaar om te zwemmen bij een pier.
Maar dat is heel kortzichtig hé.

Ik heb vroeger als kind leren zwemmen. Zelfs als baby al naar het zwembad geweest.
Rond het ouderlijk huis geen water. Idem bij mijn ouders hun ouderlijk huis (beiden in steden opgegroeid).

Dus die "schrik" zat er ook niet in door water in de omgeving. Het was ook geen "schrik". Het was gewoon gezond verstand. Want ooit zal je wel eens op reis gaan/in het water belanden.

En ja, ik vind het gezond verstand om voorzichtig te zijn in onbekende situaties. Of mijn eigen kunnen niet te overschatten.

Ik heb geen kinderen dus kan niet spreken uit ervaring maar waarom niet gewoon zelf je kind leren zwemmen? Een paar weken elke zaterdag naar het lokale zwembad en klus geklaard? Zwemmen is niet moeilijk.
Inderdaad, maar dan kunnen ze de zwarte Piet niet naar iemand anders doorschuiven en moeten ze er zelf tijd voor vrijmaken.

Het doel van de school is uw kind leren niet te verdrinken, niet meer leren zwemmen ookal staat dit in de eindtermen.

Maar dat is heel kortzichtig hé.

Ik heb vroeger als kind leren zwemmen. Zelfs als baby al naar het zwembad geweest.
Rond het ouderlijk huis geen water. Idem bij mijn ouders hun ouderlijk huis (beiden in steden opgegroeid).

Dus die "schrik" zat er ook niet in door water in de omgeving. Het was ook geen "schrik". Het was gewoon gezond verstand. Want ooit zal je wel eens op reis gaan/in het water belanden.

En ja, ik vind het gezond verstand om voorzichtig te zijn in onbekende situaties. Of mijn eigen kunnen niet te overschatten.
We zeggen hetzelfde he.

Echter hebben wij geleerd om voorzichtig te zijn in onbekende omstandigheden.

Maar als ge die houding nooit hebt geleerd, dan krijgt ge zo een toestanden. Vergelijk met een kleuter die zijn hand op het vuur legt. Als ge niet weet dat het pijn doet, doet ge het gewoon.

maar binnenzwembaden zijn er wel degelijk in Brussel.
Uiteraard, ik weet er ook een paar op een boogscheut van mij zien... Maar hoeveel mensen zouden daarvan gebruik moeten maken. Als je met z'n allen op elkaar gepakt staat, leer je ook niet zwemmen hé.

We zeggen hetzelfde he.

Maar als ge die houding nooit hebt geleerd, dan krijgt ge zo een toestanden. Vergelijk met een kleuter die zijn hand op het vuur legt. Als ge niet weet dat het pijn doet, doet ge het gewoon.
Maar we zeggen niet hetzelfde. Want voor mij is dat wel gezond verstand en heeft het niets met schrik te maken.

Jij probeert het goed te praten waarom mensen in een stad dat gezond verstand niet hebben, maar ik zie niet in wat in een stad wonen daarmee te maken heeft.
Idem met vuur, er zijn genoeg mensen die zo goed als nooit met een open vlam in aanraking komen maar toch aan hun kinderen leren dat het gevaarlijk is. Als je uw kleuter dat niet aanleert, is dat in mijn ogen ook een gebrek aan gezond verstand...

Wij wonen kort bij een kanaal en hebben meerdere vijvers in de buurt. Zwemmen is dus voor mij echt super belangrijk, al is het maar voor de gemoedsrust.

Wij moeten +-45 minuten rijden om georganiseerde lessen te vinden, 145€/10 weken. Elke periode binnen de 10’ alle plaatsen vol.

2 kinderen die het hier moeten leren, dus toch snel 900€ per jaar. Kan toch tellen voor iets wat eigenlijk - opnieuw, voor mij persoonlijk dan toch - bij de basis van het leven hoort.

We zeggen hetzelfde he.

Maar alles wat jij aanhaalt is gewoonweg de taak van de ouders, niet die van de overheid. Het is de taak van de ouders om hun kind te leren dat die kleuter zijn hand niet op het voor moet leggen. Of met wandelen met een schaar met de punt naar boven. Of niet te lopen op de trap.

Dat er niet meteen zwemvijvers zijn in Brussel is toch geen excuus om nog maar eens een hoop overheidsgeld ertegenaan te gooien? Of ja, dan kunnen ze na het rellen wel nog veilig een verfrissende duik nemen in de Noordzee.

Maar alles wat jij aanhaalt is gewoonweg de taak van de ouders, niet die van de overheid. Het is de taak van de ouders om hun kind te leren dat die kleuter zijn hand niet op het voor moet leggen. Of met wandelen met een schaar met de punt naar boven. Of niet te lopen op de trap.

Dat er niet meteen zwemvijvers zijn in Brussel is toch geen excuus om nog maar eens een hoop overheidsgeld ertegenaan te gooien? Of ja, dan kunnen ze na het rellen wel nog veilig een verfrissende duik nemen in de Noordzee.
Neen ik probeer gewoon een ander kader te geven aan de opmerking van gezond verstand gebruiken

Idem voor de ouders als zij het nooit hebben geleerd dat zwemmen een belangrijke vaardigheid is, kunt ge toch ook niet verwachten dat ze het doorgeven aan hun kinderen?

Ik ben wss zelfde leeftijd als u en mss zelfs iets ouders. Maar als ik klein was gingen mijn ouders ook naar een zwembad in de weekends om mij extra lessen te geven. En dat zwembad was vol met kinderen. Was dan ook al de taak van de ouders imo.

Terug
Bovenaan