Hoeveel geef je aan een petekind / metekind cadeau?

TheLoveBelow

Active member
Ik ben peter van mijn zus haar zon, en zij is meter van onze zoon. Wat is zo de template naar cadeaus toe? Zij zou graag op zijn verjaardag, met nieuwjaar, met pasen, en met de sint iets voorzien. Persoonlijk vind ik dat wat veel. Ook het geven van geld cadeaus is belachelijk, gezien dat een ordinaire vestzak-broekzak operatie is. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik heb ook geen zin om er een hele familie discussie voor op gang te brengen.

Ik ben peter van mijn zus haar zon, en zij is meter van onze zoon. Wat is zo de template naar cadeaus toe? Zij zou graag op zijn verjaardag, met nieuwjaar, met pasen, en met de sint iets voorzien. Persoonlijk vind ik dat wat veel. Ook het geven van geld cadeaus is belachelijk, gezien dat een ordinaire vestzak-broekzak operatie is. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik heb ook geen zin om er een hele familie discussie voor op gang te brengen.
Pasen vind ik wel raar om cadeaus te geven

Mijn metekind krijgt met Kerst en verjaardag een kado. Als ze haar nieuwjaarsbrief komt opzeggen krijgt ze een cent.
Kerst vieren we ook samen met de familie en dan geven we ook altijd nog kadootjes aan elkaar.
Ik zou gewoon er eens over babbelen en wat afspraken maken. Zo is het hier ook gegaan.

Hier bij Sint en verjaardag (handig, want jarig in juni dus dat is goed verspreid hier). Hier krijgen de kindjes meestal ook iets van speelgoed, maar eigenlijk zou ik veel liever hebben dat ze eens een (halve) dag een uitstap zouden doen, maarja. Het is wat het is. Waarom doe je zelf niet in plaats van geldcadeau eens een uitstapje cadeau?

Nieuwjaar: geld ifv nieuwjaarsbrief

Pasen: klein speelgoedje en veel chocolade eitjes

Sinterklaas: speelgoed all way

Andere mogelijkheid is om al die dingen niet te doen en voor de verjaardag groot uit te pakken bv door een meter/kind uitstap

Ik ben meer voorstander voor het laatste, als de gezondheid van de meter het toelaat.

Mijn petekind krijgt eveneens een cadeau met zijn verjaardag, Sint-Maarten en Pasen. Met Nieuwjaar krijgt hij geld. En dan zijn er natuurlijk nog de lentefeesten.
Ik krijg dat tot op vandaag zelf nog van mijn ouders en mijn doopmeter 😅. Heb met Pasen bijvoorbeeld van mijn ouders een nieuwe kookpan gekregen :unsure: .

Ik word binnenkort opnieuw meter en die mama wordt meter van onze dochter, gaan eens moeten afstemmen wat we gaan doen maar vermoed dat het dezelfde regeling zal zijn. Dat zijn nu eenmaal ook de momenten waarop we met heel de familie samenkomen.
Enige ‘lastige’ is dat in onze streek de Sint komt en bij mijn metekindje Sint-Maarten. Gaan daar een verhaal rond moeten verzinnen :p, die 2 gaan immers close samen opgroeien.

Nog 1,5 week te gaan 🫣. Het mag nu wel gaan komen, die laatste loodjes zijn best wel pittig :(. Kan er niet tegen dat ik voor elk onnozel prul hulp moet vragen, wil mijn lichaam terug :p.

Hier bij Sint en verjaardag (handig, want jarig in juni dus dat is goed verspreid hier). Hier krijgen de kindjes meestal ook iets van speelgoed, maar eigenlijk zou ik veel liever hebben dat ze eens een (halve) dag een uitstap zouden doen, maarja. Het is wat het is. Waarom doe je zelf niet in plaats van geldcadeau eens een uitstapje cadeau?
Ik heb dit jaar met mijn metekind voor de eerste keer een echte uitstap gedaan ipv een kado voor haar verjaardag. Ze is 12. Andere jaren ook al een uitstap voorgesteld (speeltuin, zwemmen, shoppen...) maar ze kreeg het het liefst gewoon een kado 🤷

wel een belangrijk topic vind ik.
Wij verwachten van de Peter & Meters níks buiten dat ze er zijn voor onze kinderen als ze het nodig hebben.
Da's mij veel meer waard dan speelgoed of wat ook.

Langst de andere kant voor mijn petekind is er geen vast schema.
Vorig jaar heeft hij nen heel dikke cadeau gekregen (300+) dus dit jaar zal het een kleintje worden.
Als ik iets zie wat ik supercool vind voor hem zal ik dat kopen, en als ik er mee naar disneyland of den efteling wil dan doen we dat ook wel binnen een paar jaar, en dan zal dat zijne cadeau zijn.
Dat manneke krijgt al van overal cadeaus.. tante's, grootouders, broers..
Of die 6 of 7 stukken speelgoed krijgt boeit niet, maar om de X-tijd gaat hij van mij wel gewoon nen dikke krijgen.

Over welke bedragen spreken we dan in welke levensfase?
Ik heb ook een petekindje van nu goed 2,5jaar. Met verjaardag, sint, kerst/nieuw probeer ik steeds zo rond de 50€ iets te geven van cadeaus.
Ik vind dat moeilijk in te schatten, ook naarmate ze ouder worden hoe evolueert dat.
Liefst van al als hij wat ouder is zou ik ook liever eens iets samen doen, welk bedrag dat daar op plakt maakt niet uit want dan doe ik het ook voor mijn plezier. Maar bij zo cadeau's of centjes te geven vind ik dat soms moeilijk in te schatten wat te veel/te weinig is.

Enige ‘lastige’ is dat in onze streek de Sint komt en bij mijn metekindje Sint-Maarten. Gaan daar een verhaal rond moeten verzinnen :p, die 2 gaan immers close samen opgroeien.
Dat is hier ook het geval, bij mij en zijn grootouders langs een kant Sint-Maarten en thuis/andere grootouders Sinterklaas.
Nu nog te jong om te beseffen maar ze zullen er wel iets op vinden zeker. 😀

Petekindje is er 3 jaar intussen.
  • Nieuwjaar: de voorbije jaren niets, want geen nieuwjaarsbrief, volgend jaar waarschijnlijk € 15 ofzo? Leeftijd maal €5.
    Had hem rond die tijd begin dit jaar wel een souvenir van Disneyland meegebracht van ongeveer €25.
  • Pasen: eerste levensjaren wat "paasspeelgoed" (eitjes van Fisher Price, heeft die nog kei-veel mee gespeeld),
    nu gewoon een berg chocolade t.w.v. ongeveer €30 à 40.
  • Verjaardag: cadeau van rond de €100
  • Sinterklaas: de afgelopen jaren rond de €120 à €180 (met de Duplo-sets wat overboard gegaan 2 jaar terug 🙈), dit jaar €110. Ik kies voorlopig nog verrassingen, komende jaren mag hij een brief maken.
  • Kerst: 2 kleine cadeautjes samen t.w.v. €30. Bewust kleinschaliger.

Af en toe ook nog wel eens een kleine dingen tussendoor zoals een reuze-stickersheet van Minions of een autootje van Hot Wheels Mario Kart.
Zou graag de komende jaren ook wat meer uitstapjes met hem doen, maar voorlopig vind ik hem te klein daarvoor, en die zou ik ook los zien van bovenstaande bedragen/gelegenheden.

Ik schat dat ik er jaarlijks zo'n €300 à 330 aan uitgegeven heb de laatste jaren. Mind you, volgens mijn vader (zijn grootvader) is dat eigenlijk al te veel.

Daarnaast ook nog wat ETF gekocht als "langetermijnspaarpotje" om voor één grote cadeau voor hem te sparen op oudere leeftijd (18?), daar zit momenteel €600 in, het bedrag dat ik daarin steek is klein begonnen maar heb ik opgetrokken toen ik op het werk promotie maakte, plan is daar de komende jaren € 100 in te steken elke 3 maanden. Het is/blijft strikt genomen nog van mij. In mijn huishoudboekje staat het wel niet meer als mijn geld aangevinkt. Maar kan me wel inbeelden dat als hij voor een communie of vormsel iets echt duur wilt dat ik het deels hieruit haal. 🫣

Nu zit het dilemma voor mij eerder bij mijn nieuwe nichtje, ik ben daar géén peter van, dus ik wil daar dan ook niet zoveel aan uitgeven,
maar vind ook niet dat ik die niets kan geven of al te zichtbaar minder dan haar broertje.

Amai woeps, ik geef enkel iets met kerst +- €150. Is nog te klein om een nieuwjaarsbrief op te zeggen dus daar nog niets. En dan met verjaardag ietsje meer pakweg €200 ofzo. Nooit bij stilgestaan dat er ook voor sint en pasen en zo ook dingen gegeven worden :o

Slechte peter shame 😿

Petekindje is er 3 jaar intussen.
  • Nieuwjaar: de voorbije jaren niets, want geen nieuwjaarsbrief, volgend jaar waarschijnlijk € 15 ofzo? Leeftijd maal €5.
    Had hem rond die tijd begin dit jaar wel een souvenir van Disneyland meegebracht van ongeveer €25.
  • Pasen: eerste levensjaren wat "paasspeelgoed" (eitjes van Fisher Price, heeft die nog kei-veel mee gespeeld),
    nu gewoon een berg chocolade t.w.v. ongeveer €30 à 40.
  • Verjaardag: cadeau van rond de €100
  • Sinterklaas: de afgelopen jaren rond de €120 à €180 (met de Duplo-sets wat overboard gegaan 2 jaar terug 🙈), dit jaar €110. Ik kies voorlopig nog verrassingen, komende jaren mag hij een brief maken.
  • Kerst: 2 kleine cadeautjes samen t.w.v. €30. Bewust kleinschaliger.

Af en toe ook nog wel eens een kleine dingen tussendoor zoals een reuze-stickersheet van Minions of een autootje van Hot Wheels Mario Kart.
Zou graag de komende jaren ook wat meer uitstapjes met hem doen, maar voorlopig vind ik hem te klein daarvoor, en die zou ik ook los zien van bovenstaande bedragen/gelegenheden.

Ik schat dat ik er jaarlijks zo'n €300 à 330 aan uitgegeven heb de laatste jaren. Mind you, volgens mijn vader (zijn grootvader) is dat eigenlijk al te veel.

Daarnaast ook nog wat ETF gekocht als "langetermijnspaarpotje" om voor één grote cadeau voor hem te sparen op oudere leeftijd (18?), daar zit momenteel €600 in, het bedrag dat ik daarin steek is klein begonnen maar heb ik opgetrokken toen ik op het werk promotie maakte, plan is daar de komende jaren € 100 in te steken elke 3 maanden. Het is/blijft strikt genomen nog van mij. In mijn huishoudboekje staat het wel niet meer als mijn geld aangevinkt. Maar kan me wel inbeelden dat als hij voor een communie of vormsel iets echt duur wilt dat ik het deels hieruit haal. 🫣

Nu zit het dilemma voor mij eerder bij mijn nieuwe nichtje, ik ben daar géén peter van, dus ik wil daar dan ook niet zoveel aan uitgeven,
maar vind ook niet dat ik die niets kan geven of al te zichtbaar minder dan haar broertje.
Ik vind dat eigenlijk wel veel. Ik zit nu wel in de situatie dat ik zelf niet zoveel heb gehad aan peter/meter, en voor de peter van mijn dochter heb ik ook maar lage verwachtingen. Maar zaken zoals gaan sparen voor je petekind, ik vind dat aan de ouders eerlijk gezegd.

Wat mij leuker lijkt is tijd samen spenderen. Ik heb dat als kind nooit gedaan, wat ook gewoon zorgt dat de "band" niet verder ging dan eens een cadeau krijgen op een vaste datum.

Laatst bewerkt:
Hier heb ik Cera-aandelen gekocht zodat hij iets heeft en dan vnl om die voordelen te kunnen gebruiken. Dat was voor de eerste 2 jaar.
Daarnaast links en rechts nog iets kleins (voor de verjaardag bv), maar dat is het qua fysieke cadeaus. Daarnaast komt hij wel in de zomer eens logeren en doen we wat uitstapjes & heb ik hem al meegenomen naar de Bumba-show etc (hij is nu drie)
Mijn bedoeling is in elk geval om meer in te zetten op uitstappen/ervaringen dan hem "gewoon" cadeaus te geven.

Amai woeps, ik geef enkel iets met kerst +- €150. Is nog te klein om een nieuwjaarsbrief op te zeggen dus daar nog niets. En dan met verjaardag ietsje meer pakweg €200 ofzo. Nooit bij stilgestaan dat er ook voor sint en pasen en zo ook dingen gegeven worden :eek:

Slechte peter shame 😿

Waarom? Uiteindelijk geef je zelfs wanneer het niet om het bedrag gaat (meer als mij), ik geef inderdaad een beetje veel, anderzijds inflatie, inflatie, inflatie... veel mensen zitten nog met oude, ronde cadeaubedragen in hun hoofd.

Pasen moet je uiteraard ook een tuintje hebben voor Paaseieren te rapen, één keer die daar te oud voor is stopt dat ook.

De meter van mijn petekindje doet niet mee aan Sinterklaas,
maar die geeft met Kerst ook gewoonweg een pak meer (al delegeert die de aankoop wel naar de mama van m'n petekindje, ik shop bewust op verrassingen).
Ik geloof niet in de Kerstman, wij kregen thuis speelgoed met Sinterklaas maar eerder een pyjama en een VHS met Kerst.

Ik vind dat eigenlijk wel veel. Ik zit nu wel in de situatie dat ik zelf niet zoveel heb gehad aan peter/meter, en voor de peter van mijn dochter heb ik ook maar lage verwachtingen. Maar zaken zoals gaan sparen voor je petekind, ik vind dat aan de ouders eerlijk gezegd.

(Voorlopig) geen eigen kinderen en sinds begin dit jaar ook terug single dus ook geen in de pipeline.

Ik ken mensen die een bouwgrond van hun peter gekregen hebben. Just sayin', allemaal zeer relatief. Ik heb dat ook niet gehad voor de duidelijkheid.

Ik spaar voor een grotere cadeau waarvan ik nog niet eens weet wat die gaat zijn, misschien dat ik hem bijvoorbeeld later ook eens meeneem naar Disneyland of op reis, ofzo, zoals ik zei: dan kan ik dat geld ook deels gebruiken hé.

Het is bij ons in de familie wel niet abnormaal (toch niet in mijn jeugd) dat je bij communie/vormsel "meer" krijgt. Traditioneel de "grotere" fiets.

(Voorlopig) geen eigen kinderen en sinds begin dit jaar ook terug single dus ook geen in de pipeline.

Ik ken mensen die een bouwgrond van hun peter gekregen hebben. Just sayin', allemaal zeer relatief. Ik heb dat ook niet gehad voor de duidelijkheid.

Ik spaar voor een grotere cadeau waarvan ik nog niet eens weet wat die gaat zijn, misschien dat ik hem bijvoorbeeld later ook eens meeneem naar Disneyland of op reis, ofzo, zoals ik zei: dan kan ik dat geld ook deels gebruiken hé.

Het is bij ons in de familie wel niet abnormaal (toch niet in mijn jeugd) dat je bij communie/vormsel "meer" krijgt. Traditioneel de "grotere" fiets.
Goh, mij lijkt 300+ EUR per jaar én investeren in zo'n ETF (waar je spreekt over 600 EUR op 3 jaar met het plan daar 100/3 maand van te maken) gewoon veel. Dat lijkt me ook wel een andere grootte-orde dan "een grotere fiets bij het vormsel".

Natuurlijk is dat relatief hé, mijn meter was mijn grootmoeder die ik niet heb gezien tussen mijn 2 jaar en mijn 14 jaar wegens familieruzie, mijn peter was een neef van mijn vader. Dat waren gewoon geen situaties waardoor iemand grotere bedragen ging schenken, laat staan een bouwgrond. Als het financieel makkelijk gaat, why not, maar ik zou me al gewoon ongemakkelijk voelen bij de situatie die je zelf aanhaalt: wat met boers en zussen van het petekind, of neven en nichten? En dan nog eventueel eigen kinderen.

Peter- of meterschap is in onze maatschappij toch vooral een overblijfsel van vroegere, diepkatholieke tijden. Ik denk niet dat men vandaag nog verwacht dat die het kind gaan leiden om tot goede katholiek gevormd te worden of automatisch de voogd worden bij dood van de ouders. Als je dan spreekt over bouwgronden ofzo is mijn eerste idee: "die peter was waarschijnlijk ook een grootouder".

Opnieuw, iedereen moet dat zelf maar beslissen volgens eigen financiële mogelijkheden natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Hier krijgt het petekind iets met z'n verjaardag en voor z'n Kerst/nieuwjaarsbrief.

Moest hij ook komen nieuwjaarszingen dan zou ik ook voor iets kleins zorgen voor onder de boom (idem voor z'n broer en zus).

Voor de rest krijgt hij eigenlijk niet zo veel. Nu hij wat groter is mss af en toe wat dingen samen beginnen doen of thuis uitnodigen. We hadden eens een knuffeltje bij als souvenir van onze vakantie en kregen van z'n ouders meteen de vraag waarom hij iets kreeg.🤷🏻‍♀️

Met deze thread te lezen eigenlijk ook iets dat hier volgens mij amper zal gebeuren, en wat ik niet erg vind, die nieuwjaarsbrieven. Dat is ook zoiets typisch Vlaams: je krijgt je cadeau enkel maar als je eerst een voorgekauwd tekstje opzegt en (in veel gevallen) daar ongemakkelijk van wordt.

Ik ga nog altijd jaarlijks eten met mijn peter, wat zeer plezant is.

Toen ik klein was ging ik altijd jaarlijks naar de film (dat was toen ook de tijd dat harry potter uitkwam) met hem en zijn 2 jongsten. Ook goede herinneringen aan.

Onze eigen kinderen en pete-kinderen zijn nu allemaal kinderen van onze broers & zussen en omgekeerd. Aangezien dat er 3-4 per koppel zijn, zijn dat er ook wel (te) veel en doen we niet echt iets speciaals, meer dan dat je gewoon voor je neefje/nichtje zou doen. Door de hoeveelheid is het ook moeilijk om echt iets speciaals te doen, en zeker apart van broer of zus lijkt dat maar vreemd. In kleinere gezinnen zal dat wel anders zijn.

ik ben slimmer geweest.

ik heb vanaf mijn 18 jaar aan mijn hele familie laten weten dat ik liever niemands peter of meter zou zijn.

ziezo, no obligations and more money for me to spend :)

bah, wat heb je daar nu aan, verantwoordelijkheden hebben voor andermans kind(eren)

ik ben slimmer geweest.

ik heb vanaf mijn 18 jaar aan mijn hele familie laten weten dat ik liever niemands peter of meter zou zijn.

ziezo, no obligations and more money for me to spend :)

bah, wat heb je daar nu aan, verantwoordelijkheden hebben voor andermans kind(eren)

Dat kan je natuurlijk over alle verantwoordelijkheden van het leven zeggen.

Terug
Bovenaan