Hoeveel geef je aan een petekind / metekind cadeau?

Goh, mij lijkt 300+ EUR per jaar én investeren in zo'n ETF (waar je spreekt over 600 EUR op 3 jaar met het plan daar 100/3 maand van te maken) gewoon veel. Dat lijkt me ook wel een andere grootte-orde dan "een grotere fiets bij het vormsel".

Momenteel kan ik dat eigenlijk niet inschatten, de grootouders zijn er ook nog en die verwennen hem ook al, vandaar dat mijn vader me al gewaarschuwd heeft van niet te veel te doen... hence the ETF, dat is begonnen met €50 per 3 maanden, maar toen maakte ik professioneel plots een sprongetje vooruit (onverwachts) dus heb ik het verdubbeld.

Vroeger kocht onze grootvader (fietsenmaker) die fiets en dat was wel héél goede kwaliteit dus.
Als er samengelegd gaat worden voor een grote fiets of voor mijn part spelconsole doe ik wel mijn bijdrage.

Weet ook niet of dat spaarfonds goed of slecht gaat renderen, maar kan me inbeelden dat ik zoals ik zei daar een stuk van gebruik op latere leeftijd voor een paar leuke activiteiten samen en enkel de rest "schenk" in die mate dat het nog een redelijke som is.

Natuurlijk is dat relatief hé, mijn meter was mijn grootmoeder die ik niet heb gezien tussen mijn 2 jaar en mijn 14 jaar wegens familieruzie, mijn peter was een neef van mijn vader. Dat waren gewoon geen situaties waardoor iemand grotere bedragen ging schenken, laat staan een bouwgrond. Als het financieel makkelijk gaat, why not, maar ik zou me al gewoon ongemakkelijk voelen bij de situatie die je zelf aanhaalt: wat met boers en zussen van het petekind, of neven en nichten? En dan nog eventueel eigen kinderen.

Peter- of meterschap is in onze maatschappij toch vooral een overblijfsel van vroegere, diepkatholieke tijden. Ik denk niet dat men vandaag nog verwacht dat die het kind gaan leiden om tot goede katholiek gevormd te worden of automatisch de voogd worden bij dood van de ouders. Als je dan spreekt over bouwgronden ofzo is mijn eerste idee: "die peter was waarschijnlijk ook een grootouder".

Zolang er geen eigen kinderen zijn is er geen issue. Nu er een nichtje bijgekomen is heb ik naar m'n zus gecommuniceerd dat ik het mogelijks wel ga minderen voor m'n petekindje, dat hij wel iets duurder krijgt tot daartoe (want again: niet de peter van dat nichtje), maar niet zichtbaar véél meer, dat zendt immers een fout signaal.
Maar op dit moment is dat nichtje een baby, dus die krijgt een knuffel van € 12, terwijl m'n petekindje: 2 dino's, een educatief spel en boek krijgt van de Sint (zit rond de € 100). Nu weten ze niet beter, éénmaal ze pakweg 6 en 9 jaar oud zijn gaan ze dat natuurlijk wél beseffen.

Opnieuw, iedereen moet dat zelf maar beslissen volgens eigen financiële mogelijkheden natuurlijk.

Ik verdien licht bovengemiddeld ten opzichte van de rest van Vlaanderen, onder de maat van dit forum z'n brutoloonthread.

Ik heb van mijn peter altijd verjaardag én Sinterklaas én nieuwjaar gekregen tot in mijn uniefstudies toe (de verjaardag en nieuwjaar, de Sint uiteraard niet meer).
M'n meter heeft ook gewoon een tijd moeilijker gelegen in de familie wegens ruzie met m'n mama.

Ik ken(de) zelfs volwassenen die nog cadeaus kregen van hun peter/meter (dat gebeurt bij mji nu wel niet meer).

Het besef dat geld niet alles is, is hier ook wel héél sterk, want mijn grootvader aan de ene kant kon véél meer geven dan m'n grootmoeder aan de andere, maar die vrouw gaf dat met evenveel, zoniet meer liefde. Geld is niet alles. Maar als ik het wél kan missen, mogen die cadeaus in dezelfde grootorde liggen als ik qua sommige hobby's (boeken/Nintendo/bordspellen) aan mezelf uitgeef.

Met deze thread te lezen eigenlijk ook iets dat hier volgens mij amper zal gebeuren, en wat ik niet erg vind, die nieuwjaarsbrieven. Dat is ook zoiets typisch Vlaams: je krijgt je cadeau enkel maar als je eerst een voorgekauwd tekstje opzegt en (in veel gevallen) daar ongemakkelijk van wordt.

Ja, dat moet voor mij eigenlijk ook niet, maar mijn zus is daar fan van. Dat is op die leeftijd ook meer kleuterdressuur dan iets anders. Zolang ze het zelf leuk (lijken te) vinden, is dat ook geen ramp.

Met deze thread te lezen eigenlijk ook iets dat hier volgens mij amper zal gebeuren, en wat ik niet erg vind, die nieuwjaarsbrieven. Dat is ook zoiets typisch Vlaams: je krijgt je cadeau enkel maar als je eerst een voorgekauwd tekstje opzegt en (in veel gevallen) daar ongemakkelijk van wordt.
Als ik het jarenlang moest doen dan diene kleine ook verdorie!

Hier krijgt het petekind iets met z'n verjaardag en voor z'n Kerst/nieuwjaarsbrief.

Voor de rest krijgt hij eigenlijk niet zo veel. Nu hij wat groter is mss af en toe wat dingen samen beginnen doen of thuis uitnodigen.
Hier idem, verjaardag en kerst/nieuwjaar. Beide tussen de 30-50 EUR.

M.i. hebben/krijgen ze op jonge leeftijd toch al genoeg (ouders, sint, grootouders, kerst,...) en hou het daarom beperkt. Wel met de intentie om ze, "als ze het kunnen gebruiken" nog een "mooi cadeau/bedrag" te geven. vb 1.000 EUR als ze alleen gaan wonen of woning zouden kopen.. Niet dat de "doorslag" zal geven maar dan "help" je ze wel effectief i.p.v. voor 100den eur speelgoed/jaar.

Probeer daarnaast wel 1xjaar iets van activiteit te doen. Genre plopsaland (toen ze klein waren), technopolis of dagje zee.

Per maand stort ik €10 op een aparte rekening en met de verjaardag nog eens €50. Jaarlijks ook nog eens een weekend waarin ze komen logeren en we met 2 iets leuks doen.

Bij feestgelegenheden krijgen ze dan iets kleins ter attentie.

Stiefzoon kreeg tot op heden altijd speelgoed bij de gekende dagen, maar nu hebben we aangeven dat hij liever centjes krijgt. Voor onze petekinderen (11 en 19) kopen we zelden cadeaus, wel komen ze hier regelmatig enkele dagen logeren en investeren we in ervaringen (lasershooten, restaurant, pretpark...).

Ik beleg in een ETF voor mijn petekind, uiteraard zonder dat hij het voorlopig weet. Hij krijgt dat geld als hij later een appartementje/of huis koopt.
Voorts tracht ik zo weinig mogelijk geld te geven fysiek maar altijd in activiteiten of een abonnement. Dit jaar gaat dat een abonnement zijn op Disneyland. Maar andere jaren is ne lasershoot + karting. Of laats waren het introductie lessen tot zweefvliegen.

Het is moeilijk om ieder jaar origineel uit de hoek te komen + ze worden ook wel een beetje ouder en dan snap ik ook wel dat het niet altijd zo origineel hoeft te zijn.

Ik heb er 2.

Allebei een rekening op mijn naam, ik stort daar €50 euro op voor verjaardagen, Kerst, Nieuwjaar, Pasen, enz. Ze krijgen ook een fysiek cadeau met verjaardag en Sint.

Neemt dus een €250 per kind, per jaar + hier en daar een fysiek cadeau'tje.

Ja, voorlopig toch steeds al iets gekregen bij mijn verjaardag en met nieuwjaar.
Ik gaf vroeger als klein manneke toch ook zeker iets aan mijn peter met nieuwjaar, nu niet perse met zijn verjaardag denk ik.
Ik geef ook een cadeau aan mijn meter en ik krijg er een.

Maar van mijn petekind (3,5j) heb ik nog nooit iets gekregen. Zijn oudere broer en zus gaf ik ook altijd iets voor verjaardag en Sinterklaas maar mijn eigen kind heeft er ook nog nooit iets gekregen op een cadeau op de babyborrel na. De cadeaus gaan dus in 1 richting en ik begin mij hier steeds meer aan te storen.

Maar van mijn petekind (3,5j) heb ik nog nooit iets gekregen. Zijn oudere broer en zus gaf ik ook altijd iets voor verjaardag en Sinterklaas maar mijn eigen kind heeft er ook nog nooit iets gekregen op een cadeau op de babyborrel na. De cadeaus gaan dus in 1 richting en ik begin mij hier steeds meer aan te storen.
Dat is omdat de ouders daar niet aan denken. 🤷
Van mijn één metekindje krijg ik met nieuwjaar al sinds ze geboren is een kadootje en een knutselwerk en daarna een nieuwjaarsbrief. Ook voor mijn verjaardag koopt ze me iets kleins. Maar het zijn haar ouders die dat vroeger kochten, ze is nu 13 maar nu sporen haar ouders haar nog aan. Hopelijk als ze wat ouder is denkt ze er zelf aan. 🤭
Metekind langs de andere kant is 14 en daar heb ik nog nooit iets van gekregen. Zelfs geen proficiat voor mijn verjaardag of nieuwjaarsbrief. Zelfs geen dank u als ik een kado geef. Maar dat is dan weer een heel andere opvoeding....

Dan ga ik er van uit dat het van u broer/zus is, gewoon eens aankaarten zou toch moeten gaan.
Jij kent je eigen situatie/hun situatie en onderlinge relatie natuurlijk het best.

Dan ga ik er van uit dat het van u broer/zus is, gewoon eens aankaarten zou toch moeten gaan.
Jij kent je eigen situatie/hun situatie en onderlinge relatie natuurlijk het best.
Nee, mijn broer is bewust geen peter van mijn kind.

Het gaat om het kind van een jeugdvriendin van mij. Wat het voor mij wel een lastig gesprek maakt.

Ah wel straf dat je daar dan ook steeds iets aan die andere kinderen gaf.
Mijn petekind heeft nu ook een broertje, voor de sint zal ik eens moeten nadenken hoe ik dat later doe (nog te vroeg nu).
En als ik uitgenodigd zou worden op het verjaardagsfeestje dan krijgt hij uiteraard ook iets, maar naar mijn gevoel zal ik daar niet worden voor gevraagd. Is nu ook enkel familie en meter/peter.
Bij mijn zus ga ik wel voor de verjaardagen (geen petekindjes) en dan koop ik uiteraard ook iets, maar voor de sint doe ik voor hun dan weer niets.

0
Ik wacht nog op mijn nieuwjaarsbrief van vorig jaar.
Moet echt niet van 1 kan blijven komen.

Ook totaal geen band met haar (is zo gegroeid en zal niet snel veranderen. Mijn zus heeft een 'rare' manier van opvoeden)

Binnen 2 weken is het lentefeest van mijn petekind, hij is 6 jaar oud.
Als cadeau dacht ik aan 100€ maar ik zoek nog een leuke manier om het te geven.
Te veel, te weinig?

Ik maakte mij wel de bedenking, als zo’n lentefeest in de plaats is van een communie, wordt er dan als de andere kinderen hun plechtige communie doen opnieuw een lentefeest gegeven?

Binnen 2 weken is het lentefeest van mijn petekind, hij is 6 jaar oud.
Te veel, te weinig?

Ik maakte mij wel de bedenking, als zo’n lentefeest in de plaats is van een communie, wordt er dan als de andere kinderen hun plechtige communie doen opnieuw een lentefeest gegeven?
Ik had laatst ook lentefeest van mijn petekind en ook €100 gegeven. Hij wou graag eens naar Disneyland en dus bijgelegd daarvoor.

Iedereen moet ook zelf weten wat hij/zij geeft he. Er is eigenlijk geen te veel of te weinig. Ik kreeg/krijg altijd veel van mijn meter en nauwelijks iets van mijn peter en dat was ook prima. Ikzelf heb 2 petekindjes (allebei van vrienden) en stort €5 de maand op de rekening en als ze 18 zijn stort ik daar nog iets bij en krijgen ze dat. Ik gok dat dat iets meer dan €1000 is en dat kunnen ze gebruiken voor hun rijbewijs ofzo. Doorheen het jaar krijgen ze iets met Kerst en verjaardag en probeer ik altijd nog wel iets te doen met ze 1x per jaar. Als ze naar het eerste leerjaar of middelbaar gaan probeer ik ook hun schooltas te betalen. Al had mijn jongste petekind al eentje en heb ik hem getrakteerd op de inkom van Pairi Daiza en dan nog wat extra op zijn rekening.

Te veel, te weinig?
Dat is puur een persoonlijke keuze. Ik kreeg van mijn peter zelden centen maar ging wel heel vaak bij hem logeren en dan deden we veel uitstappen. Die herinneringen (en dingen die ik bijgeleerd heb) zijn mij ook veel waard.
Dat is natuurlijk het andere uiterste...

Geef gewoon een bedrag waar jij u goed bij voelt.
Ikzelf hanteer 50€ per feest (verjaardag, kerst, pasen ,...) en dan rond de verjaardag van mijn petekind 2 aandelen in een ETF die ze zal krijgen wanneer het nodig is (rijbewijs, auto, huis, ?).
Voor de communie/lentefeest zou het dan misschien iets meer mogen zijn.

Als kind echt gruwelijk om te doen. Als buitenstaander denk je "ja wauw wat is daar nu aan". En dan zegt je kind zo'n voorgekauwd tekstje voor jou op en is dat ineens het schattigste dat je al hebt mogen aanschouwen in je leven :)

OT: ik geef met kerst en verjaardag een cadeau. Ik ben 2x peter. Over het algemeen is dat een 40 euro per cadeau. Mijn laatste cadeau was een cinema uitstap die nog moet gepland worden.

Terug
Bovenaan