Hoeveel loon inleveren voor bedrijfswagen

contextbinder

Well-known member
Bij werkgever stellen een aantal werknemers de vraag om loon in te leveren in ruil voor een bedrijfswagen - iemand hier een idee hoe het bedrag kan bepaald worden om daar +/- een 0 operatie qua kost voor werkgever van te maken? Geen idee of er ergens een richtinggevende tool aanwezig is.

De wensen i.f.v. samenstelling gezin zijn nogal uiteenlopend, net als de lonen.

De lagere levels bij ons moeten rond de 500 euro bruto inleveren voor elektrische wagen + europese laadkaart. Wagen is dan type e-208/corsa, een opel combo of peugeot e-2008 gaat blijkbaar ook nog.

Laatst bewerkt:
Veel hangt inderdaad af over welke wagen we spreken, laadkaart, laadpaal thuis,…? Mijn eerste idee zou ook rond de €500 zijn voor de kleinste auto’s

Laat ons zeggen dat een gezinswagen genre Skoda Enyaq (al zijn er ook die een kleine wagen ambiëren) een ijkpunt zou kunnen zijn + laadpaal thuis + laadkaart met beperking i.f.v. profiel.

Niet onbelangrijk: wagens worden aangekocht en niet geleased, dit om de kosten te drukken.

Skoda Enyaq is bij ons zo'n 640 euro bruto voor zover ik zie/kan uitrekenen. Laden/tanken enkel in België trouwens bij ons.

Ik zou wel naar de leaseprijzen kijken voor de berekening, zelfs als je aankoopt, want met aankoopprijzen moet je ook verkoopprijzen gaan inschatten en bovendien moet je ook veel onderhouds en servicekosten die het bedrijf dan zelf voor zijn rekening zal moeten nemen gaan inschatten. Leasekost is wat hoger maar wel een objectievere en eenvoudiger bron van informatie over de echte kostprijs. Je zou ook kunnen redeneren dat het kiezen voor aankopen ipv leasen een keuze van de werkgever is waar de werkgever ook de kost voor zal betalen in de toekomst (meer werk en onzekerheid) en dat dus ook de opbrengst daarvan naar de werkgever mag vloeien.

Ik zou dan grosso mod het volgende doen:

(Leasekost *12 (rekening houden met beperkte btw teruggave bij auto's, dus deel van de BTW moet hier ook in)
+ verworpen uitgaven van de voertuigen op jaarbasis*25% (extra belastingskosten voor werkgever omdat auto's niet volledig aftrekbaar zijn en lonen wel))

/1.27 (werkgeversbijdragen op loon zullen verminderen door lager bruto)
/13.92 (maandbrutoloon wordt 13.92 keer uitbetaald per jaar)

De berekening kan zeker nog fijnmaziger maar dat zal je een ruw idee geven van een gelijke bruto versus auto kost.

Laatst bewerkt:
Is wel heel afhangende van welke auto's er zou gegeven worden?
Aftrekbaarheid, BTW, VAA,...
Je zegt in ruil voor een bedrijfswagen maar je zegt niet of het elektrische zijn, hybride, merk,...

https://directlease.be/ heeft een TCO module maar ik ben er niet in thuis

Als je de formula van beryl pakt.
750 euro TCO * 12 = 9.000
9.000 / 1,27 / 13,92 = 510 euro bruto per maand.

Niet gekeken naar je Enyaq opmerking maar daar zie ik TCO's van 800 euro tot 1.000 euro naarmate uitvoering maar dat is directlease natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Is wel heel afhangende van welke auto's er zou gegeven worden?

Aftrekbaarheid, BTW, VAA,...

Je zegt in ruil voor een bedrijfswagen maar je zegt niet of het elektrische zijn, hybride, merk,...

https://directlease.be/ heeft een TCO module maar ik ben er niet in thuis

Gezien de huidige wagens aanwezig: VAG group, Mercedes, Kia - al is er in principe geen issue met iets anders zolang er een dealer dichtbij is.

En gezien het fiscale VAA gegeven + aftrekbaarheid - voorkeur elektrisch

Niet gekeken naar je Enyaq opmerking maar daar zie ik TCO's van 800 euro tot 1.000 euro naarmate uitvoering maar dat is directlease natuurlijk.

Lijkt me een beetje van de pot gerukt, mijn iX3 met 30k km/jaar en 48 maanden zit op 1600 TCO 50%. Daat zit dan nog geen laadpaal bij.

Lijkt me een beetje van de pot gerukt, mijn iX3 met 30k km/jaar en 48 maanden zit op 1600 TCO 50%. Daat zit dan nog geen laadpaal bij.

De TCO of de conversie tot brutoloon? TCO is leaseauto.be. Geen idee hoe ze dat uitrekenen. Geen zin om zelf de TCO uit te rekenen. In een bedrijfsomgeving zou er wel één moeten zijn die dat zou moeten kunnen doen :p. (Laadpaal zit er standaard niet bij waarschijnlijk denk ik dus dat komt er achteraf bovenop.)

30k km en 4 jaar is ook wel meer dan "standaard".

Hier is ook eerder de vergelijking tussen het brutoloon en een pure loonwagen (want ik vermoed dat in contextbinders auto de werknemers zelf weinig moeten rijden want er waren al geen bedrijfswagens dus dat lijkt mij correcter om te vergelijken met 5 jaar en 10k km jaarlijks)

Als er al continu vergoedingen wordt gegeven voor werkverplaatsingen met de eigen auto, dan moet je die inderdaad weer verrekenen want het bedrijf moet die niet meer betalen als die bedrijfswagens geeft. (Maar als dat veel gebeurt, dan moet je ook een hogere km per jaar inschatten. Maar dat zou dan niet eerlijk zijn om te verrekenen met iemands loon want dat zijn kosten eigen aan de werkgever zelf.)

Laatst bewerkt:
De TCO of de conversie tot brutoloon? TCO is leaseauto.be. Geen idee hoe ze dat uitrekenen. Geen zin om zelf de TCO uit te rekenen. In een bedrijfsomgeving zou er wel één moeten zijn die dat zou moeten kunnen doen :p. (Laadpaal zit er standaard niet bij waarschijnlijk denk ik dus dat komt er achteraf bovenop.)

30k km en 4 jaar is ook wel meer dan "standaard".

TCO, ik hoef geen brutoloon in te leveren (al krijg ik wel brutoloon bij als ik de wagen niet neem (en dat zal rond de 500 liggen wss)).

Is 30k km/jaar over 48 maanden niet de standaard? Dat is hier zo, dat was ook zo bij mijn vorige werkgever. Met 10k km/jaar kan ik niet eens naar het werk rijden ermee. Prive (buiten woon/werk, want eigenlijk is dat ook prive) doe ik nog geen 5k km/jaar.

De lagere levels bij ons moeten rond de 500 euro bruto inleveren voor elektrische wagen + europese laadkaart. Wagen is dan type e-208/corsa, een opel combo of peugeot e-2008 gaat blijkbaar ook nog.
Belgische laadkaart, die policy is een jaar (of 2) geleden aangepast voor iedereen.

Belgische laadkaart, die policy is een jaar (of 2) geleden aangepast voor iedereen.

Voor ons wel omdat we geen loonruil doen. Voor degene met een wagen met loonruil is dat een Europese laadkaart. Net omdat ze de wagen 'zelf' moeten betalen is de laadkaart europees en niet nationaal.

TCO, ik hoef geen brutoloon in te leveren (al krijg ik wel brutoloon bij als ik de wagen niet neem (en dat zal rond de 500 liggen wss)).

Is 30k km/jaar over 48 maanden niet de standaard? Dat is hier zo, dat was ook zo bij mijn vorige werkgever. Met 10k km/jaar kan ik niet eens naar het werk rijden ermee. Prive (buiten woon/werk, want eigenlijk is dat ook prive) doe ik nog geen 5k km/jaar.

30.000 km per jaar is denk ik nog altijd de standaard in veel bedrijven voor leasecontracten. Sinds COVID / wat meer thuiswerk precies wel een aantal bedrijven die overgestapt zijn op 60 maanden.
In de praktijk zou ik wel verwachten dat het werkelijke gemiddelde door thuiswerken gedaald is, eerder 25.000 km per jaar of zo (een paar jaar geleden was dat 28.000 voor leasewagens)

500 tot 700 euro bruto inruilen om een wagen te krijgen met tankkaart is heel voordelig. Maar wat als het andersom zou zijn? Je wagen en tankkaart inleveren voor 500 tot 700 euro meer loon? Dat lijkt me helemaal niet voordelig als werknemer. Want als je daarna zelf de kosten moet opnemen voor een wagen, zal dat veel meer kosten dan het bedrag dat je extra kreeg. Denk maar aan de autoverzekering, verkeersbelasting, brandstofkosten, onderhoudskosten, waardeverlies van je wagen door de jaren heen, enz. Een auto en tankkaart krijgen is altijd voordelig voor de werknemer! Tenzij je geen auto nodig hebt, maar dan mis je vrijheid om te gaan en doen wat je wilt op eender welk moment op een snelle manier (openbaar vervoer is niet overal en op elk moment even betrouwbaar), kan je je boodschappen niet op een comfortabele manier doen, enz… dus neen, geef mij maar een bedrijfswagen en tankkaart!

500 tot 700 euro bruto inruilen om een wagen te krijgen met tankkaart is heel voordelig. Maar wat als het andersom zou zijn? Je wagen en tankkaart inleveren voor 500 tot 700 euro meer loon? Dat lijkt me helemaal niet voordelig als werknemer. Want als je daarna zelf de kosten moet opnemen voor een wagen, zal dat veel meer kosten dan het bedrag dat je extra kreeg. Denk maar aan de autoverzekering, verkeersbelasting, brandstofkosten, onderhoudskosten, waardeverlies van je wagen door de jaren heen, enz. Een auto en tankkaart krijgen is altijd voordelig voor de werknemer! Tenzij je geen auto nodig hebt, maar dan mis je vrijheid om te gaan en doen wat je wilt op eender welk moment op een snelle manier (openbaar vervoer is niet overal en op elk moment even betrouwbaar), kan je je boodschappen niet op een comfortabele manier doen, enz… dus neen, geef mij maar een bedrijfswagen en tankkaart!
Fout, uit mijn berekening blijkt dat als je een relatief klein wagentje neemt, je TCO kleiner kan zijn in vergelijking met een bedrijfswagen. Uiteraard staat er dan wel geen bak van 50k op je oprit te blinken. De tijd waarin een bedrjfswagen ALTIJD de economisch meest voordelige keuze was, ligt al enkele jaren achter ons.

Fout, uit mijn berekening blijkt dat als je een relatief klein wagentje neemt, je TCO kleiner kan zijn in vergelijking met een bedrijfswagen. Uiteraard staat er dan wel geen bak van 50k op je oprit te blinken. De tijd waarin een bedrjfswagen ALTIJD de economisch meest voordelige keuze was, ligt al enkele jaren achter ons.
Wil de berekening wel eens zien, lijkt me toch geen makkelijke om te beaten.

Klopt wat je zegt, als die wagen dan ook een occasie is en je weinig de baan op moet. Die 500-700 is wel effectief bruto he. Als ja al in de hoogste inkomensschijf zit, is dat netto dus ong de helft.

Het mobiliteitsbudget kan soelaas brengen (en het nog sneller voordeliger maken om géén bedrijfswagen te kiezen), alleen doet m'n huidige werkgever hier niet aan mee (is een keuze van de werkgever, de wet verplicht bedrijven niet om dit te voorzien) :-(.

@mothoman
Ik had (heel) vroeger een Audi 80 op LPG en die wagen vroeg weinig onderhoud. Mijn werk was/is vlakbij. In mijn geval was blijven rijden met die auto voordeliger dan een bedrijfswagen. Het enige nadeel is de onzekerheid over hoe goedkoop die wagen ging blijven om mee te rijden. + je moet het ook niet erg vinden om niet met de laatste nieuwe A4 rond te rijden :-p.

Als je reeds een wagen in bezit hebt, kan je heel misschien nog voordeel halen door te kiezen voor extra loon/car allowance van 500-700 euro (waar hierboven sprake van is) ipv bedrijfswagen + tankkaart.
Voorwaarde is dat je niet veel rijdt en bovendien mag de wagen ook geen enkel probleem hebben, want dan smelt het voordeel als sneeuw voor de zon.

Maar als je zelf nog een wagen(tje) moet kopen, kom je nooit ofte nimmer goedkoper uit door uw bedrijfswagen in te ruilen voor 500-700 euro extra brutoloon.

Ik ben dus ook erg benieuwd naar Heidegger's berekening...

Aan de andere kant: er bestaan (veelal Amerikaanse) bedrijven die in Belgie geen car policy hebben, en waar je wel royaal gecompenseerd wordt hiervoor. Ken zo iemand die -10 jaar geleden- een 2.5 a 3K bruto extra kreeg per maand. Dat is wel de moeite :)

Terug
Bovenaan