Hoeveel tijd maak jij vrij om te lezen?

Bij mij gaat dat wel in vlagen. Maanden niks en dan een hele resem de ene na de andere. Het hangt enorm af van mijn fysiek en mentaal voelen. Ik blijf ze wel kopen, maar ze zeggen dat ‘boeken kopen’ en ‘boeken lezen’ twee volstrekt andere dingen zijn. Toen ik zes maanden zwanger was van de eerste, heb ik eens geteld hoeveel boeken ik gekocht had en nog niet gelezen sinds baby op komst was. Het waren er toen 138. Nu zijn we dertien jaar verder en dat aantal is enkel maar exponentieel toegenomen. Ik ga mijn graf in met duizend ongelezen boeken op zijn mínst. Ik vind het jammer, vroeger was het mijn lang leven. Misschien moet ik mijzelf meer dwingen, ne keer ik bezig ben is het altijd wel zo aangenaam.

Ik lees elke avond 30-60 minuten voor het slapen en dan is er altijd wel audiobook aan het spelen als met de auto rij of klusjes aan het doen ben thuis.

Ik lees veel te weinig tegenwoordig. Alé tis te zeggen, ik lees veel te weinig boeken. Ik moet al hele dagen rapporten lezen, schrijven en analyseren voor mijn werk en dan ontbreekt het me de motivatie om ook 's avonds veel te lezen. Maar ik zit toegegeven dan ook teveel op mijn gsm... Ik heb een Knack abonnement en die lees ik elke week toch zo goed als van voor naar achter. En dit jaar had ik als voornemen om terug meer echte boeken te lezen. Is al relatief goed gelukt, mits een dip tussen maart en mei wegens een zware opleiding die ik voor mijn werk heb gedaan en waarvoor terug als vroeger serieus moest geblokt worden.

Ondertussen terug wat boeken meegenomen uit de bib. Ik lees dan ook een hoofdstukje in bed voor het slapengaan en tijdens de middagdut van de zoon in het weekend. Alle beetjes helpen.

Ik lees echt nooit boeken. Het laatste boek dat ik gelezen heb herinner ik niet eens meer. (Dat zeg ik nu echt gemeend)
Wat niet wil zeggen dat ik nooit mijn hersenen train.

Ik ben eerder iemand die zijn sportkledij aantrekt en een toerke gaat lopen.

Gemiddeld een halfuur en dat mag gerust langer, al heb ik mezelf ook te veel geconditioneerd gezien ik lees voor het slapen gaan :unsure:

Ik probeer ook al enkele weken meer te lezen maar zoals @clercqie zit ik een ganse dag naar tekst op m'n computer te staren en ga ik ook liever lopen. Echter ga ik nu 4x lopen en de overige drie dagen lees ik een uurtje, het is makkelijker om boeken te kopen dan ze effectief te lezen en dat moet anders :lol:.

Voor mij is het wisselend.
Ik neem mijn e-reader mee naar het werk en ga naar daar met het openbaar vervoer (bus). Maar ik heb niet altijd evenveel goesting om daar mijn e-reader boven te halen. 's Avonds zit ik vaak samen met een collega op de bus en babbelen we wat, 's ochtends voel ik me vaak nog moe en kan me dan niet genoeg concentreren.
Thuis lezen, daar hebben de seizoenen ook invloed op. Nu, in de zomer zal ik veel minder lezen, omdat ik vaker buiten ben. In de winter zit je meer binnen en lees ik al veel meer.
Het is ook vooral 's avonds dat ik lees.

Hier ook in vlagen maar heb zowat dagelijks een boek vast, waarin ik dan minstens een half uur lees ('s avonds).

Ik lees echt nooit boeken. Het laatste boek dat ik gelezen heb herinner ik niet eens meer. (Dat zeg ik nu echt gemeend)
Wat niet wil zeggen dat ik nooit mijn hersenen train.

Sta je er voor open? De BG lezers kunnen je anders collectief iets leuks aanbevelen. Je weet niet wat je mist ;)

Hier ook in vlagen maar heb zowat dagelijks een boek vast, waarin ik dan minstens een half uur lees ('s avonds).

Sta je er voor open? De BG lezers kunnen je anders collectief iets leuks aanbevelen. Je weet niet wat je mist ;)
Misschien. Maar sinds ik ten gevolge van het BOF virus een tijdje sarcoïdose gehad heb ben ik sneller vermoeid als ik echt veel begin te lezen (bijvoorbeeld op dit forum of documentatie op het werk)

Misschien moet ik beginnen met 5 minuten leeswerk en zien tot waar ik geraak.

Mijn beste leesmoment zijn de vroege ochtenduren. Net uit de douche, een dubbele espresso lungo en dan in stilte lezen. Lukt behoorlijk goed in de zomer wanneer vrouw en kind nog in bed liggen, maar tijdens het schooljaar is dat moeilijk tijdens de ochtendrush. 's Avonds lezen lukt altijd wel, maar mentaal ben ik dan vermoeid en dan is het niet evident om me te concentreren.

Ligt ook, zoals elders gezegd, aan het type literatuur. Nu net begonnen in een vrij technisch werk over de laatantieke filosofie en dan is concentratie wel een must. Een werk van King zal er wel een pak vlotter ingaan, maar dat is misschien voor hierna.

Vreemd genoeg stijgt de kans om in slaap te vallen tijdens het lezen altijd in de namiddag. Nooit 's avonds, wat handiger zou zijn. :unsure:

Ik heb dit ook. Ik lees zelden in de namiddag daardoor. Ik lees meestal na het avondeten en soms in de ochtend. In het weekend of tijdens vakantie durf ik wel eens in de namiddag te lezen en maakt het minder uit als ik even in slaap sukkel

www.knack.be/nieuws/cultuur/boeken/time-to-read-wij-zijn-iets-wezenlijks-aan-het-verliezen-waarschuwt-leesexpert

Alle horrorverhalen over ontlezing ten spijt is de leeshonger van de Belgen groot, zo blijkt uit Knacks grote Time to Read-enquête. Leesexpert Frank Hakemulder geeft hieronder alvast tips om op gang te komen. Lees samen met nieuwsgierige vrienden en deel je ervaringen, bijvoorbeeld.

Dat is precies wat wij de komende maanden willen doen. Vanaf 2 oktober presenteren we om de twee weken een ander lezenswaardig boek (alle info op knack.be/boekenpakket). Beginnen doen we met Mijn lieve gunsteling, een meesterwerk van Lucas Rijneveld. We kunnen nu al verklappen dat de roman hoog genoteerd staat in de ‘Top 50 van beste Nederlandstalige boeken van de eeuw’, een lijst die we u voorleggen in Knack van volgende week. We wensen u veel leesplezier.

Sluit aan bij wat velen hier reeds hebben gerapporteerd. Ik ga wel proberen om de komende weken dit initiatief wat mee te volgen. Het lijkt me op zijn minst wel een leuke laagdrempelige manier om nieuwe boeken te leren kennen.

Wel ironisch dat zoiets dan achter een paywall zit... :laugh:
+ in de fysieke Knack moest ge na het artikel dat gaat om het aandachtverslurpende karakter van smartphone, tablet en andere schermen uiteindelijk een QR code scannen om door te verwijzen naar de info. :-p

Nu, op hun webstek hebben ze een aparte categorie hiervoor aangemaakt en niet alles zit achter paywall. Gewoon zoeken op 'Time to Read'.

Onze jongste zoon is dit seizoen gestart met Hockey. Traint 2x per week voor 1,5u.

Dat is voor mij de ideale moment om te lezen. Thuis komt het er nooit van wegens veel te veel andere zaken en prikkels.

Onze jongste zoon is dit seizoen gestart met Hockey. Traint 2x per week voor 1,5u.

Dat is voor mij de ideale moment om te lezen. Thuis komt het er nooit van wegens veel te veel andere zaken en prikkels.
Onlangs dochter naar de zwemles gebracht op vrijdag na de school en ik zat dan in de cafetaria met een goed biertje en een boek.

Heerlijk.

Terug
Bovenaan