Hoeveel tijd van je werkweek spendeer je gemiddeld aan vergaderingen?

Hoeveel tijd van je werkweek spendeer je gemiddeld aan vergaderingen?

• 0 tot 20%

Stemmen: 45 46,4%
  • 20 tot 40%

Stemmen: 33 34,0%
  • 40 tot 60%

Stemmen: 12 12,4%
  • 60 tot 80%

Stemmen: 7 7,2%
  • meer dan 80% (rip)

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    97

shellshock

Well-known member
Crowdfunder FE
Vandaag weer een zoveelste meeting gehad die perfect in een mail of een document had uitgelegd kunnen worden.
We zijn nu bezig met de opzet van een nieuw programma en dat houdt in dat ik de laatste maand toch meer en meer in vergaderingen zit. De ene al wat nuttige dan de andere. Ik schat dat ik nu op weekbasis in totaal ongeveer één tot anderhalve dag kwijt ben aan vergaderingen. En al zal dat voor sommigen inderdaad belachelijk weinig zijn, toch vind ik dat het echt niet meer moet zijn want op sommige dagen krijg je weinig gedaan als er een paar vergaderingen opeenvolgend gepland staan, of als er weinig tijd tussen zit (bv half uurtje). Vaak lopen die dan uit en is het de moeite niet meer om aan iets nieuws te beginnen.
Omdat vergaderingsperikelen een veelvuldig terugkerend onderwerp vormen in het werkergernissentopic ben ik benieuwd hoe lang BG in een gemiddelde week zijn/haar broek zit te verslijten in Zoom, Teams of een gezellige vergaderzaal.

Ik schat dat ik nu op weekbasis in totaal ongeveer één tot anderhalve dag kwijt ben aan vergaderingen. En al zal dat voor sommigen inderdaad belachelijk weinig zijn, toch vind ik dat het echt niet meer moet zijn want op sommige dagen krijg je weinig gedaan als er een paar vergaderingen opeenvolgend gepland staan, of als er weinig tijd tussen zit (bv half uurtje). Vaak lopen die dan uit en is het de moeite niet meer om aan iets nieuws te beginnen.
20-40% maar daardoor moet je u hier id soms reppen om uw storypunten af te krijgen van de sprint want die vergaderingen tellen wel niet mee (ik heb het al meermaals aangehaald maar ze blijven ze niet mee tellen) maar je bent er wel uwe tijd aan kwijt.

En ja de meeste collega's staan daardoor in het rood. Elke sprint opnieuw. :tongue:

Zal ook afhangen van welk type functie je doet wellicht.

Hier afhankelijk van tijd van het jaar en van de maand, travelling/not travelling, what is happening, crisis/no-crisis, wel/geen networking stuff voor de BV's etc. Main activity hier is COO-functie met wereldwijde activiteit, dus dat zal vlot 60%-65% zijn, met pieken tot 100%. Al is dat minder overleggen, en veel meer (bij)sturen en decision-making.

Wij hebben om de 2 weken een vergadering van een half uur tot anderhalf uur, afhankelijk van bepaalde factoren.
Ik heb 2 rechtstreekse collega's, en 1 van ons 3 "moet" aanwezig zijn (via Teams).
We wisselen dus af. Die meeting moeten we gewoon meeluisteren en kunnen antwoorden als er voor ons specifiek een vraag is. Op 1,5j tijd is er voor zover ik weet al 3x een vraag voor is geweest. En het standaard antwoord is dat we dat gaan uitzoeken en iets laten weten. Meestal doen we dat de dag zelf nog.

Voor de rest af en toe eens een spontane teams-meeting. Meestal als iemand een vraag heeft voor iemand waar ze met hun 2 niet uitgeraken. Dan bellen ze er enkele anderen bij.
Of de afgelopen weken ivm de spoorstakingen hebben we meerdere korte vergaderingen gehad om af te stemmen wie in het weekend werkt, en om de taakverdeling te bekijken.

Afhankelijk van de week: ~40 tot 80.
Ik ben de eikel die constant meetings inschiet met iedereen. Nog niet het gevoel of feedback gekregen dat mensen me dat kwalijk nemen.

M'n job als analist/project manager bestaat voor derde uit analyseren/uitschrijven/uittekenen, een derde requirements halen, afstemmen, valideren, feedback vragen en tot slot derde shit erdoor krijgen, mensen in gang steken en "next steps" op tafel krijgen.

Die laatste twee lopen meestal over meetings waar ik betrek wie ik nodig acht.

Vorige job

Vast :
8u daily van ong 15min
15u overlopen planning en publish ong 30min
Paar x per week meeting met SC, HR,..

Denk per week toch een dikke 10 uur die vast stond.

In de meeste meetings zitten te veel mensen, er wordt niets zinvol beslist dat niet op een andere manier kan. Heel vaak vraagt een leidinggevende een techneut mee naar een lange meeting omdat die de enige is die een juist antwoord kan geven als het over een detail moest gaan. Alsof die vraag niet kan genoteerd worden en een beetje later kan beantwoord worden.
Nog erger: de meeting waar je ineens mag opdraven om antwoorden te komen geven out of the blue.
En het ergst van al: zij die er zichtbaar van gaan blinken zichzelf te horen kwaken op een meeting.
Ik blijf er dus graag van weg indien mogelijk, ik kan de écht zinvolle meetings na een paar decennia op 1 hand tellen.

20-40%. Maar pakweg de helft heb ik actief niets bij te dragen, maar moet wel op de hoogte zijn van wat er gezegd/besloten is. Voor die meetings is het tegenwoordig accepteren, maar niet joinen. En achteraf gewoon copilot summary lezen. Toch wel 1 van de zaken waar AI een meerwaarde en tijdsbesparing is.

90% van de tijd? Ik reserveer ‘s morgens een uurtje om wat werk gedaan te krijgen. De rest van de dag is het allerhande management en project meetings. Zaken die daaruit komen communiceer ik indien dringend live door naar de verschillende teams.

Ook 20-40%, veel meetings laat ik ook gewoon schieten omdat die te lang zijn, teveel ingaan op inhoudelijke details waar ik niets aan heb - dan lees ik achteraf wel de essentie in het verslag.
Het laatste jaar ook gezegd dat ik niet meer deelneem aan bepaalde meetings omdat die ondertussen goed lopen zonder dat ik erbij ben, en dat ze me maar moeten uitnodigen als ze me nodig hebben. Ook de meetings met mijn directe baas gehalveerd.

En gewoon ook regelmatig dubbel geboekt zodat ik maar aan 1 van de 2 meetings kan deelnemen.

Een uur of 2 wekelijks, meetings zijn bij ons zo goed als altijd op kantoordagen.

Via Teams geen voorstander van, al zeker niet als de helft thuis werkt en de helft op kantoor.

Is ook gewoon aangenamer met de collega’s irl en gaat er altijd leutig aan toe.

Ik blokkeer elke dag vanaf 14u men dag, zodat ik vooral nog verder kan werken.
De rest van de dag is vrij voor meetings. De ene week zit in vol met meetings, de andere week wat minder. Denk gemiddeld 50%.

Gemiddeld 1 à 2u per week. Ik heb een aversie van meetings die gehouden worden "om eens samen te zitten" en probeer dat dus te beperken. Als een meeting ook gewoon een 5 minuten face to face kan zijn met iemand weiger ik de meeting, stap ik af op de persoon (of bel ik) en handelen we dat ineens af. Bij sommige collega's weet ik ook al dat ik moet vragen of ze X en Y op voorhand alvast voorbereiden (als het initiatief van de meeting van henzelf komt).

Wij hebben dan ook wel een beperkt aantal collega's (29) met zeer duidelijke/afgelijnde taken en weinig management (2 bestuurders + 1 manager).

Tussen de 60 en 80% afhankelijk van de week. Allemaal nuttig en nodig, maar ook: allemaal waar ik mijn hoofd er echt moet bijhouden, en dat maakt de werkweken vaak wel vermoeiend.

Zo weinig mogelijk. Met klanten alles tussen 0 en 10 uur per week. Intern maximum een paar uur per week.
Moest mijn job meer uit vergaderen beginnen bestaan dan ga ik wel wat anders doen.

Hier zal dat toch ook minimum 50% van de tijd zijn met uitschieters naar 80-90% van de standaard werktijd. Vooral dat laatste is belangrijk: de uren waarin ik rust heb zijn 7u30-9u en na 16u. Om van alle telefoons tussendoor nog maar te zwijgen.

Het zijn ook die meetings die me vaak een gejaagd gevoel geven. Mijn agenda wordt deels beheerd door anderen en ik moet het vooral 'ondergaan'. Dagen volgepropt met de ene meeting na de andere, voorbereidingen moet ik tussendoor snel gaan doen, of 's ochtends snel/aan het bureau ontbijten om toch nog iets te kunnen doen.

Ik ben er continu alert voor om het aantal meetings tot een minimum te beperken maar dat blijkt gewoon lastig omdat er zoveel projecten lopen waar mijn tussenkomst vereist is.
Ook best wat externe meetings, en als die op locatie zijn is het al helemaal feest.

Hier zal dat toch ook minimum 50% van de tijd zijn met uitschieters naar 80-90% van de standaard werktijd. Vooral dat laatste is belangrijk: de uren waarin ik rust heb zijn 7u30-9u en na 16u. Om van alle telefoons tussendoor nog maar te zwijgen.

Het zijn ook die meetings die me vaak een gejaagd gevoel geven. Mijn agenda wordt deels beheerd door anderen en ik moet het vooral 'ondergaan'. Dagen volgepropt met de ene meeting na de andere, voorbereidingen moet ik tussendoor snel gaan doen, of 's ochtends snel/aan het bureau ontbijten om toch nog iets te kunnen doen.

Ik ben er continu alert voor om het aantal meetings tot een minimum te beperken maar dat blijkt gewoon lastig omdat er zoveel projecten lopen waar mijn tussenkomst vereist is.
Ook best wat externe meetings, en als die op locatie zijn is het al helemaal feest.

Precies een copie van mijn werkdag haha.

Maar eerlijk, ik zou het niet anders willen,

Hangt er van af, als ik werk heb negeer ik de meeste meetings als ik goesting heb in wat rustigere weken 40-50% ofzo

Terug
Bovenaan