Hoge levenskost baart zorgen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pan
  • Startdatum Startdatum
Grappig, de groep van experten zegt dat de subsidies voor bedrijfswagens moet worden afgebouwd... Goeie experten, er zijn geen subsidies voor bedrijfswagens...
Gaan we weer belachelijk doen over semanthiek? Er is een defacto subsidie van bedrijfswagens. Dat het zo niet noemt is iets anders.
Een bedrijfswagen als verloning is fiscaal interessanter dan loon krijgen voor éénzelfde wagen zelf te moeten bekostigen.

Is die discussie niet al vaak genoeg gepasseerd?

Iedereen geeft hier commentaar zonder het artikel te hebben gelezen precies...

Ze wonen in een huurappartement met electrische convectoren. Door de stijgende energieprijzen is het heel duur geworden om daarmee het appartement te verwarmen. Dus gebruiken ze dat gasvuurtje als alternatieve verwarming.

Hebben ze uiteindelijk zelf voor gekozen om te gaan wonen in een appartement met eletrische convectoren die sowieso al duur zijn om te gebruiken al voor de energieprijzen gingen stijgen.

Hebben toen we hier 5 jaar geleden in ons huis trokken zelf ook gekeken om (tijdelijk weliswaar) elektrische convectoren te gebruiken, uiteindelijk niet gedaan omdat het teveel zou verbruiken.

Die mensen gaan nogal ogen trekken als ze beslissen om ooit een huis te kopen.

Mijn woorden over dat autorijden duurder en duurder gaat worden op gelijk welke brandstof, waren nog niet koud

"• Zodra de energieprijzen terug fors naar beneden gaan, willen de economen dat het verlaagd BTW-tarief op elektriciteit en gas terug wordt opgetrokken óf een gelijkwaardige verhoging via de accijnzen op de factuur."

"• De experten pleiten daarnaast ook voor een lagere maximumsnelheid op snelwegen en een versnelde afbouw van subsidies voor bedrijfswagens. Op lange termijn moeten we allemaal minder energie gaan verbruiken, klinkt het. De overheid moet daarvoor meer inzetten op een betere isolatie van sociale woningen en andere bescheiden woningen."

"• Tot slot legt de groep de focus op het belang van groene investeringen. Fossiele brandstoffen moeten worden afgeraden. Er moet ook minder btw betaald worden, maar de accijnzen moeten omhoog. Wanneer investeringen in groene energie en renovatie rendabel zijn zonder subsidies, moet de overheid haar subsidiebeleid terugschroeven."

Autorijden wordt duurder en duurder. Er is daar geen ontkomen aan.
Hoe verhoogt dit eigenlijk de koopkracht als je energie duurder gaat maken? Als je niet-groene zaken duurder gaat maken (want groene zaken kosten vaak veel geld om te implementeren)? ...

Heb jij al iets geweten wat goedkoper geworden is?
De brandstof is toch goedkoper geworden door accijnsverlaging?

Hoe verhoogt dit eigenlijk de koopkracht als je energie duurder gaat maken? Als je niet-groene zaken duurder gaat maken (want groene zaken kosten vaak veel geld om te implementeren)? ...
Is HLN die weer een soort van clickbait titel hanteert, in het artikel zelf staat duidelijk dat de koopkracht niet de enige focus van het voorstel is.

Voor de mensen in de stad zonder bedrijfswagen: Cambio of een ander deelplatform is de way to go. Met trein, blue bike en Cambio geraak je overal. En de besparingen, ik kan ze niet tellen.

Steeds de opmerking met openbaar vervoer en bluebike geraak je overal. Er zijn genoeg mensen die voor of na de uren dat de trein rijd op hun werk moeten geraken. Waaronder ikzelf ik krijg geen km vergoeding want ik heb een vrijkaart voor de Trein. Helaas moet ik wel de eerste trein klaarmaken die vertrekt dus zonder auto geraak ik er niet.

Ik denk als ik mijn auto nu verkoop dat ik er geen verlies op maak en misschien zelfs wat winst.
Zelf gekocht (anderhalf jaar geleden) met 15k km op de teller en 1.5j oud.
Zelfde model, zelfde opties op dit moment met 25k km en 1,5j oud staat zo maar even 15% of 7000€ duurder.
(met een lening erop had ik nog geen 7000€ intresten betaald op 1.5j tijd :biglaugh:)

Ik zou eens naar de garage moeten gaan eigenlijk nu ik dit typ en lees
Ik heb mijn vorige auto gekocht met zo een constructie van elke maand klein bedrag betalen (188 euro) en na 5 jaar kiezen of ik het volledige opestaande bedrag neertel of de auto inlever en met de meerwaarde een nieuwe auto koop. Restwaarde werd gezet op 9400 met geschat op 125000 km.

Door corona maar 62000 km gereden en kreeg 19000 euro nog voor de auto. Niet lang moeten nadenken om die in te leveren en met de 10k extra een nieuwe te bestellen.

Voor de mensen in de stad zonder bedrijfswagen: Cambio of een ander deelplatform is de way to go. Met trein, blue bike en Cambio geraak je overal. En de besparingen, ik kan ze niet tellen.
Mocht er hier een deftig netwerk van in de buurt zijn, ik zou het zeker overwegen!

@Mike neemt niet weg dat heel veel mensen, vooral met een goed toegankelijk netwerk van openbaar vervoer, hier ècht wel gebruik van kunnen maken, maar onbekend is onbemind vooral!
Steeds de opmerking met openbaar vervoer en bluebike geraak je overal. Er zijn genoeg mensen die voor of na de uren dat de trein rijd op hun werk moeten geraken. Waaronder ikzelf ik krijg geen km vergoeding want ik heb een vrijkaart voor de Trein. Helaas moet ik wel de eerste trein klaarmaken die vertrekt dus zonder auto geraak ik er niet.@

Ik heb mijn vorige auto gekocht met zo een constructie van elke maand klein bedrag betalen (188 euro) en na 5 jaar kiezen of ik het volledige opestaande bedrag neertel of de auto inlever en met de meerwaarde een nieuwe auto koop. Restwaarde werd gezet op 9400 met geschat op 125000 km.

Door corona maar 62000 km gereden en kreeg 19000 euro nog voor de auto. Niet lang moeten nadenken om die in te leveren en met de 10k extra een nieuwe te bestellen.

Klopt, er is weinig aanbod op (redelijk recente) tweedehands wagens.
Heb es voor mijne gekeken en marktprijs staat hoger dan toen ik hem 2 jaar geleden kocht.

Idem voor mijn vriendin, die hare staat nu te koop voor 8.5k, ze heeft er 6k voor betaald en 4 jaar mee gereden.
8.5k is een correcte prijs als ik online zie, zelfs al verkoopt ze hem nog aan 6k heeft ze 4 jaar heel goedkoop gereden :p

Gaan we weer belachelijk doen over semanthiek? Er is een defacto subsidie van bedrijfswagens. Dat het zo niet noemt is iets anders.
Een bedrijfswagen als verloning is fiscaal interessanter dan loon krijgen voor éénzelfde wagen zelf te moeten bekostigen.

Is die discussie niet al vaak genoeg gepasseerd?

Goh... Ik snap je punt, die discussie is hier al héél vaak gevoerd. Maar het benoemen als subsidies in een rapport van experten is wel tendentieus.
Ik wil wel eens weten hoeveel van die experten ofwel een bedrijfswagen hebben, ofwel een kilometervergoeding krijgen wat dan gewoon een andere vorm van subsidie is.
Ze mogen die bedrijfswagen"subsidie" van mij gerust afschaffen, dan rijd ik binnen 1 à 2 jaar met een diesel rond ipv een elektrische wagen. Maar dan mogen ze ook iets doen aan de gemiddelde belastingsvoet van vlot boven de 40% op mijn belastingsbrief :wink:

Grappig, de groep van experten zegt dat de subsidies voor bedrijfswagens moet worden afgebouwd... Goeie experten, er zijn geen subsidies voor bedrijfswagens...
Wat nog grappiger is, is dat de de experts de bedrijfswagens willen afbouwen, terwijl het nu net de enige wagens zijn die nu reeds volledig inzetten op elektrisch en dus het wagenpark aan het "vergroenen" zijn. De enige manier ook trouwens om "betaalbaar" voor elektrisch te kiezen.

Wat nog grappiger is, is dat de de experts de bedrijfswagens willen afbouwen, terwijl het nu net de enige wagens zijn die nu reeds volledig inzetten op elektrisch en dus het wagenpark aan het "vergroenen" zijn. De enige manier ook trouwens om "betaalbaar" voor elektrisch te kiezen.
Ja want elke 4 jaar nieuwe wagens op de markt brengen en produceren is zeer groen natuurlijk.

Ja want elke 4 jaar nieuwe wagens op de markt brengen en produceren is zeer groen natuurlijk.
Helemaal niet, maar dat is ook niet mijn doelstelling, als het van mij afhing dan mocht iedereen met z'n wagen blijven rijden tot hij uit elkaar viel.
Politiek (groene strekking), denkt daar anders over, die willen de verbrandingsmotor aan snel tempo weg. Ja dan kan je niet anders dan elektrisch te gaan rijden. Op dit moment is het aandeel in verkochte elektrsiche wagens quasi volledig toe te schijven aan de berdijfswagens. Als de "groene" politiek het moet gaan halen van de particuliere omschakeling, dan gaan ze mogen wachten tot 2035, als het echt niet anders meer zal kunnen.
Ten de andere de bedrijfswagen komt na 4 jaar op de tweedehandse markt het is niet zo dat de hij is afgeschreven en tot de prullenbak is verwezen. Op dat moment wordt zo'n elektrsiche wagen dan ook "betaalbaar" voor diegene die geen bedrijfswagen heeft.

Goh... Ik snap je punt, die discussie is hier al héél vaak gevoerd. Maar het benoemen als subsidies in een rapport van experten is wel tendentieus.
Ik wil wel eens weten hoeveel van die experten ofwel een bedrijfswagen hebben, ofwel een kilometervergoeding krijgen wat dan gewoon een andere vorm van subsidie is.
Ze mogen die bedrijfswagen"subsidie" van mij gerust afschaffen, dan rijd ik binnen 1 à 2 jaar met een diesel rond ipv een elektrische wagen. Maar dan mogen ze ook iets doen aan de gemiddelde belastingsvoet van vlot boven de 40% op mijn belastingsbrief :wink:
Is toch echt typisch "whataboutism", nee?

Ik vind ook dat men daar OOK iets aan moet doen. En ja, het zou fijn zijn als men daar tegelijkertijd iets aan doet.
Maar "niets" blijven doen omdat we "ergens anders" "niets aan doen", dat vind ik pas echt triestig beleid.

Voor mij ook graag minder belasting op arbeid.

Ik ben overigens niet volledig tegenstander van bedrijfswagens, maar de mate en vorm waarin het nu bestaat wel. Als we het echt als "tool" van vergroening gaan gebruiken, zorg dan ook dat het "modale" wagens zijn die op de 2de hands markt komen die je subsidieert als overheid. En niet wagens van 60k+ die je nu zoveel ziet. Want nu zijn veel van die bedrijfswagens zelfs na vier jaar NIET betaalbaar voor "Jan Modaal".

Ja want elke 4 jaar nieuwe wagens op de markt brengen en produceren is zeer groen natuurlijk
Wat hebben we geleerd sinds de start van de oorlog: dat milieu/groene energie niets meer of minder dan een opmerking langs de kantlijn is, bij verlenging kan je die lijn zelfs doortrekken naar een mensenleven. Maar dat is een andere discussie.

Ik heb wel een maatregel die de koopkracht versterkt, het gros van de mensen gelukkiger maakt: een taks van 10.000 € voor de aankoop van, bezit van, gebruik van …. een strijkijzer.

Als men het voordeel voor een salariswagen zou afschaffen, krijgen die mensen meer brutoloon = meer belastingen

Dan kon men misschien die meer inkomsten gebruiken om een kleine premie te geven aan particulieren die voor een elektrische wagen willen gaan.

Artikel uit 2014
Nergens is de subsidie voor bedrijfswagens zo hoog als in België. Met 230 euro per maand, ofwel 2.763 euro per jaar.
In België rijden er zo’n 722.000 exemplaren rond. 1 op de 5 bestuurders heeft er een.
Kunt ge al een premieke voor geven zo te zien.

Auto's vind ik een moeilijke discussie, ik weet dat nieuwe wagens snel hun waarde verliezen... maar ik heb vorig jaar desondanks nog bewust een nieuwe Toyota Yaris gekocht (nieuw model) omdat ik de gemoedsrust van 5 jaar garantie wou na alle miserie met mijn vorige (en eerste) wagen die ik destijds tweedehands gekocht had voor € 7000 als jonge occasie, maar de laatste jaren stapelden de kosten zich op, was hij bijna niets meer waard en kwam er bij de keuring een controle van de roetfilter aan (die alleen al vervangen kostte nog eens een fortuin mocht die niet meer goed genoeg zijn).

Ik heb gedaan wat @cege zei: een stuk eigen inbreng, maar ook gewoon een deel geleend, ik zie het als een lease aan mezelf behalve dan dat ik de pech heb het met nettoloon te moeten betalen, en niet met brutoloon zoals al die salariswagenchauffeurs. Met de subsidie die bedrijfswagens krijgen waar @Silence naar verwijst, zou ik mijn lening al kunnen dekken. Als ik dat als extra bijdrage had gekregen, had ik ook wel de switch naar elektrisch gemaakt. Dat men in dit land bedrijfswagens zogezegd wilt "benutten" om het wagenpark te elektrificeren is gewoon een neoliberale truuk om een scheve fiscaliteit te laten bestaan. Degenen die deze elektrificatie als voordeel aanhalen, rijden met een 99% waarschijnlijkheid zelf met een salariswagen natuurlijk.

Dat de mensen uit dat artikel misschien beter géén Mercedes hadden gekocht, tja... keuzes hebben gevolgen natuurlijk.
Ik vond het artikel eerst ook wat misplaatst, tot ik hier las dat ze gekloot zijn met een huurappartement met elektrische convectoren als verwarming... De vraag is of we daar op de huurmarkt niet moeten ingrijpen, die last zou eigenlijk ook terug richting verhuurder mogen gaan.

Als men het voordeel voor een salariswagen zou afschaffen, krijgen die mensen meer brutoloon = meer belastingen

Dan kon men misschien die meer inkomsten gebruiken om een kleine premie te geven aan particulieren die voor een elektrische wagen willen gaan.

Artikel uit 2014

Kunt ge al een premieke voor geven zo te zien.
Het geven van "een kleine premie" is een maat voor niets. Kijk naar alle subsidies in uit het verleden (zonnepanelen, etc). Het is niet de particulier die geniet van die premies, het zorgt er gewoon voor de verkoopprijzen duurder blijven (handelaren, bedrijven weten ook dat er een premie is en rekenen die gewoon door in hun verkoopprijs).

Degenen die deze elektrificatie als voordeel aanhalen, rijden met een 99% waarschijnlijkheid zelf met een salariswagen natuurlijk.
Nee dus, ik rij al 20 jaar met de trein naar het werk. Daar kunnen de meeste mileuactivisten van vandaag een puntje aan zuigen.
Feit is wel dat het quasi enkel de bedrijfswagens zijn die voor een versnelde elektrificatie van het wagenpark zorgen (of dat inderdaad beter is voor het mileiu dan de mensen toe te laten met hun petroleum gestookte oude wagen te rijden to ie uit elkaar valt laat ik in het midden).
Schaf de bedrijfswagen nu af en de electrificatie valt stil tot 2035, wanneer we moeten overschakelen (opgelegd EU). Deze auto's hebben momenteel meer nnadelen dan voordelen (te kleine actieraddius, lange laadtijden, hoge aankooprijzen, ...)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan