Hoge levenskost baart zorgen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pan
  • Startdatum Startdatum
Nee, nee je verhoogt de taksen op gewone auto's eerst en dan doe je dat niet op de EV. Er is geen 25% korting op EV eh, er worden gewoon meer taksen geheven op de andere.
Nog ene die alles gaat oplossen met nog meer taksen (België is al koploper hierin), ge moet in de politiek stappen zarathustra, ge gaat hier direct een "postje" krijgen.

Nog ene die alles gaat oplossen met nog meer taksen (België is al koploper hierin), ge moet in de politiek stappen zarathustra, ge gaat hier direct een "postje" krijgen.
Het is de enige manier om mensen te dwingen hun gewoontes aan te passen, wat ga je anders doen? Vriendelijk vragen?

400km/maand
200€ vaa/maand

(1x/week naar bureau en dat is 50km enkel. 7276km op de teller en auto is nu 15 maand oud)
1) je vaak is niet de belasting, da's het voordeel dat ingeschat wordt.
2) de belasting is de helft.
3) dus jij bent die ene Belg die geen kilometers doet behalve voor je woon-werkverplaatsing?

25 cent/km voor hun woon-werkverplaatsing betalen is wat veel mensen heel graag zouden doen als ze zo de vaste kost van een auto konden besparen. Dat is goedkoop én je hoeft je geen zorgen te maken als je plots meer wil rijden.

Dus de Noorse overheid heeft alle auto's bovenop 25% btw nog eens 25% extra taksen geheven, zodat je breakeven uitkomt met een EV en een ICE 25% duurder uitkomt?
Er zijn andere taksen die gewone auto's hier ook duurder maken dan in België ja. Maar welke naam het kind heeft doet er niet toe. Het object kost X voor de fabrikant en de overheid van gelijk welk land kiest hoeveel ze er bovenop doen.

Dus als je minder auto gebruik wil EN het auto gebruik dat overblijft EV moet zijn, dan maak je alle auto's duurder maar EV's minder in verhouding.

Dat is geen korting, gewoon minder belasting. Maar dat is weer semantiek natuurlijk net zoals dat gedoe over subsidies

Het is de enige manier om mensen te dwingen hun gewoontes aan te passen, wat ga je anders doen? Vriendelijk vragen?
Een beetje de techniek van "groen" hier in België. Ge heft op alles een tax omde mliieu/klimaat problemen op te lossen. Dan zorgt ge er tevens voor dat het bedrag van de tax "relatief " beperkt blijft, zodat ge van diep van binnen toch wel weet dat het geen gedragsverandering gaat teweeg brengen, maar gewoon wat meer geld in de kassa gaat brengen van vadertje staat (vb suikertax, etc).

Maar elektriciteit is in Noorwegen heel pak goedkoper nee? Denk dat wij bv meer isolatie steken in onze huizen terwijl het daar kouder is...

Maar elektriciteit is in Noorwegen heel pak goedkoper nee? Denk dat wij bv meer isolatie steken in onze huizen terwijl het daar kouder is...
Van waar haal je dat ze daar minder zouden isoleren?
Lijkt me toch vrij speculatief te zijn. Daarbij is het ook niet zo dat nieuwbouwwoningen hier altijd zo gigantisch geïsoleerd zijn. En het EPB en alles wat eromheen hangt is om van te lachen eh. Wees nu eens eerlijk.
Daar wordt mee gefoefeld dat het geen naam heeft. Zo hebben vrienden van ons 12cm isolatie achter hun crepi, maar hebben doorgegeven dat het 20cm was. Stond zo ook op de foutieve factuur, geen haan die ernaar kraait.

Er zijn andere taksen die gewone auto's hier ook duurder maken dan in België ja. Maar welke naam het kind heeft doet er niet toe. Het object kost X voor de fabrikant en de overheid van gelijk welk land kiest hoeveel ze er bovenop doen.

Dus als je minder auto gebruik wil EN het auto gebruik dat overblijft EV moet zijn, dan maak je alle auto's duurder maar EV's minder in verhouding.

Dat is geen korting, gewoon minder belasting. Maar dat is weer semantiek natuurlijk net zoals dat gedoe over subsidies
Maar dus ten opzichte van 10j geleden heeft de Noorse overheid de auto's duurder gemaakt, zodat ze break even uitkomen met EV's?

Want wat jij nu voorstelt is dat de Belgische overheid ICE's duurder maakt, zodat niemand ze nog wilt.
Terwijl het volgens mij in Noorwegen zo is dat de EV's 25% btw niet hebben wat een serieuze slok op de borrel scheelt.
Als het is zoals jij laat uitschijnen, snap ik niet waarom de Noorse overheid zo graag van die btw aftrek bij EV's af zou willen.

Want de prijzen verhogen tov de BTW laten wegvallen, vind ik geen verschil op vlak van semantiek, maar een compleet andere situatie.

Van waar haal je dat ze daar minder zouden isoleren?
Lijkt me toch vrij speculatief te zijn. Daarbij is het ook niet zo dat nieuwbouwwoningen hier altijd zo gigantisch geïsoleerd zijn. En het EPB en alles wat eromheen hangt is om van te lachen eh. Wees nu eens eerlijk.
Daar wordt mee gefoefeld dat het geen naam heeft. Zo hebben vrienden van ons 12cm isolatie achter hun crepi, maar hebben doorgegeven dat het 20cm was. Stond zo ook op de foutieve factuur, geen haan die ernaar kraait.
Dat jij vrienden hebt die frauderen betekend niet dat de normen hier niet streng zijn he.

Kan zijn dat ik mis ben, maar is omdat ik op tv precies altijd alleen maar hout zie (wat op zich wel goede isolator is) maar niets extra dan en ze voldoende natuurlijke resources hebben om energie op te wekken

Ik spreek van nieuwbouw, niet van die (vaak grote) oude brol waar ze subsidies a volonté voor verzinnen in de hoop dat de mensen er iets aan doen

Ik geloof er nog altijd niets van. :p

Vlaanderen
Max U
Buitenmuur 0,24
Dak 0,24
Glas: 1,1

Noorwegen
Max U
Buitenmuur 0,18
Dak: 0,13
Glas: 0,8

Dus een dak moet al bijna dubbel beter geïsoleerd zijn in Noorwegen dan in Vlaanderen

Maar dat is dan toch dezelfde tactiek als diegene die België toepast, op de BTW na.

Bij een elektrische wagen betaal je geen BTW op de inverkeerstelling. Noch betaal je een euro als verkeerbelasting, als ik het goed verstaan heb.
De BTW moet je echter nog wel altijd betalen.

In Noorwegen betaalt een EV ook minder péage, mogen op de taxi / bus lijn rijden en hebben overal publieke oplaadfaciliteiten nee. Je kan EV ook aanmoedigen op andere manieren dan enkel de aankoop.

Voorts heb ik jaren cambio met treinabo gecombineerd. Tijdens covid occasie autootje gekocht en nu met een baby een grotere auto vía het werk gekregen. Voor jonge families is een auto, zelfs in de stad, gewoon onontbeerlijk als je een beetje mobiel wilt zijn.
Een buggy in een decennia oude tram heffen is niet fijn.

Maar het is vrij naief om te denken dat als je bedrijfswagens afschaft, dat je dat bedrag 1 op 1 extra gaat overhouden in de begroting.
Dus is het gewoon beter om helemaal niks te doen ?

Nu staan er salariswagens onder het stof op de inrit, op de partner gaat er dan maar mee werken want dat is toch "gratis"

Mijne jvb zal idd weg vallen met een EV, toch een 300-400 op jaarbasis voor mij als particulier. Een peulschil, een lachertje.

Wij hebben geen gas om te exporteren, geen water om onze stroom op te wekken

En veel mensen die niet werken en veel migranten van buiten eu maar dat mag je niet zeggen
Dus volgens deze logica hebben landen die het beter doen dan België, minder migranten? *Frons*

Laatst bewerkt:
1) je vaak is niet de belasting, da's het voordeel dat ingeschat wordt.
2) de belasting is de helft.
3) dus jij bent die ene Belg die geen kilometers doet behalve voor je woon-werkverplaatsing?

25 cent/km voor hun woon-werkverplaatsing betalen is wat veel mensen heel graag zouden doen als ze zo de vaste kost van een auto konden besparen. Dat is goedkoop én je hoeft je geen zorgen te maken als je plots meer wil rijden.

Het belangrijkste stukje "Zij leggen per dag gemiddeld vier privékilometers af."
Dus 120 privékilometers per maand als woon-werk wegvalt door thuiswerk. Zit niet ver van die 0,5€ per km dus...

Terug
Bovenaan