Hoge levenskost baart zorgen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pan
  • Startdatum Startdatum

En uw uitgavenpatroon ivm eten is toch aan de hoge kant volgens het gemiddelde : https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/huishoudbudget#:~:text=In totaal werd per huishouden,6% aan brood en graanproducten.
Zeer leerrijk artikeltje, inderdaad. Ik geef dan inderdaad het dubbele uit aan voeding dan het gemiddelde volgens statbel.
Langs de andere kant geef ik zeker en vast geen 30% uit aan wonen.

Het middenklasse artikel is te surrealistisch. Met een nettoinkomen van 4250€ maand wordt ge daar als alleenstaande als "rijk" bestempelt. Mijn idee van "rijk" is toch iets anders. Rijk zijn voetballers die 300k netto per week verdienen. Diegene die 4250€ per maand verdienen zijn mijns inziens "lage" middenklasse. Alles daaronder just "labour class" zoals mezelf.

Tabel is duidelijk opgemaakt zodat veel mensen zich tot de middenklasse zouden kunnen rekenen.
Alle mijnheer doctoors worden gezien als rijke mensen, voor mij is dat nu net de "middenklasse".

Als ik vaak rond kijk dan merk ik vaak dat veel bazen (maar dan deze die het bedrijf uit de grond gestampt hebben) of bij ons degene die rond de 4000€ netto hebben vaak nog het gierigst vanal zijn.

Onze directeur operaties ( ook toch eentje die de 4000€ netto aantikt met premies erbij gerekend) was bezig over zijn week Italie op hotel dat het zo duur was. Ik vroeg dan hoeveel die reis wel gekost had. En dat was dan 1800€ voor heel het gezin.
Of als hij dan trakteert doet hij dat ook altijd wanneer er zo weinig mogelijk volk is. 😂

Mijn vorige baas is ook zo rijk als de zee diep is. Rijdt met een oude Ford galaxy, vodden van kleren, heel zijn huis is totaal niet onderhouden, nooit op reis,..

Volgens mij doet de middenklasse de economie beter draaien dan de veel die in de hoge klasse zitten. Tenzij de nakomelingen dan, want vaak gaan die er dan wel goed door.

Nu veel veralgemeningen, dat telt natuurlijk niet voor allemaal, maar dat is vaak mijn ervaring toch.
Ik vind dat eigenlijk geen veralgemening hoor. Het is gewoon iets wat opvalt. Maar langs de andere kant, hoe kan je zelf rijk geraken als je veel geld over de balk gooit.

Zeer leerrijk artikeltje, inderdaad. Ik geef dan inderdaad het dubbele uit aan voeding dan het gemiddelde volgens statbel.

Het middenklasse artikel is te surrealistisch. Met een nettoinkomen van 4250€ maand wordt ge daar als alleenstaande als "rijk" bestempelt. Mijn idee van "rijk" is toch iets anders. Rijk zijn voetballers die 300k netto per week verdienen. Diegene die 4250€ per maand verdienen zijn mijns inziens "lage" middenklasse. Alles daaronder just "labour class" zoals mezelf.
Maar wat jij als de "arbeidersklasse" ziet, dat is waar ik en met mij heel wat anderen, ook op BG, zich bevinden:
Wel kunnen rondkomen, een eigen (rij)huis kunnen betalen, we moeten geen schulden maken MAAR er is ook geen overschot. Of toch niet veel.
Toch zeker niet in de richting van wekelijks op restaurant te kunnen gaan of elke dag een belegd broodje en een blikje cola de man betalen in een broodjeszaak. Dat is wel degelijk middenklasse.

Tabel is duidelijk opgemaakt zodat veel mensen zich tot de middenklasse zouden kunnen rekenen.
Alle mijnheer doctoors worden gezien als rijke mensen, voor mij is dat nu net de "middenklasse".
Dus de middenklasse is eigenlijk de klasse 1-10% van bovenaan? Vreemd midden

Noem het zoals je wil van mij maar imo bij jij echt geen labour class.

Dus de middenklasse is eigenlijk de klasse 1-10% van bovenaan? Vreemd midden
Man als ik enkel op mijn werk rondkijk, en ik dan de oudere baby boomer generatie neem dan zijn volgens het artikel dat allemaal rijke mensen of hoge middenklassers. Als ge U met 4250€ bij de rijke moet rekenen genoeg en net genoeg hebt om "normaal" te leven zonder iedere € in twee te moeten bijten en een woning kunt afbetalen, wat zijn dan de BV's, voetballers, CEO's, youtubers, artiesten, ...

Iedere dag gaan lunchen vind ik toch vrij abnormaal. :unsure: Met 1x te gaan lunchen kun je zelfs al 4x een broodje halen.
Toen het dinsdag gratis broodjes was op het werk tijdens de lunch toen heb ik 4 broodjes genomen en die alle 4 na elkaar opgegeten.
Dus dat is dan 1 lunch. :rofl:

Als het niet gratis is, dan maak ik de broodjes meestal zelf (heel wat goedkoper), maar zelfs dan kom ik niet met 1 broodje toe. Ik heb er dan toch 2 nodig of ik heb al snel terug heel grote honger. :unsure:

En dan bedoel ik dus echt van die belegde broodjes met kaas, hesp, sla en alles erop en eraan.
Dit formaat --> https://www.stpaulus.be/nl/aanbod/belegde-broodjes/450/broodje-krab-groenten/461

Ik krijg soms gewoon de indruk dat als iemand 4 broodjes gaat halen dat dit voor die persoon 4x een lunch is (dus 4 verschillende dagen). Als ik dat doe, dan verhonger ik gewoon. Dat is toch echt weinig? Zeker als je regelmatig een beetje aan sport doet.

Laatst bewerkt:
Man als ik enkel op mijn werk rondkijk, en ik dan de oudere baby boomer generatie neem dan zijn volgens het artikel dat allemaal rijke mensen of hoge middenklassers. Als ge U met 4250€ bij de rijke moet rekenen genoeg hebt om "normaal" te leven zonder iedere € in twee te moeten bijten en een woning kunt afbetalen, wat zijn dan de BV's, voetballers, CEO's, youtubers, artiesten, ...
The 1% 🤷🏼

Wat op een bevolking van 11 miljoen ook nog 110.000 mensen zijn.

Man als ik enkel op mijn werk rondkijk, en ik dan de oudere baby boomer generatie neem dan zijn volgens het artikel dat allemaal rijke mensen of hoge middenklassers. Als ge U met 4250€ bij de rijke moet rekenen genoeg hebt om "normaal" te leven zonder iedere € in twee te moeten bijten en een woning kunt afbetalen, wat zijn dan de BV's, voetballers, CEO's, youtubers, artiesten, ...
Ja in die thread werd dat ook besproken hoor. Wat jij als normaal ziet is dat gewoon niet voor velen die in hetzelfde land leven.

Ik reken mijzelf net wel bij de "labour class" gezien indien je mijn inkomen uit arbeid morgen zou wegnemen, ik mij onmiddellijk kan gaan aansluiten bij de categorie "armen".
Uiteraard dat is de definitie dan ook van werkende klasse: mensen die werken

Maar dat is dus ook grotendeels de middenklasse

Ik reken mijzelf net wel bij de "labour class" gezien indien je mijn inkomen uit arbeid morgen zou wegnemen, ik mij onmiddellijk kan gaan aansluiten bij de categorie "armen".
Ach ja, en als het inkomen uit het midden weg valt is de middenklasse arm :unsure:

Toen het dinsdag gratis broodjes was op het werk tijdens de lunch toen heb ik 4 broodjes genomen en die alle 4 na elkaar opgegeten.
Dus dat is dan 1 lunch. :rofl:

Als het niet gratis is, dan maak ik de broodjes meestal zelf (heel wat goedkoper), maar zelfs dan kom ik niet met 1 broodje toe. Ik heb er dan toch 2 nodig of ik heb al snel terug heel grote honger. :unsure:

En dan bedoel ik dus echt van die belegde broodjes met kaas, hesp, sla en alles erop en eraan.
Dit formaat --> https://www.stpaulus.be/nl/aanbod/belegde-broodjes/450/broodje-krab-groenten/461

Ik krijg soms gewoon de indruk dat als iemand 4 broodjes gaat halen dat dit voor die persoon 4x een lunch is (dus 4 verschillende dagen). Als ik dat doe, dan verhonger ik gewoon. Dat is toch echt weinig? Zeker als je regelmatig een beetje aan sport doet.
Die van mij zij wel iets groter maar nu ook niet het dubbel (pakt nog 1/4de erbij) . Ik heb daar toch wel mee genoeg tot savonds.

4 zulke broodjes krijg ik van ze leven niet binnen en ik kan wel 2 double whoppers en een zakje chili cheese nuggets weg werken.

Nu na het sporten moet ik ook direct kunnen eten anders is de rest van de dag ook 1 grote vreetbui dat het niet mooi meer is.

Voor bestaande woningen zie ik geen issues, voor nieuwbouw wel. Zowel wij als concurrenten zien onze verkoop drastisch zakken. Soms maanden waar we normaal 30-40 woningen verkopen en nu plots maar 5 woningen (of minder).

Ook totaal geen idee waarom 2x/week take out. Vind het zelf ook bizar.
Toppunt datk als flexijobber al gehad heb: klant bestelt een ijsje..en moest geleverd worden...200m verder.. wtf zelfs? Nu das makkelijk verdiend voor het bedrijf
Wacht wacht... Om mijn beeld van u compleet te maken: Gij doet als flexijob maaltijdbezorgingen met uw firmawagen en de diesel van uw werkgever?
Of wagen van restaurant ofzo?

Man als ik enkel op mijn werk rondkijk, en ik dan de oudere baby boomer generatie neem dan zijn volgens het artikel dat allemaal rijke mensen of hoge middenklassers. Als ge U met 4250€ bij de rijke moet rekenen genoeg en net genoeg hebt om "normaal" te leven zonder iedere € in twee te moeten bijten en een woning kunt afbetalen, wat zijn dan de BV's, voetballers, CEO's, youtubers, artiesten, ...
Wij verdienen samen rond de 4000€ en gaan ook eens een weekendje weg, iets gaan eten, op reis,.. Iemand die alleen al ons gezamenlijk inkomen verdient en dan nog eens een partner heeft die ook toch wel al 1800€ zal verdienen kan toch wel al heel rijk leven? En dan nog eens hun huis in de gouden jaren gekocht heeft. Die kun je echt al niet meer tot de middenklasse gaan rekenen

Ach ja, en als het inkomen uit het midden weg valt is de middenklasse arm :unsure:
Zo zie ik het toch inderdaad, gezien er geen andere inkomsten binnenstromen en ik dus zal aangewezen zijn op "de steun".

Ik blijf erbij middenklasse zijn net die mensen die ook nog andere inkomstenbronnen hebben dan louter deze uit arbeid en dat zijn nog een pak mensen, dat is bijvoorbeeld de slager, apotheker, arts uit het dorp die nog 3 appertementsblokken verhuren, etc dat is middenklasse, mensen die honderdduizenden euro hebben staan op slapende rekeningen, mensen dus die er alle belang bij hebben om "liberaal" te stemmen, maar dat zijn nog steeds mensen die hun in/uitgaven relatief goed moeten beheren.
Rijken zijn diegene die naar quasi niets moeten kijken, waar de inkomsten sneller binnenstromen dan ze kunnen uitgeven ( ex van Jef Bezos etc).
Al de rest zijn mensen die net genoeg rondkomen om te kunnen leven (de ene wat beter dan de andere uiteraard) is arbeidsklasse, maar ja middenklasse geeft hoopt en staat wat chiquer uiteraard.
Alle mensen die moeten rondkomen met een vervangingsinkomen (als ze zelf geen kapitaal bezitten uiteraard) reken ik tot de armen.

Laatst bewerkt:
Arbeidersklasse, moet je daarvoor om te beginnen al geen arbeiderscontract hebben? Volgens mij zit hier maar een klein percentage dat effectief een arbeiderscontract heeft.

Terug
Bovenaan