Hoge levenskost baart zorgen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pan
  • Startdatum Startdatum
Arbeidersklasse, moet je daarvoor om te beginnen al geen arbeiderscontract hebben? Volgens mij zit hier maar een klein percentage dat effectief een arbeiderscontract heeft.

Denk dat hij eerder "working class" bedoelt dan arbeidersklasse.

De werkersklasse moet werken om rond te komen.
De middenklasse kan rentenieren van zijn kapitaal om rond te komen als ze niet zot doen..
De rijke klasse kan zot doen :p.

Maar dan is letterlijk 90% van de Belgische bevolking max "werkersklasse".

En ook niet hoe die begrippen in realiteit gebruikt worden. :p

Denk dat hij eerder "working class" bedoelt dan arbeidersklasse.

De werkersklasse moet werken om rond te komen.
De middenklasse kan rentenieren van zijn kapitaal om rond te komen als ze niet zot doen..
De rijke klasse kan zot doen :p.

Maar dan is letterlijk 90% van de Belgische bevolking max "werkersklasse".

En ook niet hoe die begrippen in realiteit gebruikt worden. :p
Dat is inderdaad wat ik bedoel, maar dan denk ik dat je je toch schromelijk vergist in die 90%. De middenste categorie hierboven vermeld is toch net een beetje groter dan je zou denken (het rentenieren buiten beschouwing gelaten, maar toch een groot deel extra aan onroerende/roerende inkomsten opstrijkt.
Als je enkel het eerste hebt (inkomen uit arbeid), zou ik mijzelf nooit tot de middenklasse rekenen.

How people perceive themselves (social class according to income):

Laatst bewerkt:
Wacht wacht... Om mijn beeld van u compleet te maken: Gij doet als flexijob maaltijdbezorgingen met uw firmawagen en de diesel van uw werkgever?
Of wagen van restaurant ofzo?
Neenee das van dat restaurant hé :rofl: . Goed zot als ik da met de bedrijfswagen zou doen lol. Geen goesting om mn vaste job kwijt te raken hoor.
Waar insinueerde ik eigenlijk dat ik het met de bedrijfswagen deed?

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad wat ik bedoel, maar dan denk ik dat je je toch schromelijk vergist in die 90%. De middenste categorie hierboven vermeld is toch net een beetje groter dan je zou denken (het rentenieren buiten beschouwing gelaten, maar toch een groot deel extra aan onroerende/roerende inkomsten opstrijkt.
Als je enkel het eerste hebt (inkomen uit arbeid), zou ik mijzelf nooit tot de middenklasse rekenen.
Dus een voetballer, dewelke zijn job bestaat achter het aanhollen van een bal - arbeid dus, kan nooit middenklasse zijn. Ongeacht of die 1000€, 5000, 10000 of 300k per maand verdient?

Zie je nu zelf niet dat de origine van het inkomen niet echt uitmaakt om te bepalen tot welke klasse je behoort, maar dat het bedrag van het inkomen de bepalende factor is.

2000€ per maand spenderen aan voedsel moet toch duidelijk zijn dat dit op grote voet leven is ? Dat is namelijk zo goed als een volledig maandloon van 1 persoon dat je daaraan spendeert. Je ziet toch zelf dat dat echt niet zomaar gegeven is aan iedereen ? Maar ik ben zeker dat de horecasector u dankbaar is.

Dus een voetballer, dewelke zijn job bestaat achter het aanhollen van een bal - arbeid dus, kan nooit middenklasse zijn. Ongeacht of die 1000€, 5000, 10000 of 300k per maand verdient?
Neen, die heb ik er dan ook niet bij gerekend (maar dat is de happy few, de 1% van de inkomsten uit arbeid), net als de CEO etc.
Maar gewoon jan modaal die ergens tss de 50.000 en 100.000 brut verdient is zeker en vast geen "upper middle class".

Als ik vaak rond kijk dan merk ik vaak dat veel bazen (maar dan deze die het bedrijf uit de grond gestampt hebben) of bij ons degene die rond de 4000€ netto hebben vaak nog het gierigst vanal zijn.

Onze directeur operaties ( ook toch eentje die de 4000€ netto aantikt met premies erbij gerekend) was bezig over zijn week Italie op hotel dat het zo duur was. Ik vroeg dan hoeveel die reis wel gekost had. En dat was dan 1800€ voor heel het gezin.
Of als hij dan trakteert doet hij dat ook altijd wanneer er zo weinig mogelijk volk is. 😂

Mijn vorige baas is ook zo rijk als de zee diep is. Rijdt met een oude Ford galaxy, vodden van kleren, heel zijn huis is totaal niet onderhouden, nooit op reis,..

Volgens mij doet de middenklasse de economie beter draaien dan de veel die in de hoge klasse zitten. Tenzij de nakomelingen dan, want vaak gaan die er dan wel goed door.

Nu veel veralgemeningen, dat telt natuurlijk niet voor allemaal, maar dat is vaak mijn ervaring toch.

Ik zou het eerder balanceren, dat wat mensen uitgeven weinig in verhouding staat tot hun inkomen: je hebt inderdaad goed betaalde mensen die zuinig of gierig leven, maar ik ken er ook veel in die categorie die zonder écht zotte dingen te doen, de economie toch goed laten draaien met restaurantbezoeken, reizen,...
En omgekeerd, mensen die voor elke euro die ze extra verdienen, er proberen 2 extra uit te geven.

6500+
en neen woning niet afbetaald.
En jij zegt Het markante is uiteraard dat ondanks wij uiteraard niet slecht verdienen er op het einde van de maand ook niets overschiet (om te sparen etc).? Dat slaat toch nergens op? Zelfs met een hypotheek van 2000 euro per maand hebben jullie nog meer over dan de meeste 2-verdienende koppels. En een auto, MC, etc zal er met die lonen ook wel bijzitten.

Een topic dat moet gaat over zorgen ivm het duurder wordende leven is BG-gewijs weer richting “wij verdienen 6500€, geven een gemiddeld maandloon uit aan eten, maar ik beschouw ons maar als arbeidsklasse hoor” vervallen. Al die topics over geld en uitgaves zouden beter dicht gezwierd worden want ze eindigen toch allemaal hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Ik vindt dat persoonlijk niet zo'n abnormaal hoog bedrag. Bij ons zal het niet veel lager zijn (gezin van 3). Voeding is dan ook onze grootste uitgavepost.
Ge moet daar niet abnormaal zot voor doen om aan zo'n bedragen komen. Ik spreek dan wel van voeding in de "ruime zin", dus al uw restaurantbezoeken, dranken die ge koopt moet ge daar uiteraard in opnemen. Om een voorbeeld te geven als ik ga werken ga ik altijd uit lunchen. Een lunch is makkelijk 12€ per lunch, dat is gewoon de prijs van een dagschotelke. Dat is dan op maandbasis reeds (12x20d) = 240€ an dat is dan enkel voor één middagmaal voor één persoon (allée de helft daarvan wordt met een maaltijdcheque gedekt uiteraard).
Dit zijn zo van die typische BG wereldvreemde uitspraken waar 'men' het over heeft

Het is wél een abnormaal hoog bedraag. Elke dag uit gaan lunchen is wél buiten de norm.
Is daar iets mis mee? Helemaal niet.

Maar het gaat er bij mij écht, écht, (écht!) niet in dat je zelf niet zou inzien dat dit een erg hoog maandelijks bedrag is om uit te geven aan lunch. Dat een koppel uit een artikel evenveel uitgeeft maakt het niet opeens wel 'normaal' (/ de norm)

Dit is geen kritiek dat je veel uitgeeft aan lunch. Dat kan mij niets schelen en gaat mij ook helemaal niets naar.
Maar zeggen dat dat geen erg hoge bedragen zijn om uit te geven aan lunch is gewoon wereldvreemd als je dat echt meent.

Ik heb een schandalig dure hobbyfiets. Maar mij ga je niet horen zeggen dat enkele duizenden euro's uitgeven aan een fiets 'toch helemaal niet zo veel is'.

(pagina 16 - 18 nog niet gelezen)

edit: nu wel gelezen. Ge hebt een héél scheve blik op de wereld.
Precies of je alleen de happy few 1% hebt en de rest is arm. Beetje treurig wereldbeeld.

Laatst bewerkt:
Zo zie ik het toch inderdaad, gezien er geen andere inkomsten binnenstromen en ik dus zal aangewezen zijn op "de steun".

Ik blijf erbij middenklasse zijn net die mensen die ook nog andere inkomstenbronnen hebben dan louter deze uit arbeid en dat zijn nog een pak mensen, dat is bijvoorbeeld de slager, apotheker, arts uit het dorp die nog 3 appertementsblokken verhuren, etc dat is middenklasse, mensen die honderdduizenden euro hebben staan op slapende rekeningen, mensen dus die er alle belang bij hebben om "liberaal" te stemmen, maar dat zijn nog steeds mensen die hun in/uitgaven relatief goed moeten beheren.
Rijken zijn diegene die naar quasi niets moeten kijken, waar de inkomsten sneller binnenstromen dan ze kunnen uitgeven ( ex van Jef Bezos etc).
Al de rest zijn mensen die net genoeg rondkomen om te kunnen leven (de ene wat beter dan de andere uiteraard) is arbeidsklasse, maar ja middenklasse geeft hoopt en staat wat chiquer uiteraard.
Alle mensen die moeten rondkomen met een vervangingsinkomen (als ze zelf geen kapitaal bezitten uiteraard) reken ik tot de armen.
Je zegt het zelf, volgens u is een paar man in het dorp de middenklasse. Nee, die paar man is de "1%".

Dit zijn zo van die typische BG wereldvreemde uitspraken waar 'men' het over heeft

Het is wél een abnormaal hoog bedraag. Elke dag uit gaan lunchen is wél buiten de norm.
Is daar iets mis mee? Helemaal niet.

Maar het gaat er bij mij écht, écht, (écht!) niet in dat je zelf niet zou inzien dat dit een erg hoog maandelijks bedrag is om uit te geven aan lunch. Dat een koppel uit een artikel evenveel uitgeeft maakt het niet opeens wel 'normaal' (/ de norm)

Dit is geen kritiek dat je veel uitgeeft aan lunch. Dat kan mij niets schelen en gaat mij ook helemaal niets naar.
Maar zeggen dat dat geen erg hoge bedragen zijn om uit te geven aan lunch is gewoon wereldvreemd als je dat echt meent.

Ik heb een schandalig dure hobbyfiets. Maar mij ga je niet horen zeggen dat enkele duizenden euro's uitgeven aan een fiets 'toch helemaal niet zo veel is'.

(pagina 16 - 18 nog niet gelezen)

edit: nu wel gelezen. Ge hebt een héél scheve blik op de wereld.
Precies of je alleen de happy few 1% hebt en de rest is arm. Beetje treurig wereldbeeld.
Heb nooit beweerd dat dit geen hoog bedrag is, maar heb enkel aangegeven dat niet abnormaal is. Er zijn nog wel een pak mensen die hetzelfde uitgeven aan voeding. Men doet hier alsof dit een alleenstaand en hoogst uitzondetlijk geval is.
Je zegt het zelf, volgens u is een paar man in het dorp de middenklasse. Nee, die paar man is de "1%".
Die paar man is geen 1% dat kan ik nu al zeggen. Ik werk zelf bij een financiële instelling en kan U zeggen dat er veel meer klanten dan 1%, meer dan 10x financieel vermogen hebben dan ikzelf.
Ik zeg gewoon als je een modaal gezinsinkomen hebt. moet je jezelf niet te snel als middenklasse aanzien, er zijn er heus een heel pak die heel wat meer hebben.
Ik heb hier in de buurt een advocaat wonen en daar staat een Porsche Cayenne voor de deur en die klaagt ook steed over hoe duur het allemaal wel is geworden.
De kuisvrouw die bij ons komt werken aan een halve dag per week, heeft ten andere ook drie eigendommen, waarvan ze er twee verhuurd.

Dat er een heel pak mensen heel wat minder hebben dat weet ik ook wel, maar zolang je niet ergens op CEO level binnen een bedrijf werkt kan je toch niet spreken van "rijke mensen", vandaar ik ook stel dat 4250 € inkomen als rijk bestempelen larie en apekool is.

En neen Carrion daar zit geen firmawagen bij, ik heb dat trouwens al aangegven in een ander topic, ik trein al 20j naar m'n werk, maar dat komt omdat ik in Brussel werk en het voor mij dus makkelijker is om met de trein te gaan dan met de wagen. Een frimawagen nemen voor enkel privékilometers vind ik een absurde keuze. Dit betekent uiteraard niet dat ik zelf geen wagen heb, of dat ik principieel tegen firmawagens ben (neen ik het gun het gewoon een ander die er wel één heeft).

Laatst bewerkt:
Die van mij zij wel iets groter maar nu ook niet het dubbel (pakt nog 1/4de erbij) . Ik heb daar toch wel mee genoeg tot savonds.

4 zulke broodjes krijg ik van ze leven niet binnen en ik kan wel 2 double whoppers en een zakje chili cheese nuggets weg werken.

Nu na het sporten moet ik ook direct kunnen eten anders is de rest van de dag ook 1 grote vreetbui dat het niet mooi meer is.
Ik heb gisteren de context er natuurlijk niet volledig bij geschreven, dus ik moet toegeven ik heb een beetje vals gespeeld.

4 broodjes is voor mij normaal ook (veel) te veel. Maar je moet weten dat wij 2 dagen lang non stop van die planningsmeeting hadden (maandag + dinsdag) van in de ochtend tot in de late namiddag, 2 x 8 uur met alleen tijdens de middag onderbrekingen. Koffiepauzes kennen ze tijdens zo'n dagen bij ons, niet. (Je neemt dan her en der wel snel even ne koffie en hooguit een banaan maar that is it).

Als je dan een lege maag hebt dinsdagmiddag (geen of amper ontbijt gegeten), dan gaan die broodjes er heel goed in! 4 is voor mij ook wel een record hoor. :tongue:

Normaal eet ik 2 van die broodjes, met 1 kom ik meestal niet toe.

Laatst bewerkt:
Heb nooit beweerd dat dit geen hoog bedrag is, maar heb enkel aangegeven dat niet abnormaal is. Er zijn nog wel een pak mensen die hetzelfde uitgeven aan voeding. Men doet hier alsof dit een alleenstaand en hoogst uitzondetlijk geval is.

Die paar man is geen 1% dat kan ik nu al zeggen. Ik werk zelf bij een financiële instelling en kan U zeggen dat er veel meer klanten dan 1%, meer dan 10x financieel vermogen hebben dan ikzelf.
Ik zeg gewoon als je een modaal gezinsinkomen hebt. moet je jezelf niet te snel als middenklasse aanzien, er zijn er heus een heel pak die heel wat meer hebben.
Ik heb hier in de buurt een advocaat wonen en daar staat een Porsche Cayenne voor de deur en die klaagt ook steed over hoe duur het allemaal wel is geworden.
De kuisvrouw die bij ons komt werken aan een halve dag per week, heeft ten andere ook drie eigendommen, waarvan ze er twee verhuurd.

Dat er een heel pak mensen heel wat minder hebben dat weet ik ook wel, maar zolang je niet ergens op CEO level binnen een bedrijf werkt kan je toch niet spreken van "rijke mensen", vandaar ik ook stel dat 4250 € inkomen als rijk bestempelen larie en apekool is.
Dat is gewoon gebaseerd op de percentages hoor... Jij hebt gewoon een verkeerd beeld van de maatschappij... Elke rijke die ik ken vindt zichzelf niet tot die groep horen...

Classic 9lives. Meer dan €6000 binnenrijven, maar "wij moeten toch opletten op 't einde van de maand hoor". Wereldvreemd.

En neen Carrion daar zit geen firmawagen bij, ik heb dat trouwens al aangegven in een ander topic, ik trein al 20j naar m'n werk, maar dat komt omdat ik in Brussel werk en het voor mij dus makkelijker is om met de trein te gaan dan met de wagen. Een frimawagen nemen voor enkel privékilometers vind ik een absurde keuze. Dit betekent uiteraard niet dat ik zelf geen wagen heb, of dat ik principieel tegen firmawagens ben (neen ik het gun het gewoon een ander die er wel één heeft).
Wacht, laten we eens bij de basis beginnen : Snap je het woord "midden"? Weet je wat dat betekent? Ja, sorry, ik wil niet denigrerend overkomen, maar het lijkt me echt dat je "midden" ziet als "rijk" ofzoiets.
Midden wil PER DEFINITIE zeggen dat er heel wat mensen "heel wat meer hebben".

Daarnaast, 1% op 11 000 000 Belgen wilt zeggen 110 000 mensen he. (Niet dat "de 1%" letterlijk 1% is, en dat er daartussen niet nog heel wat "gewone rijken" zitten buiten de superrijken.) Dat jij meer contact hebt, of meer zichtbaarheid van die mensen wilt niet plots zeggen dat het gemiddelde, de midden, opschuift. Jouw referentie is gewoon die %, dan ben je inderdaad "arm". Maar je er dan niet bewust van zijn dat de mensen die jij vooral ziet geen afspiegeling zijn van de maatschappij is wel echt vreemd.

1 euro voor kar van 100 euro

Sterk! Ik heb hier een 'Makila' gevoel bij. Zoiets zou ik hier vroeger wel eens gepost hebben, maar dan zonder het volledig of goed te onderbouwen. :tongue:
Kan iemand dit artikel 'volledig' lezen en controleren of die titel echt wel klopt?

Ik verzamel toch ook van die bonnetjes. Gisteren ben ik nog 3 pakken cola van 6 x 1,5 liter gaan halen in de Delhaize voor 23,xx € ipv 40,xx €.
Wat toch al een vrij degelijke korting is.

Volgens deze titel zou ik dan er moeten in slagen van die pakken cola voor amper 40 cent (!) te kopen.
Dat mag je mij dan toch eens uitleggen hoe je dit doet? :unsure:

Classic 9lives. Meer dan €6000 binnenrijven, maar "wij moeten toch opletten op 't einde van de maand hoor". Wereldvreemd.
Nooit beweerd dat ik moet opletten, integendeel de reden waarom ik 2000€ uitgeef aan voeding is nu net omdat ik niet oplet. Ik moet niet aan budgetbeheer doen, maar ik spaar inderdaad ook niet veel, omdat ik die bedoeling niet heb. Ik "consumeer " gewoon veel en lig daar niet wakker van omdat ik gewoon in het "nu" leef. Sparen voor later of m'n ouwe dag interesseert me geen bal. Morgen kan gewoon m'n laatse dag hier zijn.

En ik lees veel van die artikels die nergens steek houden (zoals rijk vanaf 4250€). Mijn buurvrouw is verpleegster, de in media alom gehekelde categorie van onderbetaalde mensen (lower spectrum). Zij verdient nochtans ook 3000+ (netto) als alleenstaande hoor. Hoort zij dan ook bij rijke begeode middenklasse ? Als je de media gelooft is zij bij de onderbetaalde klasse.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan