Ik ga niet zeggen dat een animatie het niet beter maakt, maar ik weet na 20 jaar non gebruik nog altijd wat al jouw voorbeelden zijn. En wij hebben nooit animatie ervan gekregen. Het was een saai boek en een groen bord met wit krijt, maar om een of andere reden zit het toch nog in mijn geheugen omdat we het ook effectief moesten gebruiken en toepassen en studeren.
Ik ben er helemaal niet zo zeker van dat die digitalisering voor vooruitgang gezorgd heeft op educatief vlak. Als ik mijn kleine neefjes bezig zie, dat is echt hun hoofd vullen met de grootste bagger die er te vinden is. Als je dat zelfde apparaat dan gaat gebruiken voor educatieve dingen aan te leren dan ga je er ook heel goed op moeten letten dat het die moment ook daarvoor gebruikt wordt. Ik had ook een PC met windows 98 en XP op om zogezegd beter te kunnen leren, maar elke moment dat er geen controle was werd die gebruikt voor gaming en blote madammen op te zoeken
Ik ken weinig kinderen met genoeg zelfdiscipline om niet in die val te lopen en net daarom ben ik van mening dat the old-school methode van kennis hard in de kop rammen het beste effect heeft voor de toekomst. Waarmee ik niet wil zeggen dat klakkeloos alles van buiten leren de juiste manier is. Een kind moet kritisch leren denken, dingen in vraag stellen, maar de wetenschappelijk bewezen zaken moeten wel eerst in de kop geramd worden zodat ze die achteraf in de praktijk kunnen gaan toepassen.
Een taal leer je ook bijna uitsluitend door het gewoon van buiten te leren, pas als je genoeg regels en vocabulaire onder de knie hebt leer je ermee spelen en het in vormen gieten die een praktisch nut hebben.