(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Niet overdrijven, de wet van Ohm leer je in wetenschappelijke opleidingen van het ASO doorgaans in de derde graad, waar alles van elektriciteit qua berekeningen gebundeld zit, je ziet in de lessen fysica van de tweede graad echt niet zoveel op 1h tot 2h lesuren per week, je mag al blij zijn met een deftige basis leren rekenen met nauwkeurigheid en eenheden, zwaartekracht/mechanica, gaswetten.
In het technisch onderwerp komt dit uiteraard véél sneller al aan bod, maar ook nauwelijks in de eerste graad.

Graduaatsopleidingen... tja, ik heb uit interesse een stuk gevolgd in het volwassenonderwijs, tenzij je een écht goede lesgever uit de praktijk had, lag het niveau daar echt lamlendig laag. Na 20-30 minuten had ik soms alle oefeningen/leerstof voorzien voor 4h verwerkt, dan ging ik naar huis... maar eigenlijk mocht dit niet, want je moest verplicht aanwezig zijn, wat een grap.
Nog een stevige discussie gehad met een docent dat er gewoonweg fouten in niet alleen z'n cursus maar ook z'n examen stonden en dat ik evengoed die leerstof online had kunnen opzoeken... antwoord directeur: "We weten het, maar vinden niemand beter."

Ook van een docente aan de lerarenopleiding Wiskunde gehoord dat er al studenten zich kwamen aanbieden om leerkracht wiskunde te worden omdat ze toch wél echt goed waren in de wiskunde die ze nog kregen in de laatste jaren van het BSO (PAV dus, vaak niet eens afzonderlijke wiskunde) ... het niveau zakt overal: zowel in het lager, secundair, hoger, als in het hoger onderwijs waar men de nieuwe generatie leerkrachten opleidt.

Een zesjescultuur, schrik voor beroepsprocedures, een nivellering/race to the bottom om toch maar zoveel mogelijk studenten/diploma's te genereren, een afkeer voor theoriekennis ten opzichte van "vaardigheden", ... de redenen zijn legio. Ik zie daar op korte termijn ook geen grote kentering in komen, er moet nog veel meer gebeuren om dat allemaal aan te pakken denk ik.
Ik heb de wet van Ohm geleerd zowel in 2e moderne wetenschappen als in 3e elektromechanica. Dat was wel meer dan 25 jaar geleden.

In 3e jaar elektromechanica kregen wij ook al de wet van Pouillet en veel andere wetten en formules uit de elektriciteit en de mechanica. En dat was dan nog maar elektromechanica, wie Industriële Wetenschappen volgde kreeg nog een pak meer op zijn bord.

Again, het zou kunnen dat het niveau op die 25 jaar zo enorm gedaald is, maar dat zou ik zeer bedroevend vinden.

Ik ben daar zelf in feite ook een voorbeeld van qua inzet is zeker mijn tweede master een schandaal dat ik die gehaald heb. Thesis mens twee keer gezien of gehoord waarvan 1 keer tijdens mijn verdediging.
Wat is dan je referentie om te kunnen zeggen dat het niveau gedaald is? Je kan imo niet zeker weten dat dat voor jij begon met studeren beter was. Ik zou dan zeggen dat het niveau te laag ligt, maar niet per se dat het gedaald is.

Ik denk dat we te veel belang hechten aan de mening van mensen die commentaar geven op iets zonder het zelf meegemaakt te hebben. Ik ben nog niet zo lang geleden afgestudeerd, en heb totaal geen zicht op wat het huidig 'niveau' van mijn opleiding NU nog is, laat staan dat mensen die dertig jaar geleden afgestudeerd zijn dat kunnen en dat ze dat uit hun eigen studeertijd perfect hebben onthouden en perfect kunnen vergelijken met de huidige situatie.

Er worden over het algemeen slechts enkele anekdotes vergeleken (wij moesten 'x' kennen en nu is dat niet meer) terwijl het brede plaatje veel meer is dan dat (misschien leren ze nu wel zaken waar je zelfs nog nooit van gehoord hebt).

Ik denk dat het lastig is om in te schatten. Je hebt volgens mij tijdens je opleiding steeds een vertekend beeld omdat je normaal meer weet dan de mensen in de jaren onder jou en minder weet dan de mensen in de jaren boven jou. En als er een schoolverlater aankomt op de werkvloer die bepaalde zaken niet kent, wil dat niet zeggen dat het niveau van de opleiding gedaald is. Misschien worden er andere accenten gelegd?

Edit: en dan heb ik het niet helemaal over leerkrachten. Die kunnen imo, als ze niet te nostalgisch zijn, soms goede referenties geven.

Laatst bewerkt:
Wat is dan je referentie om te kunnen zeggen dat het niveau gedaald is? Je kan imo niet zeker weten dat dat voor jij begon met studeren beter was. Ik zou dan zeggen dat het niveau te laag ligt, maar niet per se dat het gedaald is.
Akkoord :) .

En tegelijkertijd hoeveel volk studeert er nu met succes verder? Tuurlijk zelfs mijn vader mocht van thuis niet verder studeren en dat is ocharme 40 jaar terug. Dus daar zijn diverse redenen voor, voor dat massaal afstuderen nu.

Ik heb zelf wel de indruk dat een vermindering qua niveau daar mee te maken heeft ook, maar ik kan idd niet vergelijken met voor mijn tijd en maar beperkt met na mijn tijd.

...

Er zal toch wel iets van waar zijn zekers.
Meer dan iets.

De getuigenissen van leerkrachten in dit topic alleen al.

De Pisa resultaten zijn toch duidelijk? Het is toch een objectief feit dat het onderwijs in vrije val is op alle niveaus. Lager, middelbaar, gemiddelde, toppers....

Een tijdje geleden passeerde het ook in de afspraak: een 15-jarige heeft 15 maanden langer nodig om tot hetzelfde niveau leerstof te komen tov 20 jaar geleden.
Het lijkt een publiek geheim te zijn, iedereen ziet het maar in het onderwijs doen ze alsof er niks aan de hand is. De beleidsmakers bedoel ik dan die altijd politiek correcte antwoorden moeten geven.

Onze buurjongen is ondertussen ook goed op weg in zijn hoger onderwijs carriere. Na twee richtingen die hem niet lagen (lees: liever feesten en heler dagen wiet roken dan studeren) heeft hij het licht gezien en studeert hij nu voor leerkracht. Hij zit zogezegd in zijn tweede jaar (voor de helft, de andere helft zit hij nog in het eerste). Met de flexibiliteit die er is, zal hij ooit wel eens afstuderen en met het lerarentekort zal hij ook wel effectief voor een klas komen te staan.

En zo zie ik er veel in mijn omgeving. Eerst eens een jaar of twee unief proberen, om dan een richting te kiezen aan de hogeschool, met leerkracht secundair op kop. Daar prutsen ze ook maar een beetje, maar op een jaar of 5 moet dat wel lukken.

Droevig eigenlijk, in de generatie van mijn ouders (kinderen van werkmensen die als eersten konden gaan studeren), was leerkracht worden een van de hoogste dingen dat iemand van de 'gewone mensen' kon bereiken. Ze waren zelfs enorm dankbaar dat ze dat mochten gaan studeren en schaamden zich oprecht als ze eens een buis hadden. Een diploma van leerkracht was iets om trots op te zijn.

Laatst bewerkt:
Weer wat fantastisch nieuws over het de staat van het onderwijs:

Na povere peilingtoetsen: ‘Wat we verwachten in het zesde leerjaar, komt overeen met het vierde leerjaar in andere landen’
“Het gaat hier over een peiling van de absolute minimumdoelstellingen die elke leerling zou moeten kunnen bereiken om te functioneren in de maatschappij”, zegt Wim Van Dooren, die samen met Rianne Janssen een van de onderzoekers is achter het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen (STEP). “En dan nog zie je dat voor wiskunde een grote groep leerlingen die niet haalt. In de B-stroom is dat 33 procent, in de A-stroom rond de 10 procent. Maar ook in bepaalde richtingen in de A-stroom zie je dat een kwart tot zelfs een derde ook de eindtermen niet haalt. Terwijl je van een leerling in STEM toch zou denken dat die wiskundig wat kan.”

Janssen: “Voor Nederlands halen ze zeker goede resultaten. Toch moet ik een kanttekening maken. Uit internationaal vergelijkend onderzoek voor het basisonderwijs weten we dat we in Vlaanderen de lat laag leggen voor Nederlands. Wat we verwachten in het zesde leerjaar van een leerling, komt overeen met wat ze in andere landen in het vierde leerjaar verwachten. We moeten nu zeker niet op onze lauweren rusten voor Nederlands.”

Zelfs de onderste lat ligt voor veel leerlingen in aso-light te hoog

Uit de nieuwe peilingsproeven van het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen (STEP) blijkt dat er een enorme kloof gaapt tussen de A-stroom (het vroegere aso, tso en kso) en de B-stroom (het vroegere bso) voor wiskunde. Op het einde van de eerste graad scoren leerlingen uit de A-stroom 82 tot 96 procent op basiscompetenties wiskunde, in de B-stroom flirt het percentage bijna voortdurend met de helft.
De proeven testten de onderste lat, álle leerlingen zouden die moeten halen. Zonder die kennis komt hun functioneren in de maatschappij in gevaar. ‘We kunnen ons als samenleving niet veroorloven om deze jongeren achter te laten’, zegt Julie Beysens, onderwijsexpert van de ondernemersorganisatie Voka. ‘Zeker omdat de nood aan technische profielen op de arbeidsmarkt zo groot is.’
Verschillende experts benadrukken dat de slechte peilingsproef wiskunde ons ook dwingt om het basisonderwijs onder de loep te nemen. Van Damme: ‘We hebben jarenlang gedacht dat de grootste problemen zich in het secundair onderwijs voordoen. Pas de laatste jaren is het inzicht gekomen dat het in die eerste jaren al fout loopt. De eindtermen basisonderwijs bepalen is daarom, samen met de centrale proeven, de belangrijkste oefening van de komende jaren.’

Het probleem in het onderwijs (referenties: ik werk in het hoger onderwijs, studeer een master, vrouw werkt in het tweedekansenonderwijs) is dat alles te tof moet zijn en dat er bij beleidsdoelstellingen met buzzwords wordt gegooid waar de personen in kwestie duidelijk geen notie van hebben. Praktijkvoorbeeld: een prof - zeer capabele mens en meester in zijn metier, daar niet van - start een Wooclap op onder het mom "vandaag doen we een stuk blended learning". Ja goed, dat is dus niet echt wat blended learning inhoudt maar ge merkt dat ze op de teamvergadering hebben onthouden dat het iets te maken had met digitale leervormen integreren in uw normale colleges.

Bij mij op het werk gooien ze ook om de 3 jaar met een ander buzzword dat ergens in een ivoren toren bepaald wordt en waar het docententeam zich dan maar mee moet bezighouden. "Cocreatie". "Meer-waarde creëren". "De digitale sprong nemen". Ik citeer maar willekeurig uit onze marketingboekjes van de laatste 10 jaar. Hoe we dat concreet gaan invullen? Wat dat betekent voor de dagelijkse werking en onze manier van lesgeven of de achterliggende werking van de organisatie? Ach man, dat maakt toch niet uit. Buzzwords smijten verdomme, de inhoud bepalen we later wel!

En ergens is dat ook logisch hé, gans die financiering zit scheef. Hoger onderwijs hun financiering hangt af van het aantal ingeschreven studenten, dus wat is uw hoofddoelstelling? Ahja, studenten lokken. Buzzwords! Marketing! Hip zijn! Bij mijn vrouw hangt de financiering af van het aantal uitgereikte certificaten. Ge wilt oprecht niet weten hoeveel mensen ze erdoor laten die eigenlijk de lat niet halen omdat ze dan toch maar die financiering kunnen verhogen.

Zo lang de financiering van onderwijsinstellingen niet gekoppeld wordt aan de kwaliteit van hun onderwijs en opleidingenaanbod, gaat de kwaliteit blijven dalen. Er is 0,0 incentive op beleidsniveau om die kwaliteit omhoog te trekken, want dat kost veel energie en tijd en levert in se geen hol op.

Het probleem in het onderwijs (referenties: ik werk in het hoger onderwijs, studeer een master, vrouw werkt in het tweedekansenonderwijs) is dat alles te tof moet zijn en dat er bij beleidsdoelstellingen met buzzwords wordt gegooid waar de personen in kwestie duidelijk geen notie van hebben. Praktijkvoorbeeld: een prof - zeer capabele mens en meester in zijn metier, daar niet van - start een Wooclap op onder het mom "vandaag doen we een stuk blended learning". Ja goed, dat is dus niet echt wat blended learning inhoudt maar ge merkt dat ze op de teamvergadering hebben onthouden dat het iets te maken had met digitale leervormen integreren in uw normale colleges.

Bij mij op het werk gooien ze ook om de 3 jaar met een ander buzzword dat ergens in een ivoren toren bepaald wordt en waar het docententeam zich dan maar mee moet bezighouden. "Cocreatie". "Meer-waarde creëren". "De digitale sprong nemen". Ik citeer maar willekeurig uit onze marketingboekjes van de laatste 10 jaar. Hoe we dat concreet gaan invullen? Wat dat betekent voor de dagelijkse werking en onze manier van lesgeven of de achterliggende werking van de organisatie? Ach man, dat maakt toch niet uit. Buzzwords smijten verdomme, de inhoud bepalen we later wel!

En ergens is dat ook logisch hé, gans die financiering zit scheef. Hoger onderwijs hun financiering hangt af van het aantal ingeschreven studenten, dus wat is uw hoofddoelstelling? Ahja, studenten lokken. Buzzwords! Marketing! Hip zijn! Bij mijn vrouw hangt de financiering af van het aantal uitgereikte certificaten. Ge wilt oprecht niet weten hoeveel mensen ze erdoor laten die eigenlijk de lat niet halen omdat ze dan toch maar die financiering kunnen verhogen.

Zo lang de financiering van onderwijsinstellingen niet gekoppeld wordt aan de kwaliteit van hun onderwijs en opleidingenaanbod, gaat de kwaliteit blijven dalen. Er is 0,0 incentive op beleidsniveau om die kwaliteit omhoog te trekken, want dat kost veel energie en tijd en levert in se geen hol op.
Volledig akkoord. De lat hoger leggen is zelfs "schadelijk" want als instelling lever je minder diploma's af, en trek je mogelijk minder studenten aan. Als individuele docent kan je dan dezelfde dwaas tot 6 keer ondervragen voor een examen, wetende dat die hoogstwaarschijnlijk nog wel uiteindelijk aan een diploma geraakt.

Zeker in het hoger onderwijs snap ik ook helemaal niet waarom alles "tof" of "aantrekkelijk" moet zijn. Het gaat om volwassenen die kiezen een bepaalde opleiding te volgen. Bij ons staat "blended learning" ook met stip op 1 op vlak van buzzword. Ik heb zo ook een "onderwijsprofessionaliseringstraject" gevolgd waar mensen uit de pedagogie dan kwamen zeggen dat je moet connecteren met de leefwereld van de studenten ("bijvoorbeeld: als je praat over een rechthoek kan je dit linken aan een voetbalveld, of misschien eerder aan een podium als dat meer aansluit"). Sorry, maar op dat moment kan ik enkel denken dat men niet echt een idee heeft van wat een universitaire opleiding inhoudt.

Ik snap dat men weg wil van het stereotype van de prof die zijn cursus komt voorlezen, maar ik heb dat tijdens mijn opleiding nooit meegemaakt. Wat mij is bijgebleven zijn de goed gegeven hoorcolleges, waar een prof met kennis van zaken en een zekere passie zijn kennis kwam delen. Daaraan gekoppeld had je dan een labosessie waar de juiste assistent ook een grote factor speelde. Dat was de "blending" die ik nodig had. Je vraagt je ook af wie nu eigenlijk vragende partij is. De goede studenten zijn helemaal mee, en de probleemgevallen die nog wat vakken meeslepen beperken hun input meestal tot vragen of er opnames beschikbaar zijn en of die labosessies wel echt echt verplicht zijn.

Voor het basis en secundair onderwijs ligt het natuurlijk anders, aangezien je daar iedereen in principe een opleiding moet geven. Het watervalsysteem is iets waar men van weg wil (al moet ik eerlijk zijn, zuiver egoïstisch gezien zie ik daar wel voordelen aan), maar je hebt gewoon een groep die 1) nul interesse heeft, 2) een zeer povere of onbestaande voorkennis, en 3) nul de botten motivatie of druk uit zijn omgeving ondervindt om zijn best te doen. Misschien zijn de "moderniseringen" daar wél nuttig, al is het maar om de competitie voor aandacht aan te gaan met smartphones en social media. Al stel ik me vragen bij "iedereen een tablet" en dat soort zaken.

Dit alles hangt ook samen met "de leerkracht" die van een soort gezaghebbende figuur is naar beneden gehaald tot een voetveeg van zowat iedereen. Als gevolg zijn het ook niet echt de primussen die voor leerkracht gaan, en zit je met mensen die soms enkele richtingen faalden om uiteindelijk de bachelor onderwijs te volgen. Dat is zelfversterkend natuurlijk: je krijgt niet echt meer respect voor de persoon vooraan als je de indruk hebt dat die er ook tegen zijn zin staat en niet echt weet waarmee hij bezig is.

Mij lijkt dat ook lagere school, maar goed ik denk dat wij twee (en de meerderheid op dit forum) niet echt de gemiddelde student waren.

Laatst bewerkt:
Eén woord, WTF. Die percentages juist zijn ronduit schokkend 😮
Die van de A-stroom vind ik niet zo schokkend, en de B-stroom...mja, zijn dat nu ook niet voornamelijk de mensen die we vroeger ook al in het eerste middelbaar BSO lieten volgen? Laat ons eerlijk zijn, het huidige BSO is voor velen een soort bezigheidstherapie, waar je echt bitter weinig leert, en waar bijna niemand echt wakker van lijkt te liggen.

Ik zie direct waar het probleem ligt: alles wordt in vraagstukken gegoten en dat blijkt in het lager, naast de analoge klok lezen, HET grootste struikelblok te zijn in het lager. Daar wordt op geoefend maar vraagt natuurlijk echt inzicht in wat relevante info is en wat niet.
Dat zijn toch geen klassieke vraagstukken? Meestal staat er enkel de info in die je nodig hebt.

Ik zie direct waar het probleem ligt: alles wordt in vraagstukken gegoten en dat blijkt in het lager, naast de analoge klok lezen, HET grootste struikelblok te zijn in het lager. Daar wordt op geoefend maar vraagt natuurlijk echt inzicht in wat relevante info is en wat niet.
In mijnen tijd he...
was het precies allemaal veel moeilijker :unsure:

Maar die vraagstukken bevatten toch gewoon letterlijk wat er nodig is?

Dat zijn toch geen klassieke vraagstukken? Meestal staat er enkel de info in die je nodig hebt.

In mijnen tijd he...
was het precies allemaal veel moeilijker :unsure:

Maar die vraagstukken bevatten toch gewoon letterlijk wat er nodig is?

Voor iemand die Nederlands als moedertaal heeft én vlot begrijpend kan lezen, klopt dit. Maar "heeft een korting van 20%" is voor sommigen al niet te vertalen naar -20%.

@Sylverscythe akkoord met merendeel van je posts maar ik heb aan de unief toch ettelijke rechtenproffen gehad die niet meer deden dan hun cursus voorlezen. Nu een van hen deed dat wel zeer goed dat hij mij nu nog bijbleef, maar gewoon om te zeggen dat het in bepaalde richtingen echt wel gebeurt.

Terug
Bovenaan