Zowel de verhalen uit het onderwijs (ex-collega's) als uit de kant van hulpdiensten/ordediensten (spoed/politie) die me de laatste tijd ten oren zijn gekomen: taal, taal en nog eens taal. Kinderen in de klas krijgen die onvoldoende Nederlands spreken, mensen die op spoed aankomen en géén Nederlands/Engels spreken, mensen in verkeersongevallen die al jaren in dit land wonen maar niet eens Nederlands/Frans/Engels spreken (kreeg een déjà vu gevoel, zelf in 2018 aangereden door zo'n vrouw).
Twee mensen vermelden terloops dat er hier ook Franstaligen zijn die naar Nederlandstalige scholen gaan, wat je ook gaat terugvinden in cijfers die peilen naar de thuistaal. Niemand zoekt daar de hoofdreden, of gebruikt dat om de problemen rond "allochtonen" in het onderwijs onder de mat te vegen.
Dit vermelden is het impliciet ook als reden/excuus geven, terwijl dit nergens op slaat in een discussie rond een
dalend niveau, want België was 30 of 60 jaar geleden ook reeds een tweetalig land, waar ouders hun kinderen al eens naar de andere kant van de taalgrens stuurden, zeker in Brussel.
Als ik dan bovendien kijk naar de groei van het leerlingenaantal in Brussel, zie je een even grote groei in het Franstalig als in het Nederlandstalig onderwijs, dus daar zit die verklaring niet. Thuis Franstalig zijn en wél nog Franse boeken lezen is overigens nog altijd een heel verschil met thuis géén landstaal spreken en niets meer lezen.
Zoals gebruikelijk wordt hier in discussies waar een belangrijk deel (maar heus niet alles) van de verklaring zit bij een te grote massamigratie, gefaalde integratie (decennia aan de huwelijkspartner toch nog terug gaan zoeken in het land van oorsprong, waardoor vaak de moeder alsnog zelf geen Nederlands sprak) en laks beleid op meerdere niveaus (inclusief onderwijs), alles gedaan om die component te minimaliseren. Ja, de zwakste groep bestaat niet exclusief uit anderstaligen, ja, er zijn andere verklaringen (o.a. zesjescultuur) die bijdragen aan deze gevaarlijke cocktail die stilaan dodelijk dreigt te worden voor onze kenniseconomie... maar dit neigt wat mij betreft wél naar onder de mat vegen, als er géén hardere aanpak aan gekoppeld wordt.
Ik zou nog net niet zo ver gaan als Ben Weyts die ouders wil straffen als hun kinderen onvoldoende Nederlands spreken, maar ik zou wél "flinks" durven ingrijpen op kindergeld: te vaak een lege brooddoos? Kind haalt taalniveaus niet? Jammer, wij als samenleving nemen een aantal van de ondersteuningsmaatregelen die we geven: i.e. kindergeld rechtstreeks naar schoolmaaltijd of naar buitenschoolse hobby's waar Nederlands de voertaal is. Ouders die thuiszitten met een uitkering? Verplicht Nederlands leren.
De middelen zijn er, ze worden echter duidelijk niet goed geïnvesteerd.