Muñoz
Well-known member
Het probleem is obvious en benoemd en iedereen gaat eraan voorbij...
Ik ben geboren en getogen in een centrum stad. Ik woon nu in een "wit boerendorp". In de kleuterklas zijn er 1 of 2 niet belgen op 34.
Mijn vrienden hun kinderen zitten in Klassen van 20 kinderen waar er letterlijk 2 of 3 Vlaamse Namen zijn op 20. De ene na de andere slaat het 2e of 3e kleuter over omdat ze zich te pletter vervelen. Wegens debiele taallessen waar je als nederlandstalige dus geen fluit aan hebt. Het is letterlijk "lowering the bar" om de achterblijvers mee te krijgen... goed bezig...
De landen rondom ons krijgen exact dezelfde migratie, hoor... En toch is de (lees)situatie bij kinderen daar beter.
Ik denk dat de echte schuld een combinatie van enerzijds slecht "immigrantenbeleid" en anderzijds een dwaze onderwijsaanpak is. Er is eigenlijk al vanaf minuut 1 dat de eerste gastarbeiders/migranten hier aankwamen een soort van "laissez-les faire" mentaliteit geweest: migranten werden gerust gelaten en we leefden (en leven nog altijd voor een stuk) in gescheiden werelden. Als je kinderen die daaruit voortvloeien dan nog eens opvoedt/opleidt op onze manier van "school moet een speeltuin zijn waar alles en iedereen zich op elke moment tiptop in z'n element moet voelen", tja dan verschiet ik er niet van dat België altijd de slechtste leerling is op alles wat met de socio-economische toestanden van 'non-natives' te maken heeft.
Ook als je ons onderwijssysteem bekijkt en vergelijkt met andere landen schiet je bijna in de lach. Wat hebben wij: ASO, TSO en BSO (we laten het irrelevante KSO waar 5 man zit even achterwege). Bijna iedereen begint (of wil, vaak onder de 'prestigedrang' van de ouders, beginnen) in het ASO, en zakt als hij/zij het niet aankan doorheen de jaren af naar een technische of beroepsrichting, waar in veel gevallen heel smalend wordt over gesproken.
Ik merk op dat in het lijstje van de leesvaardigheid de landen met 'brede'/gemeenschappelijke eerste jaren van het middelbaar onderwijs toch wel een stuk hoger staan. Misschien ligt daar net een groot deel van ons probleem: we dwingen iedereen om vanaf 12/13 al een keuze te maken, zonder dat ze nog maar 'geproefd' hebben van wat 'studeren' is. Wat zie je nu: heel veel kinderen van immigranten gaan rechtstreeks naar de BSO waar ze letterlijk niet leren van welk hout pijlen maken. In België kan je als leerling heel makkelijk lui zijn: je doet niks, en je kan probleemloos je broek gaan scheuren op de schoolbanken tot je 18e. Dat er in zo'n onderwijssysteem weinig mensen worden gestimuleerd, dat is wel duidelijk.
Veel beter zou een Franse situatie zijn: gemeenschappelijke beginjaren waar je gepresseerd wordt om te volgen (en waar je van alle typische vakken krijgt), en waar je 'pas' op je 15 ofzo een finale keuze moet maken (een wetenschappelijke richting - Le Lycée, of iets meer technisch - Le Lycée professionel).
Ohja, ik wil niet zeggen dat BSO per definitie gemakkelijk is, wel dat het in Vlaanderen vooral de 'last resort' richting is. Goede stielmannen zijn broodnodig, maar van al wie er in de BSO zit is er wrs nog geen 10% dat echt stielman wil worden. Die overige 90% zijn eerder mensen die stoer willen doen (en zich dus totaal niet bezig houden met wat ze nu later gaan doen) en/of luiaarden die vooral een lopende rekening bij het OCMW gaan hebben.
Ik (en iedereen van mijn leeftijd of ouder zeker), heb nog uren "vraagstukken" gehad in het lager. Dat kwam op de duur je strot uit: een paar lijnen info, en dan moest je opschrijven wat nu net de vraag was, wat de relevante info was, en hoe je tot een antwoord kwam.
Eerlijk gezegd lijkt me dat toch echt wel een voorbeeld van een zeer relevante vaardigheid voor iedereen, als je tegenwoordig ziet hoe mensen uit de titel, van het artikel dat ze niet lezen, nog niet de juiste info halen.
Vraagstukken zijn wrs hetgeen dat het meest alles-in-één is. Je leert er goed begrijpend lezen en je leert er analytisch denken.
Maarja, ook hier is het probleem hetzelfde: vraagstukken krijg je amper tot niet in de TSO en BSO (die leerlingen al vanaf hun 12/13 volgen).
Laatst bewerkt: