Hondenoverlast!

Henny

New member
Ik heb een buurman, die het noodzakelijk vind, om zijn hond vanuit het raam te laten blaffen. De politie grijpt niet in en ook buurtbemiddeling heeft geen enkele zin gehad. Met die buurman valt niet te praten en zijn mede buren hebben geen last van het geblaf. Zo hou ik een logboek bij en het geblaf is ongekend storend en abnormaal te noemen! De hond blaft vanaf (de vroegste tijd) 7:15 uur t/m 22:35 uur! (de late tijd) Dagelijks heb ik hiermee te maken en ik ben nu na precies drie jaar, op de grens van het maar blijven accepteren. Zo heb ik het geblaf ook opgenomen, maar de politie kan hier niets mee zei die agent. :)thinking:) Ik heb gefilmd waar de hond naar aan het blaffen was, want ik was het na een half uur wel zat maar er was helemaal niets! De hond staat met zijn voorpoten op de vensterbank te blaffen en gaat weer naar binnen toe en ik wordt er letterlijk en figuurlijk GEK van! Is er iemand hier, die mij kan vertellen wat ik aan dit probleem kan doen? Met andere woorden: HELP MIJ ALSJEBLIEFT?!

Laatst bewerkt door een moderator:
Over welk land hebben we het hier precies vooraleer er legale tips komen? De nick en bepaalde woordkeuzes doen me denken aan Nederland, terwijl dit een Belgisch forum is. In dat geval zou advies misschien niet altijd even handig zijn.

Verhuizen, dat is het enige zinnige advies. Als die persoon zijn andere buren er geen last van hebben, geeft dit aan dat jij compleet gefixeerd ben geraakt op dat geblaf en heel de boel zit op te blazen.
Wil je nog een zinnig advies?
Honden die tevreden zijn slapen grofweg 16u per dag. Je geeft weinig info over je buurman behalve dat hij het volgens jou nodig vindt om zijn hond uit het raam te laten blaffen. Mijn advies zou zijn: ga eens langs bij je buur, misschien heeft hij een probleem waardoor hij niet genoeg kan wandelen met zijn hond en wordt dit probleem volledig opgelost eens je hem en zijn hond leert kennen.

Echt: stop met dat te filmen en jezelf in zo'n idiote slachtofferrol te plaatsen.

Bedankt voor je bericht, maar ik reageer liever openbaar.
Je zegt eerder geschreven te hebben dat er met de buurman niet te praten valt, doch ik zie dat dit je eerste bericht is.
Daarnaast geef je aan dat de andere buren er geen last van hebben, wel mij is aangeleerd dat als ik een probleem met iets heb en mijn omgeving niet, dat het probleem dan meestal bij mij ligt.
Ik zou je echt adviseren om bij de buur langs te gaan en voor te stellen om met de hond te gaan wandelen. Voordelen: je leert je buur beter kennen alsook zijn hond en in negen kansen van de tien gaat het blaffen stoppen omdat de hond een andere manier gevonden heeft om zijn energie kwijt te raken. Nadelen: het vergt een inspanning.

En ja, ik blijf erbij dat je moet stoppen met dit te filmen en logboeken bij te houden, dit laat je enkel focussen op het probleem en vreet energie.

Mijn vorige hond was erg territoriaal ingesteld. Zij vond dat ze haar eigendom moest beschermen en blafte ook veel op buren, passanten en postbodes. Die hond zat ook altijd buiten want wij kregen ze met geen stokken binnen. Nooit of te nimmer heeft iemand tegen mij daar iets over gezegd of zelfs maar iets laten uitschijnen. Mij klinkt het leest heel je bericht als een jij probleem. U fixatie klinkt bijzonder ongezond en ik raad u aan om hiermee te stoppen en professionele hulp te zoeken. Probeer mss later, met iemand erbij, om die persoon vd hond aan te spreken en een gezamenlijke oplossing te vinden indien mogelijk. Lukt dat niet dan lijkt mij het best dat u verhuist.
Het vette, dat wilt uiteindelijk weinig zeggen... Genoeg mensen die niet assertief genoeg zijn of gewoon de confrontatie niet willen aangaan. Zeker als het "ambetante buren" zijn met de hond.

Hier 3 huizen verder zit er ook een keffer die ze onlangs een week alleen gelaten hebben terwijl ze op reis waren. Beest zat ganse dagen buiten, en zat zo goed als continu te blaffen. Alle buren rondom mij klaagden erover wanneer je er een gesprek mee had. Uiteindelijk ben ik gaan aanbellen eens ze terug waren van op reis om te klagen (zowel omdat het continu blaffen mij stoorde, maar ook om de omstandigheden waar ze hun hond in lieten). Ik was de eerste en enige die hun erover aansprak en ze minimaliseerden het omdat "niemand anders erover klaagde". Een beetje zoals jij hier doet dus.

Het vette, dat wilt uiteindelijk weinig zeggen... Genoeg mensen die niet assertief genoeg zijn of gewoon de confrontatie niet willen aangaan. Zeker als het "ambetante buren" zijn met de hond.

Hier 3 huizen verder zit er ook een keffer die ze onlangs een week alleen gelaten hebben terwijl ze op reis waren. Beest zat ganse dagen buiten, en zat zo goed als continu te blaffen. Alle buren rondom mij klaagden erover wanneer je er een gesprek mee had. Uiteindelijk ben ik gaan aanbellen eens ze terug waren van op reis om te klagen (zowel omdat het continu blaffen mij stoorde, maar ook om de omstandigheden waar ze hun hond in lieten). Ik was de eerste en enige die hun erover aansprak en ze minimaliseerden het omdat "niemand anders erover klaagde". Een beetje zoals jij hier doet dus.

Vermoedelijk een groot deel van het probleem. De samenleving lijkt zo wat ingesteld te zijn de laatste tijd. Hoewel iedereen altijd loopt te klagen, is er toch vaak een drempel om effectief iemand te gaan aanspreken op een bepaald gedrag, zeker als het iemand uit de buurt is. Angst voor het antwoord en angst voor reacties vanuit andere buurtbewoners liggen daar waarschijnlijk aan de basis.

Maar zoals in alles; communicatie is toch de eerste stap die moet ondernomen worden. Anders blijft zoiets onderhuids etteren tot het op een een moment tot een explosie komt en er vervolgens dingen gezegd of gedaan worden die potentieel disproportioneel zijn aan het initiële probleem.

Ik snap de frustraties, maar ze maniakaal gaan bijhouden in een logboek zal enkel maar olie op het vuur gooien voor jou?

Toch nogal rare reacties hier zeg. Kan zijn dat TS veel te gevoelig is en dat die volledig gefixeerd is op een blaffende hond (en honden blaffen nu eenmaal geregeld) maar zaken als "ga professionele hulp zoeken" enzovoorts...

Vlamingen zijn absoluut niet assertief en vrij bang van dat soort confrontatie. Waar ik vroeger woonde (gewone gemeente: niet op de boerenbuiten) zat bijvoorbeeld een haan die 's nachts ook geregeld begon te kraaien. Op een gegeven moment ben ik vriendelijk tegen die buren gaan zeggen dat dat wel echt stoort in de zomer en dat ik daar van wakker werd als ik met het raam open sliep. Die mensen hebben dan een hokje gemaakt voor die haan, die is daar mee gestopt, en daarna kreeg ik van de andere buren mondjesmaat zaken te horen als "wel goed dat die dat hokje daar hebben gebouwd want ik werd er gek van". Dus "niemand zegt er iets van" is echt geen indicatie.

Verder vind ik dat veel dierenhouders een heel lakse attitude hebben omtrent de overlast van hun beesten. Dieren maken lawaai enzoverder, zeker, maar als je bijvoorbeeld een hond hebt die heel de dag in de tuin zit te keffen terwijl je op het werk zit dan kan je dat wel degelijk overlast noemen.

Ik vind sommige commentaren hier nogal bruut en cru (wellicht van mensen die zelf een hond hebben). Je mag niet negeren dat hondengeblaf een erg irritante prikkel kan zijn voor velen, vooral als jij ergens in de rust gaat wonen en je buren mét hond erbij krijgt.

Ik spreek uit ervaring. Mijn buren hadden een lieve hond, die veel te dik stond en af en toe op straat vluchtte en ook in mijn tuin terechtkwam. Deed geen vlieg kwaad, maar zat altijd naar de postbode te blaffen of naar random zaken. Uiteindelijk is die hond gestorven (door zijn overgewicht) en hebben die mensen (met 3 kinderen) besloten geen nieuwe meer in huis te halen. Wat volgde, was rust. Voor een jaar. Hun buurman die geen kinderen kon krijgen en moest scheiden (zijn vrouw is op een ander gegaan om wel een kind te maken) haalde een hond in huis (bulldog). Beest is niet te stoppen. Zijn huis sluit aan bij een klein zijwegje waar enkel wandelaars langskomen en blaft constant, springend tegen het hek, telkens iemand passeert. De ballen van de buren worden constant opgefret. Niks dan overlast, maar wat doe je eraan? Zijn hond zit binnen tegen 22u en dat is volgens de wetgeving ok.

Achter de overburen staan appartementen, daar zitten frequent nieuwe huurders en jawel, sinds een paar maanden mensen met 2 honden. Die honden blaffen niet, ze huilen. En die mensen steken die hondjes vaak buiten, gaan weg en hebben dus geen last. De andere buren wel, maar dan denk ik ook: klagen hun buren dan niet? Gevraagd en rechtstreekse buren zijn zelf amper thuis (nachtwerk, etc). Dus als 'verre' buur heb je er dan maar weinig op te zeggen.

Dat gezegd zijnde woont er op het einde van de straat al 7 jaar iemand met een grote hond en die hond zit veel buiten en blaft nooit. Lief beest, kijkt naar mensen, kinderen, auto's die straat inrijden, etc. Aan wat ligt het dan? Mensen die een hond kopen en hem nooit opleren? Ik denk dat laatste idd. En tegen zo'n mensen mogen ze gerust hard optreden vind ik.

Een jij probleem in de zin van, buur moet dat maar accepteren? Een baasjesprobleem(oa hem ganse dagen alleen laten zitten), en deftige opvoeding van de hond ja. Een blije of normale rustige hond blaft geen uren per dag op eender wat.
Als dat pal naast jou is is dat ferm storend, op 10 20m ver komt dat al wat minder hard over. Ook niets aangenaam aan zo'n geblaf.

Laatst bewerkt:
En verder: veel diereneigenaren (en ook niet-eigenaren) schijnen te denken dat, zolang de beesten 's nachts niet te veel lawaai maken, alles geoorloofd is, maar dat klopt niet. Je bent als eigenaar verantwoordelijk voor die beesten, en als die teveel overlast veroorzaken dan kan je daar wel degelijk voor "aangepakt" worden. Mensen die dus zaken zeggen als "leer er maar mee leven dat die hond de hele dag blaft of die haan de hele nacht kraait, het zit nu eenmaal in hun aard" moeten misschien toch eens informeren. Bij deze een voorbeeld van een gerechtelijke uitspraak:

Daarom zeg ik niet dat TS in zijn of haar recht is, maar die attitude die sommigen hebben dat iedereen die klaagt over andermans dieren een zuurpruim is, daar ben ik het toch niet mee eens.

Als je niet zelf het gesprek durft aangaan kan je toch ook de wijkagent contacteren?

Voor overlast zorgen mag niet en die mensen voeren meestal wel een gewoon rustig gesprek + uw buren weten toch niet van wie het komt (tenzij je de enige buur bent 😅)

Ik denk niet dat een gesprek hier veel gaat helpen, die blaffende honden zitten naar mijn ervaring vaak bij eigenaars die er al niet teveel naar omkijken. Ik betwijfel of de politie hier ook iets aan kan doen, ze kunnen kijken of de leefomstandigheden in orde zijn, maar ze kunnen die hond niet het zwijgen opleggen of verplichten dat iemand verhuisd.

@ Henny: nogmaals ik reageer liever openbaar omdat dit wel een topic is waar meer mensen last van hebben.

Zoal Yo-Han aanhaalde geloof ik niet dat een hond van nature de ganse dag blaft. Zelf hebben wij ook een hond en weet je wat die 80% van de dag doet: slapen of rusten in de zetel. Het enige moment dat mijn hond blaft is wanneer de deurbel gaat of wanneer ze 's avonds meent dat ik te lang achter de pc zit en wilt dat ik samen in de zetel kom liggen om een serie te kijken.

Echt ik blijf bij mijn advies om eens langs te gaan bij die buur.

Over welk land hebben we het hier precies vooraleer er legale tips komen? De nick en bepaalde woordkeuzes doen me denken aan Nederland, terwijl dit een Belgisch forum is. In dat geval zou advies misschien niet altijd even handig zijn.

Dit is een internetforum.. Internet kent geen grenzen, dus laten we grenzen trekken.
Alles tips welkom toch? Hij is volwassen dus of hij nu iets legaals of illegaals doet, komt op zijn conto.. Hij zal vast informeren of eea in zijn gebied mag.. of niet. Van waar die preoccupatie, ik snap het niet.

Verhuizen of haal een professionele mediator erbij. Het heeft geen zin om ruzie te maken omdat je nu al aan het kortste eind trekt. Een mediator kan de vragen stellen die voor jou lastig zijn, of dingen zeggen die van jou toch niet aangenomen worden. Een prima bliksemafleider dus.
Er zijn manieren om het geblaf af te leren, hangt ook van het ras af, misschien kan jij je daarin verdiepen en de mediator het voorstel laten doen.

Mogelijk dat de buren de bui al zien hangen met deze buurman of dat jij, in hun ogen, iets te boos bent en daardoor sneller in conflict komt met de buurman.

Er zijn mogelijk apparaatjes die een voor de hond naar geluid laten horen.. maar ja of het zin heeft?
Zit niets anders op dan je er in te verdiepen.

Dit is een internetforum.. Internet kent geen grenzen, dus laten we grenzen trekken.
Alles tips welkom toch? Hij is volwassen dus of hij nu iets legaals of illegaals doet, komt op zijn conto.. Hij zal vast informeren of eea in zijn gebied mag.. of niet. Van waar die preoccupatie, ik snap het niet.
Het staat letterlijk in mijn post waarom ik dat vraag: voor de legaliteit.
En niet alle tips zijn welkom, aangezien er in ons reglement duidelijk staat dat aanzetten tot illegale zaken hier verboden is.
Duidelijk genoeg zo?

De regels van dit forum zijn vrij duidelijk:
Lichte overtreding
warnpuntenmaanden
Aanzetten tot illegale praktijken (lichte overtreding)4pt3mnd
Dus ja, het doet er wel toe.

@ Henny: nogmaals ik reageer liever openbaar omdat dit wel een topic is waar meer mensen last van hebben.

Zoal Yo-Han aanhaalde geloof ik niet dat een hond van nature de ganse dag blaft. Zelf hebben wij ook een hond en weet je wat die 80% van de dag doet: slapen of rusten in de zetel. Het enige moment dat mijn hond blaft is wanneer de deurbel gaat of wanneer ze 's avonds meent dat ik te lang achter de pc zit en wilt dat ik samen in de zetel kom liggen om een serie te kijken.

Echt ik blijf bij mijn advies om eens langs te gaan bij die buur.

Ben ik niet met je eens. Buren tegenover ons hadden 2 honden die leken te vinden dat zo ver hun oog reikte, hun territorium reikte.. en bij alles blafte. Een kat die langs liep, een vogel die neerstreek, een achterwiel van een fietser, de wind die plots blies. Die hebben wel het blaffen afgeleerd, beiden. Hoe weet ik niet. Misschien heeft de dierenarts hun stembandjes doorgesneden. Is trouwens ook een optie 🫣

Terug
Bovenaan