Hondenoverlast!

@ Henny: nogmaals ik reageer liever openbaar omdat dit wel een topic is waar meer mensen last van hebben.

Zoal Yo-Han aanhaalde geloof ik niet dat een hond van nature de ganse dag blaft. Zelf hebben wij ook een hond en weet je wat die 80% van de dag doet: slapen of rusten in de zetel. Het enige moment dat mijn hond blaft is wanneer de deurbel gaat of wanneer ze 's avonds meent dat ik te lang achter de pc zit en wilt dat ik samen in de zetel kom liggen om een serie te kijken.

Echt ik blijf bij mijn advies om eens langs te gaan bij die buur.

Mijn honden zijn vant'zelfde, toen ik niet van thuis werkte had ik een cameraatje en die gaf mij een notificatie als er lawaai was.. Dat was echt misschien 2x per dag, eens bij een deurbel of als er een kat passeerde in de tuin. Voor de rest maffen die vooral.

Maar, er zijn wel degelijk honden die uuuuren aan een stuk/heel de dag blaffen, uit verlatingsangst of gewoon hun manier van waken. Ik geloof wel mits wat toewijding dat hij de hond wel kan trainen om wat te kalmeren maar dat hang volledig van de eigenaar af natuurlijk

Mijn honden zijn vant'zelfde, toen ik niet van thuis werkte had ik een cameraatje en die gaf mij een notificatie als er lawaai was.. Dat was echt misschien 2x per dag, eens bij een deurbel of als er een kat passeerde in de tuin. Voor de rest maffen die vooral.

Maar, er zijn wel degelijk honden die uuuuren aan een stuk/heel de dag blaffen, uit verlatingsangst of gewoon hun manier van waken. Ik geloof wel mits wat toewijding dat hij de hond wel kan trainen om wat te kalmeren maar dat hang volledig van de eigenaar af natuurlijk
Nu ik deze zomer veel thuis ben, merk ik dat onze honden overdag eigenlijk ook gewoon wat liggen te luieren. Als de hond van de overbuur begint te blaffen als er iets passeert is het soms barking-battle voor enkele minuten, maar aangezien we voor de rest maar 1 buur hebben, wordt daar eigenlijk ooit nooit iets van gezegd.
Honden die echt continue blaffen en lawaai maken, heb ik toch ook nog nooit gemerkt in een normale situatie.

Het staat letterlijk in mijn post waarom ik dat vraag: voor de legaliteit.
En niet alle tips zijn welkom, aangezien er in ons reglement duidelijk dat aanzetten tot illegale zaken hier verboden is.
Duidelijk genoeg zo?

Kan je dan een lijst geven wat volgens jou dan illegaal is?
Ik zou me niet in zo’n wespennest begeven want doe je dat eenmaal, committeer je je eraan.
Mijn mening: of iets legaal is of niet, laat die inschatting aan TS over die weet dat veel beter dan een derde.

Gisteren stuurde mijn buurman, die nu in Italië zit, ook van : hey niet teveel last van de honden?
Vlakaf gezegd dat die honden van smorgens tot s'avonds men klote uithangen met blaffen. Maar dat ik er ook geen spel van maak.
En ding is ook dat zij die er voor ging omzien (zorg honden) ook amper moeite doet dusja..
Ik ga mezelf heus niet conditioneren om me daaraan te ergeren.

Kan je dan een lijst geven wat volgens jou dan illegaal is?
Ik zou me niet in zo’n wespennest begeven want doe je dat eenmaal, committeer je je eraan.
Mijn mening: of iets legaal is of niet, laat die inschatting aan TS over die weet dat veel beter dan een derde.
Op dit forum hanteren wij de Belgische wetgeving, al de rest heeft daar niets mee te maken en al zeker niet de inschatting van de TS. Als je een lijst wil van wat er illegaal is in België, kan je dit op deze overheidssite vinden: https://www.belgium.be/nl/over_belgie/overheid/democratie/wetgeving
En nu is het afgelopen met het thread verzieken.

Gisteren stuurde mijn buurman, die nu in Italië zit, ook van : hey niet teveel last van de honden?
Vlakaf gezegd dat die honden van smorgens tot s'avonds men klote uithangen met blaffen. Maar dat ik er ook geen spel van maak.
En ding is ook dat zij die er voor ging omzien (zorg honden) ook amper moeite doet dusja..
Ik ga mezelf heus niet conditioneren om me daaraan te ergeren.
Ik zou dat toch niet kunnen, zo mijn honden achterlaten om op reis te gaan. Ik zou geen seconde op mijn gemak zijn.
Nu, mijn overbuur doet dat ook, maar die zijn zoon of vader komt dan doorheen de dag doggysitten en wandelen er mee, 's nachts slaapt de hond binnen vermoed ik, want dan nog nooit gehoord.

Ik zou dat toch niet kunnen, zo mijn honden achterlaten om op reis te gaan. Ik zou geen seconde op mijn gemak zijn.
Nu, mijn overbuur doet dat ook, maar die zijn zoon of vader komt dan doorheen de dag doggysitten en wandelen er mee, 's nachts slaapt de hond binnen vermoed ik, want dan nog nooit gehoord.
Lijkt mij ook wel een moeilijk. Bij ons letten de schoonouders op onze hond als wij op verlof gaan (en de hond kan/mag niet mee). Omgekeerd letten wij ook op hun hond als zij weg zijn. Dat is ook wel het geluk van kort bij elkaar in de buurt te wonen.

TS denkt dat hij het erg heeft!?
Naast mijn ouderlijk huis woonde vroeger een jager, hij blies elke avond op zijn trompet en had een roedel van +20 beagles!!!
Je wilt niet weten hoeveel die honden blaften, dag en nacht, zonder ophouden 25 jaar lang.
De jager is inmiddels overleden en de honden zijn ook weg maar mijn ouders waren vroeger radeloos als ik en mijn zus moesten gaan slapen, vooral in de zomer.

Mijn tip aan de TS, hou vol. Ooit stopt het! Lol

Lijkt mij ook wel een moeilijk. Bij ons letten de schoonouders op onze hond als wij op verlof gaan (en de hond kan/mag niet mee). Omgekeerd letten wij ook op hun hond als zij weg zijn. Dat is ook wel het geluk van kort bij elkaar in de buurt te wonen.
Nu je het zegt, toen mijn schoonouders hun hond nog leefde, kwam die hier ook elke zomer op logement. Als je zelf honden hebt en ze komen overeen, is dat eigenlijk geen extra werk.

Het vette, dat wilt uiteindelijk weinig zeggen... Genoeg mensen die niet assertief genoeg zijn of gewoon de confrontatie niet willen aangaan. Zeker als het "ambetante buren" zijn met de hond.

Hier 3 huizen verder zit er ook een keffer die ze onlangs een week alleen gelaten hebben terwijl ze op reis waren. Beest zat ganse dagen buiten, en zat zo goed als continu te blaffen. Alle buren rondom mij klaagden erover wanneer je er een gesprek mee had. Uiteindelijk ben ik gaan aanbellen eens ze terug waren van op reis om te klagen (zowel omdat het continu blaffen mij stoorde, maar ook om de omstandigheden waar ze hun hond in lieten). Ik was de eerste en enige die hun erover aansprak en ze minimaliseerden het omdat "niemand anders erover klaagde". Een beetje zoals jij hier doet dus.

Ik denk wel dat de manier van je buren aanspreken van belang is. Maak niet persoonlijk, sta niet met het wetboek in handen te oreren. Hou het klein en simpel, beleefd en vriendelijk. Verexcuseer je als je iets boos wordt. Zeg dan dat het je spijt maar dat het je soms wat te veel wordt. Misschien weten ze zelf niet hoe erg het is (op film komt dat ook niet echt goed over he) dus maak het niet persoonlijk ook al is het heel persoonlijk voor jou! Ik heb wel eens buren benaderd met “kan ik jullie misschien helpen met (probleem) X? Dan weten ze gelijk dat ik niet tegen ze ben.

Bij zaken zoals overlast, geldt dat verboden of niet, het blijft een zaak van samen een oplossing willen en kunnen zoeken. Zo ken ik geen land waar je door rood licht mag rijden, vast ook niet in Belgie (maar ik zal dat eens moeten gaan opzoeken in de wet) maar dat wil niet zeggen dat het gebeurt! En als het gebeurt, gebeurt het vaak genoeg onbestraft. Straffen zorgt niet voor dat door rood rijden ondertussen uitgestorven is. Kan een derde zorgen dat er gestraft wordt? Nee, dat is een hels karwei, moet je niet willen doen. Tussen dat iets niet mag en het niet gebeurt, daar zit een hele wereld aan ervaringen.

Bij zaken zoals overlast, geldt dat verboden of niet, het blijft een zaak van samen een oplossing willen en kunnen zoeken. Zo ken ik geen land waar je door rood licht mag rijden, vast ook niet in Belgie (maar ik zal dat eens moeten gaan opzoeken in de wet) maar dat wil niet zeggen dat het gebeurt! En als het gebeurt, gebeurt het vaak genoeg onbestraft. Straffen zorgt niet voor dat door rood rijden ondertussen uitgestorven is. Kan een derde zorgen dat er gestraft wordt? Nee, dat is een hels karwei, moet je niet willen doen. Tussen dat iets niet mag en het niet gebeurt, daar zit een hele wereld aan ervaringen.

In de VS mag je gewoon rechts afslaan bij rood (als er geen verkeer aankomt)

Maar geen idee waarom dat jij vanalles dat krom is wil blijven recht praten.

In de VS mag je gewoon rechts afslaan bij rood (als er geen verkeer aankomt)
niet alleen in de VS. In Antwerpen mag je ook door het rood rijden en met twee op een step staan ….
Enfin, dat denk ik toch (zie het dagelijks op weg naar werk) 😅

On topic; eens in gesprek gaan met de buur, desnoods meerdere malen. Ik denk dat een wijkagent sturen gewoon een verkeerd signaal is. Dat is ook dadelijk zo confronterend.
Of stel eens voor op met de hond te gaan wandelen als je toch tijd genoeg hebt, ipv alles te noteren.
Ipv u te ergeren ga je dan misschien genieten van het gezelschap.
Want zo te lezen steekt uw buur niet veel tijd in dat beest.

Laatst bewerkt:
Typisch natuurlijk dat de meeste honden bezitters vinden dat elke andere mens een hond tof moet vinden. Niet dus.
Er zijn mensen die honden gewoon lastige wezens vinden, waarvan heel veel baasjes niet het minste idee hebben hoe hun hond onder controle te houden. Leer ermee leven.

Exact. Daarnet toertje gaan lopen. Uiteraard weer iemand die haar hond los liet lopen. Ze had dan ook nog een baby mee in een koets. Ik liep in dezelfde richting, dus gewoon even luidop gevraagd of ze toch even haar hond bij haar kon houden zodat ik veilig kan passeren. Ze deed dan meteen, maar dan nog vind ik dat dus rete-irritant dat ik iets wat eigenlijk normaal is, moet vragen.

niet alleen in de VS. In Antwerpen mag je ook door het rood rijden en met twee op een step staan ….
Enfin, dat denk ik toch (zie het dagelijks op weg naar werk) 😅

On topic; eens in gesprek gaan met de buur, desnoods meerdere malen. Ik denk dat een wijkagent sturen gewoon een verkeerd signaal is. Dat is ook dadelijk zo confronterend.
Of stel eens voor op met de hond te gaan wandelen als je toch tijd genoeg hebt, ipv alles te noteren.

Dit heb ik nu al meermaals gelezen. Waarom zou iemand dat uberhaupt moeten doen. Het is aan de eigenaar van het dier om het te verzorgen (en het wandelen hoort daar ook bij). Zelfs al heb je nog alle tijd van de wereld als de persoon die last heeft van het gedrag van de hond, dan nog moet je je eigenlijk geen hol aantrekken om iets met die hond te gaan doen. Wat is het volgende, als je last hebt van vuiligheid en zwerfvuil in de tuin door idioten die geen vuilbak kennen dat we gaan opperen dat je als je toch niks te doen hebt je maar wat moet oprapen, wie weet ga je wel voldoening halen uit een proper straatbeeld :sarcastic:

Wij hebben ooit een haan gehad bij onze buurman. Om 4u was het feest iedere zomer. Het beestje is uiteindelijk gestorven na 7 jaar en nu is het hier rustig. Niets aan te doen man. Wij horen nog hanen, maar die zijn niet zo luid en zelfs aangenaam. Die vorige was gewoon uitzonderlijk luid en echt niet normaal.

Waar ik werk blaft er ook een hond van 's morgens tot 's avonds. Ik zie hem altijd op de 6e verdieping in zo'n appartementsblok. Onbegrijpelijk dat niemand daarop reageert van die buren. Ik werk op 100m van het beestje en moet soms al mijn ramen dicht doen om mij te kunnen concentreren. Eigenlijk ook zielig dat dat beestje dat doet, want baasje zal simpelweg niet thuis zijn.

Om wat voor ras gaat het eigenlijk?
Ik ondervind altijd dat die kleine rassen meer blaffen dan de grote en dan nog zo’n irritant gekef hebben.

Om wat voor ras gaat het eigenlijk?
Ik ondervind altijd dat die kleine rassen meer blaffen dan de grote en dan nog zo’n irritant gekef hebben.
Maakt het uit? Als de ergernis blaffen is, maakt het toch niet uit welk ras het is.

Dat is een al bijna even zinloze comment als dit:
TS heeft in de eerste post al aangegeven dat met die persoon niet te praten valt. Verder is het vrij belachelijk om voor te stellen dat diegene die de overlast ervaart dit maar naast zich moet leggen en zich met die hond moet bezighouden.

Nee, die hond zorgt voor overlast. En het is aan het baasje om er iets aan te doen. In de meeste gevallen is de overlast dan ook 100% de fout van het baasje, door de hond te lang alleen te laten of niet goed opgevoed te hebben... Dus het is vrij frappant dat je je hier in bochten blijft wringen om (tussen de lijnen) toch maar te hinten dat het probleem bij de topicstarter ligt...

Als je niet zelf het gesprek durft aangaan kan je toch ook de wijkagent contacteren?

Voor overlast zorgen mag niet en die mensen voeren meestal wel een gewoon rustig gesprek + uw buren weten toch niet van wie het komt (tenzij je de enige buur bent 😅)
Die doen geen kloten weet ik uit ervaring

En als je dan een legaal toestel dat sonargeluid kan maken in de tuin zet (stond niet eens aan) dan staat de dag erna wel de politie met 3 man van dierenbescherming Vlaanderen aan uw deur. :rofl:

En mijn buurvrouw beweert dat ze dat geluid zelfs kan horen (sonar is al zeer onwaarschijnlijk maar een toestal dat niet eens aanstaat is helemaal onmogelijk).
Toont aan hoe knettergek die is

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan