Een tijdje geleden heb ik er eens wat over opgezocht en mijn conclusie was al snel dat dit te mijden is, veel te veel nadelen. Er komen jaarlijks allerlei kosten bij en heel die constructie staat vaak vol zaken die niet in jouw voordeel zijn. Één van de zaken om bv goed op te letten bij bepaalde van die constructies is dat er vaak heel wat regeltjes zijn over herstellingen en renovatie. Kamers die bv elke drie tot zeven jaar bepaalde opfrissingen en grondige renovaties moeten krijgen. Doe je niet mee dan stopt de verhuur. Soms moeten werken bv door een bepaalde aangewezen partij gebeuren. Je bent geen eigenaar van de grond. Doorverkoop heel moeilijk. Rendement onzeker, zeker als het buiten toeristische locaties is. Hoe zeker ben je als kleine garnaal dat alles eerlijk verloopt? Lijkt vooral goede deal voor Ibis.
Idem. Het is nooit in het voordeel van de 'eigenaar' die niet eens eigenaar is van de grond... Van vakantieparken tot campings, hotels en time sharing enz... Allemaal brol, tenzij je echt meegaat in hun verhaal met die time sharing en voldoende gelukkig bent met je verlofdagen te spenderen in je 'semi eigen' vastgoed op telkens dezelfde plek...
Ik spendeer m'n verlof toch liever op telkens andere plaatsen dan telkens terug te keren naar hetzelfde, er is zoveel te zien in de wereld...
Het blijft natuurlijk een diversificatie in je investeringen, maar als het echt moet opbrengen, kan je beter een groot stuk op de beurs laten werken.
Als het voor vakantie is, en niet een investering, bestaan ook van die trusts die eigenaar zijn van meerdere vakantiewoningen in verschillende landen, in die time sharing trust kan je uzelf dan inkopen naast bv. een max 5 à 20-tal andere eigenaars, en kan je bv. periodiek in die vakantiewoningen vertoeven, maar dit brengt natuurlijk niks op. Wel de privacy en luxe van een grote mooie onderhouden woning, aangezien iedereen meebetaald om het vastgoed in goeie staat te houden.
aangezien de spaarboekjes niets meer opbrengen, en ik niets van de beurs af weet, en slechts max 100K te investeren heb, leek me dat de enige mogelijkheid om zoiets aan te kopen.
Tijd om wat van de beurs en ETFs te leren man! 't Is het moment om in te stappen!

'k Kan je altijd eens wat extra uitleg geven en echte voorbeelden tonen. 1 goeie broker vinden, en ge zijt er snel mee weg.
nog es een hypotheek aangaan (naast mijn huidige voor eigen woning) is te riskant lijkt me. als de banken het al zouden toestaan.
Als je een concreet project hebt zoals een appartement/woning die je dan zou verhuren op lange termijn (dus geen vakantieverhuur), kan dit lukken, quasi zeker als uw huidige woning grotendeels afbetaald is en je die als onderpand kan gebruiken. Brengt ook wat op, en het is beter dan niks, als je het goed naar voor brengt (dossierke) en de bank er natuurlijk in meegaat.