hotelkamer kopen voor verhuur

TRUMP

Active member

Ik vraag me toch iets af. Stel dat je zoiets koopt, dus in dit geval, een studio in een IBIS hotel,
hoe verhuur je dat dan? Is dit dan met IBIS dat je een overeenkomst afsluit dat zij kijken voor kort/lang verhuurders, en krijg je daar dan een percentage van als eigenaar?

en wat bij laag/tussenseizoen dat het amper verhuurd zou geraken. Krijg je dan een minimum.

Je kan misschien zeggen: bel naar ibis en vraag het, maar ik vermoed dat dit iets algemeens is , en wie weet zitten er mensen op die forum die kennis daar van hebben, of zelf iets verhuren.

het is een laagdrempelige prijs natuurlijk: 125.000 euro voor een studio die er nog maar enkele jaren staat... in de privaat markt betaal je in deze gemeente al makkelijk bijna het dubbel.
Dus wat is de "catch"?

Ik denk dan direct aan het feit dat je dan medeëigenaar bent en moogt opdraaien voor de jaarlijkse en gemeenschappelijke kosten.

Zoals dat je een app koopt in een gewone blok, stel dat er een nieuw dak nodig is dan ga je een stuk mogen meebetalen als “medeëigenaar”.

Al heb ik natuurlijk geen idee of dat ook geldt voor hotels uiteraard.

De catch is dat het niet liquide is en het rendement niet gegarandeerd kan worden.

Mocht dit werkelijk een interessante belegging zijn, dan zouden institutionele spelers in de rij staan om dit te financieren.

De catch is dat het niet liquide is en het rendement niet gegarandeerd kan worden.
wat bedoel je met "liquide"?

idd, niet gegarandeerd rendement lijkt me ook de grootste struikelblok: in het weekend gaan die vlotjes verhuurd worden, en zeker in de zomers.

maar in de winter zal die grotendeels leeg staan, vrees ik ook.

Ok, de huurprijs voor een weekendje zal wellicht ongeveer evenveel zijn, als je aan een private huurder in een week zou huur krijgen, maar IBIS zal nooit die 100% uitbetalen aan je. wellicht eerder een 50 a 60 % (al is dat een gissing)

Google eens timeshare, want dit lijkt mij de 'investeerdersvariant' ervan.

Centerparcs, Roompot en Landal en consoorten hebben ook zo formules. Jij koopt een huisje op het domein, zij baten het uit. Jij kan per jaar x-aantal tijd doorgeven dat je zelf er in wil. En de rest van de tijd verhuren zij het. Jij krijgt dan een vast % + een variabel % afhankelijk van de bezetbaarheid aan opbrengst.

Centerparcs, Roompot en Landal en consoorten hebben ook zo formules. Jij koopt een huisje op het domein, zij baten het uit. Jij kan per jaar x-aantal tijd doorgeven dat je zelf er in wil. En de rest van de tijd verhuren zij het. Jij krijgt dan een vast % + een variabel % afhankelijk van de bezetbaarheid aan opbrengst.
Maar die parken gaan uiteraard dan eerst hun eigen huisjes verhuren en de private pas als laatste, want daar verliezen ze marge op.

Moeilijk te verkopen, dus de kans is groot dat je verlies zal moeten slikken als je er snel van af wil geraken.
Bovendien zullen vermoedelijk de kamers in volledig eigen beheer door IBIS wss altijd minstens gelijk zijn aan de hoogste drempels om zelf beslissingen over renovatie (de 2/3e meerderheid voor vele beslissingen). Dus dan kan je mogelijks nog bijdragen aan bepaalde kosten waarover je zelf weinig beslissingsmacht kan hebben.

(tenzij dit soort verkoop onder een specifieke regeling valt)

ok geen goede investering dus, lijkt me? :(

aangezien de spaarboekjes niets meer opbrengen, en ik niets van de beurs af weet, en slechts max 100K te investeren heb, leek me dat de enige mogelijkheid om zoiets aan te kopen.

nog es een hypotheek aangaan (naast mijn huidige voor eigen woning) is te riskant lijkt me. als de banken het al zouden toestaan.

aangezien de spaarboekjes niets meer opbrengen, en ik niets van de beurs af weet, en slechts max 100K te investeren heb, leek me dat de enige mogelijkheid om zoiets aan te kopen.

nog es een hypotheek aangaan (naast mijn huidige voor eigen woning) is te riskant lijkt me. als de banken het al zouden toestaan.

Veel teveel nadelen en risico's zonder grote kans op een goeie opbrengst...

Verder bouwend op wat @Didymus al zei: moest het zo'n interessante investering zijn, deden die hotelkamers dat zelf. Die kunnen goedkoop kapitaal ophalen, dus de enige reden waarom ze bij particulieren langs gaan, is toch alleen maar omdat ze er zelf nog meer voordeel uit halen of ergens hun eigen risico willen beperken?
De levensduur van het interieur van een hotelkamer is ook beperkt, ik denk dat je na 10 jaar al een grondige renovatie mag doen van veel zaken?

Maar die parken gaan uiteraard dan eerst hun eigen huisjes verhuren en de private pas als laatste, want daar verliezen ze marge op.
Uit het gesprek met een eigenaar van een huisje

De parken (Landal, zeker) hebben geen huisjes in eigendom, allemaal privé bezit.

Eigenaars betalen sowieso een kostprijs voor onderhoud enz... Volgens de eigenaar houden zij op jaarbasis daar een 1500 EUR winst over..

Vonden dat de moeite niet en verhuren het zelf/ verblijven er zelf elke weekend.

Je hoeft niets van de beurs af te weten om erin te investeren, er is maar een heel kleine groep die systematisch de juiste aandelen kan kiezen over een langere periode. Lees je wat in over ETFs die de wereldwijde aandelenmarkt coveren en investeer daarin, 100 keer beter dan een hotelkamer kopen.

Een tijdje geleden heb ik er eens wat over opgezocht en mijn conclusie was al snel dat dit te mijden is, veel te veel nadelen. Er komen jaarlijks allerlei kosten bij en heel die constructie staat vaak vol zaken die niet in jouw voordeel zijn. Één van de zaken om bv goed op te letten bij bepaalde van die constructies is dat er vaak heel wat regeltjes zijn over herstellingen en renovatie. Kamers die bv elke drie tot zeven jaar bepaalde opfrissingen en grondige renovaties moeten krijgen. Doe je niet mee dan stopt de verhuur. Soms moeten werken bv door een bepaalde aangewezen partij gebeuren. Je bent geen eigenaar van de grond. Doorverkoop heel moeilijk. Rendement onzeker, zeker als het buiten toeristische locaties is. Hoe zeker ben je als kleine garnaal dat alles eerlijk verloopt? Lijkt vooral goede deal voor Ibis.

Laatst bewerkt:
Een tijdje geleden heb ik er eens wat over opgezocht en mijn conclusie was al snel dat dit te mijden is, veel te veel nadelen. Er komen jaarlijks allerlei kosten bij en heel die constructie staat vaak vol zaken die niet in jouw voordeel zijn. Één van de zaken om bv goed op te letten bij bepaalde van die constructies is dat er vaak heel wat regeltjes zijn over herstellingen en renovatie. Kamers die bv elke drie tot zeven jaar bepaalde opfrissingen en grondige renovaties moeten krijgen. Doe je niet mee dan stopt de verhuur. Soms moeten werken bv door een bepaalde aangewezen partij gebeuren. Je bent geen eigenaar van de grond. Doorverkoop heel moeilijk. Rendement onzeker, zeker als het buiten toeristische locaties is. Hoe zeker ben je als kleine garnaal dat alles eerlijk verloopt? Lijkt vooral goede deal voor Ibis.
Idem. Het is nooit in het voordeel van de 'eigenaar' die niet eens eigenaar is van de grond... Van vakantieparken tot campings, hotels en time sharing enz... Allemaal brol, tenzij je echt meegaat in hun verhaal met die time sharing en voldoende gelukkig bent met je verlofdagen te spenderen in je 'semi eigen' vastgoed op telkens dezelfde plek...
Ik spendeer m'n verlof toch liever op telkens andere plaatsen dan telkens terug te keren naar hetzelfde, er is zoveel te zien in de wereld...
Het blijft natuurlijk een diversificatie in je investeringen, maar als het echt moet opbrengen, kan je beter een groot stuk op de beurs laten werken.

Als het voor vakantie is, en niet een investering, bestaan ook van die trusts die eigenaar zijn van meerdere vakantiewoningen in verschillende landen, in die time sharing trust kan je uzelf dan inkopen naast bv. een max 5 à 20-tal andere eigenaars, en kan je bv. periodiek in die vakantiewoningen vertoeven, maar dit brengt natuurlijk niks op. Wel de privacy en luxe van een grote mooie onderhouden woning, aangezien iedereen meebetaald om het vastgoed in goeie staat te houden.
Tijd om wat van de beurs en ETFs te leren man! 't Is het moment om in te stappen! 😂
'k Kan je altijd eens wat extra uitleg geven en echte voorbeelden tonen. 1 goeie broker vinden, en ge zijt er snel mee weg.

Als je een concreet project hebt zoals een appartement/woning die je dan zou verhuren op lange termijn (dus geen vakantieverhuur), kan dit lukken, quasi zeker als uw huidige woning grotendeels afbetaald is en je die als onderpand kan gebruiken. Brengt ook wat op, en het is beter dan niks, als je het goed naar voor brengt (dossierke) en de bank er natuurlijk in meegaat.

Terug
Bovenaan