Huizenmarkt in België is meest betaalbaar van Europa

Hoezo off-topic anekdotes?
Het gaat over prioriteiten leggen naar uitgaven toe: wonen versus andere zaken.
Als er hier een post off-topic is dan is het de uwe wel.
Als we spreken over de betaalbaarheid van woningen, dan is dat vs andere zaken relevant. Maar hoe zijn anekdotes, zonder onderbouwing, zonder verandering iets toegevoegd aan? Dat is toch gewoon puur buikgevoel? Kun jij aantonen dat dit nu zoveel anders is dan vroeger?

Niks windfall profit, exact zoals ik het beschreven heb. En mijn ouders zijn zich er goed van bewust dat het voor ons absoluut niet meer zo zal gaan zelfs al zijn we alle 4 hoger opgeleid dan zij ooit waren. EN hebben we kunnen/mogen sparen.

Maar je vergelijk percelen die een fractie zijn en mensen die tot 10-15 jaar ouder zijn met wat in de vorige generatie best wel relatief simpel was. Je ziet toch ook dat dat niet te vergelijken is?
Na 4 jaar werken 11000m² grond en een OB op zetten? Dat lijkt me sterk, zelfs in boomer time.

Als we spreken over de betaalbaarheid van woningen, dan is dat vs andere zaken relevant. Maar hoe zijn anekdotes, zonder onderbouwing, zonder verandering iets toegevoegd aan? Dat is toch gewoon puur buikgevoel? Kun jij aantonen dat dit nu zoveel anders is dan vroeger?
Welke verdere onderbouwing had je nog gewenst dan?
Ik kan toch alleen maar zeggen wat ik zie/vaststel in mijn omgeving.

Welke verdere onderbouwing had je nog gewenst dan?
Ik kan toch alleen maar zeggen wat ik zie/vaststel in mijn omgeving.
Dat het vroeger zoveel makkelijker was, durf ik toch te betwisten.
Als ik kijk naar de generatie van mijn ouders (boomers) dan waren die in de eerste plaats met veel minder tevreden.
Het type woningen dat een gemiddeld gezin toen kocht halen veel starters tegenwoordig hun neus voor op (en ja ik weet ook wel dat zaken als basiscomfort intussen geëvolueerd zijn).
In de jaren '70-'80-zelfs nog '90 was wonen nog prioriteit qua budget, had een gemiddeld gezin één auto en bestond een typische vakantie uit 14 dagen naar zee in juli.
Tegenwoordig is het geen uitzondering dat er meer auto's zijn dan gezinsleden. En als ik van sommige vrienden/kennissen hun tripjes samentel (zomervakantie, wintervakantie, nog een short ski omdat er tijdens de reguliere wintervakantie te weinig sneeuw lag, citytrips, midweeks, weekendjes weg) dan kom ik vlotjes aan 10 (exclusief pretparken that is).
Dan zwijg ik nog over andere uitgaven die er vroeger niet waren, bijvoorbeeld voor kunstmatig gecrëeerde behoeftes of de tig hobby's die iedereen lijkt te hebben.

Ik vel daar geen waardeoordeel over maar al die extra uitgaven gaan duidelijk wel ten koste van iets anders.
Ook iets belangrijk wat nog niet veel aan bod is gekomen is dat vroeger 1 kostwinner voldoende was en het nu blijkbaar met 2 nog niet lukt.
Dan moet je toch eens richting die andere uitgaven gaan kijken ipv naar de prijs van een huis dat zogezegd veel te hoog ligt.
Zoals al zo vaak gezegd hier in dit topic, het gaat allemaal om keuzes maken.
De meesten vinden het blijkbaar normaal dat ze het beter hebben dan de vorige generatie terwijl dat absoluut geen verworven recht is.
Hiermee begon je. Ik verwacht onderbouwing van je statements. Jij beweert dat dit soort gedrag er meer is dan vroeger. Anekdotes onderbouwen niets. Vaststellingen van huidige feiten, zijn geen onderbouwing hiervan, zonder vergelijking met het verleden.

Mijn excuses dat ik hier niet met peer-reviewed wetenschappelijke bronnen kan afkomen.
Voor mij hebben deze anekdotes en vaststellingen minstens even veel waarde als studies van een paar jaar oud op basis van twijfelachtige premisses.

Is toch kristalhelder dat veel goederen/diensten (ex-wonen) waar tegenwoordig veel geld aan wordt uitgegeven vroeger gewoonweg niet bestonden of (nog) niet in de huidige vorm beschikbaar/in de mode waren.

Mijn excuses dat ik hier niet met peer-reviewed wetenschappelijke bronnen kan afkomen.
Voor mij hebben deze anekdotes en vaststellingen minstens even veel waarde als studies van een paar jaar oud op basis van twijfelachtige premisses.

Is toch kristalhelder dat veel goederen/diensten (ex-wonen) waar tegenwoordig veel geld aan wordt uitgegeven vroeger gewoonweg niet bestonden of (nog) niet in de huidige vorm beschikbaar/in de mode waren.
Dat klopt. Maar tegelijkertijd zijn er ook heel wat zaken goedkoper geworden, waardoor er andere dingen kunnen gekocht worden. Heel wat andere basisbehoeften en andere zaken zijn goedkoper geworden die hier ook voor zorgen. Het voorbeeld van ver reizen wat soms passeert : Tja, reizen met het vliegtuig is nu eenmaal goedkoper geworden. Dat an sich zegt niet persé meer als dat nu meer gebeurt.

Uit het ergernis topic, welkom in 2024

2 Quotes

2 x naast een woning gegrepen. De laatste keer stond het pand maar 3 dagen online en heb ik de kijkdag gemist = sorry meneer, het is verhuurd.
Shit goes faaaast

Echt ni normaal meer. Maat van me heeft huis gekocht. Zet op FB dat de huurwoning vrijkomt.
Op een avondje zo'n 150 berichten. En dat in een dorpke van een mss 2000 inwoners.

Ik heb een huis verhuurd in Koersel (wel wat inwoners, maar dat is een dorpje in Limburg).
Heb na 1 dag de advertentie weggehaald, ik had 250 reacties…
Gewoon cherrypicken wie/wat ge wilt in uw huis,. Maar de private huurmarkt is redelijk klein. De meeste zijn gewoon eigenaar van hun huis hier (zoals in alle dorpen wss).

Ik heb een huis verhuurd in Koersel (wel wat inwoners, maar dat is een dorpje in Limburg).
Gewoon cherrypicken wie/wat ge wilt in uw huis,. Maar de private huurmarkt is redelijk klein. De meeste zijn gewoon eigenaar van hun huis hier (zoals in alle dorpen wss).
Gohja, verhuren is zo ook weer iets eh. Heel mooi als alles vlot & correct verloopt.
Maar als ge pech hebt de verkeerde in uw kot te hebben ... jah ... krijg ze maar buiten eh. En in 't ergste geval verlies je er aan als 't echt uit de hand zou lopen.

Gohja, verhuren is zo ook weer iets eh. Heel mooi als alles vlot & correct verloopt.
Maar als ge pech hebt de verkeerde in uw kot te hebben ... jah ... krijg ze maar buiten eh. En in 't ergste geval verlies je er aan als 't echt uit de hand zou lopen.

Het huis is ondertussen verkocht. Heb net voor corona verhuurd, dan is de prijs geëxplodeerd en heb ik verkocht. In mijn geval is dat goed uitgedraaid.

Mijn woning staat nu nog geen week online om te verhuren en vandaag kwamen er zo'n 14 mensen langs. Mijn woning is allesbehalve in perfecte staat (veel gebruikersschade) dus ben nog blij met die 14 koppen. Verwacht dat het wel relatief snel weg gaat zijn, heb de prijs bewust hoog gezet.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan