Au79
Well-known member
Euhm...Jouw redeneringen raken kant nog wel, je lijkt te beseffen dat je tegenwoordig precies meer zou moeten toegeven om een woning te verwerven, maar het is niet moeilijker geworden hoor... en die studie is idd 2 jaar oud, maar vergelijkt een periode van ruim 30 jaar, mijn stelling dat het voor mij bijvoorbeeld minstens 10 à 20% moeilijker was om een woning te verwerven dan voor mijn ouders in hun tijd, kan ik er perfect mee staven.
Net zoals je algemeen kan stellen dat we in een moeilijkere periode leven nu dan toen, de prijzen zijn de afgelopen 2 jaar zeker niet gezakt, de inflatie van de huizenprijzen was toegegeven voor een keer eens wat minder dan die van kapitaal, maar de vraag is wat de waarde daarvan is als die inflatie er gekomen is omdat andere levensnoodzakelijke zaken zoals energie en voeding duurder werden.
Ik heb geen registratierechten betaald, maar 21% BTW, maar hoe dan ook dan negeer jij evenzeer de afbouw (na regionalisering naar Vlaanderen) en vervolgens de afschaffing van de woonbonus wat qua waarde voor veel modale woningen meer was dan hetgeen de verlaging van de registratierechten opbracht, enige verschil is dat het ene natuurlijk over de lange termijn was en het andere je meteen moet leggen.
Lees: je kan dit niet in kaart brengen, maar ik heb toch gelijk...
Je zou op z'n minst kunnen verwijzen naar getuigenissen van notarissen die je gelijk geven dat dat tegenwoordig meer voorkomt dan vroeger (dus ik geef je niet eens per se ongelijk) maar er zijn itt jouw anekdotiek ook mensen die niets meekrijgen.
Als je dan een trend hebt van meer hulp van ouders/familie maar een groep die niets kan krijgen op die manier... dan rarara, is de conclusie ook: voor minstens die groep nu moeilijker dan vroeger want ze moeten op dezelfde markt concurreren.
Je kan het nog een twaalfde keer maken ook, het blijft een foute voorstelling, die tegengesproken wordt door cijfers en waarbij je de crux van de discussie bewust negeert: niemand zegt dat het vroeger géén moeite kostte, maar het is tegenwoordig wel degegelijk moeilijker dan vroeger.
Anderen hebben jou hier al voldoende terecht gewezen dat jouw verhaaltjes van 10 keer per jaar op reis gaan allesbehalve representatief zijn voor een gezin met een modaal inkomen.
Dit voelt alsof je een discussie voert met iemand die zegt dat 10 miles lopen of een hele marathon lopen allebei moeilijk is, maar die weigert te erkennen dat het ene moeilijker is dan het andere... en een chronometer om de tijd van het lopen te meten? Nergens goed voor, dat doen we wel op basis van gevoel/anekdotes.
Jij bent wel degene die begonnen is met mij te quoten, remember?
De topictitel hier is 'Huizenmarkt in België is meest betaalbaar van Europa'
Ik schreef dat het vroeger niet per se gemakkelijker was om een huis te verwerven en dat het nu nog steeds mogelijk is voor iedereen met een modaal inkomen. Dat is basically mijn punt dat ik hier (intussen idd. al voor de 12de keer) maak.
Dan ga jij, op een pedante manier en op basis van een oud en voor interpretatie vatbaar rapport, proberen mij de les te spellen? LOL
Daarbij blijf je maar herhalen dat het voor jou 10 tot 20% 'moeilijker' was dan voor je ouders om een woonst te verwerven. Maar misschien verdien je op vergelijkbare basis wel 30% meer. Of is je woonst 30% groter/moderner/comfortabeler/beter gelegen? Dus m.a.w. die "10-20% moeilijker"-vergelijking raakt kant noch wal.
Al de rest van je 'betoog' zijn losse quotes die jij uit de context haalt en probeert in het belachelijke te trekken. Maar doe vooral gerust verder als dit je beter laat voelen hoor.