Ik zie eerlijk gezegd niet goed wat je punt nu net is. Meer herverdeling? Hogere erfbelastingen? Het lijkt me dat er altijd mensen gaan zijn voor wie het makkelijker is zonder daar zelf verantwoordelijk voor te zijn: achtergrond familie, intelligentie, puur geluk, ...
Heel deze discussie is opnieuw opgeflakkerd omdat iemand kwam zeggen dat als alleenstaande met 4000 bruto je recht had op een recent, goedgelegen appartement en dat dit onmogelijk was. Daarvoor werden dan allerhande cijfers, realistisch of niet, voorgesteld zoals de noodzaak om 250000 te lenen en niets te kunnen sparen. Je mag gerust met die cijfers lachen hoor, want veel serieus was er niet aan.
Dat we in een situatie zitten waarin een woning verwerven voor meer en meer mensen onhaalbaar wordt én zeker de opmerkingen van oudere generaties dat je er met hard werken en sparen sowieso wel geraakt, gewoon niet kloppen. Toegegeven verwachtingen zijn soms wel wat te hoog gestegen, maar de minimumverplichtingen voor nieuwbouw alvast nog meer...
Hoe zou ik dat aanpakken? Dat gaat inderdaad zéér moeilijk, nog meer herverdeling in een land waarin al hoge belastingen zijn en waar de rijksten die toch sowieso zullen omzeilen...
- Particuliere verhuur inperken, zeker om toestanden van grootverhuur te voorkomen.
- Bouwen van sociale woningen door de overheid niet verwaarlozen, en meer toegang hiertoe voor werkenden met een laag loon.
- ...
- Als we dan toch moeten herverdelen om bijvoorbeeld pensioenen en gezondheidszorg betaalbaar te houden voor de oude generaties, zoeken naar belastingen die ook zorgen voor meer inkomsten uit die generatie.
- Ook kritisch kijken naar andere issues (zoals migratie) die de vraag opdrijven, een bevolking op een klein stukje grond kan niet blijven toenemen, al die mensen moeten ergens wonen.