Huizenmarkt in België is meest betaalbaar van Europa

Gewoon een zoveelste post zonder enige cijfermatige onderbouw en waarvan de logica binnen de post ook nog eens tegenstrijdig is zoals al vermeld. Dat soort gebrekkige inhoud verdient eigenlijk een blaam binnen P&A denk ik dan.

Het volstaat om te gaan kijken naar de evolutie van huizenprijzen versus jaarlonen, eventueel nog te corrigeren voor de rentes, en de woonlast op het inkomen waarvan je overigens zelf al aangeeft dat een tweeverdienersmodel de norm is geworden, om heel jouw post gewoon als ongefundeerde onzin te labellen.

Sterker nog, het kan zelfs met één grafiek:
chart3_digest_nl.png

(elders vind je overigens ook cijfers terug om te staven dat 1980 waar deze grafiek begint wel degelijk ook een piek is: https://www.ceicdata.com/en/belgium...ecd-member-annual/be-price-to-income-ratio-sa)

Om even mijn situatie als referentie te nemen: het was voor mijn ouders minstens 10 à 20% goedkoper om een woning aan te schaffen dan voor mij. Dan reken ik nog niet mee dat mijn ouders (gebouwd post-crisis jaren '80) bovendien ook hun lening ongetwijfeld geherfinancierd hebben in de jaren '90.
Ik heb hier al gelijkaardige dingen gepost maar dit dus he, helemaal.

Hoeveel cirkels hier getrokken worden mensenlief... . En het komt toch echt altijd hierop neer hoor.

Het is echt niet nodig om hautain te gaan doen hoor...

Maar los van de boertige manier waarop je e.e.a aanbrengt, is het bepalen van betaalbaarheid van vastgoed aan de hand aan de hand van de inkomensevolutie is geen goede methode. Die houdt namelijk totaal geen rekening met overdracht van middelen tussen de generaties (het gekende 'duwtje in de rug' op welke manier dan ook) én met de veel langere leninglooptijden in vgl. met vroeger (20j is al langer niet meer de norm maar wel 25 en zelfs 30j.).
Die grafiekjes zeggen bovendien helemaal niets over hoe dat beschikbare inkomen wordt besteed. Dat was net mijn punt in de vorige posts.
Ik stel rondom mij vast dat het voor modale inkomens nog steeds perfect mogelijk is om een huis te kopen.

Het is niet hautain om gewoon mensen met cijfers te confronteren die hun uitspraken gewoon onderuithalen.

Verder herhaal je gewoon dan nog eens de zaken die bij deze net ontkracht werden en sleep je er een paar andere zaken bij.
Dat 'duwtje in de rug' is niet iedereen gegund noch gelijk voor iedereen. Ik betwijfel zelfs of dat per se tegenwoordig veel meer is dan vroeger (ik weet overigens dat mijn ouders feitelijk meer gekregen hebben van mijn grootvader als "hulp" bij de bouw, dan ik van mijn ouders maar ik wil niet klagen).

Langere looptijden van leningen daar heb je een punt... tenminste in mijn voordeel en jouw nadeel: men neemt tegenwoordig net een langere looptijd om het betaalbaar te houden tegenover het inkomen... langere looptijd vertaalt zich overigens ook in een hogere rente...
EDIT: Maar zoals je in de voetnoot van die grafiek leest is ook daar reeds voor gecorrigeerd lijkt me.

Het maakt niet uit hoe de rest van het beschikbare inkomen wordt besteed, het punt is héél eenvoudig: het aandeel dat naar de woning gaat neemt toe. Dat mensen tegenwoordig waarschijnlijk minder betalen voor hun televisie, maar wel een Netflix-abonnement en een paar duurdere hobby's hebben doet daarbij niet terzake.

Jij stelt anekdotisch vast... weinig waarde voor hier een discussie over te voeren.

Ik vermoed dat in andere landen het aandeel dat naar de woning gaat ook toeneemt, en minstens even snel als in België. Zo blijft de huizenmarkt in België alsnog het meest betaalbaar in Europa.

Gewoon een zoveelste post zonder enige cijfermatige onderbouw en waarvan de logica binnen de post ook nog eens tegenstrijdig is zoals al vermeld. Dat soort gebrekkige inhoud verdient eigenlijk een blaam binnen P&A denk ik dan.

Het volstaat om te gaan kijken naar de evolutie van huizenprijzen versus jaarlonen, eventueel nog te corrigeren voor de rentes, en de woonlast op het inkomen waarvan je overigens zelf al aangeeft dat een tweeverdienersmodel de norm is geworden, om heel jouw post gewoon als ongefundeerde onzin te labellen.

Sterker nog, het kan zelfs met één grafiek:
chart3_digest_nl.png

(elders vind je overigens ook cijfers terug om te staven dat 1980 waar deze grafiek begint wel degelijk ook een piek is: https://www.ceicdata.com/en/belgium...ecd-member-annual/be-price-to-income-ratio-sa)

Om even mijn situatie als referentie te nemen: het was voor mijn ouders minstens 10 à 20% goedkoper om een woning aan te schaffen dan voor mij. Dan reken ik nog niet mee dat mijn ouders (gebouwd post-crisis jaren '80) bovendien ook hun lening ongetwijfeld geherfinancierd hebben in de jaren '90.
Ik denk dat dit wat een kip of ei verhaal is. Is het tweeverdienersmodel een noodzaak geworden omdat de prijzen zo gestegen zijn of zijn de prijzen zo gestegen omdat mensen meer inkomen hebben om aan een woning te besteden? Als je dan ziet hoe hard de woningprijzen geexplodeerd zijn in coronatijden moeten we toch ook vaststellen dat er ook een grote factor "willen" betalen meespeelt en een serieuze mismatch is met welke woningen in het woningaanbod zitten.

In de jaren '70-'80-zelfs nog '90 was wonen nog prioriteit qua budget, had een gemiddeld gezin één auto en bestond een typische vakantie uit 14 dagen naar zee in juli.
Tegenwoordig is het geen uitzondering dat er meer auto's zijn dan gezinsleden. En als ik van sommige vrienden/kennissen hun tripjes samentel (zomervakantie, wintervakantie, nog een short ski omdat er tijdens de reguliere wintervakantie te weinig sneeuw lag, citytrips, midweeks, weekendjes weg) dan kom ik vlotjes aan 10 (exclusief pretparken that is).
Dan zwijg ik nog over andere uitgaven die er vroeger niet waren, bijvoorbeeld voor kunstmatig gecrëeerde behoeftes of de tig hobby's die iedereen lijkt te hebben.

Denk je eerlijkheidshalve echt dat dit een correcte representatie is van de alsmaar groter wordende groep in de lagere en middenklasse inkomensgezinnen die geen eigen woonst kunnen kopen?

Ik denk dat dit wat een kip of ei verhaal is. Is het tweeverdienersmodel een noodzaak geworden omdat de prijzen zo gestegen zijn of zijn de prijzen zo gestegen omdat mensen meer inkomen hebben om aan een woning te besteden? Als je dan ziet hoe hard de woningprijzen geexplodeerd zijn in coronatijden moeten we toch ook vaststellen dat er ook een grote factor "willen" betalen meespeelt en een serieuze mismatch is met welke woningen in het woningaanbod zitten.

Dat kan, de gezinsinkomens zijn dan ook gestegen, maar de huizenprijzen nog meer.
Je kan dan wel bijvoorbeeld stellen dat zelfs bij een hoger gezinsinkomen bepaalde zaken verhoudingsgewijs minder zullen meestijgen (in een gezin met maar één inkomen moet iedereen ook eten) en dat mensen bereid zijn geweest meer te betalen voor hun vastgoed, maar dat verandert niets aan het feit dat het tegenwoordig minder betaalbaar is als vroeger en dat je dit niet kan toeschrijven aan iPhones, short-ski's, avocadotoast of whatever.

Cijfers tonen aan dat generaties voor ons het makkelijker hadden om aan een basisbehoefte: wonen te voldoen.
Ik koppel daar dan persoonlijk aan dat wanneer het in de nabije toekomst aankomt op intergenerationele solidariteit om bijvoorbeeld pensioenen betaalbaar te houden, dat men hier ook eens rekening mee houdt. We zitten te veel in een door babyboomers gedomineerde politiek.

Maar als de prijs van vastgoed sneller stijgt dan het inkomen is dat gewoon een droog feit hé, waar zelfs de Nationale Bank dan aan koppelt dat het gewoon moeilijker is geworden. Hoe dat geld dan wordt besteed lijkt me niet relevant.
Dat lijkt me net heel relevant. Alles draait om keuzes toch?

Waarom zou je moeten rekening houden met het "duwtje in de rug", iets dat los staat van inkomen? Hoe hebben we een indicatie dat dit vroeger minder voorkwam bijvoorbeeld, wat jouw aanname lijkt te zijn?

Waarom zou je er geen rekening mee houden? Het maakt huizen toch betaalbaarder? Idem met andere inkomsten die geen "loon" zijn. En ik zeg toch helemaal niet dat dit vroeger minder vaak voorkwam?

Denk je eerlijkheidshalve echt dat dit een correcte representatie is van de alsmaar groter wordende groep in de lagere en middenklasse inkomensgezinnen die geen eigen woonst kunnen kopen?
Dat weet ik niet, ik geef alleen mee wat ik rondom mij zie.

Mijn punt is gewoon dat modale inkomens nog steeds een huis kunnen kopen, al zijn daarvoor zeker andere opofferingen nodig.
Maar dat was vroeger ook zo!

Dat weet ik niet, ik geef alleen mee wat ik rondom mij zie.

Mijn punt is gewoon dat modale inkomens nog steeds een huis kunnen kopen, al zijn daarvoor zeker andere opofferingen nodig.
Maar dat was vroeger ook zo!
Maar als jij de mensen die 10x op reis gaan per jaar als mensen met een modaal inkomen ziet, dan is je perspectief totaal verkeerd.

Het is niet hautain om gewoon mensen met cijfers te confronteren die hun uitspraken gewoon onderuithalen.

Verder herhaal je gewoon dan nog eens de zaken die bij deze net ontkracht werden en sleep je er een paar andere zaken bij.
Dat 'duwtje in de rug' is niet iedereen gegund noch gelijk voor iedereen. Ik betwijfel zelfs of dat per se tegenwoordig veel meer is dan vroeger (ik weet overigens dat mijn ouders feitelijk meer gekregen hebben van mijn grootvader als "hulp" bij de bouw, dan ik van mijn ouders maar ik wil niet klagen).

Langere looptijden van leningen daar heb je een punt... tenminste in mijn voordeel en jouw nadeel: men neemt tegenwoordig net een langere looptijd om het betaalbaar te houden tegenover het inkomen... langere looptijd vertaalt zich overigens ook in een hogere rente...
EDIT: Maar zoals je in de voetnoot van die grafiek leest is ook daar reeds voor gecorrigeerd lijkt me.

Het maakt niet uit hoe de rest van het beschikbare inkomen wordt besteed, het punt is héél eenvoudig: het aandeel dat naar de woning gaat neemt toe. Dat mensen tegenwoordig waarschijnlijk minder betalen voor hun televisie, maar wel een Netflix-abonnement en een paar duurdere hobby's hebben doet daarbij niet terzake.

Jij stelt anekdotisch vast... weinig waarde voor hier een discussie over te voeren.
Die grafiekjes en cijfertjes ontkrachten helemaal niets van wat ik zeg.
En wat ik 'erbij sleep' zijn gewoon nuances bij wat ze in de door jou geciteerde NBB-studie "technische veronderstellingen" noemen.
En natuurlijk zijn de langere looptijden er om de maandelijkse aflossingen lager te houden. Maar dat komt net die "betaalbaarheid" ten goede, al ben je op LT uiteraard wel meer kwijt.
En het maakt net wel uit hoe je de rest van je inkomen besteedt ALS je niet wil toegeven op de eisen van je woning.

Even citeren:

Berekenen we de afbetalingslast van een hypothecaire lening - mits bepaalde technische veronderstellingen - dan is de betaalbaarheid van vastgoed over het algemeen verbeterd na de economische en financiële crisis van 2008 en de daaropvolgende jaren, vooral dankzij de lagere rentetarieven. Ze is daarentegen verslechterd vanaf 2019 door de uitgesproken stijging van de vastgoedprijzen die niet volledig kon worden gecompenseerd door een nieuwe verlaging van de hypothecaire rentetarieven en een verhoging van het beschikbaar inkomen. In 2021 wees de indicator voor interest‑adjusted affordability echter op een gunstiger situatie dan in 2008.

Dus het gaat basically over de periode 2019-2022. Vergeet niet dat die studie twee jaar oud is... Intussen zijn de hypotheekrentes iets gestegen, maar zeker niet dramatisch (véél minder dan in de VS bijvoorbeeld) MAAR zijn alle lonen en uitkeringen OOK fors(er) gestegen als gevolg van de post-corona inflatie. En daar hoor ik hier niemand iets over piepen...

EDIT: en dan vergeet ik nog over de fors gedaalde registratierechten te spreken die ook wel een flinke slok op de borrel schelen en waar hier strategisch over wordt gezwegen...

Laatst bewerkt:
Dat lijkt me net heel relevant. Alles draait om keuzes toch?
En de keuze voor een eigendom wordt dan toch bemoeilijk?
Waarom zou je er geen rekening mee houden? Het maakt huizen toch betaalbaarder? Idem met andere inkomsten die geen "loon" zijn. En ik zeg toch helemaal niet dat dit vroeger minder vaak voorkwam?
Om met iets rekening te houden moet je het in kaart kunnen brengen. Als jij resultaten niet accepteert omdat ze er geen rekening mee houden, en ze vergelijken vroeger en nu zonder, dan betekent dat toch dat je veronderstelt dat ze een omgekeerde trend tonen?

Allez ik zie nu ook niet echt in wat jouw standpunt hier net is. Cijfers accepteer je niet want ze nemen niet alles in beschouwing, maar je lijkt dan wel te veronderstellen dat enkele vage anekdotes uit je omgeving alles duidelijk maken.

Maar als jij de mensen die 10x op reis gaan per jaar als mensen met een modaal inkomen ziet, dan is je perspectief totaal verkeerd.
Je zou verschieten denk ik.
Waarom denk je anders dat er zoveel gezinnen zijn met een spaarbuffer van minder dan 6 maanden?
Het probleem zit meestal niet aan de inkomstenzijde maar bij de uitgaven!

En de keuze voor een eigendom wordt dan toch bemoeilijk?

Ik zou het eerder omdraaien. De keuze voor foliekes wordt bemoeilijkt.

Om met iets rekening te houden moet je het in kaart kunnen brengen. Als jij resultaten niet accepteert omdat ze er geen rekening mee houden, en ze vergelijken vroeger en nu zonder, dan betekent dat toch dat je veronderstelt dat ze een omgekeerde trend tonen?

Je gaat dat nooit in kaart kunnen brengen want veel van die zaken gebeuren onder tafel.
Elk koppel die wij kennen heeft toen ze bouwden van minstens 1 van de ouders iets gekregen.
Maar goed ja dat wordt ongetwijfeld weer afgeserveerd als "vaag en anekdotisch argument".

Allez ik zie nu ook niet echt in wat jouw standpunt hier net is. Cijfers accepteer je niet want ze nemen niet alles in beschouwing, maar je lijkt dan wel te veronderstellen dat enkele vage anekdotes uit je omgeving alles duidelijk maken.

Ik heb hier al 10 keer mijn punt gemaakt en zal het nog een elfde keer, vereenvoudigd, doen:

-Een huis kopen met een modaal inkomen is nog steeds mogelijk.
-Dat daar andere opofferingen qua levensstijl voor nodig zijn lijkt me evident (geen en/en/en).
-Maar dat was vroeger ook al zo.

Wie bepaalde zinnen uit hun context wil trekken en daar verder op doorbomen, doe gerust.
But I rest my case your honor.

Heh ik was zo'n pater.
Ik had alleen op mijn 22ste een klein appartementje van 55m² gekocht in centrum Oostende (ik weet het, waar waren mijn gedachten) en mijn volledig spaarboekje gespendeerd aan kosten van schrijven en taxen.
Na alle kosten kon ik dan met wat geluk €100-150 per maand sparen op een loontje van €1600.
Er was simpelweg geen geld over en heb bijna 8 jaar niets gedaan dan gewerkt en sommetjes spaargeld (5k bvb) in die hypotheek gestoken om ze af te korten.
Amper uitgaan, max 1x per jaar op resto gaan, ik had wel een soort van leven maar het mocht nooit een euro kosten dus veel gewoon thuisblijven en gamen.
Mijn maten genoten veel meer van het leven en deden vanalles terwijl ik bijna altijd moest afzeggen...

Op lange termijn was het dat wel waard uiteindelijk, dat appartement is ondertussen verkocht en dankzij dat en een andere job heb ik nu een leuk huis met grote tuin etc.

Dat was toen 15 jaar geleden en ik denk nu een klein beetje moeilijker denk ik maar niet onmogelijk.
Ik was wss nog erger dan zo ne pater. Ik heb pretty much m'n jeugd verkocht aan de zaak (van een ander).

Ik werkte meestal 7 op 7, soms meer dan 80u per week. Ik heb dat een goei 10 jaar gedaan, dus tegen dat ik het wat rustiger aan begon te doen ... jah ... was de jeugd weliswaar gepasseerd.
Ik spaarde a volonté en natuurlijk was er nauwelijks tijd over om überhaupt veel uit te geven. Echt uitgaan was uitzonderlijk en de vele restaurantbezoeken van in die'n tijd waren meestal betaald door de zaak.
Ik had m'n PlayStation en XBox en de vrije tijd werd meestal daar aan gespendeerd.

Ik kan perfect verstaan dat dit voor sommigen 'geen leven' is & dat ze veel liever (véél) meer 'ervaringen' opdoen, dan geld oppotten.

To be honest, ik had toen hoogstwaarschijnlijk nog veel meer kunnen bereiken indien ik dat niet had gedaan voor de zaak van een ander en gewoon zelfstandig was gegaan, mor soit. 'k Had wss meer verdiend & er een zaak met goede naam aan over gehouden.

Nu, na die 10j da'k dit gedaan heb waren de grote doelen wel bereikt & was het niet meer nodig om (pretty much) dubbel shiften te draaien. Bij m'n huidig bedrijf zou dat trouwens toch geen optie zijn om zoveel (betaald) te werken. En ik zou er momenteel echt geen goesting meer voor hebben om effectief een 2e job te gaan zoeken & uitvoeren (bv. in de weekends).

Wat op hetzelfde neer komt hé, dat het niet meer hetzelfde is als vroeger. Wat jij hier dus komt zeggen.
Je gaat dat nooit in kaart kunnen brengen want veel van die zaken gebeuren onder tafel.
Elk koppel die wij kennen heeft toen ze bouwden van minstens 1 van de ouders iets gekregen.
Maar goed ja dat wordt ongetwijfeld weer afgeserveerd als "vaag en anekdotisch argument".
Ja....maar jij gebruikt het bestaan ervan dus om cijfers tegen te spreken. En hiermee reageer je dus niet eens op wat ik schrijf.
Ik heb hier al 10 keer mijn punt gemaakt en zal het nog een elfde keer, vereenvoudigd, doen:

-Dat daar andere opofferingen qua levensstijl voor nodig zijn lijkt me evident (geen en/en/en).

Wie bepaalde zinnen uit hun context wil trekken en daar verder op doorbomen, doe gerust.
Mja, om eerlijk te zijn is "your case" iets dat nogal rammelt. De ene keer lijk je te beseffen dat het moeilijker is dan vroeger, zie zin 1. Als cijfers dit zeggen kloppen ze niet want ze houden geen rekening met iets dat we niet in kaart kunnen brengen en we geen trend van weten. En vroeger was het ook zo maar er is wel moeilijker om voor foliekes te kiezen of een huis.

Het moet trouwens niet vereenvoudigd worden hoor, ik denk dat daar het probleem niet ligt.

Wat op hetzelfde neer komt hé, dat het niet meer hetzelfde is als vroeger. Wat jij hier dus komt zeggen.

Neen, want vroeger bestonden veel van die zaken gewoon niet. Nogmaals, er nu wel geld aan uitgeven (ten koste van uw 'woondroom' dan) is een KEUZE.

Ja....maar jij gebruikt het bestaan ervan dus om cijfers tegen te spreken. En hiermee reageer je dus niet eens op wat ik schrijf.

Het is gewoon 1 van de talrijke nuances die ik aanbreng, lees anders ook eens mijn antwoord op de Ridder.

Mja, om eerlijk te zijn is "your case" iets dat nogal rammelt.

Dat mag jij vinden. Ik denk nochtans dat mijn punt tamelijk helder is.

Neen, want vroeger bestonden veel van die zaken gewoon niet. Nogmaals, er nu wel geld aan uitgeven (ten koste van uw 'woondroom' dan) is een KEUZE.
Mja, maar hoeveel van die zaken zijn effectief een keuze. Tuurlijk, je kan kiezen om geen internet, smartphone, etc te hebben. Maar of dat echt een valabele keuze is?

En andere zaken zoals veel duurdere isolatie en andere bouwtechnieken zijn niet eens een keuze, die worden opgedrongen

Die grafiekjes en cijfertjes ontkrachten helemaal niets van wat ik zeg.
En wat ik 'erbij sleep' zijn gewoon nuances bij wat ze in de door jou geciteerde NBB-studie "technische veronderstellingen" noemen.
En natuurlijk zijn de langere looptijden er om de maandelijkse aflossingen lager te houden. Maar dat komt net die "betaalbaarheid" ten goede, al ben je op LT uiteraard wel meer kwijt.
En het maakt net wel uit hoe je de rest van je inkomen besteedt ALS je niet wil toegeven op de eisen van je woning.

Even citeren:

Berekenen we de afbetalingslast van een hypothecaire lening - mits bepaalde technische veronderstellingen - dan is de betaalbaarheid van vastgoed over het algemeen verbeterd na de economische en financiële crisis van 2008 en de daaropvolgende jaren, vooral dankzij de lagere rentetarieven. Ze is daarentegen verslechterd vanaf 2019 door de uitgesproken stijging van de vastgoedprijzen die niet volledig kon worden gecompenseerd door een nieuwe verlaging van de hypothecaire rentetarieven en een verhoging van het beschikbaar inkomen. In 2021 wees de indicator voor interest‑adjusted affordability echter op een gunstiger situatie dan in 2008.

Dus het gaat basically over de periode 2019-2022. Vergeet niet dat die studie twee jaar oud is... Intussen zijn de hypotheekrentes iets gestegen, maar zeker niet dramatisch (véél minder dan in de VS bijvoorbeeld) MAAR zijn alle lonen en uitkeringen OOK fors(er) gestegen als gevolg van de post-corona inflatie. En daar hoor ik hier niemand iets over piepen...

Jouw redeneringen raken kant nog wel, je lijkt te beseffen dat je tegenwoordig precies meer zou moeten toegeven om een woning te verwerven, maar het is niet moeilijker geworden hoor... en die studie is idd 2 jaar oud, maar vergelijkt een periode van ruim 30 jaar, mijn stelling dat het voor mij bijvoorbeeld minstens 10 à 20% moeilijker was om een woning te verwerven dan voor mijn ouders in hun tijd, kan ik er perfect mee staven.

Net zoals je algemeen kan stellen dat we in een moeilijkere periode leven nu dan toen, de prijzen zijn de afgelopen 2 jaar zeker niet gezakt, de inflatie van de huizenprijzen was toegegeven voor een keer eens wat minder dan die van kapitaal, maar de vraag is wat de waarde daarvan is als die inflatie er gekomen is omdat andere levensnoodzakelijke zaken zoals energie en voeding duurder werden.

EDIT: en dan vergeet ik nog over de fors gedaalde registratierechten te spreken die ook wel een flinke slok op de borrel schelen en waar hier strategisch over wordt gezwegen...

Ik heb geen registratierechten betaald, maar 21% BTW, maar hoe dan ook dan negeer jij evenzeer de afbouw (na regionalisering naar Vlaanderen) en vervolgens de afschaffing van de woonbonus wat qua waarde voor veel modale woningen meer was dan hetgeen de verlaging van de registratierechten opbracht, enige verschil is dat het ene natuurlijk over de lange termijn was en het andere je meteen moet leggen.

Lees: je kan dit niet in kaart brengen, maar ik heb toch gelijk...
Je zou op z'n minst kunnen verwijzen naar getuigenissen van notarissen die je gelijk geven dat dat tegenwoordig meer voorkomt dan vroeger (dus ik geef je niet eens per se ongelijk) maar er zijn itt jouw anekdotiek ook mensen die niets meekrijgen.
Als je dan een trend hebt van meer hulp van ouders/familie maar een groep die niets kan krijgen op die manier... dan rarara, is de conclusie ook: voor minstens die groep nu moeilijker dan vroeger want ze moeten op dezelfde markt concurreren.

Je kan het nog een twaalfde keer maken ook, het blijft een foute voorstelling, die tegengesproken wordt door cijfers en waarbij je de crux van de discussie bewust negeert: niemand zegt dat het vroeger géén moeite kostte, maar het is tegenwoordig wel degegelijk moeilijker dan vroeger.

Anderen hebben jou hier al voldoende terecht gewezen dat jouw verhaaltjes van 10 keer per jaar op reis gaan allesbehalve representatief zijn voor een gezin met een modaal inkomen.

Dit voelt alsof je een discussie voert met iemand die zegt dat 10 miles lopen of een hele marathon lopen allebei moeilijk is, maar die weigert te erkennen dat het ene moeilijker is dan het andere... en een chronometer om de tijd van het lopen te meten? Nergens goed voor, dat doen we wel op basis van gevoel/anekdotes.

Mja, maar hoeveel van die zaken zijn effectief een keuze. Tuurlijk, je kan kiezen om geen internet, smartphone, etc te hebben. Maar of dat echt een valabele keuze is?

En andere zaken zoals veel duurdere isolatie en andere bouwtechnieken zijn niet eens een keuze, die worden opgedrongen
-Internet is een basisbehoefte en kost geen hol als je wat prijzen vergelijkt.
-Smartphones heb je van 100 euro maar ook van 1500 euro...
-je kunt een nieuwe auto kopen van 65000 euro maar een tweedehands van 15000 euro kan even goed perfect nog meerdere jaren dienst doen. Dat is dan al 50k om in uw woning te stoppen. Alstublieft, graag gedaan...
-Je kunt elke werkdag een duur broodje kopen en wat brol van Starbucks of iets meenemen van thuis...

En zo kan ik nog tig voorbeelden aanhalen...

Dat klopt. Maar je haalt er op LT wel voordeel uit (verbruik, herverkoopwaarde,...).

-Internet is een basisbehoefte en kost geen hol als je wat prijzen vergelijkt.
-Smartphones heb je van 100 euro maar ook van 1500 euro...
-je kunt een nieuwe auto kopen van 65000 euro maar een tweedehands van 15000 euro kan even goed perfect nog meerdere jaren dienst doen. Dat is dan al 50k om in uw woning te stoppen. Alstublieft, graag gedaan...
-Je kunt elke werkdag een duur broodje kopen en wat brol van Starbucks of iets meenemen van thuis...

En zo kan ik nog tig voorbeelden aanhalen...

Dat klopt. Maar je haalt er op LT wel voordeel uit (verbruik, herverkoopwaarde,...).

Mensen die geen geld hebben voor een huis, kopen een auto van 65k niet cash hoor. En wij hebben 1 auto voor ons gezin van minder dan 20k op afbetaling, ik doe gemiddeld 4 jaar per smartphone van 250 euro en koop nooit dure broodjes en maar eenmaal per week een koffie bij de lokale Starbucks.

Heb je nog meer voorbeelden aub?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan