Ja, als je werkt moet je iets kunnen kopen. Ik kan me daar achter stellen. Maar werken is niet de eneige parameter die bepaalt of je een huis kan kopen.
Het kan ja, maar het is uitzonderlijk, niet de norm. En je moet er een deel van uw leven voor opofferen.
Het zou de norm moeten zijn dat het kan voor iedereen die werkt en zonder opofferingen.
Vraag is wat je als een opoffering ziet? Sorry dat ik het zeg, maar gaan werken is geen opoffering, dat is normaal (kijk naar alle voorgaande generaties, niet enkel de laatste pakweg 40 jaar waar er veel van e maatschappij konden leven, en zelfs dan was de norm werken om het systeem draaiende te houden).
Wat je met dat loon doet, is je keuze. Ga je feesten, veel op reis, geld in dure wagens steken, kies maar, maar leef ook met je keuze.
En onder keuze versta ik ook eigen keuzes uit het verleden. Heb je van je 16de tot je 30ste gefeest en je geld verbrast? Dan is het logisch dat als je daarna gaat werken niet zo eenvoudig een huis kan kopen als iemand die daar beter mee is omgegaan.
Als ik naar mijn omgeving kijk zijn er ook voldoende die geen huis hebben gekocht, want ze vonden het belangrijker om de nieuwste tv te hebben en 2 - 3 keer per jaar naar het buiteland te gaan. Anderen hebben een huis gekocht en waren gelukkig als ze 1 keer op een jaar een dagje naar de zee reden. Dat is geen opoffering, dat is een keuze.
En dan zijn er die alle systemen gebruikt hebben om niet te moeten werken, en het nu oneerlijk vinden dat ze een lager pensioen hebben dan anderen... Maar ook dat is een keuze die ze zelf gemaakt hebben.
De trend is er wel naar om niet te willen leven met je eigen keuzes (krekel en de mier...)
Omdat iemand die WERKT en aldus MOEITE doet recht heeft op welvaart en geluk en in Belgie is dat voor de grote meerderheid eigen vastgoed kunnen kopen.
Correctie: voor de grote meerderheid is dat een huis kopen, meerdere (verre) reizen, een nieuwe GSM, een mooie auto,... de basis van welvaart en geluk (omdat hun ouders dat ook konden). Die schijn is hier gekweekt tijdens sterke economische groei, omdat de maatschappij dit toen gemakkelijk kon dragen, maar die is er nu niet meer. Voor huizen was er toen ook nog niet de schaarste die er nu is, waardoor de prijzen dit ook weergaven.
Iemand die werkt doet moeite, maar dat al een opoffering noemen is toch een brug te ver.