Huizenmarkt in België is meest betaalbaar van Europa

Zever

Ik heb het vroeger nog lang gedaan met minder dan 4K en zo moeten het veel mensen doen.

BG geeft vaak een vertekend beeld

Netto van 2500, huur was 750 incl warm water en verwarming.

En dan na 13j werken appartement gekocht en de eerste jaren dat ik werkte woonde ik nog thuis

Dus kon ik 1500 per maand sparen en auto had ik van het werk
Dus iedereen moet zien dat ze een loon van 2500 euro netto hebben (wat al niet de norm is voor meeste jongeren), ze moeten ook als ze jong zijn nog een aantal jaar thuis blijven wonen en dan 13 jaar zuinig leven en sparen om een appartementje van 1 kamer te kopen?

Iemand die als arbeider begint te werken op zijn 20ste aan 2000 netto zonder bedrijfswagen en direct het huis verlaat om te gaan 'leven' die heeft pech en moet maar blijven huren en ploeteren?

Laatst bewerkt:
Een deftig appartement kopen met 1 kamer en deftig leven kun je niet met een part-time loon, zelfs niet met een fulltime mediaanloon van 4K bruto...
250K afbetalen met 2300-2500 euro netto en deftig leven?
En ja, blijkt dat het kan, wie had het gedacht!
Dus iedereen moet zien dat ze een loon van 2500 euro netto hebben (wat al niet de norm is voor meeste jongeren), ze moeten ook als ze jong zijn nog een aantal jaar thuis blijven wonen en dan 13 jaar zuinig leven en sparen om een appartementje van 1 kamer te kopen?

Iemand die als arbeider begint te werken op zijn 20ste aan 2000 netto zonder bedrijfswagen en direct het huis verlaat om te gaan 'leven' die heeft pech en moet maar blijven huren en ploeteren?
En we beginnen gewoon over een andere situatie.

En ja, blijkt dat het kan, wie had het gedacht!

En we beginnen gewoon over een andere situatie.
Het kan ja, maar het is uitzonderlijk, niet de norm. En je moet er een deel van uw leven voor opofferen.
Het zou de norm moeten zijn dat het kan voor iedereen die werkt en zonder opofferingen.

Het kan ja, maar het is uitzonderlijk, niet de norm. En je moet er een deel van uw leven voor opofferen.
Het zou de norm moeten zijn dat het kan voor iemand die werkt en zonder opofferingen.
Waarom? Welke natuurwet zegt dat een alleenstaande met mediaaninkomen eigendom moet kunnen verwerven zonder moeite op een goede locatie?

Waarom? Welke natuurwet zegt dat een alleenstaande met mediaaninkomen eigendom moet kunnen verwerven zonder moeite op een goede locatie?
Omdat iemand die WERKT en aldus MOEITE doet recht heeft op welvaart en geluk en in Belgie is dat voor de grote meerderheid eigen vastgoed kunnen kopen.

Omdat iemand die WERKT en aldus MOEITE doet recht heeft op welvaart en geluk en in Belgie is dat voor de grote meerderheid eigen vastgoed kunnen kopen.
Misschien werkt iemand met € 2000/maand wel harder? Ook meteen zonder moeite een appartement laten kopen in het centrum? Even de huizenmarkt zwaar verstoren, wat kan er misgaan.

Misschien werkt iemand met € 2000/maand wel harder? Ook meteen zonder moeite een appartement laten kopen in het centrum? Even de huizenmarkt zwaar verstoren, wat kan er misgaan.
Iemand die werkt doet per definitie moeite dus die zou inderdaad een appartement moeten kunnen kopen met 1 kamer.
Moet niet in het centrum maar dan gaat hij wel een auto nodig hebben dus ja met die 2k netto zal dat niet lukken....
Nochtans meer dan genoeg welvaart maar blijkbaar niet voor iedereen die WERKT en aldus moeite doet.

Iemand die werkt doet per definitie moeite dus die zou inderdaad een appartement moeten kunnen kopen met 1 kamer.
Moet niet in het centrum maar dan gaat hij wel een auto nodig hebben dus ja met die 2k netto zal dat niet lukken....
Nochtans meer dan genoeg welvaart maar blijkbaar niet voor iedereen die WERKT en aldus moeite doet.
Het is niet omdat je werkt dat je per definitie moeite doet.
Het is niet omdat je werkt dat je om die reden per definitie een appartement moet kunnen kopen met 1 kamer zonder dat je daar een effort voor moet kunnen doen.
Want uiteindelijk draait het ook rond de uitgaven.
Het is niet omdat je gaat werken en dat het niet vlakbij is dat die auto iets is dat nodig is. Er bestaat ook zoiets als de benenwagen en de bus. Ja niet altijd evident of praktisch, maar het kan. Het is nu ook niet alsof je met een leefloon of een uitkering u gemakkelijk een eigen woning gaat kunnen permitteren.

Of anders gezegd het is niet omdat je werkt dat het in uw schoot geworpen wordt of moet worden. Je gaat nog altijd zelf iets ervoor moeten doen.
Ik ben in mijn beginjaren met de fiets gegaan omdat ik geen geld wilde en eigenlijk kon geven aan een wagen. Juist omdat die uitgave een mogelijkheid was om dat geld aan de kant te kunnen zetten voor een andere belangrijkere uitgave - zoals een eigen woning.

Wil je zo'n keuze niet doen of niet maken. Dan ga je eerder op de huurdersmarkt zitten. En naarmate je meer verdient heb je meer de mogelijkheid om ofwel zonder veel andere harde keuzes te moeten maken dit te kunnen of met dezelfde harde keuzes u meer te kunnen permitteren op die koopmarkt.
Rekening houdende dat je als single concurreert met de wensen van koppels. Die ook wel kunnen zeggen van een studiootje met 1 kamertje is goed als opstappertje naar later om daar 5 - 8 jaartjes in te blijven voordat er mogelijks zelfs een kinderwens is of om geen huur te moeten betalen en de meeneembaarheid van de kosten naar de toekomst of... wat dan potentieel die prijs van die instappertjes naar boven duwt.

Dus werken laat u op termijn toe om dat te kunnen. Maar het is niet een binair dingetje van ik werk dus dat moet zomaar kunnen zoals jij het lijkt te doen (dat kan ook niet). En des te kleiner het loonsverschil is des te moeilijker is het. Maar je mag wel niet vergeten dat met de tijd, tgv oa anciënniteit etc, het loonsverschil groter wordt en het dus iets makkelijker wordt. En iemand van 25 die al vanaf zijn 16de op leerschool is en geld verdient en dan niet te veel thuis moet afgeven of het er niet allemaal erdoor jaagt (wat niet evident is) of niet meer werkloos valt dan voltijds werkende ja die kan mogelijks perfect op zijn 25ste zich zo'n studiootje veroorloven met mogelijks zelfs nog een lening. Die pas afgestudeerde van 21 of 24 of whatever die zal dat niet of moeilijk kunnen. Die gaat dan nog wel een beetje moeten wachten of... Net zoals dat het moeilijker tot onmogelijk gaat zijn voor iemand die halftijds werkt om mee te boksen in die categorie desondanks dat die toch wel niet werkt zeker zoals jij meerdere keren stelt.

opnieuw lijkt mij allemaal redelijk logisch en werkend zoals voorzien, niet ?

Ik sluit me bij Brt aan. Als werkende mens zou er een mogelijkheid tot verwerven van een eigen woning moeten bestaan. We gaan er iets te makkelijk over dat dit niet mogelijk is (en je dus afhankelijk bent van de private huurmarkt).

Ik sluit me bij Brt aan. Als werkende mens zou er een mogelijkheid tot verwerven van een eigen woning moeten bestaan. We gaan er iets te makkelijk over dat dit niet mogelijk is (en je dus afhankelijk bent van de private huurmarkt).
En die mogelijkheid is er toch. Jezus, het is niet omdat het moeilijk is dat het onmogelijk is he.

Waarom zou het verwerven van een eigen woning en verwezenlijking moeten zijn?

Politiek ziet nog altijd het verwerven van een woning als een oplossing tegen armoede enz...

Als de politiek de huurmarkt (privaat/sociaal) anders zou organiseren zou een kwaliteitsvolle, langdurige woonzekerheid voor iedereen mogelijk zijn.

Ja, als je werkt moet je iets kunnen kopen. Ik kan me daar achter stellen. Maar werken is niet de eneige parameter die bepaalt of je een huis kan kopen.
Het zou de norm moeten zijn dat het kan voor iedereen die werkt en zonder opofferingen.
Vraag is wat je als een opoffering ziet? Sorry dat ik het zeg, maar gaan werken is geen opoffering, dat is normaal (kijk naar alle voorgaande generaties, niet enkel de laatste pakweg 40 jaar waar er veel van e maatschappij konden leven, en zelfs dan was de norm werken om het systeem draaiende te houden).
Wat je met dat loon doet, is je keuze. Ga je feesten, veel op reis, geld in dure wagens steken, kies maar, maar leef ook met je keuze.
En onder keuze versta ik ook eigen keuzes uit het verleden. Heb je van je 16de tot je 30ste gefeest en je geld verbrast? Dan is het logisch dat als je daarna gaat werken niet zo eenvoudig een huis kan kopen als iemand die daar beter mee is omgegaan.

Als ik naar mijn omgeving kijk zijn er ook voldoende die geen huis hebben gekocht, want ze vonden het belangrijker om de nieuwste tv te hebben en 2 - 3 keer per jaar naar het buiteland te gaan. Anderen hebben een huis gekocht en waren gelukkig als ze 1 keer op een jaar een dagje naar de zee reden. Dat is geen opoffering, dat is een keuze.
En dan zijn er die alle systemen gebruikt hebben om niet te moeten werken, en het nu oneerlijk vinden dat ze een lager pensioen hebben dan anderen... Maar ook dat is een keuze die ze zelf gemaakt hebben.
De trend is er wel naar om niet te willen leven met je eigen keuzes (krekel en de mier...)

Correctie: voor de grote meerderheid is dat een huis kopen, meerdere (verre) reizen, een nieuwe GSM, een mooie auto,... de basis van welvaart en geluk (omdat hun ouders dat ook konden). Die schijn is hier gekweekt tijdens sterke economische groei, omdat de maatschappij dit toen gemakkelijk kon dragen, maar die is er nu niet meer. Voor huizen was er toen ook nog niet de schaarste die er nu is, waardoor de prijzen dit ook weergaven.

Iemand die werkt doet moeite, maar dat al een opoffering noemen is toch een brug te ver.

Ik gun het iedereen, maar ik vind de originele opzet gewoon debiel: een hypotheek van 250 000 als standaard zien want eigen inbreng bestaat kennelijk niet, en een goede ligging en goed EPC als noodzakelijk. We spreken over een appartement met één slaapkamer.

Dat is het gewoon moeilijker maken dan het is om een of andere punt uit de lucht te kunnen trekken over hoe het onmogelijk is IMO. Ik ga niet zeggen dat het plots makkelijk is, maar de beginstelling is dus dat het onmogelijk is voor iemand met € 4000 bruto per maand hé. Zo kan ik ook zeggen dat het onmogelijk is om nog een huis te kopen als koppel, want dat moet goed gelegen zijn en praktisch een nieuwbouw.

Tegenwoordig is het allemaal wel wat moeilijker geworden, maar ik heb het zelf ook gedaan. Ik had natuurlijk het voordeel van de lagere interestvoeten van die jaren. 'k Heb niet kunnen kopen op het dieptepunt v/d rentevoeten, but still ... pak minder dan op vandaag.

Anyway, ik moest ook die centen hebben & ik heb geen 'instapper' gekocht om later te 'upgraden' voor iets anders. Ik ken mezelf & weet dat dit wss grotendeels m'n 'forever' woonst zou worden, dus wou geen schoendoos kopen.
OK, ik keek toen voornamelijk uit naar woningen (huizen), maar is uiteindelijk een appartement geworden met 2 kamers & niet te klein.

Nu ... Ik was in m'n late 20er jaren & not gonna lie, dat voelde toen allemaal héél zwaar. Alsof ik dat nooit betaald ging krijgen. De grootste kost van m'n leven. Zo van 'die parkeerplaats vraagt ge 25K voor, zijde zot, moet ik dat echt nemen, etc.'
Ik had op dat punt weliswaar al een stevige eigen inbreng bijeen kunnen sparen op die paar jaren dat ik kon werken. En ik heb thuis altijd 'huur' moeten betalen vanaf Day#1 dat ik begon te werken. En gelijk de inflatie wou papa pretty much elk jaar wat meer. Maar 't was nog steeds goeikoper dan huren.

Anyway, als je een paar jaar kan thuis wonen & zeker als je niet moet betalen, kan je toch gemakkelijk tienduizenden EUR opzij leggen.
En nee, ik heb toen m'n geld niet door ramen & deuren gegooid. Ik ging nooit op reis, ik ging niet zo heel veel uit om 100en EUR/d aan de uitgang te spenderen. Ik werkte tijdens m'n schooljaren om de school te betalen & had nog wat spaargeld van daar ook (voor ik permanent begon te werken).

Als je direct bij de ouders buiten of weg wil (of gewoon moet), dan ja OK, da's lastiger. Zelfs die 500 EUR die ik toen betaalde in huur was een stuk minder dan een appartement huren + nutsvoorzieningen etc.

Dus 't zijn uiteindelijk nog altijd keuzes (en een beetje geluk dat je niet in een miserie situatie zit natuurlijk).
Als je elk jaar 3 keer op reis wilt a rato 2 of 3K per reis dan weet je dat je duizenden EUR minder spaart om in uw 4 muren te stoppen. Daar kies je zelf voor.
Idem als je elk jaar die nieuwe IPhone wil of de allerduurste OLED TV of die chique bak op den hof.
Of elke week op resto voor 250 EUR of zoiets.
------------
't Wordt lang, dus effe daarbij laten.

Dus JA, 't is moeilijker geworden nu, de laatste jaren, met die hogere rentevoeten. No doubt about it.
Maar om het nu onmogelijk te noemen met 4K? Ik had geen 4K als ik aan heel dat avontuur begon hoor (met alle extralegals gecombineerd), maar wel een wagen v/d zaak.
En met uw 4K zal je mss zelfs niet eens toekomen naar gelang uw andere keuzes.

Ineens begin je over een andere situatie omdat je uw gelijk niet kunt halen?

Jij was degene die het had over 4K he niet ik.

En ik bevestig dat het met dat loon zeker wel mogelijk is om iets te kopen ik en vele van mijn vrienden hebben dit gedaan.
Natuurlijk geen villa met 5 slaapkamers he maar zoals je zei 1 Slaapkamer appartement.

En ik heb nooit zuinig moeten leven om dat te bekomen.
En vele jongeren blijven de eerste jaren dat ze werken nog even thuis wonen.

Het zou echter ook niet de bedoeling moeten zijn dat doordat vorige generaties uitzonderlijk goed geboerd hebben (goedkopere grond, goedkoper om te bouwen, om van de zwarte economie nog maar te zwijgen) dat volgende generaties meer richting een huurmarkt geduwd worden waar ze het rendement van die vorige generatie moeten garanderen, huurinkomsten waar nauwelijks belastingen op betaald worden én dat diezelfde huurders dan nog eens via hun (hoge) belastingen de pensioenen van die zelfde bejaarde verhuurders moeten garanderen...

Bovendien is een andere belangrijke "scheefgroei" in de discussie over of je met je nettoloon(tje) wel een eigen woning moet kunnen verwerven, al dan niet met eigen inbreng, is dat sommigen starten van 0 en anderen gewoonweg meteen € 50k tot € 100k in de schoot geworpen krijgen, of zelfs hele bouwgronden... Dat zijn verschillen die wanneer het aankomt op het bieden op vastgoed niet zomaar kan overbruggen door te sparen met een gewoon of zelfs goed loon op zelfs een middellange termijn.

Dit forum heeft natuurlijk altijd al de lat hoog gelegd qua loon ook, uiteraard steevast met de salariswagen (+ ongelimiteerde tankkaart) erbij ook, €2500 is nu misschien redelijk normaal "dankzij" jaren met zéér zware inflatie, maar laten we wel wezen, dat was het een kleine 10 jaar geleden zeker en vast niet! Stellen dat je dan zomaar even gewoon via €2500 netto te verdienen (voor 2022 nooit zo'n maandsalaris op m'n rekening zien verschijnen) moet verdienen gemakkelijk snel even €100k moet kunnen sparen op 10 jaar... hahaha, dat is meer dan € 800 per maand sparen hé, dat haal je enkel als je thuis woont of zeer frugaal kan leven én geen tegenslagen hebt.

Het zou echter ook niet de bedoeling moeten zijn dat doordat vorige generaties uitzonderlijk goed geboerd hebben (goedkopere grond, goedkoper om te bouwen, om van de zwarte economie nog maar te zwijgen) dat volgende generaties meer richting een huurmarkt geduwd worden waar ze het rendement van die vorige generatie moeten garanderen, huurinkomsten waar nauwelijks belastingen op betaald worden én dat diezelfde huurders dan nog eens via hun (hoge) belastingen de pensioenen van die zelfde bejaarde verhuurders moeten garanderen...

Bovendien is een andere belangrijke "scheefgroei" in de discussie over of je met je nettoloon(tje) wel een eigen woning moet kunnen verwerven, al dan niet met eigen inbreng, is dat sommigen starten van 0 en anderen gewoonweg meteen € 50k tot € 100k in de schoot geworpen krijgen, of zelfs hele bouwgronden... Dat zijn verschillen die wanneer het aankomt op het bieden op vastgoed niet zomaar kan overbruggen door te sparen met een gewoon of zelfs goed loon op zelfs een middellange termijn.

Dit forum heeft natuurlijk altijd al de lat hoog gelegd qua loon ook, uiteraard steevast met de salariswagen (+ ongelimiteerde tankkaart) erbij ook, €2500 is nu misschien redelijk normaal "dankzij" jaren met zéér zware inflatie, maar laten we wel wezen, dat was het een kleine 10 jaar geleden zeker en vast niet! Stellen dat je dan zomaar even gewoon via €2500 netto te verdienen (voor 2022 nooit zo'n maandsalaris op m'n rekening zien verschijnen) moet verdienen gemakkelijk snel even €100k moet kunnen sparen op 10 jaar... hahaha, dat is meer dan € 800 per maand sparen hé, dat haal je enkel als je thuis woont of zeer frugaal kan leven én geen tegenslagen hebt.
Ik zie eerlijk gezegd niet goed wat je punt nu net is. Meer herverdeling? Hogere erfbelastingen? Het lijkt me dat er altijd mensen gaan zijn voor wie het makkelijker is zonder daar zelf verantwoordelijk voor te zijn: achtergrond familie, intelligentie, puur geluk genre bitcoin, ...

Heel deze discussie is opnieuw opgeflakkerd omdat iemand kwam zeggen dat als alleenstaande met 4000 bruto je recht had op een recent, goedgelegen appartement en dat dit onmogelijk was. Daarvoor werden dan allerhande cijfers, realistisch of niet, voorgesteld zoals de noodzaak om 250000 te lenen en niets te kunnen sparen. Je mag gerust met die cijfers lachen hoor, want veel serieus was er niet aan.

Snap deel van de discussie hier toch ook niet goed wat het punt is.

Het leven is nu eenmaal veranderd. Als je een eigen woning wil kopen, dan ga je inderdaad verstandiger moeten omspringen met de centjes en meer sparen door bijvoorbeeld is wat langer thuis te wonen dan je zou willen. Ik zie ook niet goed in wat daar mis mee is. Tijden veranderen he mensen.

Ik stel gewoon vast dat mensen gewoon boven hun stand leven en dan achteraf klagen dat ze bepaalde zaken niet kunnen kopen. Zoals men hier eerder zei: dikke auto's kopen, uitzonderlijke verwachtingen over de woning/ligging, dure reizen of gewoon al elk jaar een iphone die bijna evenveel kost als een gemiddeld maandloon. Ja goed, het is of of of, niet en en en. Je kan denken dat het je recht is om een woning te kunnen kopen maar het is jouw plicht om ervoor te zorgen dat je dan slim met het geld omgaat. Iedereen weet ondertussen hoe moeilijk het is voor een eigen woning te kopen door de stijgende prijzen en de huidige economie, desondanks weigeren ze zich aan te passen in hun spendeer gedrag. Ja zo kom je nergens natuurlijk.

En ja, ik weet ook dat er situaties zullen zijn waar mensen helaas nooit in staat zullen zijn tot een woning aan te kopen maar voor toch een aanzienlijk deel zou het in theorie zeker mogelijk moeten zijn om een eigendom te verwerven mits er verantwoordelijk met de financiën wordt omgegaan.

Dat huizen vandaag duur zijn heeft niets maar dan ook niets met boven je stand leven te maken, ze zijn gewoon nu zeer duur, punt. Dat is het gevolg van de economie: vraag aanbod, plaatstekorten, zeer strenge milieu en energiemaatregelen door een overheid gepushed. Die dan weer gepushed wordt door een soms wat ivoren toren Europa op dat vlak... en daarbovenop de crisissen.

Waarom NL al zo pokkeduur is, is het feit dat daar 16miljoen mensen wonen op dat klein lapje grond ipv 11miljoen bij ons. Vraag aanbod.
Een jonge vrouw die ik in 2019 sprak betaalde toen al 900€/maand voor een studio van 40m2 in Amsterdam.
Mijn huishuur hier is van 855€ naar 1015€ opgeslaan in 3jaar in 3 indexen! In een boerenhol. Gelukkig rekent mijn huisbaas minder, of ik was toch misschien weg als goede huurder die de boel onderhoudt.
Mijn inkomens index dekt dat niet als je rekent dat eten en energie en brandstof en wat dan nog allemaal ook al duurder zijn.
BE scoort nu ook slechtst ivm inflatie in Europa, buurlanden namen betere tegenmaatregelen blijkbaar.

Op de huurmarkt is het al langer crisis hoor, elk huis 40-50 kandidaten, overvolle bezoekdagen zijn al jaren aan de gang... en nu is het al blij zijn als je al genoeg huizen ziet op bv immoweb in een wijde regio, want het aanbod is ronduit deprimerend.

De ongbreidelde imigratie wat aanpakken is al één stap. Niks tegen gezonde migratie (of oorlogsmigratie waar je niet omheen kan), maar er moet een rem op, ons landje is te klein. Ik ben voorstander van het Australisch Canadees model.
Maatregelen voor energie mogen zelf tikje soepeler van me: bvb renovatieplicht soepeler, meer tijd. Het is maar al te zot vandaag, en het EPC blijkt ook soms een beetje cowboy gedoe naargelang wie het opmaakt.

De topictitel is wat wrang nu het de andere kant uitgaat in ons land, zoals @JPV reeds aanhaalde.

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan