Ook wel grappig, klein steekje aan Firaxis bij het kiezen van de moeilijkheidsgraad
Ik zal wat posten over mijn games enzovoort de komende dagen... Vandaag beetje bezig geweest, dus normaal gezien vanaf morgen, misschien later vanavond en vannacht speel ik nog wat...
Bij het kiezen van een culture heb je vijf bonussen... 1 die permanent is, de twee bonussen van welke speelstijl de cultuur heeft, de unique building en de unique unit. Ik heb nog geen idee hoe belangrijk de tijdelijke zijn bij de eras, hoe lang de eras duren. De bonus v/d speelstijl zal gewoon hetgeen zijn wat je denkt dat je speelstijl zal zijn. In de beginnende games vermoed ik dat dat eerder (zeker in het begin) eerder agrarian / builder zal zijn.
Bij het kiezen van een culture moet je dus al kijken of je gebruik kan maken van de UU (de unique unit). Als dat niet lukt, is dat nu ook geen ramp, maar dat is één bonus minder waar je gebruik van kan maken, al ben ik niet zeker of de early game heel militair gericht zal zijn, zeker in de eerste spelletjes als je het nog moet leren. Dat gezegd zijnde:
de permanente trait kan nuttig zijn voor de late game, ook van een militaire cultuur.
In de early cultures hebben we 10 culturen zoals altijd. Dat zijn
2 militaire: Hittites en Mycenen
1 agrarische: Harappans
2 merchant (commercieel): Nubie, Feniciers
2 kunstgericht: Olmeken, Zhou (China)
1 bouwer: Egypte
1 wetenschap: Babylon
1 uitbreider: Assyrie
Het kiezen van een cultuur is overweldigend, maar voor een eerste spel is het misschien om niet te specifiek te gaan, dus redelijk algemeen wat ook meer ruimte geeft om aan te passen, en om een lagere moeilijkheidsgraad (en op basis van wat ik gezien heb), vermoed ik dat conflicten pas later in het spel voorkomen (al kan ik verkeerd zijn). Dat gezegd zijnde, het zou kunnen dat de bonussen dan weer erg goed zijn voor goed ofwel is het zo dat ze voor een specifieke speelstijl (early war) supergoed zijn, wat misschien op hoge moeilijkheidsgraden zo zal zijn.
Ik heb dus het vermoeden dat de militaire alsook uitbreider te specifiek zal zijn in het begin. Phoenicia / de Feniciers met een focus op money (alsook naval unit en haven) lijkt mij ook iets te specifiek zeker voor een eerste game. De permanente bonus van Babylon vind ik zelf ook niet goed (legt de persoon in de video ook uit), al is volgens hem de unique building weer erg goed.
Ik vermoed dat de Harappans een erg eerste goede cultuur zijn voor een game, maar het zal veel testen enzovoort zijn maar door de agrarische focus, waardoor het eigenlijk een goede cultuur is voor veel situaties.
Wat ook wel iets zal worden, zullen de combinaties zijn. Ik denk dat er OP combi strategies gaan voortkomen wanneer iedereen de game beter begint te leren kennen, waarbij je culturen combineert en de bonussen zullen stacken.