Huur (korte duur) 2x verlengen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 572
  • Startdatum Startdatum
Zolang jullie overeenkomen tot iets, is dat OK. Er zal nergens iemand opduiken die je verplicht tot iets...

Waarom zijn de huurregels in België zo absurd eigenlijk? In andere landen is het ongezien hoe onflexibel we het maken voor huurders. 3 jaar huurcontract, waarbij je gewoon nog een maand boete krijgt als je na 2 jaar al opzegt.

Waarom zijn de huurregels in België zo absurd eigenlijk? In andere landen is het ongezien hoe onflexibel we het maken voor huurders. 3 jaar huurcontract, waarbij je gewoon nog een maand boete krijgt als je na 2 jaar al opzegt.
Geldt langs beide kanten éh, een huurder eruitzetten als verhuurder is nu ook niet het meest simpele dat er is. Beide partijen worden heel erg beschermd.

Zolang jullie overeenkomen tot iets, is dat OK. Er zal nergens iemand opduiken die je verplicht tot iets...
Dit klopt dus niet.

De woninghuurwet is van dwingend recht, je kan dus niet afwijken van de wettelijke bepalingen.

Wel is het zo dat bij een afwijking in het voordeel van de huurder een rechtbank dit vaak toch zal toestaan, althans vroeger toch (de laatste jaren niet meer verdiept in de woninghuur).

Dus je mag niet zomaar onder elkaar bepaling en termijnen gaan uitvinden.

Wij hadden een contract van korte duur maar de termijn was maar 1 jaar en 8 maand. We hebben dit vroegtijdig opgezegd na 1 jaar en 5 maand omdat het appartement te klein werd voor mijn zwangere vrouw. We deden dit 3 maand op voorhand zoals de Wet beschrijft en betaalden 1 maand huur boete en daarmee was de kous af.
Dus gewoon mail sturen 3 maand voor het einde duidelijk stellend dat je eruit gaat en dan zou het geen probleem mogen zijn.

Nu er staan wel duidelijke regels omtrent verlenging dus pas op. In principe is er maar 1 verlenging mogelijk dus als er een tweede komt dan is dat mogelijk een nieuw contract

Ik dacht ook eerst dat het vrij onflexibel was maar een korte termijn contract laat toch wel wat toe.

Meer info hier: https://www.woninghuur.vlaanderen/duur-van-de-overeenkomst-0

Laatst bewerkt:
Dit klopt dus niet.

De woninghuurwet is van dwingend recht, je kan dus niet afwijken van de wettelijke bepalingen.

Wel is het zo dat bij een afwijking in het voordeel van de huurder een rechtbank dit vaak toch zal toestaan, althans vroeger toch (de laatste jaren niet meer verdiept in de woninghuur).

Dus je mag niet zomaar onder elkaar bepaling en termijnen gaan uitvinden.
Ik verhuur al jaren niet volgens de regels. Als mijn huurder zegt voor 17mnd te huren, dan staat er in het contract 17mnd. Als die nadien 6mnd wil verlengen, dan verleggen we 6mnd. Als we dat overeenkomen, is dat toch zo?

Er gaat toch niemand ons komen zeggen dat dat niet mag?

Ik verhuur al jaren niet volgens de regels. Als mijn huurder zegt voor 17mnd te huren, dan staat er in het contract 17mnd. Als die nadien 6mnd wil verlengen, dan verleggen we 6mnd. Als we dat overeenkomen, is dat toch zo?

Maar dat is nog steeds ok. Je mag voor een contract korte duur 1.4 jaar overeenkomen bv. en ook nog eens verlengen met 6. Dat is maar 20 maand.
Echter, als de termijn van 3 jaar overschreden wordt dan is het iets anders.

Er heeft mij nog nooit iemand gezegd dat ik niet in mijn buurman zijn brievenbus mag pissen, mag dat dan ook?

Wat je daar neerzet mag trouwens wel, zoals coldvinc ook zegt, je mag 1x verlengen onder dezelfde voorwaarden, zolang de totale termijn niet langer wordt dan 3 jaar.

In het voorbeeld van de OP wordt er een derde maal verlengd, en dat mag dus niet.

En dat toch doen zal allemaal wel geen probleem opleveren, tot er over ook maar het minste discussie is natuurlijk. Dan zal de benadeelde partij snel met een ongeldige overeenkomst afkomen, met alle gevolgen vandien.

Je moet overigens ook de verlenging registreren, dus voor hetzelfde geld heb je daar wel een ambtenaar die opmerkt dat het een 2de verlenging is.

Mijn vorige huurder heeft er 3.5y gezeten.

Op zijn vraag telkens verlengd. Had dat dan tegen iedereen zijn wil in 9y moeten zijn? Wat is daar het punt van?

En de registratie is al tijdens digitaal. Ik denk niet dat er een ambtenaar dat nog bekijkt.

Het punt is dat het de wet is, dat die van dwingend recht is en je daar dus niet van kan afwijken. Simpel. De wet.

Mocht je een dispuut hebben met je huurder, bv over schade of opzegvergoeding, kan die huurder wanneer die van slechte wil is zeggen dat jij hem die overeenkomst hebt opgedrongen, dat hij de wetgeving niet kent en hij die verlenging maar heeft getekend onder jouw druk. In geval van opzegvergoeding of termijn gaat de huurder altijd in het gelijk worden gesteld, in geval van schade gaat dit geen invloed hebben daarop, maar is de kans groot dat een rechtbank u als verhuurder wel een schadevergoeding en/of boete gaat opleggen.

Een overeenkomst wordt pas belangrijk als er discussie is of een dispuut en wanneer die afwijkt van de dwingende wetgeving sta je als verhuurder quasi altijd het zwakste.

Zolang er geen discussie is met de verhuurder kan alles zolang de huurder niet wordt benadeeld.

Zo niet, regels van het woninghuurdecreet volgen.

Terug
Bovenaan