Huurhuis/appartement verlaten zonder waarborg

Ter info, waar zijn die interpretaties op gebaseerd? De wet schrijft voor een gasketel toch een tweejaarlijks onderhoud voor.
In praktijk wordt er door makelaars contractueel geëist dat het laatste attest niet meer dan 3 maanden oud mag zijn.

De wet schrijft voor dat een woning bij in en uitrede in een goede staat van onderhoud moet zijn. Dit houdt bijgevolg in dat er een geldig onderhoudsattest moet kunnen voorgelegd worden aan de nieuwe huurder bij intrede en verhuurder bij uittreden.

Echter stel dat je als vertrekkende huurder een geldig onderhoudsattest voorlegt van 1 jaar en 11 maanden geleden, zou dit betekenen dat de nieuwe huurder al na 1 maand een nieuw onderhoud moet uitvoeren. Stel dat er dan in het verslag zou staan dat er kleine onderhoudsherstellingen dienen te gebeuren, kan de nieuwe huurder hierover terecht klagen, omdat hij kan aantonen dat er schade is aan de ketel door gebruik van de ketel voor een periode dat hij deze zelf niet gebruikte. Met andere woorden de kosten zouden dan voor de verhuurder zijn. En laat nu dat laatste hetgeen zijn dat de verhuurder niet wilt, iets moeten betalen waar hij kan aan ontsnappen door de wetgeving in zijn voordeel te interpreteren.(werkt andersom ook, daar niet van)

In praktijk wordt er door makelaars contractueel geëist dat het laatste attest niet meer dan 3 maanden oud mag zijn.

De wet schrijft voor dat een woning bij in en uitrede in een goede staat van onderhoud moet zijn. Dit houdt bijgevolg in dat er een geldig onderhoudsattest moet kunnen voorgelegd worden aan de nieuwe huurder bij intrede en verhuurder bij uittreden.

Echter stel dat je als vertrekkende huurder een geldig onderhoudsattest voorlegt van 1 jaar en 11 maanden geleden, zou dit betekenen dat de nieuwe huurder al na 1 maand een nieuw onderhoud moet uitvoeren. Stel dat er dan in het verslag zou staan dat er kleine onderhoudsherstellingen dienen te gebeuren, kan de nieuwe huurder hierover terecht klagen, omdat hij kan aantonen dat er schade is aan de ketel door gebruik van de ketel voor een periode dat hij deze zelf niet gebruikte. Met andere woorden de kosten zouden dan voor de verhuurder zijn. En laat nu dat laatste hetgeen zijn dat de verhuurder niet wilt, iets moeten betalen waar hij kan aan ontsnappen door de wetgeving in zijn voordeel te interpreteren.(werkt andersom ook, daar niet van)
Mijn attest is nog maar van midden april '23.
Er staat ook duidelijk op geschreven dat het eerstvolgende onderhoud in april 2025 dient te gebeuren en dat alles in orde is.

We hebben altijd alles volgens de regels gedaan en waren steeds met alles in orde.
Om dan nu met heel dat gedoe beloont te worden.
Die kerel verwacht dus echt dat ik 2 nieuwe hangtoiletten ga laten zetten. Wtf zelfs.

Als je (bij mijn weten) al 3 toiletten hebt in je appartementen die verzakt zijn moet er toch ergens een belletje gaan rinkelen , nee ?
En dan dat lavabo'ke op de wc dat los zou zitten.
Dat is mss 5x gebruikt door bezoek op al die tijd. Wij wassen onze handen na gebruik van het toilet aan de grote lavabo.
Die kleine lavabo is zelfs nooit niet afgekit met siliconen. Zal wel zijn dat die niet volledig vast hangt.
Maar daar heb ik ook wel foto's van gemaakt.

Eerlijk gezegd wacht ik met spanning het verslag van de dag af :)

Inderdaad, in afwachting van een goed einde...

Kleine update :
Eergisteren dus de eindopmaak.
Eerst hadden we de nieuwe huurders die de overdracht van gas en elektra kwamen regelen.
Dit is dus familie van de huisbaas. Na een kwartiertje kwam dan de huisbaas aan.
Die begint aan zijn toer.
Ik hoor em boven tegen z'n familielid zeggen dat de kapstok ad deur weg moet .
En dat de achterste slaapkamer in 2 verschillende tinten wit is geverfd.
Familielid zegt dat ze pietje precies is en dat dat wit echt niet ok is.
Komt nadien dus ook terug op haar woorden dat ze de inox kapstok die op de badkamerdeur geplakt is dan toch niet wil hebben.

Dan de opmerking dat er geen gebruiksaanwijzingen meer zijn van de keukenapparaten.
Die dus 15 jaar oud zijn en vervangen dienen te worden.
Begrijpen wie kan , maar ok ...
Dat de 2 wc's ingezakt zijn en dat de tegels eronder gebarsten en/of gebroken zijn.

Enfin , 't kwam er op neer dat em echt op van die zever aan't spelen was.
Hij verwacht dus blijkbaar van mij dat ik die wc laat maken , opnieuw verf in een kamer , enz...

Ik heb em daarop vriendelijk de deur gewezen omdat we nooit tot een vergelijk gingen komen.
Hij wist toen te melden dat hij de dag nadien met een deurwaarder ging langst gaan.
En dat ik me aan de gevolgen moest verwachten. Een gaatje laten dichtmaken telt die aan 3.5€ en schilderen aan 20€m2.
Ik was op dat moment op het punt gekomen dat hij weg moest omdat ik anders dingen ging doen of zeggen waar ik spijt van zou krijgen.

Op aanraden van @pardal (die ik niet genoeg kan bedanken) heb ik dan met de krant van die dag foto's van werkelijk alles gemaakt.
Scharnieren , deuren , hoeken , kasten , etc... noem het op , ik heb het gefotografeerd.
Die heb ik dan in 3 verschillende Wetransfers naar hem gemaild met de melding dat de sleutels aangetekend onderweg zijn.
Tot op heden heeft hij die links nog niet geopend.

Hem kennende gaat er sowieso nog een staartje aan komen.
Die is dus echt in de waan dat hij in z'n gelijk staat.
Onderstaande mail kreeg ik 's avonds nog :

Beste Greny en Grenyvrouw,
het is ons dan toch gelukt om deze morgen om 10u15 samen te komen om de definitieve eindopmaak te doen.Spijtig genoeg is het niet gelukt om tot een overeenkomst te komen. Daar was van jullie kant uit, geen enkele bereidheid om tot een overeenkomst te komen. De eerst verkennende ronde, die we samen gedaan hebben, was toch al heel duidelijk wat er eventueel al kon hersteld worden.
De sleutels zijn daardoor ook niet in ontvangst genomen.

Voor de verdere afwerking van de eindopmaak verwijs ik naar de vorige mails die naar u verstuurd zijn.
Dit schrijven vervangt onze vorige schrijvens niet.

Groeten

Hij verwijst hiermee naar zijn vorige mail , dat er een deurwaarder op mijn kosten gaat langskomen die alles gaat opschrijven , etc...

The saga continues .....
Keep ya'll posted.

Wat een debiel, ik zou mijzelf denk ik niet kunnen inhouden tegen zo iemand. Die gebruiksaanwijzingen van keukentoestellen, wtf, waar die mensen over struikelen :wtf: :rofl:

En dan die 2 tinten witte verf, sinds wanneer moet een huurder dit in orde zetten? Das toch enkel wanneer in het contract staat dat de muren ten alle tijde dezelfde kleur verf moeten hebben (bv. wit en niet grijs), maar een rechter zal toch nooit bevelen om alles in dezelfde tint te verfen?

Die gaten in de muren kan ik nog begrijpen, dat had je misschien nog kunnen dicht doen, maar voor de rest zou hij de pot op kunnen.

Jammer dat we de verdere discussies tussen de nieuwe huurder en de verhuurder niet meer kunnen meevolgen. Want wie zal nu de kost op zich nemen om die wc's terug mooi te hangen? En wat als dezelfde kluns dezelfde fout maakt?

Die gebruiksaanwijzingen van keukentoestellen, wtf, waar die mensen over struikelen :wtf: :rofl:

En dan die 2 tinten witte verf, sinds wanneer moet een huurder dit in orde zetten? Das toch enkel wanneer in het contract staat dat de muren ten alle tijde dezelfde kleur verf moeten hebben (bv. wit en niet grijs), maar een rechter zal toch nooit bevelen om alles in dezelfde tint te verfen?

Die gaten in de muren kan ik nog begrijpen, dat had je misschien nog kunnen dicht doen, maar voor de rest zou hij de pot op kunnen.
Dat zei ik em dus ook. Alles staat online. Maar nee , in z'n huurcontract staat dus effectief dat die gebruiksaanwijzingen er moeten zijn.
Mss relevant als er vaak andere huurders waren geweest. Maar om daar nu na 15 jaar over te beginnen zeveren. Ok dan.

Voor alle duidelijkheid , er is nergens een gaatje in de muren te zien hoor.
Hij gaf dit als voorbeeld dat de deurwaarder alles nauwgezet opschrijft en dat dit de huidige gehanteerde prijzen zijn om 1 gaatje te dichten.
Wat zijn bron hiervoor is weet ik niet.
Jammer dat we de verdere discussies tussen de nieuwe huurder en de verhuurder niet meer kunnen meevolgen. Want wie zal nu de kost op zich nemen om die wc's terug mooi te hangen? En wat als dezelfde kluns dezelfde fout maakt?
Zullen ze wel onderling regelen. Zoals eerder gezegd is het een dicht familielid van hem die er in komt te zitten.
Inderdaad. Iemand die al klaagt over 2 soorten wit krijgt een vloer bij wc die doorhangt 🤣 zal gezellig worden
Echt , dat van dat wit zie je bij bepaalde inval. En dat gaat dus over wit en gebroken wit hé.
Ik heb trouwens op papier staan dat ik de eerste laag daar zelf geverfd heb.
De primer voor muren en deuren heeft hij me indertijd bezorgd maar die heb ik en wat familie zelf aangebracht.

Mss moet ik eens wat geld aan hem gaan vragen als ik er nu aan terugdenk.:help:

Echt , dat van dat wit zie je bij bepaalde inval. En dat gaat dus over wit en gebroken wit hé.
maar da's wel iets waar ik persoonlijk vind dat hij terecht kan over vallen (moest je de verplichting hebben om te schilderen). Wit en gebroken wit zijn 2 verschillende kleuren en zelfs al zie je het maar bij een bepaalde inval, het blijft dat je het kan zien en dat het niet normaal is dat je 2 licht verschillende kleuren gebruikt.

Misschien wel ja , maar ik was heel dat gedoe gewoon kotsbeu dat ik het zo gelaten heb.
Echt geen zin meer om er tijd en energie in te steken.

Ik begrijp dat bepaalde kosten waarschijnlijk wel voor u zijn. Maar als hij zelf niet redelijk is dan doe je ook die moeite niet meer dus ik begrijp je volkomen. Je bent met twee om tot een vergelijk te komen.

Je kan misschien dit voorstellen
Maar daar moet ie voor openstaan

Indien niet dan zou ik zeggen: Negeer zijn verdere berichtgeving, steek het wél als bewijs in het dossier en wacht tot hij je voor de vrederechter daagt. (wat niet zeker is dat hij het zover zal laten komen)

Laatst bewerkt:
De plaatsbeschrijving zal een cruciale rol spelen, en van die gebruiksaanwijzingen vermits ze online staan gewoon afprinten.

Verder zou ik gewoon een mail sturen dat met het versturen van de sleutels voor jou de kous ermee af is en dat je het gerecht zijn werk zal laten doen adhv de plaatsbeschrijving, van die deurwaarder geen idee wat die gaat doen zonder vraag van een rechter dus daar zou ik niet te veel van wakker liggen

van die deurwaarder geen idee wat die gaat doen zonder vraag van een rechter dus daar zou ik niet te veel van wakker liggen
Dat appartement is van de huisbaas dus hij mag altijd een deurwaarder tegen betaling daar binnen laten hé :tongue:
Het nut daarvan zie ik ook niet meteen.

Maar nee , in z'n huurcontract staat dus effectief dat die gebruiksaanwijzingen er moeten zijn.
Dat na 15 jaar handleidingen nog bij uw toestellen moeten steken --> Na 15 jaar is de mogelijks boete voor het ontbreken daarvan gedevalueerd naar 0€ .. en zoals gezegd: Die handleidingen bestaan mogelijks online nog wel.

Laatst bewerkt:
Foto's en een pv van een deurwaarder gemaakt na het vertrek van de huurder (zonder aanwezigheid van de huurder) komen niet in aanmerking als bewijs (wel als dit door een rechter aangesteld is), gewoon eens goed mee lachen als die nog eens over een Deurwaarder begint

Alles van schade wat hij eist daarvan moet je gewoon naar de plaatsbeschrijving verwijzen is die er niet dan heeft hem pech is die er wel dan moet je ervoor zorgen dat het terug in de staat is zoals het in de plaatsbeschrijving beschreven staat.

Als een deurwaarder wordt aangesteld door de huisbaas, die gaat ook nooit zijn factuur in twee opsplitsen en aan jou factureren.
De huisbaas krijgt de factuur en zal achteraf de helft willen recupereren.

Ik zou hem gewoon volledig negeren, sleutels zijn al afgegeven en contract liep af op 31/07 dus ge hebt er in sé geen toegang meer.

Dat hem het voor de vrederechter maar brengt, als hij niks kan bewijzen noch plaatsbeschrijving kan voorleggen kan de eigenaar weinig doen.

Enigste dat hem mss kan claimen is die muur in twee "verschillende" kleuren maar dat is nu ook niet de grootste kost ne pot witte verf.

maar da's wel iets waar ik persoonlijk vind dat hij terecht kan over vallen (moest je de verplichting hebben om te schilderen). Wit en gebroken wit zijn 2 verschillende kleuren en zelfs al zie je het maar bij een bepaalde inval, het blijft dat je het kan zien en dat het niet normaal is dat je 2 licht verschillende kleuren gebruikt.
Maar er was toch geen originele plaatsbeschrijving? Dus wie zegt dat dat kleurenverschil er niet al was? Greny meldt dat de partner ergens in 2018(?) een plaatsbeschrijving heeft getekend maar dat is midden in hun verblijf? Geldt deze beschrijving bij het verlengen van het contract dat ongewijzigd is gebleven? Deze link vermeld dat bij verlengen er geen plaatsbeschrijving nodig is? https://ondernemingsdatabank.indicator.be/uw_raadsman/verlengen_of_vernieuwen_voor_de_langblijvers_/VLTAVGAR_EU100303#:~:text=Bij een huurverlenging moet u,huurhernieuwing is dit minder duidelijk.
Net even op My minfin gekeken.

Wij wonen sinds 2008 in het appartement.

Dus er is bewijs dat ze er sinds 2008 wonen en dat er op dat moment geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt, daarmee is het toch klaar?

Terug
Bovenaan