Huurhuis/appartement verlaten zonder waarborg

We zijn ook nog volop aan het verbouwen dus elke € die ik aan die paljas moet is weggesmeten zuur geld.
Zou aanraden van dan niet in beroep te gaan. En betaal die kloothommel gewoon per maand wat af gedurende zo lang als mogelijk... Als hij het sneller wilt moet hij maar een gerechtsdeurwaarder nemen maar zijn de kosten toch grotendeels voor hem.
Kom overeen zou ik zeggen, betaal het op 5 jaar ofzo... Want een advocaat zal je uiteindelijk meer kosten...

Volgens mij heeft de rechter zo'n beetje de kerk in't midden willen houden. Al vind ik dat volledig onterecht en vooral teleurstellend.
Zoals ik dacht totaal geen voeling met de realiteit.

Zou aanraden van dan niet in beroep te gaan. En betaal die kloothommel gewoon per maand wat af gedurende zo lang als mogelijk... Als hij het sneller wilt moet hij maar een gerechtsdeurwaarder nemen maar zijn de kosten toch grotendeels voor hem.
Kom overeen zou ik zeggen, betaal het op 5 jaar ofzo... Want een advocaat zal je uiteindelijk meer kosten..
Hahaha , dat is exact wat de vrouw hier ook al opperde. We betalen die l*l gewoon per maand 50€. Dus op een dikke 2 jaar.
Moet nog eens opzoeken hoe en hoe lang je dit kan 'stretchen'. Op 5 jaar zou wel leuk zijn natuurlijk.

Hahaha , dat is exact wat de vrouw hier ook al opperde. We betalen die l*l gewoon per maand 50€. Dus op een dikke 2 jaar.
Moet nog eens opzoeken hoe en hoe lang je dit kan 'stretchen'. Op 5 jaar zou wel leuk zijn natuurlijk.
Als hij erover zaagt moet ge maar verwijzen naar het mondeling akkoord. Als hij mag liegen... ;-)

Of 'm gek maken en af en toe een klein bedrag betalen en het zo lang als mogelijk rekken... Normaal zit daar ook een verjaringstermijn op. http://www.danckaerts.be/strafrecht/verjaringstermijnen/

Als hij het sneller wilt moet hij maar een gerechtsdeurwaarder nemen maar zijn de kosten toch grotendeels voor hem.

Klopt niet, kosten zijn voor de schuldenaar.

En gerechtsdeurwaarder kan meteen uitvoeren als je niet spontaan betaalt (bv uitvoerend beslag op je bankrekening).

Als hij erover zaagt moet ge maar verwijzen naar het mondeling akkoord. Als hij mag liegen... ;-)

Of 'm gek maken en af en toe een klein bedrag betalen en het zo lang als mogelijk rekken... Normaal zit daar ook een verjaringstermijn op. http://www.danckaerts.be/strafrecht/verjaringstermijnen/

Klopt uiteraard ook niets van…

Best toch opletten met advies geven wanneer je niet thuis bent in de materie.

Greny kan altijd een betalingsplan proberen overeen te komen met zijn ex-huurbaas. Maar die mens is niet verplicht dit te aanvaarden (Dat is een gunst geen recht). Wie niet waagt niet wint ?

Je hebt dus een klein beetje wiggle room. Misschien nu hij zeker is van zijn geld wordt hij wat redelijker? (Tenzij je in beroep gaat) :unsure:

Volgens mij heeft de rechter zo'n beetje de kerk in't midden willen houden. Al vind ik dat volledig onterecht en vooral teleurstellend.
Maar als ik je vorige post goed lees, ontken je niet dat de schade waarvan de rechter stelt dat jullie moeten vergoeden (wat niet alles was dat de huisbaas eiste) ook door jullie veroorzaakt is. Je gaat er enkel niet mee akkoord dat jullie dit moeten betalen.

Hoe is dat dan de kerk in het midden houden? Hij heeft enkel effectief schade die jullie veroorzaakt hebben in rekening gebracht, wat mij toch het minimum lijkt...

Ik geef je 100% gelijk dat het een eikel van een huisbaas is en dat hij na zoveel jaar een goede huurder dit gewoon kon kwijtschelden. Maar de rechter heeft hier precies toch een objectief correct oordeel geveld; volgens de informatie die je zelf gaf.

En gerechtsdeurwaarder kan meteen uitvoeren als je niet spontaan betaalt (bv uitvoerend beslag op je bankrekening).
Misschien wel op goederen, bv. een voertuig of inboedel op naam van de schuldenaar, maar op rekeningen gaat dat niet zomaar een vaart lopen, enerzijds moet de schuldeiser hiervoor extra kosten betalen, ook de banken vragen daar soms wat voor en daar gaat opnieuw 1 à 2 weken over, en moet men dus die kosten voorschieten aan de gerechtsdeurwaarder zonder dat men kan weten of er geld op die rekeningen staat.
En die specifieke kosten zijn voor zover ik weet niet te recupereren bij de schuldenaar.
Stel dat er een schuld is van 1000 EUR, en je betaalt als schuldeiser de gerechtsdeurwaarder 500 EUR om dit te recupereren, dan schiet er finaal maar 500 EUR meer over. Er kan enkel beslag gelegd worden op het bedrag uit het vonnis, dus extra kosten, niet. Of ben ik hier ook verkeerd in en werd ik 2 x opgelicht door 2 verschillende gerechtsdeurwaarders?

Ook is het een momentopname, stel ik geef als schuldeiser de gerechtsdeurwaarder m'n akkoord om beslag te leggen op de rekeningen van iemand, en er staat niks op, dan stopt het. Voor elk beslag moet je dan telkens opnieuw een procedure starten bij de gerechtsdeurwaarder, elke procedure moet je ook gaan betalen...

Economisch gezien een ramp dus als de schuldenaar geen eigendom/goederen/cash heeft om beslag op te leggen.

Klopt uiteraard ook niets van…

Best toch opletten met advies geven wanneer je niet thuis bent in de materie.
Dus geen verjaringstermijn op een schuld waarover beslist werd in een vonnis?

Misschien wel op goederen, bv. een voertuig of inboedel op naam van de schuldenaar, maar op rekeningen gaat dat niet zomaar een vaart lopen, enerzijds moet de schuldeiser hiervoor extra kosten betalen, ook de banken vragen daar soms wat voor en daar gaat opnieuw 1 à 2 weken over, en moet men dus die kosten voorschieten aan de gerechtsdeurwaarder zonder dat men kan weten of er geld op die rekeningen staat.
En die specifieke kosten zijn voor zover ik weet niet te recupereren bij de schuldenaar.
Stel dat er een schuld is van 1000 EUR, en je betaalt als schuldeiser de gerechtsdeurwaarder 500 EUR om dit te recupereren, dan schiet er finaal maar 500 EUR meer over. Er kan enkel beslag gelegd worden op het bedrag uit het vonnis, dus extra kosten, niet. Of ben ik hier ook verkeerd in en werd ik 2 x opgelicht door 2 verschillende gerechtsdeurwaarders?

Ook is het een momentopname, stel ik geef als schuldeiser de gerechtsdeurwaarder m'n akkoord om beslag te leggen op de rekeningen van iemand, en er staat niks op, dan stopt het. Voor elk beslag moet je dan telkens opnieuw een procedure starten bij de gerechtsdeurwaarder, elke procedure moet je ook gaan betalen...

Economisch gezien een ramp dus als de schuldenaar geen eigendom/goederen/cash heeft om beslag op te leggen.

Alle kosten die de gerechtsdeurwaarder maakt, worden in principe op de schuldenaar verhaald. Zie ons Gerechtelijk Wetboek:

Art. 1024. De kosten van tenuitvoerlegging komen ten laste van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging wordt gevorderd.

Natuurlijk klopt het dat wel dat een kale kip niet te plukken valt en je in dat geval zelf moet opdraaien voor de kosten.

Soit, hier gaat het om een relatief beperkte som. Zou dom zijn om de kosten nog extra te laten oplopen + u de miserie op de nek te halen van een beslag e.d.

Dus geen verjaringstermijn op een schuld waarover beslist werd in een vonnis?

10 jaar.

@TS: als het gaat om +- 1300 euro, dan zou ik mijn trots inslikken & hoger beroep laten voor wat het is (als je zelf moet opdraaien voor de advocatenkosten).

Goh, da's al bij al nog cava, en dit toont gewoon aan dat de rechter hier echt geprobeerd heeft objectief te zijn, want als er effectief "schade" is aan dat toilet/lavabo, tjah, dat repareer je de dag van vandaag niet echt, gewoon vervangen. En zo is het met veel van die kostenplaatjes, praktisch is het allemaal gepruts met vooral wat uurtjes werk of zaken die er eigenlijk niet toe doen, maar in de rechtbank doet het er plotseling wel toe. Daarom ook dat je best gewoon zo veel mogelijk in minnelijke schikking af te handelen.

Probeer het positief te bekijken, je kreeg uiteindelijk wel gelijk, je hebt die klootzak zijn tijd doen verliezen (al verloren jullie ook wat) en je had het genot hem wat te zien zweten.

Natuurlijk klopt het dat wel dat een kale kip niet te plukken valt en je in dat geval zelf moet opdraaien voor de kosten.
En zolang die kip (virtueel) kaal blijft, heeft het geen enkel nut telkens opnieuw een gdw in te schakelen voor dezelfde schuld.
Want telkens je de gdw inschakelt is het kassa kassa voor de gdw, en voor de schuldeiser zelf een put zonder einde als die telkens de opdracht geeft.

Soit, niet gerelateerd met de situatie van TS.

@TS, ik zou trachten overeen te komen met die klungel en echt vragen om een 'afbetalingsplan' omwille van de redenen die je al aangaf. Dit kan perfect onderhandeld worden n.a.v. dit vonnis.
Onder voorwaarden dat er geen intresten bijkomen en op de termijn die je zelf ok vind, met enkele maanden erbij, zodat je bij het onderhandelen indien nodig nog wat marge hebt.

'k Vind justitie eigenlijk maar zwak in dit verhaal, ik begrijp dat ze een balans moeten vinden, maar hier is de eiser zelf eerst in fout gegaan om dan zijn eigen fouten te verhalen op TS en hem op kosten te jagen (advocaatkosten). Kortom, als je naar de rechtbank stapt en virtueel zonder staving het bedrag verdubbelt van de realiteit, keer je terug met minstens de helft.

Maar als ik je vorige post goed lees, ontken je niet dat de schade waarvan de rechter stelt dat jullie moeten vergoeden (wat niet alles was dat de huisbaas eiste) ook door jullie veroorzaakt is. Je gaat er enkel niet mee akkoord dat jullie dit moeten betalen.

Hoe is dat dan de kerk in het midden houden? Hij heeft enkel effectief schade die jullie veroorzaakt hebben in rekening gebracht, wat mij toch het minimum lijkt...
Er was inderdaad wat schade maar naar mijn mening volledig te wijten aan normaal gebruik.
Ik heb het dan over het terras. Op die 15 jaar hebben we wel enkele sets gehad om te zitten , eten , liggen.
De meeste van die meubelen waren van alu en/of inox en hout maar hier en daar zit er een vijs , bout of schroef in die door de regen roest.
We hadden ook een bloembak van ijzer die dan doorgeroest was op een enkele plaats.
Om daar dan +1500€ voor proberen te vangen en 3/4 van z'n terras te vernieuwen vind ik er wel over.
Ik vond dat dat behoorde tot normaal gebruik zoals je zou kunnen verwachten na 15jaar.
Ik kan dat zo vinden maar daarom iemand anders niet natuurlijk.

De rechter wijst hem ook een bedrag toe voor 2 gaatjes in de voeg waar de badkamerspiegel hing.
Dit is gewoon niet waar. Ik heb die zelf dichtgemaakt en foto's en video van gemaakt.

En akkoord , ik heb 3 gaatjes van 4mm geboord in een raamprofiel om een insectenwering op te hangen. Die gaatjes zag je zelfs niet als je niet wist dat daar iets moest komen te hangen.
Deze heeft z'n zus , de nieuwe huurster overgekocht en op precies dezelfde manier bevestigd zoals ik dat had gedaan.
Dan vind ik het zuur dat daar geld voor wordt gevraagd en gekregen.

Die raamfolie was stuk op een opp van +- 10cm².
Precies op de plaats waar de voordeur de deur van het gastentoilet raakte als deze beide opengingen.
Hoe kan de rechter dit zelfs bezien als zijnde mijn schuld ?

Eigenlijk heeft die kerel gewoon 1700€ cadeau gekregen.
Zonder ook maar 1 factuur of offerte voor te leggen.

Er was inderdaad wat schade maar naar mijn mening volledig te wijten aan normaal gebruik.
Ik heb het dan over het terras. Op die 15 jaar hebben we wel enkele sets gehad om te zitten , eten , liggen.
De meeste van die meubelen waren van alu en/of inox en hout maar hier en daar zit er een vijs , bout of schroef in die door de regen roest.
We hadden ook een bloembak van ijzer die dan doorgeroest was op een enkele plaats.
Om daar dan +1500€ voor proberen te vangen en 3/4 van z'n terras te vernieuwen vind ik er wel over.
Ik vond dat dat behoorde tot normaal gebruik zoals je zou kunnen verwachten na 15jaar.

De rechter wijst hem ook een bedrag toe voor 2 gaatjes in de voeg waar de badkamerspiegel hing.
Dit is gewoon niet waar. Ik heb die zelf dichtgemaakt en foto's en video van gemaakt.

En akkoord , ik heb 3 gaatjes van 4mm geboord in een raamprofiel om een insectenwering op te hangen. Die gaatjes zag je zelfs niet als je niet wist dat daar iets moest komen te hangen.
Deze heeft z'n zus , de nieuwe huurster overgekocht en op precies dezelfde manier bevestigd zoals ik dat had gedaan.

Precies op de plaats waar de voordeur de deur van het gastentoilet raakte als deze beide opengingen.

de vrederechter heeft volgens mij vooral geredeneerd dat je op 15 jaar tijd wellicht wel huurschade hebt veroorzaakt en om de kerk in het midden te houden zich gericht heeft op het bedrag van de waarborg.

in de redenering van de vrederechter is het dan een bedrag wat je niet zou voelen (of extra moet opleggen), echter was er bij u nooit een waarborg betaald.

Bijkomend is wel dat wanneer er een bedrag wordt bepaald voor huurschade het effectief gaat over de schade die er veroorzaakt is en niet over de herstelling van de schade.

Maar nogmaals geen rechtvaardige beslissing en het bedrag te laag (juridisch gezien dan) om zonder nadenken beroep aan te tekenen

Jij bekijkt het emotioneel en met jouw bril op (wat doodnormaal is). De huisbaas ook. Het is de bedoeling dat de rechter het als buitenstaander objectief bekijkt.

Zoals je zelf al aankaart, is wat jij aanziet als normale schade/slijtage dat misschien niet altijd. Zoals met het terras. Je ontkent niet dat er door jouw meubels & bloempotten roestvlekken zijn die niet te verwijderen zijn. Da is schade en men kan aanzien dat jij dit niet als goede huisvader behandelt hebt. Dat jij daar niet akkoord mee gaat, doet er eigenlijk niet toe; het is hoe de rechter het bekijkt.

Gaatjes in voegen en raamprofiel: wederom ontken je niet dat je ze gemaakt hebt. Terug opvullen is daarom niet altijd voldoende...

I.v.m. deuren die tegen elkaar slaan: jij aanziet dit als de fout van de persoon die dit zo geplaatsd heeft, iemand anders kan stellen dat in die situatie het natuurlijk degene is die de deuren tegen elkaar slaat zonder bescherming tussen die in fout is. In mijn huis is ook zo'n situatie mogelij, ik heb daar een viltje/rubberen bescherming geplakt (en al paar keer vernieuwd) net om die reden. Dat kan men ook van een goede huisvader verwachten...

Wederom: ik snap dat je hier niet tevreden mee bent, maar richt je pijlen dan op de huisbaas en niet de rechter. Die heeft hoe ik het lees niet de kerk in het midden gehouden maar het zoveel mogelijk proberen beperken. Ik heb het gevoel dat jij eerder op een alles-of-niets vonnis hoopte dus dat je hoedanook niet tevreden had geweest als de rechter ook maar iets toegekend had.

Nieuws , vers van de pers.

De brave mens gaat in hoger beroep. :cheer:

Mail ontvangen van de advocaat. Te gek voor woorden.

Advocaat:
Geachte heer huisbaas,

In bijlage zend ik u een schrijven dat u aanbelangt. Dit schrijven wordt u eveneens aangetekend toegestuurd.

Met vriendelijke groeten,
Jan Advocaat

Huisbaas:
Beste,

alvorens ik daar een beslissing in neem verwacht ik dat ik per kerende uw besluiten en eindconclusies krijg (welke ik nooit gekregen heb) en ik verwacht dat deze week.
Kan dat niet dan ga ik zeker in hoger beroep, en anders zien we wel.

Groeten, huisbaas

Advocaat:
Geachte heer huisbaas,

De conclusies en de stukken werden u op 15/10/2024 meegedeeld per e-mail en aangetekend.

U heeft een antwoordconclusie neergelegd.

Deze stukken maken wij u niet opnieuw over.

U kan deze ook gaan inkijken ter griffie van het Vredegerecht indien u ze kwijt bent.

Alle eventueel door u gemaakte kosten van betekening en/of uitvoering worden nu reeds formeel geprotesteerd.

Het eenvoudigst is dat u gewoon laat weten of u al dan niet berust en wat uw intenties zijn. Dat lijkt me de meest volwassen manier om met elkaar te communiceren.

Met vriendelijke groeten

Huisbaas:
Mr. advocaat,

uwe email was voor mij niet open te krijgen, uw aangetekend schrijven bevatte alleen foto's.
Ik heb niet geantwoord op uw conclusies omdat ik ze niet had gekregen maar mijn eigen besluiten opgemaakt.

Ook laat ik u weten dat ik in hoger beroep ga, ik zal dit overmaken aan de rechtbank van eerste aanleg in Hasselt .

Groeten, huisbaas

Advocaat:

Geachte heer
Ik neem er akte van dat u hoger beroep aantekent.

Gelieve mij, zodra u het verzoekschrift neerlegt, mij hiervan een afschrift te bezorgen.

Cliënten behouden zich het recht voor incidenteel beroep aan te tekenen.

Advocaat

And so the saga goes on ........:wallbash:

Nieuws , vers van de pers.

De brave mens gaat in hoger beroep. :cheer:

Mail ontvangen van de advocaat. Te gek voor woorden.

Advocaat:
Geachte heer huisbaas,

In bijlage zend ik u een schrijven dat u aanbelangt. Dit schrijven wordt u eveneens aangetekend toegestuurd.

Jan Advocaat

Huisbaas:
Beste,

alvorens ik daar een beslissing in neem verwacht ik dat ik per kerende uw besluiten en eindconclusies krijg (welke ik nooit gekregen heb) en ik verwacht dat deze week.
Kan dat niet dan ga ik zeker in hoger beroep, en anders zien we wel.

Groeten, huisbaas

Advocaat:
Geachte heer huisbaas,

De conclusies en de stukken werden u op 15/10/2024 meegedeeld per e-mail en aangetekend.

U heeft een antwoordconclusie neergelegd.

Deze stukken maken wij u niet opnieuw over.

U kan deze ook gaan inkijken ter griffie van het Vredegerecht indien u ze kwijt bent.

Alle eventueel door u gemaakte kosten van betekening en/of uitvoering worden nu reeds formeel geprotesteerd.

Het eenvoudigst is dat u gewoon laat weten of u al dan niet berust en wat uw intenties zijn. Dat lijkt me de meest volwassen manier om met elkaar te communiceren.

Met vriendelijke groeten

Huisbaas:
Mr. advocaat,

uwe email was voor mij niet open te krijgen, uw aangetekend schrijven bevatte alleen foto's.
Ik heb niet geantwoord op uw conclusies omdat ik ze niet had gekregen maar mijn eigen besluiten opgemaakt.

Ook laat ik u weten dat ik in hoger beroep ga, ik zal dit overmaken aan de rechtbank van eerste aanleg in Hasselt .

Groeten, huisbaas

Advocaat:

Geachte heer
Ik neem er akte van dat u hoger beroep aantekent.

Gelieve mij, zodra u het verzoekschrift neerlegt, mij hiervan een afschrift te bezorgen.

Cliënten behouden zich het recht voor incidenteel beroep aan te tekenen.

Advocaat

And so the saga goes on ........:wallbash:
Hai toch, de kassa rinkelt voor uw advocaat..
De enige echte winnaars in dit soort kwesties.

Ik denk dat er voor uw ex-huurbaas niet veel meer te rapen valt. De rechter gaat dit waarschijnlijk beschouwen als aasgierig gedrag van hem.

Hai toch, de kassa rinkelt voor uw advocaat..
De enige echte winnaars in dit soort kwesties.

Ik denk dat er voor uw ex-huurbaas niet veel meer te rapen valt. De rechter gaat dit waarschijnlijk beschouwen als aasgierig gedrag van hem.
Inderdaad, en, hopelijk krijgt 'm dan eindelijk het deksel terug op z'n neus...

Heb hier een klant die ik ook niet begrijp, schiet in z'n eigen voeten, terwijl ik er was om te helpen en alles mooi over te dragen... Sommige mensen kan je gewoon niet vatten.

Meh. Meneer is echt wereldvreemd. Dat hij in beroep zou gegaan zijn had de rechter hem niks gegund kan je nog begrijpen maar nu heeft hij toch meer gekregen of exact gekregen waarop hij kon hopen?

Hopelijk krijgt hij in beroep minder vergoeding.

Het issue is namelijk dat als hij meer vergoeding krijgt in beroep, jij nu bijna niet anders meer kan dan zelf ook in beroep gaan uit eergevoel en een gevoel van oneerlijkheid.

Dus zijn beroep zorgt volgens mij dat er straks maar 1 winnaar is. Je advocaat.

Laatst bewerkt:
de vrederechter heeft volgens mij vooral geredeneerd dat je op 15 jaar tijd wellicht wel huurschade hebt veroorzaakt en om de kerk in het midden te houden zich gericht heeft op het bedrag van de waarborg.
Ik wilde nog reageren met .. misschien moet Greny blij zijn dat de rechter de huisbaas toch een bedrag toekent. Want als hij niks kreeg had de huisbaas sowieso in beroep gegaan en nu hoogstwaarschijnlijk niet. (fout gedacht!)

Dat die huisbaas alsnog in beroep gaat is dan toch echt niet te vatten.

Advocaat liet me weten dat we ons niet te veel zorgen moesten maken.
Maar in hoeverre kan die daar zeker van zijn natuurlijk. :headshake:

Terug
Bovenaan