Iemand die werkt bij FOD Justitie/rechterlijke orde ?

In principe is het voor een jaar. Dan kan het in overleg verlengd worden als alle partijen akkoord zijn. En daarna kan je in principe via mobiliteit overgaan, opnieuw als iedereen akkoord is. Je oude job blijft behouden, dus je kan terug, maar ik weet niet of dat per sé in dezelfde functie dan is.

In principe is het voor een jaar. Dan kan het in overleg verlengd worden als alle partijen akkoord zijn. En daarna kan je in principe via mobiliteit overgaan, opnieuw als iedereen akkoord is. Je oude job blijft behouden, dus je kan terug, maar ik weet niet of dat per sé in dezelfde functie dan is.

Ik heb voor de zomer enkele talent exchange sollicitaties gedaan (uiteindelijk gekozen voor een interne mobiliteit) en bij de 2 gesprekken die ik had werd telkens vermeld dat een talent exchange opdracht tegenwoordig echt wel gewoon eindig is. Dat systeem is in het leven geroepen om tijdelijke tekorten aan te vullen (bv. opvangen van iemand die in loopbaanonderbreking gaat, langdurig ziek valt, een bevalling...). Daar werd te veel misbruik van gemaakt, door dat dan uiteindelijk via achterpoortjes definitief te maken, waardoor dat echt wel aan banden is gelegd. Bij beide FOD's vertelden ze dat het hen bij de laatste mensen die ze wilden houden niet meer gelukt was.

Het is dus de bedoeling dat je terug gaat naar je oorspronkelijke FOD. Maar het kan inderdaad dat dat niet dezelfde functie is, omdat jouw afwezigheid daar ondertussen natuurlijk ook opgevangen werd. Beste is altijd om daarover vooraf duidelijke afspraken te maken, zodat je weet waaraan je je mag verwachten.

vrij technische IT functie bij een heel kleine organisatie (Belnet).
Dat is het scenario waar ik mij aan verwacht had. IT-technisch en heel specifiek.

Best eerder te bekijken als hoe moeilijk gaat het zijn om hier een kandidaat voor te vinden.
Indien de kandidaat makkelijk te vinden is -> standaard
Indien er specifieke vereisten zijn voor de vacature of er verwacht wordt dat er weinig capabele kandidaten zijn moet je het aanbod verhogen. En met deze flexibiliteit kan je dit dan ook doen.

Men gaat dit niet doen wanneer men 150 dossierbeheerders of zo zoekt.

Is dit nu enkel voor een bachelor? Onderaan staat ook 3de graad TSO als diploma's dus geen hoger onderwijs?
Vereist diploma op de uiterste inschrijvingsdatum:

Diploma van het hoger onderwijs van het korte type (basisopleiding van één cyclus, bv: graduaat, professionele bachelor) met volledig leerplan of voor sociale promotie
Diploma van kandidaat/academische bachelor uitgereikt na een cyclus van tenminste twee jaar studie
Getuigschrift na het slagen voor de eerste twee studiejaren van de Koninklijke Militaire School
Diploma van zeevaartonderwijs van de hogere cyclus of van hoger kunst- of technisch onderwijs van de 3de, 2de of 1ste graad met volledig leerplan
Diploma van meetkundig schatter van onroerende goederen, van mijnmeter of van technisch ingenieur.
Diploma van Bachelor Na Bachelor van tenminste 60 studiepunten uitgereikt door een universiteit of een hogeschool
Diploma van Graduaatsopleiding van het Hoger Beroepsonderwijs van niveau 5 (afgekort HBO5) van tenminste 120 studiepunten uitgereikt door het Vlaamse Gemeenschap
-> dus enkel bachelor of gelijkwaardigheid aan een bachelor.

Is dit nu enkel voor een bachelor? Onderaan staat ook 3de graad TSO als diploma's dus geen hoger onderwijs?
  • Diploma van zeevaartonderwijs van de hogere cyclus of van hoger kunst- of technisch onderwijs van de 3de, 2de of 1ste graad met volledig leerplan

Dat is geen TSO. Dat zijn oude diploma's hogeschool van voor het "bachelor" tijdperk.

Als ik het zo lees, zou ik net wel meedoen. Er vallen ontzettend veel mensen af. Ook van de laureatenlijst zijn er superveel mensen die uiteindelijk toch de job niet accepteren waardoor je echt wel kans maakt.
En voor hetzelfde geld scoor je net supergoed. Interview heel goed voorbereiden volgens STAR-methode als je daar naartoe mag.
Mobiliteit komt wel voor maar nu ook weer niet en masse.
Kan je me wat meer info geven ivm interview goed voorbereiden, en die star methode?

in de privé zijn de interviews vaak gewoon "waarom wil je hier komen werken, en waarom zouden we jou aanwerven?
en vertel eens positieve zaken over jezelf, en negatieve". beetje zo'n dingen dus, dus dat ben ik gewoon.

Maar bij de overheid, en star methode, hoe zien die interviews daar eigenlijk uit?

ik dacht altijd dat zo'n interview zoals hierboven reeds uitgelegd: jezelf verkopen, en hen doen inzien dat jij de goede kandidaat bent.
is dat bij de overheid interviews dan zo anders?

Verder: in de privé is het dan ook het moment om te zeggen wat jij zelf belangrijk vind (telewerken op termijn, verlof opnemen tijdens schoolvakanties). Is het dan ook dan het moment om daar over te beginnen?
Of moet dat weer in een volgende stap pas, nadat het interview goed is verlopen, en ze hebben gezegd dat je mag beginnen?
(vind ik toch een moeilijke, ik wil graag meteen open kaart spelen, zodat ze weten wat ook ik verwacht, want bv als bovenstaande niet kan, dan zou ik niet de overstap maken)

Ik kreeg heel wat competenties voorgeschoteld waarbij ik dan telkens een situatie moest geven, vertellen wat het probleem was, wat ik eraan gedaan door die competentie aan te wenden en wat het resultaat was. Je vindt daar uitleg over op de website van Bosa.

Ik kreeg op het einde wel de kans om vragen te stellen, dus dan kan je die dingen wel vragen.

Ik kreeg heel wat competenties voorgeschoteld waarbij ik dan telkens een situatie moest geven, vertellen wat het probleem was, wat ik eraan gedaan door die competentie aan te wenden en wat het resultaat was. Je vindt daar uitleg over op de website van Bosa.

Ik kreeg op het einde wel de kans om vragen te stellen, dus dan kan je die dingen wel vragen.
Heb je een link naar zo n situatie?

Ik begrijp je uitleg niet zo goed.

- Beschrijf een situatie waar je iets moeilijks/lastigs moest uitleggen aan een klant. (om je competentie "klantgericht werken" te onderzoeken bijvoorbeeld)
- Beschrijf een situatie waar je een beslissing moet nemen over iets waar je weinig informatie over had
- Beschrijf een situatie waar je een conflict had met een collega en hoe is dat verlopen?
...

Dat zijn zo'n stijl vragen.

Ik heb deze testen meegedaan en gisteren resultaat gekregen.

Plaats 62 op de laureatenlijst.
Gezien het aantal mensen die ik heb gezien op mijn testdag en de hoeveelheid dagen dat ze deze testen deden vind ik het geen slecht resultaat.
Benieuwd welke vacatures ik zal binnenkrijgen.
Enige idee hoe snel dit kan gaan?

Nu, ik ben ook woonachtig in Brugge waardoor het wel interessant leek.
Wel heb ik nog geen voorkeursvraag gekregen dus is dit wel normaal?

Ook heb ik gesolliciteerd op onderstaande vacature

ook 4 plaatsen dichtbij (Brugge en Zeebrugge)

Laatst bewerkt:

Je kijkt naar de competenties die ze verwachten in de vacature en dan zoals @DogFacedGod zegt zoek je daar een situatie bij

STAR staat voor Situatie, Taak, Actie en Resultaat
Dus een situatie voorstellen, hoe heb je het aangepakt, hoe is het uitgedraaid, zou je het in de toekomst nog zo aanpakken

Dan uiteraard de info opzoeken over de fod waar je wil werken (wie is de voorzitter, onder welke minister valt het domein, hun kernwaarden ook zeer belangrijk.. probeer ook aan te tonen hoe deze kernwaarde bij jou aansluit)
Van waar ken je de fod, ben je er al mee in contact gekomen.
Waarom wil je er werken (wederom lees de vacature goed en vertel wat ze zoeken)
Hoe heb je je voorbereid op het gesprek/sollicitatie
Paar vragen stellen waaruit je motivatie blijkt (tegen wanneer kan ik resultaat verwachten, hoe ziet het opleidingstraject eruit)

Hey,

Ik heb even een account aangemaakt specifiek voor deze post.

Ik ben ook geslaagd voor Dossierbeheerders Vlaanderen & Brussel (ik sta 32ste op de laureatenlijst).
Zelf heb ik geen bachelordiploma maar toch ben ik ook geslaagd voor de pc proeven "Functioneel Analist (Niveau B)", hier kon je uitzonderlijk op meedoen zonder het diploma te hebben, alsook was ik ook geslaagd en had ik een zeer hoge ranking (3) enkele maanden terug op administratief assistent.

Voor deze laatste had ik dan ook een interview en was ik hierop gebuisd (45/100) gezien motivatie dubbel meetelde en ik niet echt kon antwoorden op de vraag hoe denk je dat een dag er exact uitziet (ik vond de term administratief assistent vrij breed dus ik zei gewoon een hele reeks aan administratieve taken).

Voor functioneel analist zal er nu een groepsoefening volgen aanstaande dinsdag, niet zo zeker wat ik hiervan moet verwachten. Voor dossierbeheerder heb ik reeds 4 "Jobaanbiedingen" gekregen waarvoor ik van 2 hiervan ervoor zal kiezen aan een interview mee te doen, ik ben echt niet goed in interviews, ik ben een man van weinig woorden dus heb bang dat ik dit weer zal verprutsen.. Gelukkig blijf ik wel een jaar lang op de lijst staan ookal gaan ze niet goed.

Hoe uitgebreid gaat men theoretische zaken vragen of hoe kan ik me op dit gesprek het best voorbereiden? Ik weet gewoon niet echt waar te beginnen of wat men exact verwacht.. Voor dossierbeheerder bij OM bijvoorbeeld zou het volstaan om te zeggen als men vraagt "Wat denk je dat de job inhoud?" - Het beheren van dossiers - zorgen dat deze volledig zijn, classifiseren, digitaliseren, alle stakeholder inlichten bij wijzigingen (zoals experten of beklaagde zelf), en de procureur in het algemeen bijstaan in zijn taak om de maatschappij te vertegewoordigen.
Ik vind het moeilijk om op die vragen nog heel wat "kak" bij te zeggen.
Ook vragen zoals "Waarom wil je bij de overheid of mss zelf specifiek bij rechterlijke orde komen werken?" Vind ik eigenlijk niet zo makkelijk om op te antwoorden omdat ik bij van deze vragen altijd het gevoel heb dat de tegenpartij weet dat je bullshit aan het verkopen bent als het echt een goed antwoord is...
"Ik wil graag bijdragen aan de maatschappij en de rechtspraak is altijd een grote interrese geweest voor mij" (ik zeg zo maar snel iets)

Sorry voor de lange (misschien niet even helder geschreven) post en alvast dank voor er door te lezen

FYI: Ik zit in hetzelfde schuitje als OP ik ben momenteel wonende op 5 minuten stappen van mijn werk en wil dus gaan werken in Brussel bij de overheid wat een klein uurtje reistijd zal zijn.

Laatst bewerkt:
Hey,

Ik heb even een account aangemaakt specifiek voor deze post.

Ik ben ook geslaagd voor Dossierbeheerders Vlaanderen & Brussel (ik sta 32ste op de laureatenlijst).
Zelf heb ik geen bachelordiploma maar toch ben ik ook geslaagd voor de pc proeven "Functioneel Analist (Niveau B)", hier kon je uitzonderlijk op meedoen zonder het diploma te hebben, alsook was ik ook geslaagd en had ik een zeer hoge ranking (3) enkele maanden terug op administratief assistent.

Voor deze laatste had ik dan ook een interview en was ik hierop gebuisd (45/100) gezien motivatie dubbel meetelde en ik niet echt kon antwoorden op de vraag hoe denk je dat een dag er exact uitziet (ik vond de term administratief assistent vrij breed dus ik zei gewoon een hele reeks aan administratieve taken).

Voor functioneel analist zal er nu een groepsoefening volgen aanstaande dinsdag, niet zo zeker wat ik hiervan moet verwachten. Voor dossierbeheerder heb ik reeds 4 "Jobaanbiedingen" gekregen waarvoor ik van 2 hiervan ervoor zal kiezen aan een interview mee te doen, ik ben echt niet goed in interviews, ik ben een man van weinig woorden dus heb bang dat ik dit weer zal verprutsen.. Gelukkig blijf ik wel een jaar lang op de lijst staan ookal gaan ze niet goed.

Hoe uitgebreid gaat men theoretische zaken vragen of hoe kan ik me op dit gesprek het best voorbereiden? Ik weet gewoon niet echt waar te beginnen of wat men exact verwacht.. Voor dossierbeheerder bij OM bijvoorbeeld zou het volstaan om te zeggen als men vraagt "Wat denk je dat de job inhoud?" - Het beheren van dossiers - zorgen dat deze volledig zijn, classifiseren, digitaliseren, alle stakeholder inlichten bij wijzigingen (zoals experten of beklaagde zelf), en de procureur in het algemeen bijstaan in zijn taak om de maatschappij te vertegewoordigen.
Ik vind het moeilijk om op die vragen nog heel wat "kak" bij te zeggen.
Ook vragen zoals "Waarom wil je bij de overheid of mss zelf specifiek bij rechterlijke orde komen werken?" Vind ik eigenlijk niet zo makkelijk om op te antwoorden omdat ik bij van deze vragen altijd het gevoel heb dat de tegenpartij weet dat je bullshit aan het verkopen bent als het echt een goed antwoord is...
"Ik wil graag bijdragen aan de maatschappij en de rechtspraak is altijd een grote interrese geweest voor mij" (ik zeg zo maar snel iets)

Sorry voor de lange (misschien niet even helder geschreven) post en alvast dank voor er door te lezen

FYI: Ik zit in hetzelfde schuitje als OP ik ben momenteel wonende op 5 minuten stappen van mijn werk en wil dus gaan werken in Brussel bij de overheid wat een klein uurtje reistijd zal zijn.
Proficiat! Ik was door dezelfde test gebuisd. :D was mijn eerste keer dat ik die testen moest doen en vond het eerlijk gezegd allemaal maar beetje rare vragen. Het geeft me wel een goed idee voor het eventuele volgende examen.

Terug
Bovenaan