Iemand die werkt bij FOD Justitie/rechterlijke orde ?

peppe

Active member

Zijn er hier die werken bij de justitie of rechterlijke orde? Ik ben aan het kijken om mogelijk een switch te maken omdat ik dan op 6 min van mijn werk ben in de plaats van 1 uur naar brussel.

En sommige werkplaatsen lijken mij echt interessanter dan het huidig werk dat ik nu doe.

1. Openbaar Ministerie
  2. politierechtbank
  3. de rechtbank van eerste aanleg
  4. hof van beroep
Hier zit een beetje mijn probleem en dat is, dat de voordelen niet zo ideaal zijn tegenover wat ik nu heb. Mijn probleem is dat er veel "mogelijk" wordt gebruikt en ik wil niet terechtkomen op een instelling waar dat allemaal niet van toepassing is.

• Goede balans tussen werk en privé
    • glijdende werkuren in een 38-uren week
    • mogelijkheid om eventuele overuren in recup op te nemen
    • mogelijkheid tot telewerk (steeds in overeenstemming met de noden van de dienst)
    • 26 dagen verlof
    • gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer

We hebben geen recup meer maar hebben 12 compensatiedagen gekregen. Mijn totaal aantal dagen is 36 dagen verlof
Ik heb 3 thuiswerk dagen en 2 dagen dat ik in brussel moet zijn. En hier staat in overeenstemming met de noden van de dienst. Bij ons is het 3 dagen thuis en basta, daar word niet moeilijk over gedaan

• mogelijkheid tot het krijgen van een tweetaligheidspremie
  • voordelige hospitalisatieverzekering
  • gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer
  • mogelijkheid om maaltijdcheques te krijgen
  • mogelijkheid tot het krijgen van een telewerkpremie
  • mogelijkheid om een fietsvergoeding te krijgen

Ik ga terug in limburg werken, verlies ik dan mijn tweetaligheidspremie ?
Ik heb nu maaltijdcheques maar op de andere locatie misschien niet?
En ik heb een telewerk premie, als er geen telewerk is op de plaats waar ik zou gaan dan verlies ik dit ook.

Persoonlijk vind ik, dat ik veel kan verliezen voor gewoon dichter bij te gaan werken. Als het werk echt boeiend is ben ik nog wel bereid dit te doen daarom dat ik eens wil horen van mensen die op deze plaatsen werken. Of via een pm mag ook.

Laatst bewerkt:
ik denk dat je je zal verslechteren eerlijk gezegd, al meteen 10 dagen minder verlof, (van die extra feestdagen tov prive wordt zelfs niet gesproken?)
en ik lees ook dat er 100 plaatsen in brussel zijn, en al de rest verspreid.
Er is ook geen enkele garantie dat je op die plaats dichtbij je deur zal terecht komen toch? : stel dat er 30 zijn die geslaagd zijn in regio antwerpen, en er zijn in antwerpen maar 8 plaatsen vrij, dan gaan ze die 22 andere op andere plaatsen steken hé.

en zoals je zegt "mogelijkheid" das een mooie manier om achteraf het je toch niet te moeten geven. of er voorwaarden aan koppelen....

Laatst bewerkt:
Ik werk niet bij justitie maar ik heb wel een oudcollega die jaren geleden (2018 ofzo?) naar daar is gegaan. (Van Financiën) Omdat ze daar sneller vast benoemd kon worden na een Rosetta contract. En ze had daar echt spijt van.

Toen was er geen spraken van telewerk op de dienst waar zij is terecht gekomen en ze vond de dienst zelf ook niet zo fijn. Nu heb ik eigenlijk geen contact meer met die collega dus geen idee hoe het verder gegaan is.

en ik lees ook dat er 100 plaatsen in brussel zijn, en al de rest verspreid.
Er is ook geen enkele garantie dat je op die plaats dichtbij je deur zal terecht komen toch? : stel dat er 30 zijn die geslaagd zijn in regio antwerpen, en er zijn in antwerpen maar 8 plaatsen vrij, dan gaan ze die 22 andere op andere plaatsen steken hé.

Als jij enkel Antwerpen opgeeft als voorkeur en niet Brussel en je bent - in jou voorbeeld -niet bij de 1e 8 dan blijf je op de lijst staan

Heb je ook Brussel aangeduid, dan ga je idd naar Brussel mja daar heb je dan ook zelf voor gekozen

Zijn er hier die werken bij de justitie of rechterlijke orde? Ik ben aan het kijken om mogelijk een switch te maken omdat ik dan op 6 min van mijn werk ben in de plaats van 1 uur naar brussel.

En sommige werkplaatsen lijken mij echt interessanter dan het huidig werk dat ik nu doe.

1. Openbaar Ministerie
  2. politierechtbank
  3. de rechtbank van eerste aanleg
  4. hof van beroep
Hier zit een beetje mijn probleem en dat is, dat de voordelen niet zo ideaal zijn tegenover wat ik nu heb. Mijn probleem is dat er veel "mogelijk" wordt gebruikt en ik wil niet terechtkomen op een instelling waar dat allemaal niet van toepassing is.

We hebben geen recup meer maar hebben 12 compensatiedagen gekregen. Mijn totaal aantal dagen is 36 dagen verlof
Ik heb 3 thuiswerk dagen en 2 dagen dat ik in brussel moet zijn. En hier staat in overeenstemming met de noden van de dienst. Bij ons is het 3 dagen thuis en basta, daar word niet moeilijk over gedaan

Ik ga terug in limburg werken, verlies ik dan mijn tweetaligheidspremie ?
Ik heb nu maaltijdcheques maar op de andere locatie misschien niet?
En ik heb een telewerk premie, als er geen telewerk is op de plaats waar ik zou gaan dan verlies ik dit ook.

Persoonlijk vind ik, dat ik veel kan verliezen voor gewoon dichter bij te gaan werken. Als het werk echt boeiend is ben ik nog wel bereid dit te doen daarom dat ik eens wil horen van mensen die op deze plaatsen werken. Of via een pm mag ook.

Limburg heeft Voeren, een faciliteiten gemeente. Op financiën en ook nu kreeg ik daardoor gewoon mijn 2 taligheidspremie

Maaltijdcheques krijg je in overal tenzij het een forfaitaire maaltijdvergoeding krijgt maar dan verlies je niks

Hoeveel is die telewerkvergoeding nu?
Of je mag telewerken hangt van de functie af denk ik.

Je kan bv met de fiets gaan werken moest het kortbij zijn en dan krijg je daar km vergoeding voor.

Ik zou zeggen doe gewoon mee, kijk hoever je geraakt, doe het gesprek en geef - als je geslaagd zijt - uw voorkeuren door

Via interne mobiliteit kan je nog altijd terug naar je oude standplaats/job dus volgens mij heb je niks te verliezen

Hoeveel is die telewerkvergoeding nu?
Of je mag telewerken hangt van de functie af denk ik.

Via interne mobiliteit kan je nog altijd terug naar je oude standplaats/job dus volgens mij heb je niks te verliezen

Ik ontvang €56 per maand aan telewerk vergoeding.

Ik ga het inderdaad via interne mobiliteit doen en gewoon de testen doorlopen en zien hoe ver ik geraak.

welke dienst werk je nu?

Pensioendienst. Heel rustige afdeling maar veel saaie dossiers. Het lijkt me wel spannend om dossiers te doen die meer met criminaliteit te maken hebben.

Ken een griffier aan de rb van Antwerpen. Afschuwelijk hoge werkdruk blijkbaar.

Idd, bij die ondergefinancierde overheidsdiensten (met Justitie wellicht als meest schrijnende voorbeeld) moet je echt niet zijn voor een lage werkdruk. Ken een woordvoerster bij het OM en dat is bijna constant beschikbaar zijn. En dat voor ocharme een A1-loon.

Ken een griffier aan de rb van Antwerpen. Afschuwelijk hoge werkdruk blijkbaar.

Idd, bij die ondergefinancierde overheidsdiensten (met Justitie wellicht als meest schrijnende voorbeeld) moet je echt niet zijn voor een lage werkdruk. Ken een woordvoerster bij het OM en dat is bijna constant beschikbaar zijn. En dat voor ocharme een A1-loon.

Als ik dat allemaal zo lees dan is het echt niet de moeite om eventueel te vertrekken. Mijn work/life balance is echt perfect (niet om te stoefen)

Een groot nadeel is dat er tot 2027-2028 geen doorgroeimogelijkheden zijn wegens geen budget. En interessanter werk maar een slechte work/life balance is voor mij niet echt een verkooppunt om te vertrekken.

Als ik dat allemaal zo lees dan is het echt niet de moeite om eventueel te vertrekken. Mijn work/life balance is echt perfect (niet om te stoefen)

Een groot nadeel is dat er tot 2027-2028 geen doorgroeimogelijkheden zijn wegens geen budget. En interessanter werk maar een slechte work/life balance is voor mij niet echt een verkooppunt om te vertrekken.

Als uw work-life balance op dit moment al goed is zou ik zeker niet vertrekken. Overuren worden bij de overheid altijd wel gecompenseerd door recup. Maar zelfs als je nooit overuren wilt doen, de FOD Justitie verzuipt in het werk en de onderbemanning. Dus rustige werkdagen ga je wellicht niet veel hebben.
Het nadeel dat je nu hebt (geen doorgroeimogelijkheden de komende jaren) ga je bij 'de overheid' ook ondervinden: doorgroeien gebeurt daar in de regel quasi volledig op basis van anciënniteit, zeker bij mensen die niet op A-niveau werken.

Ook schandalig dat je maar 26 vakantiedagen krijgt. Kan je beter naar een FOD zoals FOD Financiën (38 dagen voor 38-urenweek), FOD Economie (33+ dagen voor 38-urenweek) of de Vlaamse of lokale overheid (35 dagen voor 38-urenweek), ... gaan.

Het nadeel dat je nu hebt (geen doorgroeimogelijkheden de komende jaren) ga je bij 'de overheid' ook ondervinden: doorgroeien gebeurt daar in de regel quasi volledig op basis van anciënniteit, zeker bij mensen die niet op A-niveau werken.

Doorgroeien is al jaren op basis van examens. Je loon stijgt op basis van anciënniteit, maar om echt door te groeien moet je je gewoon inschrijven voor examens, studeren, slagen en dan kan je naar een hogere functie met bijhorende hogere barema's.
Er zit effectief een groot verschil op hoe vaak dergelijke examens worden uitgeschreven bij de verschillende overheidsdiensten. Dus is er wel degelijk een verschil in doorgroeimogelijkheden. Maar geen idee hoe dat zit bij FOD justitie.

Ik zou persoonlijk 2 keer nadenken vooraleer ik een stap naar justitie zou maken. Ik werk bij FOD Financiën en zit regelmatig mee in de jury voor aanwervingen. Het aandeel van mensen van justitie en defensie die proberen te wijzigen van overheidsdienst is elke keer weer opvallend groot. Ik heb ook al een paar mensen de omgekeerde beweging weten maken en die zijn bijna allemaal weergekeerd.

Vrouw van een kameraad is een tijd geleden gestart bij justitie, op een parket: startpakket was een stylo, latje en perforator, laptop ging ze hopelijk binnen de maand krijgen tot zolang moest ze zich maar bezig houden en de collega's raadden aan om geen rugproblemen te krijgen een bureaustoel van minder dan 50 jaar oud van thuis mee te brengen.

Maar FOD justitie is ook gigantisch groot en heel divers, dus misschien is het vooral geluk hebben met waar je terecht komt. Ik zou in elk geval aanraden als je de overstap overweegt om vooraleer je een jobaanbieding aanneemt om effectief eens ter plaatse te gaan kijken en eens te praten met toekomstige collega's.

Soms denk ik van ik zou dossierbeheerder moeten worden.

Saaie administratie afwerken. Technische problemen over de haag gooien.

Maar wel lieft zo min mogelijk contact met de burger. Dan kan ik de helft van de vacatures al schrappen zeker?
De shit die peppe nu over zich heen krijgt... 🥴

En dan anciënniteit weten in te brengen, ook niet steeds evident. (Semi-overheid + overheid, maar nooit als ambtenaar.)
Ook wel een pak minder verdienen. (Netto stuk in de 3k nu + mobi budget + ....)

De rest van mijn carrière alleen nog saaiheid.

Ook schandalig dat je maar 26 vakantiedagen krijgt. Kan je beter naar een FOD zoals FOD Financiën (38 dagen voor 38-urenweek), FOD Economie (33+ dagen voor 38-urenweek) of de Vlaamse of lokale overheid (35 dagen voor 38-urenweek), ... gaan.
ja snap dat ook niet , 26 verlofdagen bij de overheid?
Of zijn die extra vakantiedagen dat je bij overheid hebt (toch ook een 6 tal zeker) tegenover privé, er nog niet in meegeteld?

Als die daar wel al in zitten is het gewoon 20 wettelijke, plus die 6 extra feestdagen.

Je verliest je taalpremie normaal gezien Je krijgt naar mijn weten enkel een taalpremie als je werkt voor een dienst die een regio bedient die meertalig is. Ik denk niet dat een rechtbank in Tongeren aanzien wordt als meertalig. Behalve misschien als Voeren daaronder valt. (Limburgse faciliteitengemeente) En dat er hierdoor dingen in het Frans gebeuren in Tongeren.

Doorgroeien is al jaren op basis van examens. Je loon stijgt op basis van anciënniteit, maar om echt door te groeien moet je je gewoon inschrijven voor examens, studeren, slagen en dan kan je naar een hogere functie met bijhorende hogere barema's.
Er zit effectief een groot verschil op hoe vaak dergelijke examens worden uitgeschreven bij de verschillende overheidsdiensten.
Ik ben doorgegroeid binnen de FED zonder 1 examen tot op heden. Wel een interne selectie.

Of zijn die extra vakantiedagen dat je bij overheid hebt (toch ook een 6 tal zeker) tegenover privé, er nog niet in meegeteld?

Als die daar wel al in zitten is het gewoon 20 wettelijke, plus die 6 extra feestdagen.

Uhm, je krijgt gewoon 26 vakantiedagen. Die feestdagen zitten daar niet bij eh.

Het is federaal :

26 verlofdagen
+ 12 "AV" (of tot 18 als je nog met prikkaarten wil werken.) *
+ extra feestdagen (er zijn er twee extra tegenover de privé. 2 november + 15 november).
+ brugdagen (2 à 3 per jaar)
+ periode tussen kerst en nieuw (zogenaamd voor de feestdagen die in het weekend vallen)
+ dagen voor leeftijd. (als je + x jaar bent, krijg je X dag extra)

* durft wel te variëren naar gelang de organisatie denk ik. Logisch ook voor degene die in shiften zitten en dergelijke.
** Er zijn spaarregelingen voor verlof maar dat hangt ook af van administratie. De ene kan je een volledig jaar opsparen voor het jaar daarop, de andere laat dat niet toe, nog een andere heel beperkt. Ik ben relatief zeker bij justitie dat het "beperkt" is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan