Iemand die werkt bij FOD Justitie/rechterlijke orde ?

@peppe dus na de computertesten (nu) zijn er geen extra testen meer, enkel een mondeling gesprek = (2e ronde) ?

Ik denk het wel ja.

Job:Dossierbeheerders Vlaanderen & Brussel (ANG25178)
Organisatie:Rechterlijke Orde
Referentie:ANG25178
Gesolliciteerd op:29/08/2025
Status:Sollicitatie lopend

Overzicht van de testmomenten​

Testmoment 1 Schrijf je in​

De inschrijvingsperiode loopt vanaf 08/09/2025 tot en met 02/10/2025
Je kan de testen afleggen tot: 03/10/2025
22/09/202508:30 - 10:00FOD BOSA Werkenvoor.beDossierbeheerders - Rechterlijke Orde (ANG25178)(Tot en met 21/09/2025)
22/09/202510:30 - 12:00FOD BOSA Werkenvoor.beDossierbeheerders - Rechterlijke Orde (ANG25178)(Tot en met 21/09/2025)
22/09/202514:30 - 16:00FOD BOSA Werkenvoor.beDossierbeheerders - Rechterlijke Orde (ANG25178)(Tot en met 21/09/2025)
TargetResultaatPuntenVoorwaarde om te slagenMotivering
Specifieke screening - PC50/100
Administratieve vaardigheden25/50
SJT - Kritisch denken25/50

Testmoment 2 zal de interview zijn. Uiteindelijk beslist om niet deel te nemen omdat ik teveel negatieve reacties heb gekregen. Ik wou eerst nog de testen doorlopen maar om nog helemaal op verplaatsing naar daar te gaan voor iets wat ik toch niet ga doen... Ik ga gewoon thuis oefenen zodat ik voorbereid ben voor de B-bevorderingsproeven.

Het stagejaar is standaard voor statutaire ambtenaren. Niet benoemd worden daarna is volgens mij een zeldzaamheid.
Bovendien hoef je dat niet te doorlopen als je via talent exchange/terbeschikkingstelling/mobiliteit zou overgaan van de ene naar de andere FOD.

vergeet ook niet dat er een stage jaar is, waarbij ze na dat jaar op straat kunnen zetten

1. Je moet toch wel redelijk je best doen om te buizen voor een stage... Ik ben vrij zeker van dat minstens 90% zijn stage goed afsluit.
De gevallen waarvan ik weet van heb. Dat is echt in de stijl van: ziekteattesten vervalsen, liegen waar ze zijn terwijl ze op plaats X verwacht worden, saboteren, losse handjes, actief niets doen, gewoon "te dom" zijn,, illegale dingen uitvoeren of uitgevoerd hebben waardoor ze met een strafblad zitten, bedreigingen/pestgedrag vertonen op de werkvloer,...

Dat zijn geen kleine zaken.

2. Die enquête is niet afgenomen bij random ambtenaren maar bij ambtenaren die lid zijn van een vakbond :p. (denk ik. Ik kan dat niet met zekerheid zeggen maar ik vermoed dat dat het geval zal zijn. )
Dat is weer in de stijl van : "1 op drie bedriegt haar partner." Neenee, 1 op drie Flair-lezers die de moeite doen om een flair-enquête in te vullen bedriegt haar partner.

Laatst bewerkt:
Die enquête is niet afgenomen bij random ambtenaren maar bij ambtenaren die lid zijn van een vakbond :p. (denk ik. Ik kan dat niet met zekerheid zeggen maar ik vermoed dat dat het geval zal zijn. )
Dat is weer in de stijl van : "1 op drie bedriegt zijn partner." Neenee, 1 op drie Flair-lezers die de moeite doen om een flair-enquête in te vullen bedriegt zijn partner.

Aan mij is in iedergeval niet gevraagd. En als ik zie hoe lang heel veel personen hier al (in dezelfde functie) werken, lijkt het me allemaal wel mee te vallen. Of ik zit gewoon op een uitzonderlijk goede dienst

Aan mij is in iedergeval niet gevraagd. En als ik zie hoe lang heel veel personen hier al (in dezelfde functie) werken, lijkt het me allemaal wel mee te vallen. Of ik zit gewoon op een uitzonderlijk goede dienst

Ik weet ook niet hoe. https://www.hetacv.be/acv-openbare-diensten/campagnes/prioriteit-kwaliteit

Niks van uitleg. Hoe, door wie, welke FOD's (zou interessant zijn in welke FOD men het meest ontevreden is :p),,... Dus voor mij vuilbak-statistiek waar je 0 de botten conclusies kan uittrekken.

Hallo,

Ik werk momenteel in privé, van een dienstverlenend job overgegaan naar soort callcenter met 60 %bellen en de rest mailverwerking. Na een jaar deze keuze gemaakt te hebben merk ik nu dat ik deze functie totaal niet graag meer doe. Ik heb wel 3 dagen thuiswerk en 2 kantoor. Thuiswerk was ook de reden van mijn overstap.
Ik heb geen diploma hoger onderwijs maar heb deze functie door mijn werkervaring. Het wordt betaald op bachelor-niveau.
Nu heb ik me ingeschreven voor testen bij BOSA rechterlijke orde .
Dossierbeheer spreekt me aan.
Doel is om te starten als C en na stage en benoeming via bevordering mee te dingen naar B. Ondertussen geef ik wel heel wat op.
serieuze hap uit mijn Loon, ouderschapsverlof, thuiswerk.
Als ik hier de commentaren lees dan klinkt werken Justitie niet echt positief. Hoge werkdruk en in hoekje geduwd..
Ik begin al precies serieus te twijfelen..
Ben veertiger.. al 20 jaar spijt dat ik geen bachelor heb. Maar door vroegere job(s) onder andere financiële sector nu vandaag toch betaald wordt als bachelor.
Alleen heb ik wel het gevoel vast te zitten nu..
Iemand advies?
Goed betaald maar een job waarvan je elke dag denkt.. nog zoveel uur en de werkdag zit er op.. dat hou je niet vol.. ik toch niet vrees ik..
proberen bij Overheid aan C bij rechterlijke orde? Of of zoek naar iets anders?
Bedankt voor jullie tips/ comments/ gedachten..

Groeten,

A.

Er is niks verkeerd aan het meedoen met de testen. Daar verlies je op zich niks mee. Persoonlijk zou ik zoiets hebben van: doen en dan zien we wel. Als de functie je niet ligt, zijn er bij de overheid wel kansen om inderdaad bevorderd te geraken of een andere functie te gaan uitoefenen. En dan zou ik nu het moment grijpen. Ik ben met die insteek een jaar geleden aan testen voor BOSA begonnen, ben dan kunnen starten en ben wel heel tevreden. Terwijl ze daar ook soms komen en gaan.
Maar ieders situatie is anders en die afweging kan jij alleen maken.

vergeet ook niet dat er een stage jaar is, waarbij ze na dat jaar op straat kunnen zetten

Je moet echt je best doen om te buizen in je stage jaar maar bij ons was er dit jaar ene bij wie het gelukt was. Wanneer je een negatieve evaluatie hebt moet je voor een commissie komen en jezelf verdedigen om verder te mogen doen.

De commissie heeft haar een 2de kans gegeven en NOG heeft ze manieren gevonden om het te vergooien.

Ik kan maar al te goed begrijpen dat het bij sommige FOD echt een hel is om te werken. Bij sommige afdelingen is er gewoon te weinig volk.

En mensen denken altijd das ne ambtenaar die moet niets doen en die heeft een dik pensioen ... Nee, de oudere generatie misschien wel want die zijn nu gewoon aan het uitbollen maar de nieuwe generatie totaal niet.

1. Je moet toch wel redelijk je best doen om te buizen voor een stage... Ik ben vrij zeker van dat minstens 90% zijn stage goed afsluit.
De gevallen waarvan ik weet van heb. Dat is echt in de stijl van: ziekteattesten vervalsen, liegen waar ze zijn terwijl ze op plaats X verwacht worden, saboteren, losse handjes, actief niets doen, gewoon "te dom" zijn,, illegale dingen uitvoeren of uitgevoerd hebben waardoor ze met een strafblad zitten, bedreigingen/pestgedrag vertonen op de werkvloer,...

Dat zijn geen kleine zaken.

En slagen voor de examens/testen, natuurlijk. Moesten die er zijn. :oi22:

2. Die enquête is niet afgenomen bij random ambtenaren maar bij ambtenaren die lid zijn van een vakbond :p. (denk ik. Ik kan dat niet met zekerheid zeggen maar ik vermoed dat dat het geval zal zijn. )
Dat is weer in de stijl van : "1 op drie bedriegt haar partner." Neenee, 1 op drie Flair-lezers die de moeite doen om een flair-enquête in te vullen bedriegt haar partner.

Idd afgenomen bij vakbondsleden. Dan is de vraag natuurlijk wel, hoe verschillend zijn de populatiegemiddeldes tussen (federaal) overheidspersoneel dat bij die/een vakbond zitten en (federaal) overheidspersoneel dat niet bij een vakbond zit. Denk tbh niet dat die zover uit elkaar liggen.

Hallo,

Ik werk momenteel in privé, van een dienstverlenend job overgegaan naar soort callcenter met 60 %bellen en de rest mailverwerking. Na een jaar deze keuze gemaakt te hebben merk ik nu dat ik deze functie totaal niet graag meer doe. Ik heb wel 3 dagen thuiswerk en 2 kantoor. Thuiswerk was ook de reden van mijn overstap.
Ik heb geen diploma hoger onderwijs maar heb deze functie door mijn werkervaring. Het wordt betaald op bachelor-niveau.
Nu heb ik me ingeschreven voor testen bij BOSA rechterlijke orde .
Dossierbeheer spreekt me aan.
Doel is om te starten als C en na stage en benoeming via bevordering mee te dingen naar B. Ondertussen geef ik wel heel wat op.
serieuze hap uit mijn Loon, ouderschapsverlof, thuiswerk.
Als ik hier de commentaren lees dan klinkt werken Justitie niet echt positief. Hoge werkdruk en in hoekje geduwd..
Ik begin al precies serieus te twijfelen..
Ben veertiger.. al 20 jaar spijt dat ik geen bachelor heb. Maar door vroegere job(s) onder andere financiële sector nu vandaag toch betaald wordt als bachelor.
Alleen heb ik wel het gevoel vast te zitten nu..
Iemand advies?
Goed betaald maar een job waarvan je elke dag denkt.. nog zoveel uur en de werkdag zit er op.. dat hou je niet vol.. ik toch niet vrees ik..
proberen bij Overheid aan C bij rechterlijke orde? Of of zoek naar iets anders?
Bedankt voor jullie tips/ comments/ gedachten..

Groeten,

A.

Justitie is een groot monster met veel afdelingen. Werken op plek A is niet hetzelfde als werken op plek B ookal is dat dezelfde organisatie. Dat geldt eigenlijk voor iedere grote organisatie.

Ik zou ook niet al te veel rekenen op systemen van bevorderingen. Er is niet echt een "vast ritme" wanneer men bevorderingen organiseert naar mijn weten. Kan soms heel lang duren.

Waarschijnlijk voor zo'n grote selecties zullen er wel opleidingen en examens zijn maar allez, zo moeilijk zijn die dingen niet.
Ik heb uit nieuwsgierigheid eens die basistest gedaan die je terugvind op de openingspost, link van @peppe

Zo moeilijk is die idd niet. Je moest dingen klasseren in magazijn 1 en 2 daar, op basis van enkele criteria.
en dan nog situatietest waarbij je een passend antwoord moest geven.

Maar goed, ook ff getwijfeld om mee te doen omwille van het statuut ambtenaar, maar heb 2 ex klasgenoten die bij justitie werken (1e bij gent en 1e bij Brussel), en echt boffen doen die toch niet. Heel veel papier nog, veel kopieer en overtyp werk. Oude gebouwen, lage bezetting.
Komt er ook nog es bij dat tussen kerst en nieuwjaar , en brugdagen gewoon gewerkt wordt.
Dus om daar als nieuwtje (ik eventueel) bij te komen, en elke vakantieperiode verlof te vragen (terwijl ik kinderloos ben), tussen al die anciens met schoolgaande kinderen, is om problemen vragen denk ik.
Mijn vrouw werkt op een school, en elke vakantieperiode zijn wij gewoon op reis. Das een evidentie geworden.

Heb nog bijkomende info gevraagd, ivm 4/5 werk, en dat kan al zeker niet tijdens het stagejaar. Thuiswerk is ook weer niet gegarandeerd, en moet besproken worden bij welke dienst je komt. 4/5 nadien moet weer bekeken worden waar je zit...

Maar een dienst kiezen is ook maar weer voor de happy few, want alle geslaagden komen op een lijst terecht, en de best scorenden mogen eerst kiezen. Stel, in mijn geval, dat alle jobs voor Brugge reeds ingenomen zijn door beter scorenden, dan moet ik verplicht naar een andere regio.
En no way dat ik naar gent, kortrijk of brussel ga pendelen.

Al die zaken hebben, ondanks ik er voor mijn voorbeeldtest wel makkelijk door was, besloten om niet af te zakken naar Brussel. (ook weer 2 of 3 verlofdagen kwijt om die testen te doorlopen).
Overigens, vraag ik me af of die voorbeeldtesten niet gewoon makkelijker zijn dan the real thing.

Ik heb uit nieuwsgierigheid eens die basistest gedaan die je terugvind op de openingspost, link van @peppe

Zo moeilijk is die idd niet. Je moest dingen klasseren in magazijn 1 en 2 daar, op basis van enkele criteria.

Maar goed, ook ff getwijfeld om mee te doen omwille van het statuut ambtenaar, maar heb 2 ex klasgenoten die bij justitie werken (1e bij gent en 1e bij Brussel), en echt boffen doen die toch niet. Heel veel papier nog, veel kopieer en overtyp werk. Oude gebouwen, lage bezetting.
Komt er ook nog es bij dat tussen kerst en nieuwjaar , en brugdagen gewoon gewerkt wordt.
Dus om daar als nieuwtje (ik eventueel) bij te komen, en elke vakantieperiode verlof te vragen (terwijl ik kinderloos ben), tussen al die anciens met schoolgaande kinderen, is om problemen vragen denk ik.
Mijn vrouw werkt op een school, en elke vakantieperiode zijn wij gewoon op reis. Das een evidentie geworden.

Heb nog bijkomende info gevraagd, ivm 4/5 werk, en dat kan al zeker niet tijdens het stagejaar. Thuiswerk is ook weer niet gegarandeerd, en moet besproken worden bij welke dienst je komt. 4/5 nadien moet weer bekeken worden waar je zit...

Maar een dienst kiezen is ook maar weer voor de happy few, want alle geslaagden komen op een lijst terecht, en de best scorenden mogen eerst kiezen. Stel, in mijn geval, dat alle jobs voor Brugge reeds ingenomen zijn door beter scorenden, dan moet ik verplicht naar een andere regio.

Al die zaken hebben, ondanks ik er voor mijn voorbeeldtest wel makkelijk door was, besloten om niet af te zakken naar Brussel. (ook weer 2 of 3 verlofdagen kwijt om die testen te doorlopen).
Overigens, vraag ik me af of die voorbeeldtesten niet gewoon makkelijker zijn dan the real thing.

Ik bedoel testen tijdens je stagejaar. Afhangende van de plek waar je uiteindelijk terecht komt, ga je opleidingen krijgen en achteraf een examen normaal gezien om te zien of je het begrepen hebt :p.

Justitie heeft nog heel veel werk qua digitalisatie. Wil je "moderne" administraties (modern is een relatieve term in deze context :p), zit je beter bij Sociale Zekerheid of Financiën.

Het verschil is dat je veel vragen krijgt op een timer en dan zit er druk achter wat voor sommige een probleem kan zijn.

De overheid kan echt wel een droomjob zijn als je in een goed team/afdeling terecht komt met een goede B1/A1. Verdieping 3 bij ons is goed maar verdieping 4 is een hel blijkbaar. Het is echt gek hoe fel het kan verschillen.

Het verschil is dat je veel vragen krijgt op een timer en dan zit er druk achter wat voor sommige een probleem kan zijn.

De overheid kan echt wel een droomjob zijn als je in een goed team/afdeling terecht komt met een goede B1/A1. Verdieping 3 bij ons is goed maar verdieping 4 is een hel blijkbaar. Het is echt gek hoe fel het kan verschillen.

Als je een slechte leidinggevende hebt, dan is het miserie. Maar wederom, dat is overal zo. Niet enkel overheid.

Als je een slechte leidinggevende hebt, dan is het miserie. Maar wederom, dat is overal zo. Niet enkel overheid.
Ja maar in de privé kan je meestal of quasi altijd kiezen waar je solliciteert, en weet je exact waar je terecht komt.
Hier is dat enkel voor de happy few , dus al dat gedoe in het sollicitatieproces, om dan uiteindelijk niet te weten waar je terecht komt en aan welke voorwaarden, is het mij niet waard.

Zelfs binnen een afdeling kan het enorm verschillen. Ik zou niet graag in een ander groepje met een andere leidinggevende zitten binnen onze afdeling. Maar goed, ik heb gewoon geluk gehad en ook niet bewust kunnen kiezen voor deze leidinggevende en dit team.

In de privé weet je het ook nooit echt hoe het uitdraait als je er eenmaal zit. Bij mijn vorige job een supergoede klik met mijn leidinggevende, maar na een paar maand was ze weg en kwam er een echte feeks in de plaats. Tja...
Job daarvoor een fijne leidinggevende die het ook even later afbolde. Dus ja...

Ik heb alleszins de indruk dat meer en meer poortjes aan het sluiten zijn bij de overheid. Bij ons is er een wervingsstop en ik hoor dat er nog zullen volgen. Dus persoonlijk, als ik echt nog graag 'binnen' zou willen geraken (en zeker als statutair) zou ik het nu doen en niet wachten. En dan stagejaar tandenbijten om vervolgens via een vorm van mobiliteit door te schuiven.

Ik heb alleszins de indruk dat meer en meer poortjes aan het sluiten zijn bij de overheid. Bij ons is er een wervingsstop en ik hoor dat er nog zullen volgen. Dus persoonlijk, als ik echt nog graag 'binnen' zou willen geraken (en zeker als statutair) zou ik het nu doen en niet wachten. En dan stagejaar tandenbijten om vervolgens via een vorm van mobiliteit door te schuiven.
Alléé wervingsstop... Wat gaan ze dan doen met al die die op pensioen gaan komende jaren? niet meer vervangen, en jullie moeten het dan opvangen?
Of gaan ze volledig op "mobiliteit" focussen, en mensen van andere diensten afpakken? Dan komen die daar dan toch weer met personeelstekort?

Terug
Bovenaan