Iemand die werkt bij FOD Justitie/rechterlijke orde ?

iemand nu al geweest naar die testen?
Met hoeveel mensen zitten ze daar ongeveer, en zijn die testen van hetzelfde moeilijkheidsniveau als die voorbeeldtesten, paar pagina's terug?

Je verandert van werkgever, dus je komt gewoon in de loonschalen van je nieuwe werkgever en die kunnen dus lager liggen dan van waar je komt. Het enige verschil is dat de erkenning van ancieniteit vaak vlotter gaat, als je die opbouwde in een andere overheidsdienst.

Het enige dat bestaat op vlak van mobiliteit tussen overheden is dat systeem van externe mobiliteit. Maar zelfs daar ga je gewoon naar de loonschalen van je nieuwe werkgever. Dat systeem laat toe dat als je bevorderde binnen 1 overheid, zonder het vereiste diploma voor aanwerving in dat niveau, je ook bij een andere overheid in die graad aangeworven kan worden.
Promotie is er ook nog, dan mag je niet in een schaal gezet worden waarbij je minder verdient dan ervoor.

Maar dat werkt enkel interfederaal (en vacature moet dit letterlijk vermelden). Nog niet gehoord dat je promotie kan doen van Vlaams naar Federaal of vice versa. Je start dan gewoon in de relevante schaal met x jaar anciënniteit.
Geen garantie om niet minder te verdienen dan uw vorige job zoals je ook stelt.

Ik heb een vraag ivm de overstap van de Vlaamse overheid naar de federale overheid: ik heb de overstap gedaan en verdien nu iets minder dan vroeger. Ik weet dat je niet minder, dus minstens evenveel, kan verdienen als je binnen de federale overheid van functie verandert. Bestaat dit ook bij de overstap van Vlaams naar federaal? Ik denk het zelf niet, maar misschien heeft iemand andere ervaringen?
- Overstap is geen bevordering. Een verandering van functie is niet noodzakelijkerwijze een bevordering of "mobiliteit". Doe je mee aan een pure externe procedure, dan is dat geen mobiliteit of bevordering.

Normaal zou dit niet het geval mogen zijn, tenzij ze niet al u jaren bij de VO hebben goedgekeurd. Als je bv chauffeur was bij de VO en nu een kantoor job bij de FO dan zijn die gewerkte jaren niet acceptabel bij de FO.

Promotie is er ook nog, dan mag je niet in een schaal gezet worden waarbij je minder verdient dan ervoor.

Maar dat werkt enkel interfederaal (en vacature moet dit letterlijk vermelden). Nog niet gehoord dat je promotie kan doen van Vlaams naar Federaal of vice versa. Je start dan gewoon in de relevante schaal met x jaar anciënniteit.
Geen garantie om niet minder te verdienen dan uw vorige job zoals je ook stelt.

- Naar mijn weten valideert men altijd alle jaren gewerkt in de publieke secotr als relevante ervaring. Zelfs al ben je chauffeur geweest bij de Vlaamse Overheid en ben je belastingscontroleur geworden bij FOD Fin. (Ik kan mij iemand herinneren wiens ervaring als chauffeur bij de Lijn gevalideerd werd als "relevante ervaring" voor een pure bureaujob.)

- Enkel bij "bevordering" geldt die regel van dat je niet minder mag verdienen dan je vorige functie. anders is het ook geen promotie :p. In se is er een gegarandeerde minimum loonstijging van 500 euro (?) niet geïndexeerd op jaarbasis bij promotie. :p. (Het was alleszins iets heel laag.)
Is het een pure "externe recrutering", dan geldt die regel niet. Dan is het geen bevordering.

Enkel bij "bevordering" geldt die regel van dat je niet minder mag verdienen dan je vorige functie. anders is het ook geen promotie :p. In se is er een gegarandeerde minimum loonstijging van 500 euro (?) niet geïndexeerd op jaarbasis bij promotie. :p. (Het was alleszins iets heel laag.)
Is het een pure "externe recrutering", dan geldt die regel niet. Dan is het geen bevordering.

Bij promotie: Bruto minstens 3000 euro/jaar x index (×2.1223), zal iets van 520 bruto/ maand zijn. Dat ligt meestal hoger omdat de loonschaal minstens 3000 euro hoger dient te liggen. Bij mij was het destijds 7xx bruto/maand erbij.

edit: Het is moeilijk te vinden online maar hierbij de link naar de wetgeving: https://bosa.belgium.be/nl/regulations/koninklijk-besluit-van-25-oktober-2013
edit 2: blijkbaar alleen voor diegene die van de oude naar de nieuwe loopbaan gaan.

Laatst bewerkt:
Bruto minstens 3000 euro/jaar x index (×2.1223), zal iets van 520 bruto/ maand zijn. Dat ligt meestal hoger omdat de loonschaal minstens 3000 euro hoger dient te liggen. Bij mij was het destijds 7xx bruto erbij.
Is dat niet enkel als je van de "oude carrière" naar de "nieuwe carrière" gaat (Hervormingen van federale carrière in 2013, dacht ik)? Het is lager alleszins voor niveau C of B.

Is dat niet enkel als je van de "oude carrière" naar de "nieuwe carrière" gaat (Hervormingen van federale carrière in 2013, dacht ik)? Het is lager alleszins voor niveau C of B.
Ik heb het eens nagekeken en lijkt me inderdaad voor die van de oude naar de nieuwe carrière. En verschillend voor de niveau's.

naar C: loonschaal minstens 500 euro (x index) hoger
naar B: loonschaal minstens 750 euro (x index) hoger
naar A: loonschaal minstens 1500 euro (x index) hoger
naar A2,3,...: loonschaal minstens 3000 euro (x index) hoger

- Naar mijn weten valideert men altijd alle jaren gewerkt in de publieke secotr als relevante ervaring. Zelfs al ben je chauffeur geweest bij de Vlaamse Overheid en ben je belastingscontroleur geworden bij FOD Fin. (Ik kan mij iemand herinneren wiens ervaring als chauffeur bij de Lijn gevalideerd werd als "relevante ervaring" voor een pure bureaujob.)

- Enkel bij "bevordering" geldt die regel van dat je niet minder mag verdienen dan je vorige functie. anders is het ook geen promotie :p. In se is er een gegarandeerde minimum loonstijging van 500 euro (?) niet geïndexeerd op jaarbasis bij promotie. :p. (Het was alleszins iets heel laag.)

Is niet noodzakelijk automatisch. Als je op uw niveau blijft werken wel, als je naar een hoger niveau gaat niet.
Als je binnen de entiteit blijft is men soepeler.

Soms worden er externe recruteringen voorzien waarbij iemand die meedoet aan de functie in een bepaalde graad toch een promotie zou krijgen naar de specifieke graad (C met bepaalde specifieke kennis mag meedoen aan een functie -> functie op niveau B -> promotie naar niveau B). Wat voor sommige mensen interessanter is en een budgettair mooie upgrade is. Maar is een significante uitzondering en ben ik nog maar weinig tegengekomen. Al wilt dat niets zeggen, want zo veel kom ik er ook niet mee in aanraking.

Net zoals je sinds ik dacht 2018/2019 de mogelijkheid hebt om in tussengraden mensen aan te werven. Dus een functie open te stellen als A13 ip A11 waardoor de functie budgettair aantrekkelijker is dan de instappositie die A11 eigenlijk is op dat niveau. En dus toch iets of wat interessant te zijn voor bepaalde ervaren profielen.

Stel dat je geslaagd bent voor die proeven en je geeft 2 voorkeurs locaties op om te werken.

Kan het dan toch zijn dat je alsnog naar een andere plaats moet om je stage jaar te doen?

Of zetten ze je dan op wachtlijst/reserve, voor als er plaats vrij komt op je 2 voorkeurs locaties?

Stel dat je geslaagd bent voor die proeven en je geeft 2 voorkeurs locaties op om te werken.

Kan het dan toch zijn dat je alsnog naar een andere plaats moet om je stage jaar te doen?

Of zetten ze je dan op wachtlijst/reserve, voor als er plaats vrij komt op je 2 voorkeurs locaties?

Hangt af van je plaats in de laureatenlijst.

Als we naar de vacature gaan kijken waren er 185 plaatsen vrij. Je doet jou testen en je bent nummer 150 dan is eigenlijk nog alles open want niet iedereen gaat voor dezelfde locatie.

Als er 10 plaatsen vrij zijn voor Brugge en 10 voor Gent en dat zijn uw 2 voorkeurslocaties en voor die 20 plaatsen geven 100 mensen aan dat ze daar willen werken dan hangt alles af van uw sollicitatie gesprek.

Stel dat 50 man interviewed voor Brugge en 50 voor Gent en je bent nummer 50 in de rij. Dan hangt eigenlijk alles af van jou interview.

Als jij hoger scoort dan de 11 andere dan is de kans heel groot dat jij kan kiezen om te beginnen in Brugge of Gent.

1. Computertesten is om binnen te geraken en om op de lijst te staan. Zolang je op die lijst staat ga je een gans jaar vacatures binnen krijgen waar je op kan solliciteren.

2. Sollicitatiegesprek daar begint het echt pas en moet je alles op alles zetten om een goede interview te hebben om zo hoog mogelijk op de lijst te staan.

Ik had 1 locatie waar ik bij 2 verschillende vacatures had voor gesolliciteerd en 2x was ik nummer 2 en er was maar 1 plaats vrij. Dat steekt hard maar gewoon blijven solliciteren en uiteindelijk geraak je wel ergens binnen.

Dat systeem laat toe dat als je bevorderde binnen 1 overheid, zonder het vereiste diploma voor aanwerving in dat niveau, je ook bij een andere overheid in die graad aangeworven kan worden.

Telt dit ook als je van FO naar VO gaat?

Ik zit een beetje gevangen in een gouden kooi (oke, ik doe mijn job nog heel graag dus op zich niet zo erg) doordat ik op B niveau werk zonder een bachelor. En natuurlijk dat ik statutair ben. Nu vroeg ik mij een tijdje terug af of ik dan ook in aanmerking kom voor de B graad/functie bij een lokale overheid of bv de Vlaamse overheid.

Moest ik mijn job beu zijn / moest ze verder evolueren naar meer en meer dienstverlening heb ik misschien meer opties :P

Is niet noodzakelijk automatisch. Als je op uw niveau blijft werken wel, als je naar een hoger niveau gaat niet.
Als je binnen de entiteit blijft is men soepeler.

Soms worden er externe recruteringen voorzien waarbij iemand die meedoet aan de functie in een bepaalde graad toch een promotie zou krijgen naar de specifieke graad (C met bepaalde specifieke kennis mag meedoen aan een functie -> functie op niveau B -> promotie naar niveau B). Wat voor sommige mensen interessanter is en een budgettair mooie upgrade is. Maar is een significante uitzondering en ben ik nog maar weinig tegengekomen. Al wilt dat niets zeggen, want zo veel kom ik er ook niet mee in aanraking.

Net zoals je sinds ik dacht 2018/2019 de mogelijkheid hebt om in tussengraden mensen aan te werven. Dus een functie open te stellen als A13 ip A11 waardoor de functie budgettair aantrekkelijker is dan de instappositie die A11 eigenlijk is op dat niveau. En dus toch iets of wat interessant te zijn voor bepaalde ervaren profielen.

Als je naar een hoger niveau "bevordert", ben je soms wel een deel anciënniteit kwijt. (Van B naar A bijvoorbeeld verlies je tot max 2 jaar ancienniteit ofzo maar dat is ook expliciteit vermeld)
Maar naar mijn weten, ervaring publieke sector pakt men overal mee. Federaal naar gemeentelijk, vlaams naar federaal,...
Je gevaloriseerde privé-ervaring, dat durf ik niet te zeggen. Dat kan wel zijn dat je die kwijt kan spelen als die beschouwd wordt als non-relevant terwijl dat de huidige overheidswerkgever dat wel gevaloriseerd heeft.

Externe recruteringen voorzien... Er staat vrij duidelijk wanneer ze gebruikt mogen worden ook voor "interne promotie". Quasi wel enkel IT-functies naar mijn weten. developers, analisten, project managers,...

Wat jij noemt "tussengraden". Tot nu toe nog nooit één gezien. Zal ook wel quasi enkel IT-functies zijn als men zoiets organiseert. :p.

Ik zit een beetje gevangen in een gouden kooi (oke, ik doe mijn job nog heel graag dus op zich niet zo erg) doordat ik op B niveau werk zonder een bachelor. En natuurlijk dat ik statutair ben. Nu vroeg ik mij een tijdje terug af of ik dan ook in aanmerking kom voor de B graad/functie bij een lokale overheid of bv de Vlaamse overheid.

Moest ik mijn job beu zijn / moest ze verder evolueren naar meer en meer dienstverlening heb ik misschien meer opties :p

Zo'n vorm van mobiliteit lijkt mij maar vrij zelden. Ik herinner mij dat een keer wanneer men bevoegdheden verschuift van federaal naar regionaal.

Als je naar een hoger niveau "bevordert", ben je soms wel een deel anciënniteit kwijt. (Van B naar A bijvoorbeeld verlies je tot max 2 jaar ancienniteit ofzo maar dat is ook expliciteit vermeld)
Maar naar mijn weten, ervaring publieke sector pakt men overal mee. Federaal naar gemeentelijk, vlaams naar federaal,...
Je gevaloriseerde privé-ervaring, dat durf ik niet te zeggen. Dat kan wel zijn dat je die kwijt kan spelen als die beschouwd wordt als non-relevant terwijl dat de huidige overheidswerkgever dat wel gevaloriseerd heeft.

Externe recruteringen voorzien... Er staat vrij duidelijk wanneer ze gebruikt mogen worden ook voor "interne promotie". Quasi wel enkel IT-functies naar mijn weten. developers, analisten, project managers,...

Wat jij noemt "tussengraden". Tot nu toe nog nooit één gezien. Zal ook wel quasi enkel IT-functies zijn als men zoiets organiseert. :p.

Ze zijn meer coolant met de ervaring van de publieke sector. Ik heb al wel te horen gehad van een collega dat ze niet alles meenamen toen die van de NMBS kwam (statutair).

Voor de privé ben ik 100% zeker dat dit niet het geval is. Ik had >1 jaar ervaring en heb uiteindelijk maar 8 maand gekregen omdat er te weinig overlap was tussen de ervaring op de private omgeving en die van de overheid.

Ja dit wordt dan duidelijk vermeld.
Tussengraden heb ik er een paar gezien. Maar is ook niet echt gekend. En het gebeurd niet snel. Maar is eerder voor moeilijke profielen die men zoekt. Als men ofwel denkt dat men niemand vindt. ofwel na meerdere selecties niemand gevonden heeft en de terugkerende boodschap is... blokkerende factor te laag loon.

Eind vorige week te horen gekregen dat we op 2 jaar tijd netto 75 personen zijn kwijtgespeeld desondanks de aanwervingen. redenen : loon, voorwaarden (pensioen voordeel valt voor een stuk weg), werkdruk, bureaucratie,...

Laatst bewerkt:
Zo'n vorm van mobiliteit lijkt mij maar vrij zelden. Ik herinner mij dat een keer wanneer men bevoegdheden verschuift van federaal naar regionaal.
Ja wat ik dacht dus... Zeer spijtig. Ik doe mijn job heel graag maar geen idee of ik dit de rest van mijn carrière wil blijven doen en het zou toch wat meer deuren openen.

En effectief een bachelor behalen zit er denk ik toch niet meer in 😅.

Moest ik mijn job beu zijn / moest ze verder evolueren naar meer en meer dienstverlening heb ik misschien meer opties :p

Het systeem bestaat en heet externe mobiliteit, maar of het vaak voorvalt weet ik niet. Als de optie er is, staat ze bij de VO in ieder geval bij de vacature vermeld. Je kan natuurlijk bij iets interessants altijd informeren of de optie externe mobiliteit voor die functie bestaat. Daar verlies je niets mee.

Ja wat ik dacht dus... Zeer spijtig. Ik doe mijn job heel graag maar geen idee of ik dit de rest van mijn carrière wil blijven doen en het zou toch wat meer deuren openen.

En effectief een bachelor behalen zit er denk ik toch niet meer in 😅.

Ik ben blijkbaar mis. Blijkbaar zijn er wel wat.

Bijvoorbeeld

Het is gewoon verschrikkelijk aangeduid. Je moet telkens de PDF openen in plaats van dat ze dat op de site zelf zetten :p.

Als je ergens een vacature ziet die je interessant lijkt, waar of wat dan ook, kan je als statutair altijd verlof voor stage (indien andere statutaire job) of afwezigheid van lange duur voor persoonlijke aangelegenheden nemen. Vooral dat laatste wordt echt veel gedaan door mensen in een dergelijke situatie.
Los van de vragen rond anciënniteit kan je dan wel eens iets anders gaan doen zonder je vastigheid als statutair te moeten opgeven.

Nog 2 vraagjes.

Thuiswerk tijdens je stage jaar, wordt dat toegestaan?

En je stage jaar is toch altijd in de regio/vestiging waar je nadien toch wil werken/ hebt opgegeven, mag ik hopen?

Ik zit in mijn stagejaar en mocht vanaf dag 2 thuiswerken. Maar ook dat kan erg van FOD tot FOD en per dienst verschillen. Dat moet je gewoon vragen.

Tweede vraag weet ik niet. Voor mij was het sowieso Brussel.

Nog 2 vraagjes.

Thuiswerk tijdens je stage jaar, wordt dat toegestaan?

En je stage jaar is toch altijd in de regio/vestiging waar je nadien toch wil werken/ hebt opgegeven, mag ik hopen?

Thuiswerk hangt af van de dienst. Diensten met bv. een loketfunctie gaan vaak minder snel telewerk toelaten van de nieuwe omdat daar altijd iemand op kantoor is en opleiding op die manier vaak vlotter gaat. Meestal is loket ook de eerste taak die je aanleert dan, dus wordt je daar ook meer ingezet in het begin. Alles hangt af van de dienst, niet overal is telewerk even ingeburgerd of even mogelijk. Dus als dat belangrijk is, is dat iets waar je zeker vooraf moet naar informeren.

Stage is normaal altijd op de dienst waar je voor aangenomen bent. Je werkt tijdens je stage ook gewoon, alleen ben je op dat moment nog niet benoemd. Maar verder is daar weinig anders aan. Er kunnen wel uitzonderingen zijn, bv. wanneer bepaalde bevoegdheden noodzakelijk zijn voor de functie waarvoor je beëdigd moet zijn om ze te mogen uitoefenen. In zo'n gevallen zou het wel kunnen dat je tijdelijk wordt ingezet op een andere dienst, tot je volwaardig kan meedraaien. Maar dat zijn echt uitzonderingen.

Thuiswerk hangt af van de dienst. Diensten met bv. een loketfunctie gaan vaak minder snel telewerk toelaten van de nieuwe omdat daar altijd iemand op kantoor is en opleiding op die manier vaak vlotter gaat. Meestal is loket ook de eerste taak die je aanleert dan, dus wordt je daar ook meer ingezet in het begin. Alles hangt af van de dienst, niet overal is telewerk even ingeburgerd of even mogelijk. Dus als dat belangrijk is, is dat iets waar je zeker vooraf moet naar informeren.

Stage is normaal altijd op de dienst waar je voor aangenomen bent. Je werkt tijdens je stage ook gewoon, alleen ben je op dat moment nog niet benoemd. Maar verder is daar weinig anders aan. Er kunnen wel uitzonderingen zijn, bv. wanneer bepaalde bevoegdheden noodzakelijk zijn voor de functie waarvoor je beëdigd moet zijn om ze te mogen uitoefenen. In zo'n gevallen zou het wel kunnen dat je tijdelijk wordt ingezet op een andere dienst, tot je volwaardig kan meedraaien. Maar dat zijn echt uitzonderingen.
Ewel niet voor het één of andere, maar dat vind ik nu eens echt *klote* aan die aanwervingsprocedure ...

Je moet eerst proeven gaan afleggen in brussel, dan op gesprek gaan, weeral in brussel, voor..... wie weet, voor een job die je niet eens wil aannemen.

Want ik ga echt niet verder dan 40 km of meer gaan rijden of verplaatsen, enkele rit, en als dan nog eens geen thuiswerk mogelijk is.

Dus bij mij blijft er eigenlijk maar 1 plaats over. En das koffiedik kijken.

Beter had geweest dat ze per vestiging een examen lieten afleggen. Als er dan voor mijn vestiging geen plaatsen vrij zijn, dan moeten ze daar al geen examen laten doorgaan. én je kan bovendien al meteen informeren welke plaatsen vrij zijn, om te zien of daar telewerk mogelijk is of niet.

Maar ja, het is wat het is natuurlijk.

Terug
Bovenaan