IJsland

Puni

Active member
Hi vriendjes!

Wij plannen een trip van 9-10 dagen richting Ijsland begin september, en ik vroeg me af of hier wat ervaringsdeskundigen rondlopen die mijn itinerary eens willen checken en eventueel opmerkingen geven waar nodig? :)

• D1: Vliegen op Reykjavik, aankomst waarschijnlijk pas rond middernacht. Overnachting Reykjavik.
  • D2: Huurauto ophalen (waarschijnlijk via Go Campers, uitstekende reviews. Normaal een F-road camper voertuig. Rit van (afgaande op google maps) een paar uurtjes richting Solheimajokull met kleine stop aan Skogafoss om de waterval te zien. Ter plaatse begeleide gletsjerwandeling + optioneel introductie ijsklimmen (inbegrepen in de prijs). Overnachting op camping vlakbij.
  • D3: Rit naar Diamond Beach met stop aan Fjaðrárgljúfur tussendoor. Nadien beetje terugrijden voor overnachting op campground Skaftafell.
  • D4: Lange rit naar Husavik, mogelijkheid om wat papegaaiduikers te spotten onderweg normaal. Overnachting in Husavik.
  • D5: In Husavik blijven, idee is om walvisspotten te doen en dan de buurt nog wat te verkennen/een interessante wandeling te zoeken.
  • D6: Rijden naar Myvatn en Hverir, redelijk wat te zien en te doen als ik het goed voorheb. Daar kamperen.
  • D7: Rit naar Blonduos, daar wat rondloeren, dan richting campsite aan de start van de F35 en daar overnachten.
  • D8: F35 afrijden, overnachten rond Kerlingarfjoll, zou een campsite moeten zijn. Eventueel wandeling ter plaatse.
  • D9: F35 verder afrijden naar Reykjavik, auto binnendoen, overnachting ter plaatse.
  • D10: Terugvlucht.

D4 lijkt mij zeer ambitieus. Ik heb zelf de rit Studlagil -> Hofn gedaan (omgekeerde richting dus), das een stuk korter dan de rit die je daar voor ogen hebt. Ik was alleen, heb het grootste deel van de dag gereden en dat was echt genoeg. Beter ergens ertussen overnachten (Egilsstadir bvb.) De Oostfjorden zijn trouwens ook de moeite, daar ga je minstens een paar fotostops willen doen. In september kan het weer al ferm tegenslaan en dan ben je ook een stuk langer onderweg. (idem in de zomer trouwens, heb daar nog ferme storm met rukwinden > 150 km/u gehad) De reistijden op IJsland zijn echt een stuk langer dan wat we hier gewoon zijn.
Je kan ook einde D3 in plaats van naar Skaftafell te rijden al doorrijden richting de Oostfjorden maar als ik het mij goed herinner zijn er weinig kampeermogelijkheden vanaf Hofn. Djupivogur eventueel?

D5: Eventueel naar Asbyrgi, daar overnachten en 's morgens D6 doorrijden naar Myvatn? Dat is niet zo ver. Omgeving Husavik is niet super interessant maar bij Asbyrgi kan je wandelen langs de rivierkloof (Hljodaklettar).
D6 terug richting Myvatn eventueel via de Dettifoss, het zou zonde zijn om die over te slaan. Je kan de 864 doen, gaat alleen met 4x4 maar vind ik persoonlijk mooier dan de (meer toeristische) overkant. De 862 is wel een heel stuk asfalt en gaat veel vlotter als je niet te veel tijd wil verliezen richting Myvatn.

D8: F35 van Blonduos tot Keringarfjoll is niet zo heel lang (uur of 3-4 denk ik). Eventueel kan je 's morgens eerst nog Hvitserkur doen?

Op D9 passeer je de Gulfoss en de Geysir, kan je perfect ook nog bezoeken.

Deze wegenkaart is een aanrader: https://www.freytagberndt.com/de/island-strassenkarte-1-400-000-freytag-berndt-2.html

Laatst bewerkt:
D4 lijkt mij zeer ambitieus. Ik heb zelf de rit Studlagil -> Hofn gedaan (omgekeerde richting dus), das een stuk korter dan de rit die je daar voor ogen hebt. Ik was alleen, heb het grootste deel van de dag gereden en dat was echt genoeg. Beter ergens ertussen overnachten (Egilsstadir bvb.) De Oostfjorden zijn trouwens ook de moeite, daar ga je minstens een paar fotostops willen doen. In september kan het weer al ferm tegenslaan en dan ben je ook een stuk langer onderweg. (idem in de zomer trouwens, heb daar nog ferme storm met rukwinden > 150 km/u gehad) De reistijden op IJsland zijn echt een stuk langer dan wat we hier gewoon zijn.
Je kan ook einde D3 in plaats van naar Skaftafell te rijden al doorrijden richting de Oostfjorden maar als ik het mij goed herinner zijn er weinig kampeermogelijkheden vanaf Hofn. Djupivogur eventueel?

D5: Eventueel naar Asbyrgi, daar overnachten en 's morgens D6 doorrijden naar Myvatn? Dat is niet zo ver. Omgeving Husavik is niet super interessant maar bij Asbyrgi kan je wandelen langs de rivierkloof (Hljodaklettar).
D6 terug richting Myvatn eventueel via de Dettifoss, het zou zonde zijn om die over te slaan. Je kan de 864 doen, gaat alleen met 4x4 maar vind ik persoonlijk mooier dan de (meer toeristische) overkant. De 862 is wel een heel stuk asfalt en gaat veel vlotter als je niet te veel tijd wil verliezen richting Myvatn.

D8: F35 van Blonduos tot Keringarfjoll is niet zo heel lang (uur of 3-4 denk ik). Eventueel kan je 's morgens eerst nog Hvitserkur doen?

Deze wegenkaart is een aanrader: https://www.freytagberndt.com/de/island-strassenkarte-1-400-000-freytag-berndt-2.html
Thanks, straks eens in detail bekijken!

Thanks, straks eens in detail bekijken!
Ik zie dit topic nu pas. D4 zou idd een dag autorijden zijn, maar op zich wel haalbaar, alleen ga je niet veel tijd overhouden om ergens te stoppen en te genieten van wat je toevallig tegenkomt. De tweede keer dat wij er zijn geweest hadden we ook twee zo'n dagen ingelast, en het rijden op zich was al een genot op zich.
Voor de rest een haalbaar schema met enkele plekken die je zeker moet zien lijkt me. Begin september is ook nog te doen om overal vlot te raken, enkele weken later ga je tijd verliezen door het weer.

Hoeveel kost het huren van een auto tegenwoordig? Wij hebben 2x onze eigen auto meegebracht met de boot omdat dat goedkoper uitkwam, wel wat gedoe dat niet iedereen ziet zitten. :p

Ik zie dit topic nu pas. D4 zou idd een dag autorijden zijn, maar op zich wel haalbaar, alleen ga je niet veel tijd overhouden om ergens te stoppen en te genieten van wat je toevallig tegenkomt. De tweede keer dat wij er zijn geweest hadden we ook twee zo'n dagen ingelast, en het rijden op zich was al een genot op zich.
Voor de rest een haalbaar schema met enkele plekken die je zeker moet zien lijkt me. Begin september is ook nog te doen om overal vlot te raken, enkele weken later ga je tijd verliezen door het weer.

Hoeveel kost het huren van een auto tegenwoordig? Wij hebben 2x onze eigen auto meegebracht met de boot omdat dat goedkoper uitkwam, wel wat gedoe dat niet iedereen ziet zitten. :p
Merci voor de input beide!

Vliegtuigtickets zijn ondertussen geboekt, 06/09 vliegen en landen rond 23u, 14/09 terugvlucht om 00:10 (wat een extra overnachtingskost scheelt volgens de optimist in mij 😅). Betekent dus ook een dag minder en de huidige itinerary ziet er als volgt uit:

06/09: Vliegen op Reykjavik, overnachten ter plaatse.
07/09: Huurauto ophalen, Skogafoss, Solheimajokull, campsite Vik.
08/09: Diamond Beach, Fjadrargljufur, campsite Skaftafjell.
09/09: Egilsstadir, fotostops fjorden onderweg, paar campsites in Egilsstadir om uit te kiezen.
10/09: Asbyrgi, rivierkloofwandeling, campsites ter plaatse.
11/09: Myvatn via Dettifloss, campsites Myvatn. Verkennen van Myvatn.
12/09: Verkennen Myvatn, rit naar Kerlingarfjoll, eventueel kleine omweg via Hvitserkur. Camping Kerlingarfjoll.
13/09: Rit naar Reykjavik via Gulfoss en Geysir, auto binnendoen.
14/09: Terugvlucht.

Geen superlange ritten meer, heb een aantal zaken uit jullie posts meegenomen. 🙂

Goeiekoopste huurauto op Go Campers is vanaf 98 USD/dag, gaan mogelijk wel voor een duurdere optie van 203 omdat de goeiekope een manueel is zonder 4 wheel drive en zonder nachtverwarmer. Moet dan juist nog eens checken voor de verzekering(en), dus suggestie voor wat wel/niet zijn altijd welkom!

Moet dan juist nog eens checken voor de verzekering(en)
Alles nemen. Ik zou dat elders niet doen maar in IJsland wel. Putjes, barst in ruit, whatever, het is snel gebeurd op de wegen daar en ze rekenen iedere scheet vollen bak aan.
Goeiekoopste huurauto op Go Campers is vanaf 98 USD/dag, gaan mogelijk wel voor een duurdere optie van 203 omdat de goeiekope een manueel is zonder 4 wheel drive en zonder nachtverwarmer. Moet dan juist nog eens checken voor de verzekering(en), dus suggestie voor wat wel/niet zijn altijd welkom!
Zonder 4WD ga je de 35 (Kjölur) normaal niet mogen doen en al zeker niet de afslag naar Kerlingarfjoll. Ook al is het geen F-route, ze laten het toch niet toe. Voor al de rest geen 4WD nodig, uitgezonderd de Oostelijke route langs de Dettifoss moest je die nemen. Nachtverwarmer is idd een aanrader, zeker in september. Niet dat je die 's nachts per sé al nodig gaat hebben maar als je 's morgens uit uw slaapzak wil komen ga je blij zijn dat je dat ding eens kan aansteken. Idem 's avonds.

Laatst bewerkt:
09/09: Egilsstadir, fotostops fjorden onderweg, paar campsites in Egilsstadir om uit te kiezen.
Vestrahorn is een aanrader (als het niet dicht zit met bewolking), het vikingdorp is, hoewel fake, ook wel leuk voor foto's. Er is wel een inkom te betalen in het Viking café voor je het gebied binnen kan.
Hvalnesviti met de vuurtoren is ook een gekende schone fotostop
Fauskasandur idem.
Steinasafn Petru in Stöðvarfjörður is wel grappig voor de liefhebbers.
Het uitzicht vanop de heuvel in Reyðarfjörður (vertrek ter hoogte van de camping) is ook de moeite vind ik, ook hier weer: Mits het weer ok is. Ligt nog geen kilometer van de ringweg.

Alles nemen. Ik zou dat elders niet doen maar in IJsland wel. Putjes, barst in ruit, whatever, het is snel gebeurd op de wegen daar en ze rekenen iedere scheet vollen bak aan.

Zonder 4WD ga je de 35 (Kjölur) normaal niet mogen doen en al zeker niet de afslag naar Kerlingarfjoll. Ook al is het geen F-route, ze laten het toch niet toe. Voor al de rest geen 4WD nodig, uitgezonderd de Oostelijke route langs de Dettifoss moest je die nemen. Nachtverwarmer is idd een aanrader, zeker in september. Niet dat je die 's nachts per sé al nodig gaat hebben maar als je 's morgens uit uw slaapzak wil komen ga je blij zijn dat je dat ding eens kan aansteken. Idem 's avonds.
Thanks! Keuze gaat uiteindelijk waarschijnlijk op deze vallen, checkt alle boxes die ik wou.

Terug
Bovenaan