Illegale rave in Sint-Truiden

Ik heb vooral een probleem met het feit dat het voornamelijk "hippie's zijn , back to roots, flower power en lak aan het industrialisme en wat nog allemaal meer"....Maar als je dan ziet dat zoveel natuur beschadigd is, bambi's die liggen te sterven omdat de moeder op de vlucht is geslagen, eieren die open komen maar de moedervogel is er ook vandoor door het lawaai....

Dan snap ik het toch allemaal niet hoor. Zijn zij dan zo kortzichtig, dat zij daar niet aan denken, die "flower power ravers"?

Of stel ik mij die "ravers" toch te mooi voor , en zijn het vooral gewoon ordinaire crack junkies?

Ik hoop dat je ook weet dat die hippie's daar alles hebben opgeruimd.

En over het geluid.

Komend weekend is er op quasie dezelfde loactie een legale rave:

Wat dan met de natuur en de dieren? Die nemen een weekendje verlof?

"Een voorbeeld stellen"?!
"Repressie en geweld prediken"?!
"Angst inboezemen bij de bevolking"?!
:wtf:

Het is gewoon een kwestie van de bestaande regels handhaven. Niets meer en niets minder.

Maar neen, daar doen we niet meer aan mee. We zijn kampioen in het uitvinden van nieuwe regels. Altijd maar méér regeltjes. Wordt de wetgeving niet nageleefd? Dan gaan we niet de pakkans vergroten, maar nog een regeltje toevoegen. Dat zal helpen!
Maar de handhaving? Neen, dat is allemaal te lastig geworden. Zelfs de handhaving van het eigendomsrecht lukt niet meer. Allemaal te lastig, geen capaciteit, teveel bespaard, ...

Op die manier creëer je een enorme grijze zone waarin de "stoutmoedigen" zich steeds verder durven wagen en steeds verder de grenzen aftasten voor eigen gewin/geluk, ten koste van anderen, terwijl er niet ingegrepen wordt. En dit terwijl de "braven" steeds meer (moeten/willen) voldoen aan steeds meer regeltjes. En wat mensen als jij niet beseffen, is dat die laatsten daar vroeg of laat genoeg zullen van hebben. Die zullen het recht in eigen handen nemen. En kan je het hen kwalijk nemen?

Eens zien of je dàn uw doelstelling hebt bereikt om toch vooral maar "de chaos te vermijden". Dan ben je nog veel verder van huis.
Ok, het gaat dus vooral uit een soort van recalcitrante 'ik heb het gevoel dat ik gekastijd word door vadertje staat en dus nu wil ik het gevoel dat jullie ook gekastijd worden'-visie, gotcha. Dat heb ik hier in het topic wel al vaker gelezen.

Regels zijn goed hoor, we hebben ze nodig, maar een maatschappij waarbij elke regel desnoods met de harde hand doorgedrukt moet worden noemen ze een totalitair/autoritair regime en dat vind ik persoonlijk veel schrikbarender dan een maatschappij waarin er mega uitzonderlijk eens in de bossen wordt gefeest.

De wereld wordt inderdaad op tal van manieren naar de knoppen geholpen maar niet door een handvol hippies op LSD. De apocalyptische visie die ge schetst heeft geen fluit te maken met wat in Brustem gebeurd is, maar nu hebben ze weer een gemakkelijk doelwit gevonden om te overladen met alle zonden van de wereld. Iets dat van alle tijden is, blijkbaar.

Ik heb vooral een probleem met het feit dat het voornamelijk "hippie's zijn , back to roots, flower power en lak aan het industrialisme en wat nog allemaal meer"....Maar als je dan ziet dat zoveel natuur beschadigd is, bambi's die liggen te sterven omdat de moeder op de vlucht is geslagen, eieren die open komen maar de moedervogel is er ook vandoor door het lawaai....

Dan snap ik het toch allemaal niet hoor. Zijn zij dan zo kortzichtig, dat zij daar niet aan denken, die "flower power ravers"?

Of stel ik mij die "ravers" toch te mooi voor , en zijn het vooral gewoon ordinaire crack junkies?

Dan vind ik dit nog een pak eerlijker, ik denk dat dit het basisgevoel bij veel mensen goed samenvat, maar dat er achteraf een sausje van 'ik zit in met de dassen' overheen wordt gegoten want dat klinkt eloquenter. Gij maakt hier een hoop aannames over het moreel kompas van de mensen die daar gaan feesten, ik denk dat de meeste van die bezoekers gewoon goesting heeft om een weekendje te losgehen in de bossen hoor. Crack wordt daar trouwens nauwelijks gebruikt en tis niet nodig om op die manier te praten in P&A imo.

Laatst bewerkt:
Ik hoop dat je ook weet dat die hippie's daar alles hebben opgeruimd.
Ben je gaan kijken, of baseer je je op de beelden die in het nieuws zijn gekomen na alle commentaar?
Of denk je dat er één burgemeester zo dom is om nog olie op het vuur te gooien door te zeggen "ja we gaan nog weken bezig zijn met alles op te ruimen"?

Ben je gaan kijken, of baseer je je op de beelden die in het nieuws zijn gekomen na alle commentaar?
Of denk je dat er één burgemeester zo dom is om nog olie op het vuur te gooien door te zeggen "ja we gaan nog weken bezig zijn met alles op te ruimen"?

Klopt ik ben gaan kijken :)

Klopt ik ben gaan kijken :)
Voor of na de gemeentediensten de 70kuub zwerfvuil nog opgeruimd hebben? :sarcastic:
En bedoel je met opgeruimd gewoon verzameld en ter plaatse op 1 plaats achtergelaten of effectief ook meegenomen en naar het correcte afvalverwerkingspunt gebracht?

Ok, het gaat dus vooral uit een soort van recalcitrante 'ik heb het gevoel dat ik gekastijd word door vadertje staat en dus nu wil ik het gevoel dat jullie ook gekastijd worden'-visie, gotcha. Dat heb ik hier in het topic wel al vaker gelezen.

Neen hoor. Het gaat om het gevoel van:
"Kijk, beste burger, hier heb je een ganse shitload aan wetten en regeltjes. Echter, de handhaving van deze wetten en regeltjes is volledig willekeurig. 🤡 Doe een gok! Misschien word je keihard aangepakt, misschien laten we u gewoon met rust. Je zult het pas weten als het te laat is en begeef je intussen maar in het ontransparante moeras van de volledige willekeur!"

Regels zijn goed hoor, we hebben ze nodig, maar een maatschappij waarbij elke regel desnoods met de harde hand doorgedrukt moet worden noemen ze een totalitair/autoritair regime en dat vind ik persoonlijk veel schrikbarender dan een maatschappij waarin er mega uitzonderlijk eens in de bossen wordt gefeest.

Neen, er moet pas met harde hand worden opgetreden nadat men eerst herhaaldelijk en lief heeft gevraagd om het terrein te verlaten.
Doe nu niet alsof onze politiediensten bij elke minste overtreding de matrak of hun pistool bovenhalen. Laat staan dat ik daarvoor zou pleiten. Je trekt het echt volledig op flessen.

De wereld wordt inderdaad op tal van manieren naar de knoppen geholpen maar niet door een handvol hippies op LSD. De apocalyptische visie die ge schetst heeft geen fluit te maken met wat in Brustem gebeurd is, maar nu hebben ze weer een gemakkelijk doelwit gevonden om te overladen met alle zonden van de wereld. Iets dat van alle tijden is, blijkbaar.

Ik heb het niet specifiek over ravende hippies op LSD. Ik heb het over het algemene gebrek aan handhaving van regels en de totale willekeur.

Dan vind ik dit nog een pak eerlijker, ik denk dat dit het basisgevoel bij veel mensen goed samenvat, maar dat er achteraf een sausje van 'ik zit in met de dassen' overheen wordt gegoten want dat klinkt eloquenter. Gij maakt hier een hoop aannames over het moreel kompas van de mensen die daar gaan feesten, ik denk dat de meeste van die bezoekers gewoon goesting heeft om een weekendje te losgehen in de bossen hoor. Crack wordt daar trouwens nauwelijks gebruikt en tis niet nodig om op die manier te praten in P&A imo.

Die beesten interesseren mij maar matig.
Maar het is natuurlijk wel zo dat er niet voor niets allerlei regels in het leven werden geroepen waaraan eerlijke initiatiefnemers moeten voldoen om een feest te organiseren. Omdat sommige mensen nu eenmaal te stom zijn om aan alle gevolgen te denken, waaronder zwerfvuil en broedende beesten. Quod erat demonstrandum.

@derp
Oh er hebben ENKELEN het HIER EN DAAR wat opgekuist...

Laat dat vooral al die dode baby dieren goedpraten.
🙃

Jij zegt daar, wellicht terecht :"die mensen wouden enkel gewoon maar feesten hoor".
Jaja, daar kan ik me wel in vinden dat ze dat willen. Maar als ik dan de link leg met dat natuurleed die ik bespreek, ga je daar verder niet op in.

Dus jij vind het logisch en normaal dat ze niet verder denken dan "enkel willen feesten" (ongeacht de dode dieren die ze hebben veroorzaakt)?
Wel excuseer mij dan, dat ik hen kortzichtig vind.
Is dat dan hun levensmotto? "wij willen doen wat wij willen, en dat daar dan dode dieren bij vallen of mensen 3 dagen niet slapen, das ons probleem niet" ?

Ik snap niet dat hier members zo'n mensen nog wil verdedigen.

Ik stel anders voor dat we eens 1 weekje in een asiel van het blauwe kruis gaan "feesten" (lekker veel ketamine voorraad daar trouwens... :wtf: ), de dieren geen eten geven en laten sterven van de honger, en muziek spelen 1 week aan een stuk.
Maar nadien kuisen we het wel allemaal op! want dat is uw verdedigings retoriek :wtf:

En vooraleer je denkt dit in het belachelijke te willen trekken : Dit is exact wat daar nu gebeurt hé. Premature dieren die sterven van de honger omdat de moeder is gaan lopen van de muziek.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn laatste bijdrage, ik ben toch alleen maar in herhaling aan het vallen.

Neen hoor. Het gaat om het gevoel van:
"Kijk, beste burger, hier heb je een ganse shitload aan wetten en regeltjes. Echter, de handhaving van deze wetten en regeltjes is volledig willekeurig. 🤡 Doe een gok! Misschien word je keihard aangepakt, misschien laten we u gewoon met rust. Je zult het pas weten als het te laat is en begeef je intussen maar in het ontransparante moeras van de volledige willekeur!"
Exact wat ik hierboven al zei dus. We leven totaal niet in een ontransparant moeras van complete willekeur, ik weet niet waar gij dat vandaan haalt. En dan beweert ge dat ik het op flessen trek. We hebben een vrij ordentelijke samenleving, die vrij goed functioneert, waarin de regels over het algemeen vrij goed gehandhaafd worden, we leven in een land dat vrij goed scoort qua corruptie, maar de wet en de handhaving ervan is inderdaad geen binair systeem. Ge kunt inderdaad voorstander zijn van meer/verregaandere controle in combinatie met meer repressie, en dat is inderdaad een manier om in het leven te staan, maar het is ondertussen wel al duidelijk dat ik daar geen fan van ben.

Neen, er moet pas met harde hand worden opgetreden nadat men eerst herhaaldelijk en lief heeft gevraagd om het terrein te verlaten.
Doe nu niet alsof onze politiediensten bij elke minste overtreding de matrak of hun pistool bovenhalen. Laat staan dat ik daarvoor zou pleiten. Je trekt het echt volledig op flessen.
Gij spreekt hier over waterkanonnen en traangas vriend, niet ik. Ook dat is geweld. Ge kunt dat inderdaad doen, maar of dat op de lange termijn de autoriteit van onze politiediensten ten goede komt betwijfel ik ten zeerste. Wij wonen in een land waarbij de politie (gelukkig maar) beperkt zijn toevlucht zoekt tot repressie en geweld, en als het aan mij ligt houden we dat ook zo, want ik ben hoegenaamd niet jaloers op de landen met een 'flinke' politiemacht.

De redenen waarom het terrein niet stante pede ontruimd kon worden zijn hier al tig keer herhaald geweest, mijn probleem niet als ge niet kunt/wilt lezen, ik ga hier ook niet iedereen continu bij het handje houden of nog 20 keer hetzelfde herhalen.

Ik heb het niet specifiek over ravende hippies op LSD. Ik heb het over het algemene gebrek aan handhaving van regels en de totale willekeur.
Ventileer uw frustratie dan op de juiste mensen in plaats van op zoek te gaan naar een gemakkelijke zondebok.

Die beesten interesseren mij maar matig.
Maar het is natuurlijk wel zo dat er niet voor niets allerlei regels in het leven werden geroepen waaraan eerlijke initiatiefnemers moeten voldoen om een feest te organiseren. Omdat sommige mensen nu eenmaal te stom zijn om aan alle gevolgen te denken, waaronder zwerfvuil en broedende beesten. Quod erat demonstrandum.

Dat klopt en daar is denk ik ook iedereen het over eens, maar ge zit daar wel ineens met al die festivalgangers in Brustem en dan hebt ge cru gezegd 2 pistes, zijnde die van het kordate optreden en alle mogelijke gevolgen van dien, of de piste die ze nu gekozen hebben, ook met alle mogelijke gevolgen van dien. Niemand hier zegt dat dat feest had moeten plaatsvinden, maar uiteindelijk is dat terrein geweldloos ontruimd, is de schade voor de buurtbewoners beperkt gebleven, en hebben ze alleszins een poging gedaan om achter zichzelf op te ruimen. Misschien was het ook gewoon goed afgelopen als de politie kordaat had opgetreden, maar dat is klaarblijkelijk een risico dat ze klaarblijkelijk niet willen pakken, omdat ze de voordelen tegen de nadelen hebben opgewogen om vervolgens het feest te laten uitdoven volgens het draaiboek van +- heel Europa in plaats van te gaan experimenteren of het kruitvat écht wel ontploft wanneer het in de buurt van het lont komt.

Dat is natuurlijk buiten de expertise gerekend van de internet 'soccer moms/dads' van de hele wereld met 20/20 hindsight die denken dat ze het hoe dan ook altijd beter weten.

Over de omvang van de natuurschade kunnen we hier over blijven debatteren, Kom af met cijfers waarbij ge de aantallen broedvogels van vorig jaar vergelijkt met de aantallen van dit jaar, gecorrigeerd op omgevingsfactoren als temperatuur, neerslag en god weet wat nog allemaal en we klappen er nog eens over, maar in de tussentijd mag iedereen zijn HBVL artikels over een das die met een papvles moet gevoed worden wat mij betreft weer opbergen want het enige wat ge er mee bewijst is hoe pover onderbouwd uw argumenten zijn. Jammer? Jazeker. Bewijs voor grote natuurschade? Terug naar de basisschool.

@derp
Oh er hebben ENKELEN het HIER EN DAAR wat opgekuist...

Laat dat vooral al die dode baby dieren goedpraten.
🙃

Jij zegt daar, wellicht terecht :"die mensen wouden enkel gewoon maar feesten hoor".
Jaja, daar kan ik me wel in vinden dat ze dat willen. Maar als ik dan de link leg met dat natuurleed die ik bespreek, ga je daar verder niet op in.

Dus jij vind het logisch en normaal dat ze niet verder denken dan "enkel willen feesten" (ongeacht de dode dieren die ze hebben veroorzaakt)?
Wel excuseer mij dan, dat ik hen kortzichtig vind.
Is dat dan hun levensmotto? "wij willen doen wat wij willen, en dat daar dan dode dieren bij vallen of mensen 3 dagen niet slapen, das ons probleem niet" ?

Ik snap niet dat hier members zo'n mensen nog wil verdedigen.

Ik stel anders voor dat we eens 1 weekje in een asiel van het blauwe kruis gaan "feesten" (lekker veel ketamine voorraad daar trouwens... :wtf: ), de dieren geen eten geven en laten sterven van de honger, en muziek spelen 1 week aan een stuk.
Maar nadien kuisen we het wel allemaal op! want dat is uw verdedigings retoriek :wtf:

En vooraleer je denkt dit in het belachelijke te willen trekken : Dit is exact wat daar nu gebeurt hé. Premature dieren die sterven van de honger omdat de moeder is gaan lopen van de muziek.

Kijk he, als gij met dezelfde mate van verontwaardiging reageert op alle natuurschade en dierenleed ter wereld en uw leven daar vervolgens ook +- consequent naar leeft (dus ook pro verkleining van de veestapel zijt, uw best doet om uw co2 voetafdruk te reduceren, probeert vegetarisch te leven, probeert u te verplaatsen met de fiets ipv met de auto, verontwaardiging over PFAS in heel antwerpen, stemt om partijen die van milieu en klimaat een serieus agendapunt maken etcetc) dan vind ik dat 100% een goed argument. Ge hoeft voor mij niet op rijstwafels en water te overleven en uw eigen pis te distilleren, maar een klein beetje consequentie zou iedereen die dit argument probeert te maken wel sieren. Grote natuurschade? Kleine natuurschade? Ik weet het niet. Maar als ik rond mij kijk en zie wat wij allemaal uitsteken met de planeet dan vind ik dit inderdaad nog wel meevallen en dan denk ik dat het gaat over iets mineurs. Ik ben er ten minste eerlijk over dat ik dat verder ook niet zeker weet.

Als ge daarentegen enkel wat gespeelde verontwaardiging aan de dag kunt brengen vanaf dat ge een dreadlock en een joint hebt gezien op tv dan zijt ge gewoon een hypocriet, en dat is natuurlijk ook prima maar dat helpt dan weer niet als ge serieus wilt genomen worden in een debat.

De rest van uw analogie slaat als een slappe lul op een drumstel dus vergeef mij als ik daar niet serieus op inga, en ik neem aan dat gij ook druk bezig zult zijn met wat kikkers de straat helpen oversteken de rest van de namiddag als ik u zo bezig hoor.

Laatst bewerkt:
@derp
Wel makkelijk en leuk discussiëren zo...

"Ahja gij eet vlees, dus kom niet af om dierenleed aan te kaarten" .... :sarcastic:

Ok dus iedereen die met een auto rond rijd, moet ook niet meer posten in het Natuur en Klimaat gedeelte van het forum, want dat zijn ook "hypocrieten" volgens u?

En uw 2de argument "Als ik kijk rondom mij wat er met de wereld gebeurd, dan vind ik dit nog wel meevallen"?
Ben je nu echt serieus?

Ok dan waarom discussiëren we hier dan nog over? Allemaal legaliseren dan maar, de wereld is toch al om zeep. :oink:

De keuze van de politie om het feest gecontroleerd door te laten gaan, maakt gemengde reacties los bij buurtbewoners. ‘De ravers leven op een andere planeet, maar ze zijn wel heel vriendelijk.’
in dit geval een relatief onschuldige tegenbeweging
een groot deel van de bezoekers op het hoogtepunt waren ook gewoon dagjestoeristen
Ze smoren daar vooral wiet en drinken pintjes, al dan niet in combinatie met paddo's/LSD
gewoon wat jong volk dat zich wilt amuseren op hun manier
Leven en laten leven.
Eigenlijk één groot feest voor Love, Peace en vrijheid door verkeerd begrepen mensen die anders in het leven staan

Maar als de politie had durven ingrijpen was het een oorlogszone geworden vlogen er bakstenen door ramen
Het is het 1 of het ander hé mannekes

Ze smoren daar vooral wiet en drinken pintjes, al dan niet in combinatie met paddo's/LSD
Niet zeveren hé :)

3 dagen na elkaar staan feesten, doe je niet op weed/bier/lsd.
Heel dat free party gedoe, leunt en steunt op pep drugs ook (coke, mdma, speed..) , in combinatie met hallucinerende middelen . (keta/DMT/LSD..)

Dat de politie niet heeft ingegrepen, tot daar aan toe nog, en kan ik zoals je aanhaalt ergens wel begrijpen.
Mij maakt het gewoon kwaad dat er zoveel dierenleed mee gepaard gaat.

En voor mij is het gewoon belangrijk dat daar nu zo snel mogelijk een wettelijk kader rond kan komen om dat in de toekomst te verbieden, of sneller tegen te gaan.

En heel erg dikke boete voor de organisators zou trouwens een mooie stap in die richting zijn. Zou het ontmoedigen om dit nog te doen.

Ik vermoed trouwens dat in NL wél een wettelijk en beter georganiseerd kader hieromtrent is.
Want het zouden vooral Nederlanders zijn die het hebben georganiseerd, hoor ik nu opduiken.
Slim natuurlijk, om het dan in het straffeloze België te komen doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar als de politie had durven ingrijpen was het een oorlogszone geworden vlogen er bakstenen door ramen
Het is het 1 of het ander hé mannekes
Neen? Een menigte kan zo vredelievend zijn als je wilt, maar eens er paniek optreedt dan verandert dat heel snel hoor. Wanneer het daar in chaos verandert dan gaan de slechtere elementen in het publiek natuurlijk ook schoon hun kans zien. Heb jij nog nooit massapaniek gezien? Of beelden van rellen die beginnen escaleren? Of zelfs maar gewoon 1 persoon die zich plotseling bedreigd/geschoffeerd voelt? Je comment slaat op niet veel hoor.

Heel dat free party gedoe, leunt en steunt op pep drugs ook (coke, mdma, speed..) , in combinatie met hallucinerende middelen . (keta/DMT/LSD..)
Niet elke persoon die daar stond heeft natuurlijk letterlijk drie dagen op een rij staan feesten zonder te slapen. Uiteraard zijn de drugs daar veelvuldig gepasseerd, maar je moet nu ook niet gaan doen alsof al die duizenden mensen 'crack junkies' waren.

En voor mij is het gewoon belangrijk dat daar nu zo snel mogelijk een wettelijk kader rond kan komen om dat in de toekomst te verbieden, of sneller tegen te gaan.
Akkoord.

En heel erg dikke boete voor de organisators zou trouwens een mooie stap in die richting zijn. Zou het ontmoedigen om dit nog te doen.
Akkoord.

Dat de politie niet heeft ingegrepen, tot daar aan toe nog, en kan ik zoals je aanhaalt ergens wel begrijpen.
Mij maakt het gewoon kwaad dat er zoveel dierenleed mee gepaard gaat.

dat beweer ik niet hé. Bovenstaande zijn allemaal quotes die in dit topic staan..

Neen? Een menigte kan zo vredelievend zijn als je wilt, maar eens er paniek optreedt dan verandert dat heel snel hoor. Wanneer het daar in chaos verandert dan gaan de slechtere elementen in het publiek natuurlijk ook schoon hun kans zien. Heb jij nog nooit massapaniek gezien? Of beelden van rellen die beginnen escaleren? Of zelfs maar gewoon 1 persoon die zich plotseling bedreigd/geschoffeerd voelt? Je comment slaat op niet veel hoor.
Nee.
Als ik daar met de bedoeling ben van Love, Peace en gewoon wat feesten.
Dan vertrek ik van zodra de politie vraagt om te vertrekken en aanstalte maakt om in te grijpen.

Dus het excuus van "als de politie zou ingrijpen ontstaat er een oorlogszone en zeer veel schade" gaat voor mij niet op
Als je er met goeie bedoelingen bent (wat blijkbaar toch hier van toepassing was) dan vertrek 80-90% gewoon nadat de politie het vraag (en niet na 3 dagen hé).
Blijft ge er toch na meerdere waarschuwingen om de confrontatie aan te gaan, dan was het niet zo vredevol

Nee.
Als ik daar met de bedoeling ben van Love, Peace en gewoon wat feesten.
Dan vertrek ik van zodra de politie vraagt om te vertrekken en aanstalte maakt om in te grijpen.
En wat als je niet onmiddelijk weg raakt (want geen aangegeven nooduitgangen, geen duidelijke verlichting)? Wat als je daar vast zit tussen een massa panikerende mensen? Wat als jij wel vredelievend weg wilt, maar die mensen rondom jou niet? Wat als je traangas in je gezicht krijgt? Wat als je valt en vertrapt wordt?

Enfin, wat ik hier zeg is niks nieuws hoor, en trouwens ook niet uniek aan die rave. Met een massa mensen moet je anders omgaan dan met een klein groepje mensen. Vredelievend of niet.

Als je er met goeie bedoelingen bent (wat blijkbaar toch hier van toepassing was) dan vertrek 80-90% gewoon nadat de politie het vraag (en niet na 3 dagen hé).
Zelfs als er maar 10% bij zaten met slechte bedoelingen zit je op dat moment nog altijd met 1500 mensen die dan met slechte bedoelingen rondlopen in een menigte op een slecht verlicht terrein met geen aangegeven perimeters, geen evacuatieplannen, geen ...

Enfin, heel jouw post is weer de zoveelste post die beweert het beter te weten dan heelder diensten die daar jaren ervaring mee hebben en zich baseren op ervaringen van diensten in andere landen. Het begint een beetje afgezaagd te worden. Al weet ik uiteraard goed genoeg dat je hier ook wat zijdelings het standpunt dat de meesten van die mensen geen kwaadaardige junks waren probeert te ontkrachten, maar goed. Daar ga ik niet eens op in gaan omdat het compleet belachelijk is om duizenden mensen over dezelfde kam te scheren.

En wat als je niet onmiddelijk weg raakt (want geen aangegeven nooduitgangen, geen duidelijke verlichting)? Wat als je daar vast zit tussen een massa panikerende mensen? Wat als jij wel vredelievend weg wilt, maar die mensen rondom jou niet? Wat als je traangas in je gezicht krijgt? Wat als je valt en vertrapt wordt?

Enfin, wat ik hier zeg is niks nieuws hoor, en trouwens ook niet uniek aan die rave. Met een massa mensen moet je anders omgaan dan met een klein groepje mensen. Vredelievend of niet.

Zelfs als er maar 10% bij zaten met slechte bedoelingen zit je op dat moment nog altijd met 1500 mensen die dan met slechte bedoelingen rondlopen in een menigte op een slecht verlicht terrein met geen aangegeven perimeters, geen evacuatieplannen, geen ...

Enfin, heel jouw post is weer de zoveelste post die beweert het beter te weten dan heelder diensten die daar jaren ervaring mee hebben en zich baseren op ervaringen van diensten in andere landen. Het begint een beetje afgezaagd te worden. Al weet ik uiteraard goed genoeg dat je hier ook wat zijdelings het standpunt dat de meesten van die mensen geen kwaadaardige junks waren probeert te ontkrachten, maar goed. Daar ga ik niet eens op in gaan omdat het compleet belachelijk is om duizenden mensen over dezelfde kam te scheren.
Want de politie gaat u 5 minuten geven om weg te geraken en dan meteen aanvallen?
Zoals het hier al zo vaak is gezegd: als de politie enkele uren de tijd geeft om te vertrekken op uw gemak, lijkt er mij geen paniek te zijn.
Als je er 5u later nog rondhangt en dan traangas in uw gezicht krijgt moet je niet komen wenen hé.
Tijd gehad, kans gehad

Nee als er nog 1500 rondlopen lopen die niet in menigte rond, dan is de grote menigte al weg en blijven enkel de 1500 met slechte bedoelinge over. Again niemand die zegt dat de politie om 11u50 moet afkondigen "jongens om 12u gaan we chargeren"

heelder diensten die daar jaren ervaring mee hebben
Welke diensten hier in België hebben hier jaren evaring mee.

Tja, nu zijn we bijna gepivoteerd naar 'de politie had strenger moeten ingrijpen en de onrust die dat met zich meebrengt moeten we er dan maar bijnemen'. Die discussie is al tientallen keren gevoerd en die ga ik niet opnieuw voeren.

Ik reageerde gewoon op je 'het is het 1 of het ander' claim, alsof een menigte van duizenden mensen ofwel 100% uit makke lammetjes bestaat ofwel 100% uit ruziezoekende elementen. Zoals al gezegd: zelfs brave mensen kunnen rare dingen doen wanneer ze panikeren in een menigte. Enfin, menigtes op zich kunnen rare dingen doen. Daarvoor moet je niet eens naar specifieke mensen kijken. Da's niks nieuw, dat zijn fenomenen die al jaren gekend zijn en onderzocht worden.

En neen, veel ervaring met illegale raves op militair domein uit elkaar drijven hebben onze diensten niet, maar het is niet alsof crowd control een nieuw concept is. Spontane betogingen, risicomatchen in het voetbal, festivals, oproerpolitie, ... Dat bestaat echt al wel langer dan twee weken hoor. Tenzij jij denkt dat onze diensten graag voor aap staan terwijl er drie dagen lang duizenden mensen staan te feesten op militair domein denk ik toch dat die aan alle mogelijke pistes hebben gedacht en dan hebben geconcludeerd dat deze aanpak op dat moment het beste was.

En nogmaals: ik ben er ook tegen hoor, en er mag wat mij betreft een kader komen om in de toekomst sneller in te grijpen bij zulke zaken. Ik reageerde maar gewoon op je sarcastische zever. Zoals al gezegd: die discussie over al dan niet (hardhandig) ingrijpen ga ik niet weer voeren. Ik stel enkel vast dat het daar relatief vredig is uitgebloeid, dat er door de bewoners ginder doorgaans minder drama over gemaakt wordt dan door sommige leden hier, en dat het qua schade aan de omgeving en mensen blijkbaar al bij al nog meevalt.

zoals op elk ander festival dus? of zit iedereen op werchter, tommorowland, graspop, aan de speed?

Ik durf er mijn hand ook voor in het vuur steken dat 99% van de aanwezigen daar gewoon eens een dutje tussendoor doen. Net zoals op elk ander festival.

offtopic maar: LSD is trouwens ook een upper met een mdma vibe, vandaar dat die 2 zo goed samen gaan ;) .Fysiek In mindere mate dan MDMA want je krijgt die spastische stuiptrekkingen niet als je net dat beetje teveel gedaan hebt maar mentaal werken uw hersens aan 200% capaciteit en slapen zit er de eerste 12-16 uur echt niet in.

LSD nemen ze trouwens ook in combinatie met MDMA om de comedown van Mdma te verlichten/elimineren. je pakt sowieso een pak minder MDMA als je candy flipt omdat het allemaal langer en beter werkt. Die depressieve comedown tot je kunt slapen is er gewoon helemaal niet en als uw pillen uitwerken, werkt uw LSD nog die aan het nazinderen is en u gelukkig houd.

Het beeld van velen dat die mannen daar 35 soorten drugs in hun lijf steken en geen dag zonder kunnen en hoe meer hoe beter is een beetje verouderd. iemand die een paar lijntjes coke of 2 bollen op de lokale chirofuif er doorjaagt is er fysiek/mentaal slechter vanaf dan zo een hippie die enkele keren per jaar 2 dagen doorgaat op 1 zegeltje en 4 kwartjes mdma. Daarna werken die dingen ook gewoon niet meer en moet je er een week tussen laten tenzij je graag enkel de hangover wilt en 0 plezier.

Ik vermoed trouwens dat in NL wél een wettelijk en beter georganiseerd kader hieromtrent is.
Want het zouden vooral Nederlanders zijn die het hebben georganiseerd, hoor ik nu opduiken.
Slim natuurlijk, om het dan in het straffeloze België te komen doen.

Eigenlijk doen ze het in NL niet veel anders, maar ze hebben er wel meer ervaring mee, denk ik. Het gaat er vooral wat efficiënter aan toe.
Ze sluiten in de omgeving bv afritten van de snelweg af of schrijven een noodbevel waardoor ze makkelijker boetes kunnen geven.

Ze zullen echter ook niet snel hardhandig ingrijpen, maar eerder onderhandelen en het feest rustig laten uitdoven. Een goed voorbeeld is het nieuwjaarsfeest in Gelderland. Pas op het einde, als er minder volk overblijft, zullen ze op het terrein gaan. Ook daar zeggen ze eigenlijk net hetzelfde: "De politie hield al van bij de start van het feest een oogje in het zeil, maar greep niet in. Ze hoopten dat de feestvierders vrijwillig zouden vertrekken." en "Volgens de burgemeester zou er in Rijswijk niet vroeger zijn ingegrepen omdat de situatie onveilig was. Het terrein zou "lastig bereikbaar" geweest zijn en "moeilijk begaanbaar". Hier ging het slechts over enkele honderden bezoekers.

Afgelopen weekend is er een feest in Nieuwegein geweest met ongeveer 150 man: "Om 01.30 uur kwamen de eerste meldingen binnen bij de politie. Die is toen direct ter plaatse gegaan om afspraken te maken over het geluidsvolume en het beëindigen van het feest. Maar de feestvierders kwamen de afspraken over het geluidsniveau in onvoldoende mate na. Uiteindelijk ging de rave tot ongeveer 09.30 uur ‘s ochtends door, zonder verder ingrijpen van gemeente en politie."

Ik durf er mijn hand ook voor in het vuur steken dat 99% van de aanwezigen daar gewoon eens een dutje tussendoor doen. Net zoals op elk ander festival.

Het beeld van velen dat die mannen daar 35 soorten drugs in hun lijf steken en geen dag zonder kunnen en hoe meer hoe beter is een beetje verouderd. iemand die een paar lijntjes coke of 2 bollen op de lokale chirofuif er doorjaagt is er fysiek/mentaal slechter vanaf dan zo een hippie die enkele keren per jaar 2 dagen doorgaat op 1 zegeltje en 4 kwartjes mdma. Daarna werken die dingen ook gewoon niet meer en moet je er een week tussen laten tenzij je graag enkel de hangover wilt en 0 plezier.

Ik denk dat je het wel iets té rooskleurig voorstelt. 99% doet daar geen dutje hoor en een heel deel van de vaste deelnemers gebruiken wel degelijk wekelijks.

@derp
Wel makkelijk en leuk discussiëren zo...

"Ahja gij eet vlees, dus kom niet af om dierenleed aan te kaarten" .... :sarcastic:

Ok dus iedereen die met een auto rond rijd, moet ook niet meer posten in het Natuur en Klimaat gedeelte van het forum, want dat zijn ook "hypocrieten" volgens u?

En uw 2de argument "Als ik kijk rondom mij wat er met de wereld gebeurd, dan vind ik dit nog wel meevallen"?
Ben je nu echt serieus?

Ok dan waarom discussiëren we hier dan nog over? Allemaal legaliseren dan maar, de wereld is toch al om zeep. :oink:

Maar jij leest dan ook alleen maar wat je wilt lezen he

Nu ben je bezig over al het dierenleed door de luide muziek.

Waarom kom je dan niet op als er op dezelfde locatie een legale rave gehouden wordt?

Ga je hier ook zo je gang gaan? Ik hoop van wel anders nogal hypocriet :)

Terug
Bovenaan