Impact geopolitieke conflicten op beurs

De beste beurstip op deze momenten is om de kat uit de boom te kijken. De beste deals komen naar je toe in plaats van dat jij erachter zoekt.
Adobe, Adyen, Salesforce alledrie screaming buys. Quality at a fair cheap price. SAP, Microsoft, MELI, Amazon ook allemaal heel fair gewaardeerd.

Iran is noise voor software/tech waar de omzet grotendeels recurrent is met 0 afhankelijkheid van macro zaken zoals de straat van Hormuz.

Overigens fun fact: met Iran erbij is nu meer dan 5% van alle landen in de wereld afgelopen jaar gebombardeerd door de VS. En daar zitten de strikes op drug vessels in de Caraïbische zee niet bij. President of peace bro.

Laatst bewerkt:
VS en Canada LNG players zouden wel eens de grote winnaar kunnen zijn.
Met Qatar LNG voor onbepaalde tijd offline en Rusland dat we 'vrijwillig' de deur hebben gewezen, blijft enkel nog dure LNG uit Noord-Amerika over en is Europa nog maar eens de klos in deze hele shit show.

Oei, Trump gaat schepen begeleiden en verzekeren, olie terug naar 50 dollar, of de VS die een boot verliest?
"Trump has said the US government will provide risk insurance "at a very reasonable price" to all shipping firms in the region to "ensure the FREE FLOW of ENERGY to the WORLD". Dixit BBC

Protection racket op megalomane schaal :laugh:

Begin te denken dat vorige week het dieptepunt was voor SAAS.

De overwaardering is weg
De AI angst golf lijkt weg te ebben.
De oorlog Iran/US lijkt de US sterk de overhand te hebben.

Buiten een schuldencrisis zie ik geen aankomende risico's eigenlijk die de beurzen nog lager zouden kunnen duwen 🤔
Dus the only way is up :fingerguns_r:

Wel zotjes hoe de beurzen in Azië blijven zakken terwijl de US en EU al lijken te stabiliseren, herstellen.

Begin te denken dat vorige week het dieptepunt was voor SAAS.

De overwaardering is weg
De AI angst golf lijkt weg te ebben.
De oorlog Iran/US lijkt de US sterk de overhand te hebben.

Buiten een schuldencrisis zie ik geen aankomende risico's eigenlijk die de beurzen nog lager zouden kunnen duwen 🤔

Wel zotjes hoe de beurzen in Azië blijven zakken terwijl de US en EU al lijken te stabiliseren, herstellen.
Zoals ik al eerder zei: buy the dip...

Langdurige oorlog die escaleert met focus op energie, prijsexplosie gas en olie die dermate is dat de wereldwijde vraag vernietigd wordt resulterend in een zware recessie: beurzen -75%, record aantal faillissementen, hoge werkloosheid. Dat alles overgoten met een burgeroorlog zonder weerga en dito vluchtelingenstroom.

T.g.v. de stijgende olieprijzen en de daarbij horende dalende aandelenkoersen van oliebedrijven ontstaat een spiraal die leidt tot het failliet van alle oliebedrijven.

T.g.v. de stijgende olieprijzen en de daarbij horende dalende aandelenkoersen van oliebedrijven ontstaat een spiraal die leidt tot het failliet van alle oliebedrijven.
Deze begrijp ik niet? Stijgende olieprijzen -> dalende aandelenkoersen van oliebedrijven -> failliet van alle oliebedrijven.

Deze begrijp ik niet? Stijgende olieprijzen -> dalende aandelenkoersen van oliebedrijven -> failliet van alle oliebedrijven.

Kijk eens naar de koersen van oliebedrijven de laatste 2 dagen en kijk eens naar de prijs van olie de laatste 2 dagen. De tijd van LT investeren is voorbij, het is dag per dag, uur per uur.

Langdurige oorlog die escaleert met focus op energie, prijsexplosie gas en olie die dermate is dat de wereldwijde vraag vernietigd wordt resulterend in een zware recessie: beurzen -75%, record aantal faillissementen, hoge werkloosheid. Dat alles overgoten met een burgeroorlog zonder weerga en dito vluchtelingenstroom.

Amerikanen zitten met al hun spaargeld in de beurs, binnenkort zijn er verkiezingen en Trump is zeer gevoelig aan de aandelenkoersen -> Dus ik bekijk het eerder als: "Wat wil Trump?", want dat gaat vermoedelijk gebeuren, en het antwoord op die vraagt lijkt me:

1) hij wil lage olieprijs
2) hij wil hoge beurskoersen

Dus denk niet dat een langdurige oorlog realistisch is.

Wellicht staan olie aandelen over een week lager dan voor de Iran oorlog begon.
Dan begin ik opnieuw met olie aandelen bijkopen.

Amerikanen zitten met al hun spaargeld in de beurs, binnenkort zijn er verkiezingen en Trump is zeer gevoelig aan de aandelenkoersen -> Dus ik bekijk het eerder als: "Wat wil Trump?", want dat gaat vermoedelijk gebeuren, en het antwoord op die vraagt lijkt me:

1) hij wil lage olieprijs
2) hij wil hoge beurskoersen

Dus denk niet dat een langdurige oorlog realistisch is.
Denk idd dat we dat toch zeker niet mogen vergeten. Donald "Pump & Dump" Trump en in het verlengde dus ook zijn admin caren heel erg over de aandelenkoers. In zijn eerste termijn heeft hij nog zijn handtekening gezet onder een stijgende grafiek van de Dow en nu recent was het Pam Bondi die zei: Epstein: who cares, de DOW ZIT OVER 50k!!

Goed, de Dow is weliswaar de boomer retard index, maar het is alleszins iets, en als de energiekosten te lang te hoog zijn gaat dat 1) niet goed zijn voor de geliefde Dow en 2) de gewone Amerikaan doen tilten aan de gaspomp, en Trump heeft ondanks alles wel een talentje om aan te voelen hoe hij verkiezingen kan winnen dus dan gaat hij wel weer TACO-gewijs zijn kar keren.

Trump is, net zoals dat elke president zijn plicht is - door die connectie - bezig met die wens, maar het is geen optie om zich terug te trekken - hij moet die oorlog wel beëindigen op één of andere wijze, maar Iran is Venezuela niet - complex en groot land, controle over kritische infrastructuur, omringende landen spelen hoofdrol in energie op mondiaal niveau, veel vraagtekens m.b.t. Iraans regime, hun militaire capaciteiten en positie in onderhandelen - desondanks een totaal militair overwicht is het geen absolute zekerheid dat dit conflict snel ten einde zal zijn.

TACO werkt optimaal voor zaken die je ook 100% controleert - dat is hier niet meer het geval. In eerdere posts schets ik nu wel een doemscenario - maar ik denk toch dat zelfs de machtige VS wat zenuwachtig is.

Trump is, net zoals dat elke president zijn plicht is - door die connectie - bezig met die wens, maar het is geen optie om zich terug te trekken - hij moet die oorlog wel beëindigen op één of andere wijze, maar Iran is Venezuela niet - complex en groot land, controle over kritische infrastructuur, omringende landen spelen hoofdrol in energie op mondiaal niveau, veel vraagtekens m.b.t. Iraans regime, hun militaire capaciteiten en positie in onderhandelen - desondanks een totaal militair overwicht is het geen absolute zekerheid dat dit conflict snel ten einde zal zijn.

TACO werkt optimaal voor zaken die je ook 100% controleert - dat is hier niet meer het geval. In eerdere posts schets ik nu wel een doemscenario - maar ik denk toch dat zelfs de machtige VS wat zenuwachtig is.
Hij kan TACO-gewijs toch perfect binnen een week zeggen: "Voila, heb gedaan wat moest, nu moet de Iraanse bevolking het maar verder zelf oplossen"

Het zou met trouwens verbazen dat hij zich langer dan 2 weken met Iran gaat bezighouden, dat gaan hem vervelen en hij gaat iets anders zoeken om zijn aandacht op te vestigen. Hij heeft nog niet veel in Afrika gedaan, volgens mij zijn die next :)

Blijkbaar kan Iran niet zonder voedselimport en nu gebeurd die voedselimport naart schijnt grotendeels via VAE en de straat van Hormuz.

Heb zo een gevoel dat die blockade niet lang gaat duren. :oi22:

feedback
RIP beursforum als alles in apart mini dode topics geplaatst wordt.
Deze thread mag inhoudelijk blijven. Feedback in de feedbackthread, graag.

Terug
Bovenaan