Impact geopolitieke conflicten op beurs

Amerikaanse oorlogsschepen worden zowel op maandag als gisteren aangevallen door Iraanse raketten, maar Trump minimaliseert het compleet 🙄
'gewoon een klein prikje' 'cease fire is zeker niet voorbij'..

Dat betekent dat hij dus als een schaapje op zijn knieën zit om toch een deal rond te krijgen zodat de midterms niet om zeep zijn.
Trump zit niet alleen op zijn knieën, hij is na bevel van Iran nu zelfs gepromoveerd tot fluffer van Hezbollah.

Als Iran het gewoon blijft rekken, krijgen ze een deal met controle over Hormuz, geen garanties mbt nucleaire wapens, en een staatsbanket in het witte huis.
Want onze 'art of the deal' vriend staat met de rug tegen de muur.

Geen idee wat dat met olieprijzen doet. Bij directe capitulatie dalen ze, maar als Iran het lang genoeg rekt en Hormuz (semi)toe houdt, kunnen ze het maximum uit de onderhandelingen halen bij stijgende prijzen.
De low end scenario voor eind 2026 is 84usd per barrel volgens Wirth van Chevron. Dat is niet wat ingeprijsd is bij aandelen van oliebedrijven.

Laatst bewerkt:
Trump zit niet alleen op zijn knieën, hij is na bevel van Iran nu zelfs gepromoveerd tot fluffer van Hezbollah.

Als Iran het gewoon blijft rekken, krijgen ze een deal met controle over Hormuz, geen garanties mbt nucleaire wapens, en een staatsbanket in het witte huis.
En de impact ervan op de beurs? Hoe zie je dat?

Geen idee wat dat met olieprijzen doet. Bij directe capitulatie dalen ze, maar als Iran het lang genoeg rekt en Hormuz (semi)toe houdt, kunnen ze het maximum uit de onderhandelingen halen bij stijgende prijzen.
De low end scenario voor eind 2026 is 84usd per barrel volgens Wirth van Chevron. Dat is niet wat ingeprijsd is bij aandelen van oliebedrijven.

Long olie.

Als we terugkeren naar normaliteit zal er een semi-permanente risk premium aan olie plakken. Die bad guys hebben door dat ze kunnen powerplayen met de olie. De OPEC is dan wel dood, maar geld verdienen kunnen ze nog.

Wat dat met de inflatie doet longer term mag de nieuwe FED vriend uitleggen aan Donald :laugh:

De December 2027 futures staan aan 75 as we speak. Als olie mid-term aan 80 staat, gaan die olieboeren geld printen dat het niet meer proper is.

Trump zegt nu zelfs tegen Israël dat ze Iran niet mogen van repliek dienen, nadat Iran zonet ballistische raketten op Israël schiet omdat ze Hezbollah (= geen grondgebied Iran) willen wreken.

Trump dus op de knieën, fluffen, en nu ook naakt op de vloer in foetushouding met de poep omhoog.

Bij een volgende zo mogelijk nog schaamtelijker knieval ga ik een tijd moeten nadenken of er nog wel beeldspraak overblijft.

Aanval van Iran op Israël is eigenlijk wel clever, Iran weet dat die aanval materieel niets zal betekenen - het is dus een zuiver politieke aanval, en dat op een moment dat het tussen Israël en de VS toch wat minder gaat - naast Trump is het vooral Netanyahu die hier op zijn tanden moet bijten.

Het is ook een vrij ironische situatie - zowel de VS als Iran hebben door dat dit conflict nooit opgelost wordt met verdere escalatie, en dan lijkt Iran het te willen doen escaleren terwijl het eigenlijk net het omgekeerde is - terug gaan onderhandelen want de laatste dagen was dat maar een flauw beestje heb ik de indruk. Meer en meer gewoon zoals handel op de markt: wat zal de prijs zijn.

Trump zegt nu zelfs tegen Israël dat ze Iran niet mogen van repliek dienen, nadat Iran zonet ballistische raketten op Israël schiet omdat ze Hezbollah (= geen grondgebied Iran) willen wreken.

Trump dus op de knieën, fluffen, en nu ook naakt op de vloer in foetushouding met de poep omhoog.

Bij een volgende zo mogelijk nog schaamtelijker knieval ga ik een tijd moeten nadenken of er nog wel beeldspraak overblijft.

Het is ook niet gemakkelijk, he. Zo'n oorlog die al forever y niet opgelost raakt en je denkt op te lossen door wat random tweets uit je gat te toveren.

Who would have thought dat reli freakjes het bont gingen maken langs 2+x kanten (Israel en Iran + x proxies) en dat dat niet te stoppen was door pre-emptief de overwinning uit te roepen en grootsprakerig te doen...

Wachten op de zoveelste 'Obama met zijn achterlijke Iran deal' tweet van Donald. Als je het genoeg roept, wordt het waar.

Misschien lukt dat nog als je je omringt met ja-knikkers. Maar Iran knikt niet omdat je het vraagt. En de Houthi's in de woestijn al zeker niet.

De blockade van Hormuz lijkt stillaan lastiger voor Iran dan voor de wereld.

Trump moet gewoon de Iraanse olie export blijven blokkeren en wachten tot de boel ineenstort.

Trump moet gewoon de Iraanse olie export blijven blokkeren en wachten tot de boel ineenstort.

Vermoedelijk- ik zie Iran praktisch in de problemen komen als ze geen olie meer kunnen opslaan, iedereen verwacht ook een deal - getuige de lage olieprijzen. Dit zou in principe moeten gebeuren alvorens er echt grote tekorten zijn in andere landen en voor de strategische voorraden op zijn.

En dan is er nog het financiële luik van Iran - geen flauw idee hoe lang ze het kunnen uitzingen. Bijkomend ook geen idee hoe ver ze hun partners kunnen krijgen om de andere straat dicht te timmeren.

Te verwachten is een koehandel over voorwaarden en een akkoord binnen een termijn van weken.

Mensen kunnen veel leed doorstaan.

Veel meer dan wat een markt denkt. Of dat het geval is in Iran is natuurlijk iets wat ik niet weet. Maar het feit dat Trump continue een Taco doet en al een tijdje niet weet waar kruipen zou ik daar niet te hard op gokken.

Van 6 juni.
Geschatte export: "~209K bbl/day in May, Vortexa data showed, down sharply from 1.34M bbl/day in April and nearly 1.9M bbl/day in March"
Het gevolg van de Amerikaanse tegenblokkade.
Iran heeft daar veel minder last van dan de Westerse markt, want het is compleet irrelevant of hun burgers ervan afzien of niet. De klok tikt in het voordeel van Iran, niet in het nadeel. Het regime daar weet ook dat hoe langer dit duurt, hoe meer de olieprijzen gaan exploderen en hoe meer Amerikanen gaan beginnen protesteren wanneer ze het in hun portefeuille voelen, en met de midterms in aantocht kan Trump zich dat gewoon niet permitteren.

Iran heeft daar veel minder last van dan de Westerse markt, want het is compleet irrelevant of hun burgers ervan afzien of niet. De klok tikt in het voordeel van Iran, niet in het nadeel. Het regime daar weet ook dat hoe langer dit duurt, hoe meer de olieprijzen gaan exploderen en hoe meer Amerikanen gaan beginnen protesteren wanneer ze het in hun portefeuille voelen, en met de midterms in aantocht kan Trump zich dat gewoon niet permitteren.
Ja en neen, zoals ik eerder vermelde weet ik niet hoe lang Iran nog olie kan opslaan, afgeschreven schepen als opslag is alvast geen goed teken, volgende stap is terugschroeven productie, dan stopzetting productie - te vermijden. Hoeveel afzet kunnen ze vandaag nog realiseren. Hoge olieprijzen terwijl jezelf nauwelijks afzet hebt maar Trump zijn verkiezing wat verstoort is ook maar een flauwe overwinning - heel ander verhaal mochten ze toch voldoende afzet hebben om een stopzetting van productie met maanden te vertragen - dan heeft Trump een giga probleem want de prijs voor een deal zal hoog zijn.

Iran heeft daar veel minder last van dan de Westerse markt, want het is compleet irrelevant of hun burgers ervan afzien of niet. De klok tikt in het voordeel van Iran, niet in het nadeel.
Dan evolueren ze richting een soort arm religieus extremistisch land alla Afghanistan en cru gezegd is het probleem dan eigenlijk ook opgelost.
Hoe extremistischer en repressiever het regime hoe beter want op lange termijn zal het de relatieve achteruitgang enkel maar versnellen of de vooruitgang belemmeren.

De 'fine fleur van de maatschappij' het menselijke kapitaal is samen met het letterlijke kapitaal gewoon weg en dan blijf je achter met een lege doos. Dusja Iran kan mss meer pijn verdragen, maar het zal een pak rapper dan de VS degenereren en irrelevant worden.

De VS die zijn nota bene de grootste producent van olie en netto exporteur, tevens zijn ze het LNG gat van Qatar aan het vullen.

Ja en neen, zoals ik eerder vermelde weet ik niet hoe lang Iran nog olie kan opslaan, afgeschreven schepen als opslag is alvast geen goed teken, volgende stap is terugschroeven productie, dan stopzetting productie - te vermijden. Hoeveel afzet kunnen ze vandaag nog realiseren. Hoge olieprijzen terwijl jezelf nauwelijks afzet hebt maar Trump zijn verkiezing wat verstoort is ook maar een flauwe overwinning - heel ander verhaal mochten ze toch voldoende afzet hebben om een stopzetting van productie met maanden te vertragen - dan heeft Trump een giga probleem want de prijs voor een deal zal hoog zijn.
Het zal niet alleen Trump zijn verkiezing verstoren. De strategische oliereserves van de VS zitten nu al op hun laagste peil sinds 1980, dat wordt hoe langer hoe meer een probleem (ook voor de olieprijzen). En dan zwijg ik nog over hun agrarische sector waar het nu alarmfase rood is omdat het overgrote deel van hun meststoffen via Hormuz komen.

Het zal ook meer doen dan Trump zijn midterms wat verstoren, het zal de Democraten een reële kans geven om zowel House als Senate te veroveren. En in dat scenario heeft hij een gigantisch probleem.

Dan evolueren ze richting een soort arm religieus extremistisch land alla Afghanistan en cru gezegd is het probleem dan eigenlijk ook opgelost.
Hoe extremistischer en repressiever het regime hoe beter want op lange termijn zal het de relatieve achteruitgang enkel maar versnellen of de vooruitgang belemmeren.

De 'fine fleur van de maatschappij' het menselijke kapitaal is samen met het letterlijke kapitaal gewoon weg en dan blijf je achter met een lege doos. Dusja Iran kan mss meer pijn verdragen, maar het zal een pak rapper dan de VS degenereren en irrelevant worden.

De VS die zijn nota bene de grootste producent van olie en netto exporteur, tevens zijn ze het LNG gat van Qatar aan het vullen.
Het Iraanse regime geeft maar om een ding: Aan de macht blijven. Of het op wereldtoneel minder relevant wordt of niet, daar liggen ze niet van wakker. En van meer repressie ook niet, we spreken hier over de mensen die zes maanden geleden nog tienduizenden burgers gewoon heeft afgeslacht.

De VS is inderdaad de grootste exporteur van olie. Dat een paar olie- en LNG-bedrijven hierbij winnen klopt ook. Maar dat zal de gemiddelde Amerikaan worst wezen als hij binnenkort 6 USD/gallon aan de pomp betaalt.

Het zal niet alleen Trump zijn verkiezing verstoren. De strategische oliereserves van de VS zitten nu al op hun laagste peil sinds 1980, dat wordt hoe langer hoe meer een probleem (ook voor de olieprijzen). En dan zwijg ik nog over hun agrarische sector waar het nu alarmfase rood is omdat het overgrote deel van hun meststoffen via Hormuz komen.

Het zal ook meer doen dan Trump zijn midterms wat verstoren, het zal de Democraten een reële kans geven om zowel House als Senate te veroveren. En in dat scenario heeft hij een gigantisch probleem.

Aangezien de VS een netto exporteur zijn zou ik wel stellen dat ze nooit zonder olie zullen vallen, her en der zullen er mogelijks andere problemen opduiken maar die gaan vermoedelijk nooit een praktisch breekpunt vormen - die midterms blijven imo de grootste bedreiging voor Trump - maar kan Iran het tot daar praktisch rekken? Enerzijds hoop ik van wel - Trump met minder macht is geen slechte zaak, anderzijds is dat nog ettelijke maanden- dat zou wel eens veel meer pijn kunnen doen dan we (en dan bedoel ik de wereld) vandaag gewend zijn - zoals bij elke crisis worden de gevolgen pas later volledig zichtbaar/voelbaar zijn.

De VS is inderdaad de grootste exporteur van olie. Dat een paar olie- en LNG-bedrijven hierbij winnen klopt ook. Maar dat zal de gemiddelde Amerikaan worst wezen als hij binnenkort 6 USD/gallon aan de pomp betaalt.
Can't stress this enough. Sommigen lijken precies écht te denken dat "de VS" baat heeft bij hoge olieprijzen. Nee, een zéér zéér klein deel vult zijn zakken en de overgrote meerderheid van de mensen zoekt intussen naar een 3de job om het hoofd boven water te houden... de VS als land ziet af bij een significante stijging van olie, netto exporteur of niet.

Aangezien de VS een netto exporteur zijn zou ik wel stellen dat ze nooit zonder olie zullen vallen, her en der zullen er mogelijks andere problemen opduiken maar die gaan vermoedelijk nooit een praktisch breekpunt vormen - die midterms blijven imo de grootste bedreiging voor Trump - maar kan Iran het tot daar praktisch rekken? Enerzijds hoop ik van wel - Trump met minder macht is geen slechte zaak, anderzijds is dat nog ettelijke maanden- dat zou wel eens veel meer pijn kunnen doen dan we (en dan bedoel ik de wereld) vandaag gewend zijn - zoals bij elke crisis worden de gevolgen pas later volledig zichtbaar/voelbaar zijn.
Ze hoeven het praktisch zelfs niet tot dan te rekken. Doe hier nog een maand of twee bij en je komt in recessie territorium. En dat is niet opgelost voor de midterms. :)

En zoals Reverz terecht aanhaalt, voor de VS is het niet de olie zelf die het probleem is, wel de prijs. En die meststoffen natuurlijk, want de boeren in de VS hebben nog altijd behoorlijk wat invloed aan de rechterkant.

Eerlijk gezegd durf ik geen uitspraken meer te doen over die olieprijs - huidige prijs is hoger - maar staat volgens experten niet in relatie met de prijs uitgaande van een langdurig conflict - dus men gaat nog steeds uit van een oplossing op relatief korte termijn. Maar wat als die er niet komt - wat gaat de prijs dan doen en vanaf wanneer is die vernietigend. Tot op heden zijn de effecten nog best verteerbaar op basis van de beurzen. De koers van olie is zowaar al een maand aan het dalen.

Terug
Bovenaan