Impact van pendeltijd op mentale/fysieke gezondheid

In welke mate ben jij tevreden over je pendeltijd?

• Ik pendel minder dan 30 minuten per rit en zou het niet anders willen.

• ik pendel meer dan 30 minuten per rit en heb daar geen last van.

• ik pendel meer dan 30 minuten per rit en zou het liever anders willen.

• Ik pendel minder dan 30 minuten per rit, maar langer zou geen probleem zijn.

• Ik pendel meer dan 60 minuten per rit en heb daar geen last van.

• Ik pendel meer dan 60 minuten per rit en zou het liever anders willen.

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Général Zantas

Well-known member
Het eeuwenoude vraagstuk, ofwel koop je iets kleiner in de stad en blijf je overal relatief dichtbij, ofwel koop je iets ruimer met een tuintje buiten de stad. Maar daar komt dan weer een hoop pendeltijd bij kijken. In mijn persoonlijk geval bv 45-60 minuten voor ~15 km.

Ik vroeg me af wat jullie zoal ervaren als voordelen en nadelen van het pendelen op jullie gezondheid? Moet je überhaupt lang pendelen?

Voel je je futloos en loom bij het thuiskomen omwille van de (te lange) pendeltijd specifiek (gevolgen van het werk even achterwege laten), of heb je daar eigenlijk weinig last van omdat je actief pendelt (fiets), je nuttig bezig houdt op bus/trein (lezen, film kijken, werken, BG'en), en/of in de auto kan ontspannen met lekkere muziek, of een goeie podcast/audioboek?

Ik heb zelf bv de afgelopen 10 jaar nooit langer dan 15 minuten moeten pendelen omdat ik midden in de stad woon, dus misschien romantiseer ik het pendelen een beetje. Zijn er mensen die ondanks die (eventuele) initiële positieve insteek (elke dag lekker boekje lezen of podcastje luisteren!) het na al die jaren echt wel beu zijn? Speelt de pendeltijd een belangrijke rol bij het overwegen van een andere job?

Hier 20 tot 30 min gemiddeld. In auto, maar is mijn manier van deconnectie met het werk te maken.

Geen bg loon dus zie niet in wrm ik 45min of meer zou pendelen.

Verhuizen staat nog op de planning maar in de regio van waar we nu wonen...

Zit steeds tussen de 2u en 2u30 per dag in de auto.

Vooral de ochtenden zijn het laatste jaar enorm lastig geworden.
Je merkt dat er meer mensen terug naar kantoor moeten, veel meer verkeer op de baan.
Bovendien zijn er op mijn traject op verschillende plaatsen wegenwerken gestart.
De afgelopen jaren deed ik 's ochtends steeds tussen de 50 a 60 minuten over mijn traject.
Dit jaar is dat 1u30 geworden. De avonden zitten tussen de 45minuten tot een uur.

In het begin kon ik er mee leven, maar sinds dit jaar heb ik er echt wel meer moeite mee.
Steeds een soort stress gevoel (te laat komen op het werk, te laat komen bij de hobby van de kinderen etc..)

En nu het weer winteruur is heb ik er (zoals de meesten) nog meer last van. Beide ritten doe ik als het nog/al donker is, waardoor je echt het gevoel hebt dat de dagen voorbij vliegen zonder te genieten.

Ik werk 2 dagen in de week op kantoor, en dat is op een goeie dag anderhalf uur door en anderhalf uur terug.

De hoeveelheid dafalgans dat ik soms moest slikken achteraf kan ik al niet meer tellen, totdat ik men nieuwe EV bedrijfswagen kreeg en eindelijk van die gehate ambriage in de file vanaf ben. Nu vollenbak ouwe podcasts verslinden aan een razendsnel tempo terwijl ik betaald ben! :woohoo:

Ik werk gemiddeld twee dagen per week op kantoor en pendel 20-40 minuten met de bus.

Ik kan zoveel bussen nemen dat ik zelden kijk wanneer de bus komt, waardoor ik soms wel eens de pech heb dat het 40 minuten is. 's ochtends doet de bus er tien minuten over om naar het werk te rijden (+/- 6.20 op de bus stappen) en in de namiddag wat langer afhankelijk van het verkeer. De bus moet namelijk een druk kruispunt oversteken dat soms wel eens helemaal vast kan zitten.

Als ik fysiek helemaal in orde was zou ik de fiets kunnen nemen maar dat is dus momenteel niet echt de optie.

Ik bel wel tevreden van mijn pendel traject. Ik heb collega's die er veel langer over doen.

Ik heb nog veel vrije tijd en ook op de bus luister ik muziek of naar een boek.

Heel variërend afhankelijk van waar ik moet beginnen. Tussen de 20minuten en 1u15 enkele rit. 's Morgens vind ik dat aangenaam, op tijd vertrekken en tijd om rustig wakker te worden en zonder stress te starten. 's Avonds wil ik dan weer zo snel mogelijk thuis raken.

Trein. 1h15 enkele rit. Valt goed mee in combinatie met 2 tot 3 dagen thuiswerk (in functie van meetings).
Ik doe 's morgens een dutje of luister naar podcasts, en lees 's avonds.

Grote ergernissen zijn uiteraard het aantal keren dat de NMBS je letterlijk en figuurlijk in de kou laat staan:
veelvuldig staken dit jaar, steeds meer afgeschafte treinen bovenop de standaard vertraging, treinen inkorten om hun vertragingsstatistieken op te smukken maar ik die dan plots een overstap krijg, dan ook nog eens géén enkel deftig optreden tegen overlast (ook niet in de nieuwe stiltezones) gelukkig neem ik niet al te vaak 's avonds laat te trein...,

30 tot 40min met de auto/motor. 't is echt mijn limiet want ik haat het verkeer.
Van de motorrit kan ik nog wel genieten als het verkeer meevalt, maar op zich zou ik liever op 10 min. wandelen willen wonen.
Ik vraag me dus ook wel af of ik tot m'n 67 ga uithouden.

Van deur tot deur:
- Met e-bike: 45 à 50 minuten,
- Auto: ca. 25 minuten 's ochtends, ca. 35 minuten 's avonds.

Valt allemaal nog heel goed mee voor mij. Heeft zeer weinig tot geen effect op mijn mentale gezondheid. De fiets heeft echt de voorkeur sinds ik dat een tijd doe. Hier en daar wat ergernissen maar ik voel me quasi altijd een pak opgewekter na de rit. Met de auto is het vooral 's avonds wat meer ergeren en aanschuiven.
Tot net voor corona begon nam ik de trein. Toen was het van deur tot deur ook ongeveer 45 à 50 minuten. Maar zou niet meer terug willen. Dus hopelijk kan ik nog lang blijven werken want op dat vlak valt het zoals gezegd heel goed mee waar ik nu zit.

Deur tot deur 50 min tot 1u15 als het druk is/zware spits.

Ik heb eigenlijk vanaf mijn hogere studies altijd zo'n reistijd gekend dus ben dat gewoon. Altijd grotendeels openbaar vervoer.

Ik heb een jaar op 15 min van mijn werk gewoond en dan was de switch naar de huidige reistijd wel een aanpassing. Ook wel overwogen elders te gaan wonen maar door een buitenkans (huis te koop wat verder in de straat aan goede prijs) hier blijven plakken. Onderussen werkt mijn vrouw op 10 min te voet van ons huis en gaat mijn dochter op 5 min te voet naar school dus mijn reistijd is op zich een doenbaar offer.

Wat op mijn gemoed begon te wegen was de onzekerheid van de treinverbinding. De kans was groot dat zeker in het afkomen er 30 of 60 minuten bijkwamen door een vertraging en gemiste overstap.

Sinds mijn dochter geboren werd en ik ze eerst ging afzetten neem ik gewoon de (eigen) wagen en dat geeft voor mij een veel rustiger gevoel van voorspelbaarheid. Files zijn grotendeels structureel. Ook de kans om soms thuis te werken maakt het goed doenbaar, dus eigenlijk geen last van.

Laatst bewerkt:
Speedpedelec enkel 15 km. Doe er smorgens 25 min (weinig verkeer), dik half uur savonds.

Het pendelen op zich is geen probleem, het verkeer/ op tijd thuis zijn is dat anders.

In den jonge tijd moest 45 min enkel pendelen met de auto gedaan om 22h. Was toen rustig op baan en ideaal om met muziek op te deconnecteren.

Ook op 5 km van mijn werk gewoond, maar de pendeltijd was verschrikkelijk omdat de parking afgeraken langer duurde dan de weg naar huis.

Ik werk 4/5 van thuis en ik moet dan 1 dag per week naar het Zuidstation wat voor mij 25 minuten van deur tot deur is via een betrouwbare rechtstreekse metrolijn waar om de 4 minuten een metro rijdt. Kan niet beter.

Ik vind die pendel helemaal niet erg, als ik niet alleenstaande papa was zou ik wel vaker naar kantoor gaan want ik zit eigenlijk te veel thuis.

Een klein halfuurtje met de auto, afhankelijk van het verkeer. Geen probleem. Meestal via Spotify een goed album uitkiezen en vrij hard opzetten of gewoon Radio 1 als het onderwerp interessant genoeg is. Met de fiets is het 45 minuten, schat ik. Openbaar vervoer zou ongeveer 2u duren, dus dat gaat er wat over. Slechte verbinding.

Mocht ik elke dag een uur op de trein (enkel) moeten zitten zou ik dat niet zo erg vinden, zolang ik maar kan zitten en op die manier twee uur leestijd per dag er zomaar bijkrijg.

Een halfuurtje is perfect. Genoeg om even het kopke te laten malen maar ook niet te lang zodat je nog op een schappelijk uur weer thuis bent.

Soms moet ik wel naar Luik of Gent en vooral Gent is een verschrikkelijke verbinding vanuit de Kempen.

Ik zie hier wel veel ouders reageren, maar blijkbaar enkel woon-werk verkeer vermelden. Vervoeren jullie de kinderen niet naar school (partner die dit doet), of tellen jullie dat er niet bij, of is dat sowieso op de route waardoor het weinig invloed op de pendeltijd heeft?

Ik zie hier wel veel ouders reageren, maar blijkbaar enkel woon-werk verkeer vermelden. Vervoeren jullie de kinderen niet naar school (partner die dit doet), of tellen jullie dat er niet bij, of is dat sowieso op de route waardoor het weinig invloed op de pendeltijd heeft?
mijn dochter zit op 2 minuten wandelen van mijn huis op school, dus dat reken ik niet mee. Ik zorg dat ik thuiswerk op de dagen dat ze naar school is, dan ga ik ze om 15u30 oppikken, en dan werk ik om 20u weer wat voort.

Ik denk dat ik pakweg 13 km van mijn werk woon via de kortste weg en 21 km via de autostrade. Doe telkens ongeveer een kwartier over die rit. Bij de vroege ga ik via de korte weg (steenweg) op en via steenweg of autostrade terug afhankelijk hoe gehaast ik ben (steenweg is dan drukker) en bij late shift ga ik via autostrade op en steenweg af.

Mijn uren helpen ook wel, 7-15u30 of 14-22u30 dus nooit in de spits moeten rijden. Dat is écht een van mijn kleine gelukken, kijken naar de mensen die in de file staan naar Brussel of elke dag de trein moeten nemen en beseffen dat ik dat zelf niet moet. Koffie meenemen, sigaret op, muziekske en tijdens de winter de chauffage vollenbak :love:
30 tot 40min met de auto/motor. 't is echt mijn limiet want ik haat het verkeer.
Van de motorrit kan ik nog wel genieten als het verkeer meevalt, maar op zich zou ik liever op 10 min. wandelen willen wonen.
Ik vraag me dus ook wel af of ik tot m'n 67 ga uithouden.
Met de motor terug naar huis rijden na het werk vind ik zalig, maar s´ ochtends met mijne slaapkop op de motor kruipen heb ik maar heel zelden zin in. En hoe kan ik dan koffie drinken?

Ik werk twee dagen per week in Brussel, wat concreet twee uur heen en twee uur terug per keer met stukje auto en vooral trein betekent. In mijn vorige job deed ik vaak 2-3 keer per week Gent aan wat toen vaak 3u heen en 3u terug betekende met de auto (vaak zelfs meer). Dus in dat opzicht ben ik er flink op vooruit gegaan :laugh:

Is het leuk? Neen. Zou ik het anders willen? Ja. Maar de voordelen wegen harder op dan dit nadeel, dus ga ik er wat aan doen? Neen. Een geluk bij een ongeluk is dat ik mijn uren flexibel mag indelen en de dagen Brussel eigenlijk best wel rustig zijn qua werk.

Nu in het najaar valt het me wel zwaarder, zowel heen als terug blijf ik zo hangen tussen wakker zijn en slapen. Maar heb dan ook o.a. diagnose CVS, artrose in beide heupen, bloedarmoede... Tja, het leven :cheer:

Oh ja, misschien handig: 37, geen kinderen.

Ik vind dat een moeilijke vraag eigenlijk. Ik ga 2 a 3 dagen per week naar kantoor, en dan is dat fiets (+- 20min) - trein (+- 25min) - fiets in het gaan (+-20 min). In het terug naar huis gaan mik ik niet meteen op een trein, maar stop ik gewoon wanneer ik het beu ben en dan moet ik soms ook wel even wachten in het station (meestal max 15 minuten). Dus op dagen dat ik naar kantoor ga wel een 2 a 3 uur per kwijt aan de pendel.

Voor ik kinderen had vond ik dat geen probleem, nu vind ik dat wel zwaarder gewoon omdat je nu eenmaal maar zoveel uur in een dag hebt. Ik merk vooral dat ik minder vaak participeer aan activiteiten op't werk, omdat ik er nu veel meer dan vroeger tegenop zie om pas aan 22:00 ofzo nog aan de pendel naar huis te moeten beginnen.

Een groot deel van mijn collega's woont dan weer heel erg dicht bij het werk, verschillende letterlijk om de hoek en eentje zelfs gewoon rechtover kantoor. Dat heeft grote voordelen, maar daar zou ik het denk ik toch ook moeilijk mee hebben. De pendel helpt mij wel om 's ochtends goed wakker te zijn wanneer ik toekom op kantoor, en omgekeerd om in het naar huis gaan volledig te deconnecteren na de werkdag.

Moest ik quasi wanneer en zoveel ik wil van thuis uit kunnen werken, zou ik allicht wel iets dichter bij huis zoeken. De combinatie met het thuiswerk (en de 4/5de) maakt de pendel voor mij nu geen bezwaar. Af en toe moet ik ook naar de VRT, da's wel een stuk pittiger. Zo'n treinrit wil ik niet wekelijks doen, laat staan dagelijks. Al vind ik fietsen in Brussel tegenwoordig wel nog geestig.

Ik breng de kinderen naar school op mijn thuiswerkdagen (en 4/5de dag), de andere dagen doet mijn vrouw die wel dichter bij huis werkt (en ook een 4/5de dag heeft). In km's moet zij niet veel doen, maar met het verkeer kan zij er soms ook wel 30 of 45 min over doen (zonder verkeer staat ze er op 10-15 min).

Ongeveer 35min met de fiets, soms iets minder lang als de verkeerslichten meewerken, en vind het goed zo!
Mijn dagelijkse dosis beweging. Enkel als het regent kijk ik er niet naar uit.

Terug
Bovenaan