Impact van pendeltijd op mentale/fysieke gezondheid

In welke mate ben jij tevreden over je pendeltijd?

• Ik pendel minder dan 30 minuten per rit en zou het niet anders willen.

• ik pendel meer dan 30 minuten per rit en heb daar geen last van.

• ik pendel meer dan 30 minuten per rit en zou het liever anders willen.

• Ik pendel minder dan 30 minuten per rit, maar langer zou geen probleem zijn.

• Ik pendel meer dan 60 minuten per rit en heb daar geen last van.

• Ik pendel meer dan 60 minuten per rit en zou het liever anders willen.

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Geen mogelijkheid tot thuiswerk en 35 minuten op en 35-45 terug.
Sinds ik podcasts heb ontdekt vind ik het niet erg, vroeger enkel met muziek vond ik het wel lang en ergerde ik me wel eens.

1u30 enkele rit. 20-tal met de auto, 45 minuten trein en 15 minuten te voet.

Ik sta om 5u op, om rond 16u terug thuis te kunnen zijn zodat er toch wat quality time met de kindjes (4j en 7m) is. Gevolg is wel dat ik zowel tijdens de heen- als de terugrit in slaap val plus meestal 21u niet haal. 🤷🏻‍♀️😴

20 minuten enkel, zowel met e-bike als auto.
Denk dat ik het wel moeilijk zou hebben moest dat langer zijn, heeft me ook al tegenhouden van te veranderen van job. Zou toch al een significante loonsverhoging moeten tegenover staan.

Voorlopig heeft de vriendin 4/5 door ouderschapsverlof en zet zij de dochter af op school, maar anders is dat ook maar 5 minuten die er bij de pendeltijd bijkomt.

Ik zie hier wel veel ouders reageren, maar blijkbaar enkel woon-werk verkeer vermelden. Vervoeren jullie de kinderen niet naar school (partner die dit doet), of tellen jullie dat er niet bij, of is dat sowieso op de route waardoor het weinig invloed op de pendeltijd heeft?
Tweemaal per week zet ik mijn dochter en haar twee neefjes af op school. Tweemaal per week doet de schoonzus of haar man dat. En een keer per week is het voorschoolse opvang. Na de school is het mijn vrouw of de schoonzus of haar man of de grootouders. De dagen dat ik ze moet afzetten ben ik wel later op mijn werk (om 9u) omdat de schoolpoort nu eenmaal pas om 8u25 open gaat.

Mijn eerste job was 35min enkel met de auto, quasi geen verkeer, en dat vond ik nog net te doen. Het was van boerengat naar boerengat dus geen snelweg. Best wel plezant rijden, zeker als het zonnetje scheen met een goed muziekje op. De job erna was 45min in theorie maar met quasi altijd file (op en af naar Gent) en dat vond ik verschrikkelijk. De snelweg was altijd superdruk en is ook gewoon saai om te rijden. Het hielp ook niet dat ik die job echt niet graag deed maar die pendeltijd was echt de hel voor mij. Heb ook veel gependeld met de trein (2 studies in Brussel, elke dag op en af van Waregem) wat toen voor mij ok was maar ik zie het mij nu niet meer doen.

Ik denk dat ik ongeveer sinds 2017 met de fiets of te voet naar mijn werk ben kunnen gaan en dat is voor mij tegenwoordig echt een prioriteit geworden. Bij 1 job kon ik te voet met de hondjes naar het werk, aangezien ik dicht genoeg woonde en honden toegelaten waren op kantoor. Ik kan u garanderen dat mijn humeur 1000x beter was dan had ik zoals sommige van mijn collega's eerst een uur in Gentse Dampoort file had moeten staan. Ik kon ook makkelijker wat vroeger komen of langer blijven indien nodig, want de hondjes waren bij mij en ik moest mij niet druk maken over het verkeer of hoe laat ik dan pas thuis zou zijn (dus voor de werkgever ook goed). Dat was echt een prachtige tijd voor mij job-en-pendel-gewijs, en een goed voorbeeld van hoe een job die in je leven past een gigantisch verschil kan maken.

Nu werk ik van thuis en hoewel het ook zijn nadelen heeft ben ik enorm dankbaar dat ik niet hoef te pendelen. Wanneer ik een nieuwe job moet zoeken zal woon werk afstand een van de grootste doorslaggevende factoren zijn.

Met de auto dankzij de standaard file vanaf Ranst makkelijk 90' onderweg naar het werk. Echt crazy, maar ik doe dat maar een keer per week. Daarvoor ook effe gependeld met de trein en metro naar Brussel en dat was toch ook een uur en tien. Dat pikte wel. Zeker omdat ik de jaren ervoor altijd op 10' fietsen werkte.

Ik zou de reistijd sowieso altijd proberen beperken. Een half uur minder is een half uur minder. Dat is 2u tijd per week extra ontspanning. En de rit naar het werk is natuurlijk ook niet gratis

20km, met de auto 30 tot 50 minuten, sterk afhankelijk van het verkeer die dag. Met de fiets 40 (koersfiets, als ik stevig doorrijd) tot 60 minuten (trekkingfiets).
1 dag van thuis. Met de fiets zie ik dat niet als verloren tijd, want dat is dan tegelijk mijn sport voor die dag. Ik ga meestal met de fiets als het weer het toelaat, behalve wanneer het regent of glad is.
Moest ik een speedpedelec hebben dan zou het wellicht rapper gaan dan met de auto, behalve tijdens vakanties dan wanneer er minder verkeer is. Maar dan vrees ik dat mijn conditie zou achteruit gaan. Nu is het op eigen kracht :)

Ik erger mij soms wel eens aan het verkeer. Een half uurtje met de auto vind ik nog wel OK. Te veel file vind ik vervelend, constant moeten remmen en schakelen en niet deftig kunnen doorrijden. Dan soms liever 10 minuten omrijden dan 5 minuten in een file te staan.

Laatst bewerkt:
Ben al enkele keren van job verwisseld, het langste dat ik gependeld heb was 01:15 enkel (auto+trein), het kortste 10 minuten (te voet). Het hangt van jezelf af wat de impact ervan op je is, ik stoorde mij persoonlijk het meeste aan wachten op treinen die te laat waren of stampvol zaten. Files stoor ik me eigenlijk minder aan, hoewel ik ook al wat uren in files heb doorgebracht.

1 uur op de trein, dan overstap tram of andere trein.

dat eerste uur op de trein kijk ik een serie, of slaap ik. op zich valt dat dus nog wel mee, omdat ik niet actief met pendelen bezig ben.

op de tram zit ik een half uur, luister ik wat muziek via streaming.
die 2de trein is 10 minuten, maar dan nog een kwartier wandelen. als het goed weer is, is die wandeling nog wel fijn, tbh.

in combinatie is het wel lang, maar voorlopig nog te doen. als ik het met de auto doe, is het maar 45 minuten ongeveer, maar met gemiddeld verkeer vind ik dat veel frustrerender.

25km enkel, meestal zonder file dus zo'n 35 à 40 minuten met de wagen.
Heb er geen problemen mee, staat altijd een podcast of Spotify lijst op.

Hier 2x per week ongeveer 3,5u per dag; 1u45 van deur tot deur met de trein. Valt eigenlijk goed mee. De andere dagen thuiswerk en heel veel flexibiliteit.

1.8 km van huis.
Wat mij betreft: onbetaalbaar.
Dus heel blij met mijn vaste post kort bij huis.

Vroeger veel km's gedaan (en reistijd = werktijd bij ons).
Dikker loon, maar weegt voor mij niet op tegen de "verloren" tijd.

En voor mij toch een verschil tussen 2 uur bollen of 2 uur slenteren.
Ik rijd graag, maar file's wegen mentaal toch meer door.

Dan werk ik liever 10u en 5 minuten rijden, dan 8u werken en telkens een uur op de baan.

Vroeger in dezelfde job een hele tijd op de centrale van Tihange gestaan.
Shiften van 10u en dan +/- 2u enkel traject. Dan ben je op het einde van de week een zombie en rij je gewoon op auto-pilot.

Eigenlijk totaal onverantwoord.
Bijkomend rijden wij ook met ADR-7(radioactief), dan wil je helemaal geen ongeluk tegenkomen.

Anderhalf uur van deur to deur met het OV, vier dagen per week. Onze enige telewerkdag gaan we nu waarschijnlijk ook verliezen of misschien enkel nog om de week. Nu ik een kind heb en binnenkort twee valt het me nog zwaarder. Soms stap ik goedgeluimd het werk buiten en tegen dat ik thuis ben zijn de batterijen op en de sfeer weg. Ik weet niet hoe lang ik het nog trek, drie uur kwijt per dag is gewoon veel te veel.

4 jaar richting Antwerpen gependeld vanuit Limburg, het ging van 1u15 (in het begin) naar 1u45 voor een enkele rit. Toen Waze op een keer besloot om 'sneller' te zijn via de Afrit Geel-West, heb ik ook eens naar de gemiddelde snelheid op een trip gekeken, en dat was 30km/u.

Ik vertrok ook om 6u-6u30, dus nog wel redelijk 'vroeg' voor een bediende.

De dag erop ben ik beginnen solliciteren voor iets dichterbij.

Laatst bewerkt:
Ongeveer 30 minuten maar wel vergeven van de files over heel het traject. Eigenlijk speciaal daarvoor een auto met ACC gekocht en sindsdien ervaar ik minder frustraties. Onderweg luister ik de podcasts van o.a. De Standaard / De 7 / Nerdland. Best wel aangenaam en het voelt niet echt als verloren tijd. Langer dan 30 minuten zou ik vriendelijk voor bedanken.

Ik pendelde vroeger een uur à een uur en een kwart van Merelbeke tot in Beersel en dat heeft 100% bijgedragen aan mijn burn-out. NOOIT doe ik dat nog. Al die randdebielen op de snelweg die langs geen kanten kunnen rijden, ook al zijn de regels super basic :wallbash:
Dat was 62 km enkel, dus ik reed 50 à 60 km/h op een rit die 90% snelweg was.
Nu rij ik een kleine 10 minuten, lokale wegen. Als ik sporadisch nog eens op de snelweg moet zijn erger ik me binnen een paar minuten terug aan al de rest. Middenvak rijden, zich overal tussen smijten, invoegen zonder kijken, ....

Ik pendelde vroeger een uur à een uur en een kwart van Merelbeke tot in Beersel en dat heeft 100% bijgedragen aan mijn burn-out. NOOIT doe ik dat nog. Al die randdebielen op de snelweg die langs geen kanten kunnen rijden, ook al zijn de regels super basic :wallbash:
Nu rij ik een kleine 10 minuten.
Dat is echt iets dat je van je moet afzetten. Ik kwam destijds ook opgefokt thuis omdat de gemiddelde chauffeur een mentaal gehandicapte eikel is, maar nu is dat werkelijk wel "let it go". Als iemand mij wil couperen om dan 1 seconde sneller aan een afrit te zijn, het zij zo. Ik ga ook liever 5-10 minuten langer aanschuiven op de R0, waar het gewoon filerijden is, dan zoals sommigen allerhande kleine straatjes op te zoeken met Waze om daar met het mes tussen de tanden 30 seconden te winnen.

Ik moet wel zeggen dat de combinatie van 1-2 dagen thuiswerk per week en flexibele uren ook bijdragen.

20-25 minuten met fiets of auto. Ik hoop dat ik een nieuwe job vind die op dezelfde afstand ligt. Een halfuur is het maximale voor mij. Tenzij ik natuurlijk niks vind ik de buurt.

Hier is de impact best groot door een combinatie van factoren:
  • verkeersdrukte in het algemeen
  • feit dat ik me tevergeefs erger aan zowat alles zoals niet gebruiken richtingsaanwijzers op rotonde of deze pas op het laatste in te schakelen wanneer men moet afslaan, lichten die te fel of slecht afgeregeld zijn, de talloze geparkeerde voertuigen als resultaat van wanbeleid ruimtelijke ordening, de miljoenen hindernissen onder de vorm van drempels, as -verschuivingen, versmallingen, fietsers met verstralers die naar de maan gericht zijn, hagen die te pas en te onpas gezet worden en het zicht belemmeren, 365/365 dagen per jaar wegenwerken, domme verkeerslichten, slechte bewegwijzering, slechte staat van het wegdek, onvoldoende verlichting, voetgangers aan verkeerde kant, voetgangers met uitsluitend donkere kledij, mensen die slenterend de straat oversteken, chauffeurs die staan te slapen voor de lichten, chauffeurs die te dicht op hun voorligger rijden en daardoor constant zitten te remmen, ...
Dat maakt dat ik gemiddeld aankom met een hartslag van 180 en een bloeddruk van 20/14, tevens ook sterk wisselende schommelingen in mijn humeur - de ene dag moet men mij tegenhouden om onder die aankomende vrachtwagen te springen terwijl men mij de volgende dag moet tegenhouden om die toevallige passant niet het hoofd in te slaan.

Gemiddelde pendeltijd: 20-25 minuten, mocht al het bovenstaande ideaal zijn was dat 15 minuten en 32 seconden, gerekend aan 220 dagen x 45 jaar x 6min x 2/dag is dat 82 dagen pure torture.

Met de wagen 3 minuten. School, familie (opvang kinderen na school) en winkels op 5 minuten. Nooit stress daaromtrent. Werk ik eens wat langer, sta ik heel snel thuis. Ik kan over de middag boodschappen doen en ze in de koelkast gaan steken om de avonddrukte te vermijden.

Een heel grote luxe, en dat besef ik. Jammer genoeg beseft mijne baas dat ook. :laugh:

Goed, in 2026 wordt een compleet nieuw bedrijf gebouwd en 2028 verhuizen we. Gedaan met de pret dan. 't Zal al rap 6 minuten rijden zijn dan met de wagen.

Terug
Bovenaan