In welk land zie je je eventueel wonen in de toekomst?

Voorlopig zit ik goed in Belgie. Het belastingsregime voor de activiteiten die ik onderneem is ook gunstig.

Lange termijn wellicht blijven in Belgie indien bovenstaande onveranderd blijft. Eventueel gecombineerd met een buitenverblijf in Spanje / Portugal en/of Indonesie (wellicht Bali dan) om tijdens de winter daar wat tijd door te brengen af en toe. Mijn enige echte ergenis aan Belgie is dan ook gewoon het weer van oktober-april.

Laatst bewerkt:
Overal buiten België maar helaas..
Hoezo helaas? Als het u niet uitmaakt waar, moet dat toch makkelijk te doen zijn? Ge moet natuurlijk wel iets durven te ondernemen. (Op uitzondering van één of andere medische toestand natuurlijk)

Ik wacht vol ongeduld op het einde van de oorlog in Oekraïne zodat de prijzen in een paar landen half kunnen instorten, waarna ik er misschien iets ga kopen :) (oa. Polen, ik heb er een band mee).
Dat lijkt mij nogal ijdele hoop.

Er zullen veel vluchtelingen niet staan te springen om terug te keren naar hun vernielde land waar de immo markt na de oorlog een ander paar mouwen zal zijn.

Hoezo helaas? Als het u niet uitmaakt waar, moet dat toch makkelijk te doen zijn? Ge moet natuurlijk wel iets durven te ondernemen. (Op uitzondering van één of andere medische toestand natuurlijk)
Ik denk dat "honkvast" ons nu wel als volk typeert. Kleine afstanden groot vinden. Een vriendin van mij is "verliefd" op Duitsland: Duitse lessen, Duitse series, vakanties daar, enz. Wat nog nooit bij haar is opgekomen is om effectief naar Duitsland te verhuizen.

Voor mensen zoals mijn vrouw, die doorheen haar leven al vaak en ver is verhuisd, is dat zeer vreemd: waarom verhuis je niet gewoon naar een plaats van waar je op een (halve) dag rijden al terug thuis kan staan.

Ik denk dat "honkvast" ons nu wel als volk typeert. Kleine afstanden groot vinden. Een vriendin van mij is "verliefd" op Duitsland: Duitse lessen, Duitse series, vakanties daar, enz. Wat nog nooit bij haar is opgekomen is om effectief naar Duitsland te verhuizen.

Voor mensen zoals mijn vrouw, die doorheen haar leven al vaak en ver is verhuisd, is dat zeer vreemd: waarom verhuis je niet gewoon naar een plaats van waar je op een (halve) dag rijden al terug thuis kan staan.
Absoluut. De meeste mensen durven het gewoon niet. En wij als Belgen zijn ook enorm risico-avers. Maar moest ik België zo verschrikkelijk vinden, was ik wel weg. Ge leeft uiteindelijk maar ene keer. Nu denk ik uiteindelijk ook wel dat mensen een bepaald romantisch beeld hebben van het buitenland en dat uiteindelijk gewoon dik gaat tegenvallen.

Absoluut. De meeste mensen durven het gewoon niet. En wij als Belgen zijn ook enorm risico-avers. Maar moest ik België zo verschrikkelijk vinden, was ik wel weg. Ge leeft uiteindelijk maar ene keer. Nu denk ik uiteindelijk ook wel dat mensen een bepaald romantisch beeld hebben van het buitenland en dat uiteindelijk gewoon dik gaat tegenvallen.
Dat denk ik ook hoor. Op vakantie gaan is gewoon niet hetzelfde als ergens dag in dag uit wonen (zie ook post @Sir.Killalot) en geconfronteerd worden met het werkleven, administratieve absurditeiten, enz. Ook niet vergeten uiteindelijk dat je hier bent opgegroeid en naar school bent geweest, wat heel wat onlogische zaken "vanzelfsprekend" heeft gemaakt, een basis die je elders vaak mist. En taal natuurlijk, ik denk dat velen hun eigen taalkennis overschatten/onderschatten hoe moeilijk het is elke nuance in een andere taal te begrijpen.

Ik heb mijn paradijs in Spanje gevonden, namelijk in Torrevieja. Tis hier zeer sociaal en multicultureel (hier werkt het ook!), je hebt hier enorm veel gemengde koppels (vlaamse jongen met een spaans meisje? Sure), vastgoed is spotgoedkoop, heel lekker en goedkoop eten, prachtige zee, pure relaxatie.

Mijn hart blijft wel voor een deel in Belgie.
M'n moeder heeft daar ook een appartement gekocht. Elk jaar ga ik daar op reis en die streek is inderdaad wel heel fijn. Al merkte ik in het begin, en nu soms ook nog, serieus wat tegenkanting van de locals op al de nieuwe residenties die uit de grond sprongen.

Dat denk ik ook hoor. Op vakantie gaan is gewoon niet hetzelfde als ergens dag in dag uit wonen (zie ook post @Sir.Killalot) en geconfronteerd worden met het werkleven, administratieve absurditeiten, enz. Ook niet vergeten uiteindelijk dat je hier bent opgegroeid en naar school bent geweest, wat heel wat onlogische zaken "vanzelfsprekend" heeft gemaakt, een basis die je elders vaak mist. En taal natuurlijk, ik denk dat velen hun eigen taalkennis overschatten/onderschatten hoe moeilijk het is elke nuance in een andere taal te begrijpen.
Iemand die ik ken, geboren en getogen in Kortrijk, heeft in z'n tienerjaren met school naar Parijs geweest. Sindsdien was die verzot op Frankrijk. Die is ondertussen verhuisd naar Parijs, getrouwd met een Franse en is daar leerkracht Frans in het lager onderwijs.

Ja hebt gelijk dat Belgen nogal honkvast zijn, maar zo zie je, 't kan anders ook :)

3 vrienden van mij wonen ondertussen ook in Spanje en zijn daar een gezin aan het stichten.

@AgeofAI
In Belgie wel al gehad home jacking, 3 inbraken in wagen, 1 inbraak in huis, in BXL cigaretten moeten afgeven met mes op mij. 1 poging to car jacking.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand al die dingen heeft gehad op 1 leven, waar heb jij gewoond?

Oude werkgever had een leverancier vanuit Capetown. Die hadden toch altijd verhalen mee ze.. aan de robots mag je niet stoppen want ze slaan gewoon je raam in en pakken je rugzak.

Voorlopig zit ik goed in Belgie. Het belastingsregime voor de activiteiten die ik onderneem is ook gunstig.

Lange termijn wellicht blijven in Belgie indien bovenstaande onveranderd blijft. Eventueel gecombineerd met een buitenverblijf in Spanje / Portugal en/of Indonesie (wellicht Bali dan) om tijdens de winter daar wat tijd door te brengen af en toe. Mijn enige echte ergenis aan Belgie is dan ook gewoon het weer van oktober-april.
Woonde je niet in Zwitserland? Of herinner ik mij dat verkeerd?

Mbt de taal denk ik dat ook. Je mag nog vloeiend de taal kunnen leren als volwassene, dat gaat nooit hetzelfde zijn als een native. Als je verhuist naar een ander land, ga je dan ook niet altijd wat een buitenlander blijven? Misschien niet in "melting pot" landen als de VS maar bv in Europa zelf denk ik niet dat je ooit ergens volledig gaat kunnen integreren. Dat je uiteindelijk altijd een buitenlander/Belg gaat blijven in de ogen van de lokale bevolking? Maar misschien is dat ook niet erg :p ik zou dat denk ik wel jammer vinden.

Mbt de taal denk ik dat ook. Je mag nog vloeiend de taal kunnen leren als volwassene, dat gaat nooit hetzelfde zijn als een native. Als je verhuist naar een ander land, ga je dan ook niet altijd wat een buitenlander blijven? Misschien niet in "melting pot" landen als de VS maar bv in Europa zelf denk ik niet dat je ooit ergens volledig gaat kunnen integreren. Dat je uiteindelijk altijd een buitenlander/Belg gaat blijven in de ogen van de lokale bevolking? Maar misschien is dat ook niet erg :p ik zou dat denk ik wel jammer vinden.
Van 2019-2022 daar gewoond, maar sinds 2022 weer in Belgie. :p

Of dat erg is hangt volgens mij ook wel wat af van de "openheid" van de bevolking. In België lijkt me dat niet altijd zo leuk, want mensen zijn volgens mij heel gevoelig aan de kleinste afwijking in hun plaatselijke tussentaal, en sommige mensen zijn daar IMO ook gewoon boertig over. Ik spreek natuurlijk meer over de dorpen en gemeenten.

In Mexico zou ik ook voor eeuwig gekend zijn als buitenlander, maar ik heb de indruk dat men daar veel positiever kijkt naar nieuwkomers. Natuurlijk is de situatie ook wel anders, een groot deel van de bevolking wil daar zelf weg om een beter leven te hebben, terwijl hier dat niet zo is.

Bij ons word je met een niet-blanke huidskleur door een groot deel van de bevolking als geen echte Belg beschouwd al ben je 5de generatie ofzo ...

Dat is dan toch een fout beeld.
Z-A is inderdaad een prachtig land en trekt nog steeds veel toeristen aan. Je kan er, mits wat geluk en goede routes, perfect een paar weken rondrijden zonder echt "onveiligheidsgevoel".

Maar vergis je niet, gevaar loert om elke hoek. Je moet er altijd en overal op je tellen passen.

Het is volgens de statistieken zonder twijfel minstens even gevaarlijk (zoniet een stuk gevaarlijker) dan Colombia.
Je moet het maar eens opzoeken, . Aantal moorden en moordpogingen. Aantal gewapende overvallen (incl. home invasions en carjackings). Aantal kidnappings. Aantal verkrachtingen.

In Z-A ga je ook nooit zomaar op straat "rondlopen" met het risico om beroofd te worden. Geen idee hoe dat zit in Colombia?
Buiten een aantal kustgebieden (e.g. Camps Bay, Clifton, uMhlanga, Ballito, ...) en rijke - vaak afgeschermde- buurten, reservaten en shopping malls, wandel je simpelweg niet rond (als niet-arme persoon). Je rijdt van punt A naar punt B.

Ben hier wat off-topic aan het gaan, maar het is maar om te zeggen: Als Colombia specifiek omwille van criminaliteit niet in je lijstje past, dan Z-A ook sowieso niet. :)

Ik doel niet specifiek op Colombia, die typische onveiligheid is iets wat je in heel Latijns-Amerika tegenkomt (met wel grote verschillen tussen landen, maar Colombia is toch wel één van de onveiligste volgens statistieken). Het grote verschil (wat je niet in de statistieken ziet) is, denk ik, dat in Zuid-Afrika de criminaliteit meer geconcentreerd is tot bepaalde wijken/streken en dat die in Colombia quasi overal aanwezig is. Op dat vlak is Zuid-Afrika misschien zoals België, maar dan met hier en daar een Brussel 2.0 waar 90% ofzo van de criminaliteit in plaatsvindt? De keer dat ik in Zuid-Afrika was (soort van safari in Kruger met dan een roadtrip richting Kaapstad) heb ik mij nooit onveiliger gevoeld dan op een gewone werkdag in Brussel. De keren dat ik in Colombia was zie je con-ti-nu ongure types naar u staren en kan je zo zien en horen welke straat je beter niet in wandelt. En dat is dan au fond nog in m'n eigen moederland.
Ik ken iemand die in Leblon (zowat het Knokke van Rio) woont en die zegt dat je zelfs daar continu moet uitkijken. Anekdotisch uiteraard, maar dat vat Zuid-Amerika wel een beetje samen: iedereen heeft last van die criminaliteit. En dat is wrs het grote verschil met Zuid-Afrika.

En ik vind het altijd schattig als mensen doen alsof België een superveilig land is. Ja, als je in Poperinge, Zelzate of Wuustwezel woont. Maar als je eens goed het nieuws volgt van wat er dagdagelijks ('s nachts) in onze grootsteden gebeurt, dan moeten we daar echt niet onderdoen (en het verslechtert enkel maar) voor wat wij als "gevaarlijke landen" percipiëren.

@Sylverscythe heeft gelijk. Ik ben hier opgegroeid (en met de gewoonten van hier), en mijn familie (die daar is geboren of nog steeds woont) doet daar ook nog altijd hyperzenuwachtig als ik effe alleen weg ben/op wandel ga. Ik moet altijd een gigantische knop omswitchen als ik naar ginder ga, want wat hier wel perfect kan (bv. smalltalken tegen random mensen of effe uitrusten op een bankje in een 'slechte' straat) kan daar gevaarlijk zijn.
Het verschil tussen rijken/'gegoeden' en armen is daar astronomisch. Vergeleken met de armen ginder leven de armen hier een luxebestaan.
Gelijklopend met die economische klassen is Latijns-Amerika ook inherent racistisch. Colorisme is daar de norm: hoe donkerder uw huidskleur, hoe meer er wordt neergekeken op u, en in de meeste gevallen ook hoe armer. Geweigerd worden omwille van huidskleur gebeurt ook aan de lopende band.
Ik en het grootste gedeelte van mijn familie zijn erg 'wit' (waardoor men er vaak automatisch vanuit gaat dat we rijk zijn), wat qua veiligheid dan weer kan werken als een rode lap op een stier.

Enfin, ik ga het nog eens zeggen. Moest Colombia (en Zuid-Amerika in het algemeen) niet zo onveilig zijn, dan kan ik mij geen betere landen voorstellen om in te wonen (buiten Thailand misschien :oi22:).

@AgeofAI Ik al 1000n keren snachts gewandeld na clubbing in joburg zelfs in old cbd. Nog nooit iets tegen gekomen of gezien. Alle mensen die kennen nog nooit iets tegen gekomen en ze wonen ook niet in die buurten van u. Meeste wonen in Joburg. Veel van due zaken gebeuren dus alleen maar effectief in de townships.
Holy shit.
Zeker die eerste zin. s’nachts door joburg cbd wandelen (als blanke Europeaan dan nog?). Dat is echt vragen om problemen.

Vrijwel iedereen die ik ken is ooit slachtoffer geweest van (zware) criminaliteit.
Allemaal rond West Rand, East Rand, Pretoria, Durban suburbs. Geen townships.

Ik ben wel akkoord dat een belangrijk stuk van de moordstatistieken gelinkt is aan townships. Maar dan nog, de algemene statistieken liegen niet.
Je moet maar eens IOL crime section doorlopen https://www.iol.co.za/tags/crime-and-courts
of gasten zoals Yusuf Abramjee op Twitter volgen. Die rapporteren veelal over geweld buiten de townships en het is hallucinant wat je daar op een week ziet voorbijkomen qua zware geweldzaken.

Dat gezegd zijnde, voor de meeste toeristen is de kans om in de problemen te komen niet zo groot. Zeker niet als je enkel tijdens de dag rondtoert en de typische toeristenzaken doet in Sandton, Cape Town, uMhlanga, Kruger en dat soort dingen.

Ter info: ik woon zelf een groot stuk vh jaar in ZA in de buurt van Pretoria. Vrouw is ook van hier.

Edit:
Om niet alleen de negatieve kant te belichten, toch even toevoegen: buiten de criminaliteit is de levensstandaard hier voor de hogere middenklasse fenomenaal goed.
Prachtig weer, betaalbaar wonen, private gezondheidszorg van prima kwaliteit en zonder lange wachttijden (afwachten of dat zo blijft met de nieuwe health bill), lekker en goedkoop op restaurant in vergelijking met Belgie, sublieme natuur, bijzonder goedkope labour dus huishoudhulp/kok aan huis/… zijn mogelijk voor de hogere middenklasse voor een paar dagen per week, enzoverder.

Laatst bewerkt:
En ik vind het altijd schattig als mensen doen alsof België een superveilig land is. Ja, als je in Poperinge, Zelzate of Wuustwezel woont. Maar als je eens goed het nieuws volgt van wat er dagdagelijks ('s nachts) in onze grootsteden gebeurt, dan moeten we daar echt niet onderdoen (en het verslechtert enkel maar) voor wat wij als "gevaarlijke landen" percipiëren.
Dat betwijfel ik toch wel hoor. Ja, het verslechtert, maar je loopt 's nachts (en overdag zeker) denk ik beter door pakweg Anderlecht dan Tepito hoor. Allerhande cijfers zoals moorden per capita lijken dat ook wel te bevestigen.

Ik heb nog een aantal zomers tennisles gegeven in een sporthotel in Oostenrijk en daar waren ook 3 trainers uit Zuid-Afrika.
Die zegden allemaal dat hun land prachtig is om op vakantie te gaan maar niet om te wonen wegens de onveiligheid daar die ook almaar erger wordt.
Feit dat zoveel hoogopgeleide blanke jongeren daar na hun studies weg gaan (of gewoon eerder al in het buitenland gaan studeren en niet meer terug komen) zegt toch ook al genoeg. Dus ik ga hier eerder mee in het verhaal van AgeofAI.

Anekdotisch voorbeeldje van eerder dit jaar (ja ik weet het je kan dit over elk land vinden maar dit gaat toevallig over een vriendin van mijn zus)

Dat betwijfel ik toch wel hoor. Ja, het verslechtert, maar je loopt 's nachts (en overdag zeker) denk ik beter door pakweg Anderlecht dan Tepito hoor. Allerhande cijfers zoals moorden per capita lijken dat ook wel te bevestigen.

Man vergelijkt Anderlecht eens effe met Tepito out of all places. 😂
Anderlecht vergelijken met pakweg Caïro is al een betere vergelijking. En het is niet dat het altijd zo is geweest eh. Het wordt terug een alsmaar walgelijkere partij, maar ik denk dat het riedeltje van "als je de derde wereld importeert, word je ook de derde wereld" wel wat waarheid kent op vlak van veiligheid: het verslechtert alleen maar. De onderliggende driver is natuurlijk armoede (en immigranten zijn vaakst het armst), en dat is blijkbaar wat we als extreem herverdelend land toch niet onder controle kunnen krijgen. De kraan met de armste immigranten staat wel wagenwijd open, maar goed.

Was gisteren iets gaan drinken en eten met een paar vrienden en vriendinnen, en het viel mij echt op hoe 'wit' de terrassen waren (op 't Zuid in Antw. toch). En dat valt mij bij zoveel andere zaken die geld kosten ook op: vaak die totale afwezigheid van (bruine) immigranten.
Ook al zijn we als land qua inkomen heel herverdelend, die poverty trap waar (veel) migrantenfamilies in blijven hangen blijkt toch wel heel groot en intergenerationeel. Mijn familie heeft het altijd goed gehad, maar als ik daarover nadenk ben ik toch wel blij en mag ik m'n twee pollen kussen dat dat zo is.

Terug
Bovenaan