In welk land zie je je eventueel wonen in de toekomst?

Man vergelijkt Anderlecht eens effe met Tepito out of all places. šŸ˜‚
Anderlecht vergelijken met pakweg CaĆÆro is al een betere vergelijking. En het is niet dat het altijd zo is geweest eh. Het wordt terug een alsmaar walgelijkere partij, maar ik denk dat het riedeltje van "als je de derde wereld importeert, wordt je ook de derde wereld" wel wat waarheid kent op vlak van veiligheid: het verslechtert alleen maar. De onderliggende driver is natuurlijk armoede (en immigranten zijn vaakst het armst), en dat is blijkbaar wat we als extreem herverdelend land toch niet onder controle kunnen krijgen.

Was gisteren iets gaan drinken en eten met een paar vrienden en vriendinnen, en het viel mij echt op hoe 'wit' de terrassen waren (op 't Zuid in Antw. toch). En dat valt mij op zoveel andere zaken die geld kosten ook op.
Ook al zijn we als land qua inkomen heel herverdelend, die poverty trap waar (veel) migrantenfamilies in blijven hangen blijkt toch wel heel groot en intergenerationeel. Mijn familie heeft het altijd goed gehad, maar als ik daarover nadenk ben ik toch wel blij en mag ik m'n twee pollen kussen dat dat zo is.
Je zegt letterlijk:
En ik vind het altijd schattig als mensen doen alsof Belgiƫ een superveilig land is. Ja, als je in Poperinge, Zelzate of Wuustwezel woont. Maar als je eens goed het nieuws volgt van wat er dagdagelijks ('s nachts) in onze grootsteden gebeurt, dan moeten we daar echt niet onderdoen (en het verslechtert enkel maar) voor wat wij als "gevaarlijke landen" percipiƫren.
En dat lijkt me gewoon feitelijk niet correct. Zijn er buurten in Brussel of Antwerpen waar je gewoon niet doorloopt tijdens de dag omdat je voor je leven vreest? Zijn de misdaadcijfers van die steden vergelijkbaar met steden (of hele landen) die we als gevaarlijk zien?

Het is niet omdat iets verslechtert dat we in absolute cijfers plots op hetzelfde niveau zitten.

Een plek met wat Belgiƫ (en vooral Vlaanderen) mist: rust en natuur.
Belgiƫ is op veel vlakken een goed land om te leven maar onze ruimtelijke ordening is een ramp. Het groen in Vlaanderen is voornamelijk landbouw. Echte natuur is zeldzaam: hoeveel plekken ken je waar er in een straal van 1 kilometer geen enkel huis of asfaltbaan te vinden is?

Afgelegen in Noorwegen wonen zou fantastisch zijn, maar dan wel enkel in de zomermaanden. In de praktijk echter, zie ik enkel Walloniƫ als realistische optie.

I.v.m. de streken in Spanje die hier vernoemd worden, beetje zitten rondneuzen op wat sites en misschien hebben we een verschillende perceptie maar 'goedkoop' zou ik het daar toch zeker niet noemen. Toch zeker niet als tweede woning/vakantiewoning (gesteld dat je niet verhuurt en zoveel mogelijk zelf gaat).

Ik zou heel graag in het uiterste zuiden van Spanje (of evt Canarische eilanden) willen gaan wonen, aan de kust. Maar dit gaat nooit realiteit worden aangezien mijn echtgenoot dit nooit zou overwegen. Ik hoop dat we later eventueel wel een verblijf kunnen aanschaffen ginder waar we regelmatig naar toe kunnen gaan.

Ik moet zeggen dat ik Oost-Europa hier wel maar weinig lees (op Polen na). Als je mensen hoort spreken over natuur, goedkoop leven, goed eten, enz. lijkt me dat anders toch niet zo'n slecht idee. Pakweg Roemeniƫ ofzo. Ik kende ook iemand met een 2de verblijf in de buurt van het Balatonmeer in Hongarije.

Je zegt letterlijk:

En dat lijkt me gewoon feitelijk niet correct. Zijn er buurten in Brussel of Antwerpen waar je gewoon niet doorloopt tijdens de dag omdat je voor je leven vreest? Zijn de misdaadcijfers van die steden vergelijkbaar met steden (of hele landen) die we als gevaarlijk zien?

Het is niet omdat iets verslechtert dat we in absolute cijfers plots op hetzelfde niveau zitten.

Ik had het over 's nachts. Er zijn (nog) geen buurten in Brussel of Antwerpen waar het overdag in alle objectiviteit gevaarlijk is. Wat er 's nachts gebeurt in sommige buurten, daar kan je toch niet van zeggen dat het niet aan een pijlsnel tempo achteruitgaat? Dat ze 's nachts in Antwerpen met bommen en granaten te gooien is iets dat maar een aantal jaar bestaat.
In Brussel worden er met 2,8 moorden per 100k inwoners bv. al meer moorden gepleegd dan in Istanbul (1,81) of Amsterdam (2,2). Tuurlijk zal het hier nooit geen Mexico of Amerika worden, maar als je je moet spiegelen aan de gutter om te concluderen dat je het toch nog niet zo slecht doet, dat zegt al genoeg. :oi22:

In Brussel worden er met 2,8 moorden per 100k inwoners bv. al meer moorden gepleegd dan in Istanbul (1,81) of Amsterdam (2,2). Tuurlijk zal het hier nooit geen Mexico of Amerika worden, maar als je je moet spiegelen aan de gutter om te concluderen dat je het toch nog niet zo slecht doet, dat zegt al genoeg. :oi22:
Ja, sorry, als je zegt "landen die wij als gevaarlijk percipiƫren" dacht ik nu niet meteen aan Turkije of godbetert Nederland.

Ik moet zeggen dat ik Oost-Europa hier wel maar weinig lees (op Polen na). Als je mensen hoort spreken over natuur, goedkoop leven, goed eten, enz. lijkt me dat anders toch niet zo'n slecht idee. Pakweg Roemeniƫ ofzo. Ik kende ook iemand met een 2de verblijf in de buurt van het Balatonmeer in Hongarije.

Smaak verschilt uiteraard, maar Oost-Europa heeft toch weinig weg van het totaalplaatje dat bv. Spanje al veel meer heeft.
RoemeniĆ« is misschien een uitzondering. Maar als ik in Polen rondliep had ik toch echt niet het gevoel van ja this is the place to stay. šŸ˜‚

Ja, sorry, als je zegt "landen die wij als gevaarlijk percipiƫren" dacht ik nu niet meteen aan Turkije of godbetert Nederland.

In landen als Egypte doen ze het trouwens nog beter.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate#/media/File:Map_of_countries_by_intentional_homicide_rate_(2006_–_2018).svg
Belgiƫ niet geheel toevallig als ƩƩn van de slechtste leerlingen in Europa (nog altijd maar relatief vergeleken met de gelere/rodere landen), wrs grotendeels door wat er gebeurt in Brussel, Chaleroi, ...

Was gisteren iets gaan drinken en eten met een paar vrienden en vriendinnen, en het viel mij echt op hoe 'wit' de terrassen waren (op 't Zuid in Antw. toch). En dat valt mij bij zoveel andere zaken die geld kosten ook op: vaak die totale afwezigheid van (bruine) immigranten.
Ook al zijn we als land qua inkomen heel herverdelend, die poverty trap waar (veel) migrantenfamilies in blijven hangen blijkt toch wel heel groot en intergenerationeel. Mijn familie heeft het altijd goed gehad, maar als ik daarover nadenk ben ik toch wel blij en mag ik m'n twee pollen kussen dat dat zo is.

Ik was 2 weken terug voor de eerste keer in 5 jaar ofzo terug in Belgie, en dan specifiek Antwerpen en de Kempen. Ik reed in Antwerpen rond met bus en tram, en dat viel me wel op dat quasi 90% van de mensen op het OV een kleurtje hadden. Nog meer dan vroeger, de scheiding tussen de autochtone Belg in zijn auto en de allochtone Belg op het OV werd wel heel duidelijk.
Ook de treinen naar Hasselt en Mol waren erg gekleurd, moet ik zeggen.

Paar dagen nadat ik terug was in Polen op de HLN website gelezen dat er iemand neergestoken was in een massale brawl tussen schoolgaande jeugd aan Geel station. Toch dingen die je weinig ervaart in Polen...

Wat voor mentaliteit hebben die IJslanders / Faroƫrs dan? Daar ben ik nog nooit geweest :p
Extreem gesloten naar buitenstaanders toe. Zelfs al woon je daar >20 jaar, je gaat nooit echt deel uitmaken van de gemeenschap als je geen native inwoner bent en altijd bekeken worden als de buitenlander. Nu, daar zijn Vlamingen ook kampioen in maar daar heb ik als native Vlaming hier geen last van.

Dat lijkt mij nogal ijdele hoop.

Er zullen veel vluchtelingen niet staan te springen om terug te keren naar hun vernielde land waar de immo markt na de oorlog een ander paar mouwen zal zijn.
3 seconden na het einde van de oorlog zal 50% al terug over de grens aan het rijden zijn.
En 10 seconden later de volgende 40%.

Misschien dat max. 10% blijft plakken die goed werk gevonden hebben, en als ze met hun hele familie gesettled zijn.

Dat is zoals een Westvlaming in Limburg steken.
Voor een vakantie kan het werken, maar dat is het dan ook :-)

Bij ons word je met een niet-blanke huidskleur door een groot deel van de bevolking als geen echte Belg beschouwd al ben je 5de generatie ofzo ...
Yess zo ist. Ik heb Noord-Afrikaanse roots (mijn grootvader langs moeders kant kwam in de jaren 60 werken in de mijnen van Charleroi), de familie van mijn vader allemaal oervlamingen. Ik spreek Brussels, Vilveuds, Vlaamsch en Frans en vorig jaar nog te horen gekregen dat ik nooit een Ʃchte Belg of Europeaan kan zijn :laugh:. En dan zwijg ik nog over de talloze racistische verwensingen dat ik reeds naar mijn hoofd heb geslingerd gekregen (zonder enige aanleiding of provocatie)

Ik ben daar nogal nuchter in, ik heb hier in Belgiƫ een goed leven en voel me hier thuis.
Ik zie me ook niet echt in een ander land wonen, waarom zou ik, mijn familie en vrienden zijn hier, op een dik uur zit ik in de Ardennen of aan de Nederlandse kust en voor de rest vind ik het hier gewoon prima.

Terug
Bovenaan