In welk land zie je je eventueel wonen in de toekomst?

In een ander leven nog wel gelukszoeker kunnen zijn in de VS.

Maar alle familiebanden zijn hier dus niet echt de moeite meer, en het is hier ook niet slecht. Ook het klimaat is hier wel goed, zeker als het nog iets warmer word in de toekomst.

In een ander leven nog wel gelukszoeker kunnen zijn in de VS.
Waarschijnlijk is het deels door Hollywood, maar ik voel die aantrekkingskracht vooral bij hoe de VS was, zo 1950-1970 grofweg. De huidige VS zegt me heel weinig. Ik heb me daar wel geamuseerd, maar vaak toch ook wel "de Europeaan" gevoeld die zich niet kon vinden in bepaalde (overdreven) reacties of die niet snapte waarom iets belangrijk was.

Ik zie mezelf nog wel in de USA wonen, alleen zal dat nooit het geval kunnen zijn door de green card policy daar :-)

Verder gaan we jaarlijks naar Italië, daar zou ik mezelf ook nog wel zien wonen alleen is werken een andere paar mouwen omdat ik geen woord Italiaans kan. Het klimaat en eten trekt me dan weer zeer fel aan daar, al denk ik dat ik Mn familie niet zou kunnen "missen". Dat is ook de enige reden waarom ik (en waarschijnlijk vele anderen met me) heir in België blijven wonen.

het plan neemt concrete vormen aan.

Na jarenlang zoeken en treuzelen, een bod gedaan op een appartementje in centraal Italië (Le Marche).

Niet al te grote (middeleeuwse) stad, opgekuist stadcentrum, levendig ook, (bijna) niet toeristisch en bijgevolg helemaal niet duur.

ik zie dat helemaal zitten.

het plan neemt concrete vormen aan.

Na jarenlang zoeken en treuzelen, een bod gedaan op een appartementje in centraal Italië (Le Marche).

Niet al te grote (middeleeuwse) stad, opgekuist stadcentrum, levendig ook, (bijna) niet toeristisch en bijgevolg helemaal niet duur.

ik zie dat helemaal zitten.
Met de bedoeling om op korte termijn naar daar te verhuizen?

In de eerste plaats om er m'n moto's naartoe te verhuizen en permanent te stallen. :)

Ik heb me voorgenomen om zelf minstens 1 jaar van m'n leven in Italië te gaan wonen.

Op middellange termijn, want wegens schoolgaande junior(s) zal het niet vroeger lukken.

Concrete stappen gezet richting appartement of grond in Zuid-Amerika. Wat prijzen opgezocht en gesprekken gehad met immokantoren. Is wel wat zoeken maar er zijn mogelijkheden.
Als het is om er echt te verblijven en niet enkel te verhuren struikelen we wel nog over het aspect inkomen. Zonder Westers (lees: VS of EU niveau) is het echter niet interessant leven.

Concrete stappen gezet richting appartement of grond in Zuid-Amerika. Wat prijzen opgezocht en gesprekken gehad met immokantoren. Is wel wat zoeken maar er zijn mogelijkheden.
Als het is om er echt te verblijven en niet enkel te verhuren struikelen we wel nog over het aspect inkomen. Zonder Westers (lees: VS of EU niveau) is het echter niet interessant leven.
Kans lijkt me klein dat je kan lenen in Zuid-Amerika met 2 Belgische inkomens?

Of zou je cash betalen?

Cash betalen, sommige regio's zijn nog relatief goedkoop maar nog altijd veilig zonder risico op neergeschoten te worden. Gronden zijn wel wat duurder, en gaan richting BE-prijzen afhankelijk van waar je kijkt.
Voor verhuur is het wel gemakkelijker omdat je gewoon de standaard van daar kan hanteren en dan kan je appartementjes van 50m² vinden voor 80K.

Edit: ik moet nog eens in detail berekenen maar tenzij ik een belasting gemist heb, komt het nettorendement op 6% uit voor verhuur, zelfs als ik als buitenlander 30% belastingen moet betalen op huurinkomsten. Dit is gelijkaardig aan de belastingen voor vennootschappen dus een alternatief is een vennootschap oprichten daar, maar enkel voor dat is dan mss weer overkill.

Laatst bewerkt:
Oostenrijk, op een berg, rustig ver weg van iedereen.
Wij zaten op zo'n plek vorig jaar in de streek van Tirol...inderdaad zeer rustig en prachtig zicht. Alleen ja...je moet daar als Belgske eens naar boven rijden. Ik garandeer je: je doet het in je broek. Heel wat stukken zonder vangrail, stukken waar je juist met 1 auto door kon, heel veel bochten waar je amper zicht hebt op aankomend verkeer... En dan was het nog geen winter...en deden we dat bewust enkel overdag...De wegen daar zijn soms amper verlicht en ik kan me enkel inbeelden wat het moet zijn om dat in de donkeren te doen.
Je zult het ooit wel gewoon worden, maar de eerste (winter)maanden zullen niet van de poes zijn :D

ik hoor verhalen dat het in het binnenland teveel > 40 graden is, enkel de kustlijn is nog interessant

Aangezien we kinderloos zijn is mijn natte droom later alles verkopen (moet zeker 600k opbrengen) en dan hopen op 4% rente waardoor we overal kunnen huren en geleidelijk aan ons geld op doen 😁

Zijn daar eigenlijk regels voor? Moet je nog domicilieerd zijn in België om te genieten van de voordelen als je ernstig ziek bent? Moet je in België nog wonen om pensioen te krijgen?

Laatst bewerkt:
ik hoor verhalen dat het in het binnenland teveel > 40 graden is, enkel de kustlijn is nog interessant

Aangezien we kinderloos zijn is mijn natte droom later alles verkopen (moet zeker 600k opbrengen) en dan hopen op 4% rente waardoor we overal kunnen huren en geleidelijk aan ons geld op doen 😁

Zijn daar eigenlijk regels voor? Moet je nog domicilieerd zijn in België om te genieten van de voordelen als je ernstig ziek bent? Moet je in België nog wonen om pensioen te krijgen?
Pensioen maakt niet uit waar je woont, kan je zelfs rechtstreeks op een buitenlandse rekening laten betalen moest je geen Belgische meer hebben.
Juist één keer per jaar op de ambassade laten zien dat je nog leeft...
Mutualiteit is dan een heel ander verhaal,moet je specifiek uitzoeken (heeft volgens mij te maken met waar je gaat wonen).

Mutualiteit is dan een heel ander verhaal,moet je specifiek uitzoeken (heeft volgens mij te maken met waar je gaat wonen).
En mocht in een land zijn waar geen overeenkomst mee is kan je (meestal?) door je bijdrage te blijven betalen nog van alle voordelen genieten als je terug in BE bent.
Daarom dat sommige mensen ziek toch nog in BE proberen te geraken.

Terug
Bovenaan